[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:23

in de eerste instantie heb ik bij Kylian de ijzers er onder weg laten halen toen hij bevangen was. Hiiij liep op blote voeten aanzienlijk gevoeliger dus na een week de ijzers er weer onder laten zetten maar deze keer zonder lip aan de voorkant, ijzer iets teruggepast en de toon rondgevijld. Hij staat nu, bijna een jaar later, nog steeds op datzelfde beslag en doet het er super op. Misschien is dat een optie? Als je een zooltje ertussen laat plaatsen sluit je nl ook de straal af en kun je niet meer hoeven uitkrabben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:31

ik heb pablo,mijn paard, ook een tijd op beslag met zooltjes gehad,dat waren zooltjes met lucht(ik noemde het toen nike-air...)met een dikker gedeelte aan de binnenkant die de straal activeert,en door de bolling van het rubber word de lucht steeds ververst binnenin,anders sluit het zo af.
Ik weet niet of ze die in nederland hebben(dat zal wel hoor..het is hier een achtergebleven gebied en hier heeft mijn hoefsmid de zooltjes ook besteld...)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 14:41

@Kymalin, zulke ijzers had Tyra dus ook, tot vorige week.
@Geerke, ik heb idd van dergelijke zooltjes gehoord en ga het met de smid overleggen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:02

Kymalin schreef:
Hij staat nu, bijna een jaar later, nog steeds op datzelfde beslag

Ik neem aan dat je bedoeld hetzelfde soort beslag. Dat hij ondertussen wel al een paar keer is bekapt en beslagen bedoel ik dan.

Voorheen heeft Isabella ook beslag met zolen gehad, maar dan alleen opgevuld met touw/hennep. Later zelfs zonder opvulling. De stralen waren daarna helemaal verschrompeld en de hielen super lang geworden door ontbreken van hoefmechanisme. Vreselijke periode. En de hoefsmid die ik toen had, was nog trots op zichzelf ook dat hij dat beslag er zo mooi onder had getimmerd Slapen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:21

Tja, poeh, dat moet ik ook niet hebben zeg, verschrompelde stralen. Maar ik hoor dat soort dingen toch niet van kennisen die endurance reden/rijden, en die ook zooltjes hebben?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:18

je kunt ook plastic zooltjes nemen en dan de plek waar de straal zit het plastic wegsnijden,zodat de straal gewoon vrij zit en in aanraking met de grond,dus dat alleen de zool beschermd is...
maar die luchtzolen waar ik het over had zijn goed hoor,nooit last gehad van verschrompelde stralen...(nu is het klimaat hier wel iets droger dan bij jullie....)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:31

O, kan ook nog, ja. Tja, klimaat hier is een factor om rekening mee te houden. 't Lijkt wel of 't steeds erger wordt, mijn paarden lopen vaak in de modder hoor. Waar zit jij ongeveer in La Douce?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:56

Isapaardje schreef:
Kymalin schreef:
Hij staat nu, bijna een jaar later, nog steeds op datzelfde beslag

Ik neem aan dat je bedoeld hetzelfde soort beslag. Dat hij ondertussen wel al een paar keer is bekapt en beslagen bedoel ik dan.

Nagelbijten / Gniffelen Ja natuurlijk!!! Iedere 7 a 8 weken krijgt hij een nieuwe ijzertje en worden z'n hoeven bekapt. Anders zou hij nu echt niet meer super lopen! Clown

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:39

mysa schreef:
O, kan ook nog, ja. Tja, klimaat hier is een factor om rekening mee te houden. 't Lijkt wel of 't steeds erger wordt, mijn paarden lopen vaak in de modder hoor. Waar zit jij ongeveer in La Douce?

bij bergerac,dat ligt ongeveer 100 km van bordeaux af landinwaarts,had ik trouwens iets gezegd over een milder klimaat???het is op het moment vreselijk hier!!!wind hagel,ijskoud,en het is zo erg dat mijn paarden nog binnenstaan.....dat wil wat zeggen..nou heb ik geen blubber,want we zitten op een heuvel,dus geen grond..ook geen gras.

Ezelinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:35

Hoi!

Mijn oude verzorgpony is heel erg hoefbevangen! De dierenarts is erbij geweest, ze heeft medicijnen en speciale ijzers gekregen. Ze krijgt veel water en oud hooi en staat op een drassige wei. Momenteel ligt ze eigenlijk meer.... Homeopatische medicijnen zijn dus nog te proberen las ik.
Hebben jullie verder nog tips, trucs of dingen die we uit kunnen proberen??

Alvast bedankt! Bloos Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:22

Zorg dat ze niet koud wordt als ze veel ligt in een natte weide.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:53

Idd, ik heb de mijne, die een hele dikke vacht heeft (ijslander) nu toch al een poosje een regendeken om, anders wordt ze veel te nat en koud, en daardoor stijf.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:55

@Geerke, mooie streek, ben er vroeger als kind geweest, vervelend voor jou dat het daar ook rotweer is, maar voor ons is 't gedeelde smart. Mijn zwager woont in de St. Chinian streek en die zegt dat het daar 'altijd' mooi weer is, maar ja, die vindt alles in Fr mooier en beter dan in Nl

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:48

Ezelinetje schreef:
Mijn oude verzorgpony is heel erg hoefbevangen! De dierenarts is erbij geweest, ze heeft medicijnen en speciale ijzers gekregen. Ze krijgt veel water en oud hooi en staat op een drassige wei. Momenteel ligt ze eigenlijk meer.... Homeopatische medicijnen zijn dus nog te proberen las ik.

Let ook op dat de ijzers niet knellen nu de voeten zo pijn doen. Beslag kan best helpen, maar in acute gevallen, kan het, zeker als het niet goed of te nauw is aangebracht, ook enorm veel pijn veroorzaken.

Ik ben vorig jaar met homeopathie begonnen, maar wel onder begeleiding van een homeopaat. Je kunt beter niet zomaar zelf wat gaan toedienen in deze.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:29

Nou, Tyra heeft vanochtend de, eveneeens kreupele, hoefsmid op bezoek gehad. We begrijpen er met zijn allen nog steeds niet zoveel van. Of eigenlijk niets. Ik heb wel het verhaal van Isabella kort voor hem samengevat, ook dat van die druk door de lage verzenen, en daar gaan we voorlopig ook helemaal niets mee doen, zodat de hoef weer in het oude model komt. Verder nog steeds niets te zien aan de hoeven. We hebben nu, in overleg, heel lichte liploze ijzertjes er onder gedaan, met een leren zooltje, maar dat zooltje is niet helemaal opgevuld, alleen de opening aan de achterkant is dicht gemaakt, zodat er geen vuil tussen komt. Het was heel knap dat hij die ijzertjes er nog zo mooi onder heeft gekregen, want er mocht helemaal niets meer van de hoeven af. Hij heeft ze ook nog laag genageld, maar waarom dat was heb ik niet goed verstaan. Enfin, ik ga niet weer te vroeg juichen, ik heb al zo vaak weer plotselinge verslechteringen gezien, maar ze liep vanmiddag heel redelijk.
Laatst bijgewerkt door mysa op 04-02-08 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:34

Elke verbetering is er 1, hoe klein ze ook zijn.
We gaan gewoon weer duimen!!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:41

Ik denk dat de beredenatie van het laag nagelen is, dat de witte lijn (die toch al veel te verduren heeft) zo zo veel mogelijk in tact zal blijven. Tegen de tijd dat het ijzer eraf kan, kun je de nagelgaten er bijna uitsnijden en heb je dus weinig schade.
Mijn hoefsmid nagelde ook altijd laag, maar dat was volgens mij meer omdat hij niet goed durfde te nagelen bij die kleine voetjes Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 11:43

Hoe is het met de paardjes? het is hier wel errug rustig!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:14

nou,dat wou ik net zeggen,hopelijk gaat het goed met alle patienten....met mijn pablo gaat het goed,heeft weer een periode achter de rug waarvan je zegt,ach,gewoon niet helemaal lekker,eet wel goed,poept goed,maar gewoon wat sloom.....hij zit dan weer tegen bevangenheid aan,ondanks zijn 28 pilletjes schildklier hormoon,maar meestal ligt de fout bijmijzelf toch weer te scheutig met hooi,en van die lekkere geperste grasblokjes ofzo,iets nieuws...had ik weer gekocht..zelfs een paar van die blokjes gaat dus niet..
Wat een leven,godzijdank kan hij zelf niet een greep doen in mijn koelkast...
hij gaat nu weer goed,is opgewekt en kijkt vrolijk voor zich uit,en galopeerd wat in de rondte.
Pablo verhaart nu volop,het is hier bij mij in frankrijk nu 20 graden!!!s'nachts wel koud hoor,-1 ofzo...ze genieten nu ook wel van het mooie weer,ik ook!!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:17

Update 9 februari 2008 van Image FEESTJE

MEGAMIJLPAAL Image heeft vandaag voor het eerst sinds haar kreupelheid op 18.8.07 weer onder het zadel gelopen. Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
Wij wisten niet hoe Image zou reageren. Zou ze pijn hebben ergens? Zou ze durven lopen, want er zit toch nog een behoorlijk gat in haar hoef rechtsvoor, zou ze last hebben als er extra gewicht op haar rug zit? De osteopaat had alle blokkades opgeheven. En verder konden wij het alleen maar uitproberen. En extra dik sjabrak en een extra bontje onder het zadel, omdat het zadel nu slecht aansluit door het gebrek aan rugspieren. Image mag geen kleine rondjes lopen, dus was even laten uitrennen aan de longe geen optie.

Paul en ik hadden Image vast bij het opstijgen en Mariska met bodyprotector aan, erop. Even verstijfde Image wel helemaal: ze vertrouwde het toch zelf ook nog niet helemaal. Maar toen ze goed regelmatig wegstapte, viel er een flinke last van mijn schouders.

Ze loopt wel kort en gespannen en drukt haar rug weg, maar het ging goed en er kwam geen enkele vorm van protest Haha! (dat betekent dat Image geen last had, want anders merk je dat direct). Vijf minuutjes maar gestapt onder het zadel. Eerst aan de longe en na een paar minuten helemaal los.
Eerst maar weer evenwicht en balans vinden. En dan langzaam volgende week gaan vragen of ze over de rug wil gaan stappen. Eerst maar eens kijken wat ze aanbiedt. Wij hebben geen haast.

Dit had ik een paar maanden geleden niet verwacht. Ze had toch bijna een fatale spuit gehad wegens hoefbevangenheid en gekanteld hoefbeen. En zie nu een half jaar later stapt Mariska weer rond met onze Immie.
Even demonstratie dat ze ook nog best de Spaanse pas kan.
Afbeelding

Even een kort filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=rh4D5N8bOHQ

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:31

Fijn dat het goed gaat, en gefeliciteerd met jullie nieuwe mijlpaal Janouk!

Aurora gaat ook weer goed gelukkig. Ik ben een week weggeweest voor mijn werk, dat vond ik heel vervelend. Maar ze loopt nu weer vrolijk rond zonder ergens pijn te hebben. OK dan!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:43

Super dat Aurora ook weer lekker zonder pijn rondstapt.!!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:06

Ja is een stuk beter om te zien Lachen

ik kan nog wel even een fototje van gisteren spammen Lachen

Afbeelding

links Saros rechts Aurora

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:38

@Geerke; Wauw, 20 graden!!!!! Maar gisteren en vandaag met weinig wind, lekker zonnetje was het hier in Nederland ook niet verkeerd hoor!

@Janouk Wow! Super! Kun je nagaan, 4 maanden geleden zo slecht en nu weer langzaam maar zeker zelfs weer onder het zadel OK dan! Ziet er goed uit!

@Gemske mooie foto! Als dat geen liefde is!

Fijn om te horen dat de paardjes het allemaal goed doen, denk erom, niet overmoedig worden en weer extra dingen gaan voeren, hou ze aan hun dieet, dan komt het vast helemaal goed!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:54

Geweldig nieuws allemaal. Image loopt net wat je zegt wat korter, maar zeker niet onregelmatig. Goed teken. Nu weer kwestie van spierconditie opbouwen.

Isabella blijft wel hinken in een bocht, maar verder is ze goed speels en rent lekker rond (lente in de kop). Hinken komt vermoedelijk toch door het peesprobleem met het verlagen van de hielen. Dat heeft meer herstel nodig als ik dacht. Is nu zo'n half jaar geleden. Maar goed ... recht uit is geen probleem voor haar.

En ja opletten met het eten ... da's toch moeilijk met dit mooie weer. Ben toch weer geneigd haar wat gras te laten eten links en rechts met het mooie weer (er op uit, er groeit wat gras, enz.). Ze weet dit en schooit er ook wat om (met haar trukendoos daarvoor). Dus opletten dat ik niet overstag ga ...
zeker met dit weer; koude nacht, zonnig en warm overdag.