[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:30

Ik wacht zelf altijd met lopen tot ze van de pijnstilling af zijn. Je hebt anders kans dat ze zich over belasten omdat ze minder goed pijn voelen. En dat kan weer voor een terugval zorgen.

Wij laten zelf 1x per jaar 12 grote balen thuis bezorgen door een fouragehandel uit zeeland. Ze komen door heel nederland. Kleine baaltjes zijn bij ons in de regio nauwelijks aan te komen. Maar je kunt op marktplaats kijken. Let wel op dat je graszaadhooi neemt dat geschikt is als dierenvoer. Anders heb je kans dat je pony er ziek van wordt. Graszaadhooi kan namelijk lolitrem bevatten. Maar als je je hooi bij een goede fouragehandel haalt dan zit je wel goed. Maar vraag het altijd even na.

Mijn shet is afgevallen door graszaadhooi in combi met weidehooi en wandelen. De eerste week 5 minuutjes op zachte bodem. Zoveel mogelijk rechtuit, bochten zo ruim mogelijk maken. Geen terugval? Dan de week erop 5 minuten erbij. Wandelen in een actief tempo houden ze vaak beter vol dan hard werken en het is effectief om vet te verbranden

Slmt9

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 21:59

Hebben jullie nog tips voor veilig aankomen?
Mijn paard is nu 1,5 jaar geleden voor het laatst bevangen geweest. Hij krijgt nu alleen nog hooi. Vanaf de rui na de winter moeten we altijd erg bijvoeren omdat hij invalt op alleen hooi. Nu hoest hij er van en krijgt hij nat hooi, maar al die voedingsstoffen gaan met t weken toch ook verloren. Dus ik krijg er geen gewicht bij.
Hij ging heel goed op coolstance copra, maar die veroorzaakt problemen aan de lever door de hoge vetten. Met tot bloedens toe schuren als gevolg.

Ik ben voorzichtig begonnen met grasmix van hartog. Dat doe ik super langzaam opbouwen want ik vind het doodeng om hele kilo’s ervan te voeren doordat we wat suiker en melasse in zit (15% per kilo), maar daardoor lukt het aankomen ook nog niet echt. Iemand tips?

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:09

capopjekop schreef:
Ik wacht zelf altijd met lopen tot ze van de pijnstilling af zijn. Je hebt anders kans dat ze zich over belasten omdat ze minder goed pijn voelen. En dat kan weer voor een terugval zorgen.

Dan zal dat het zijn. Ik was al best blij dat hij zelf ging draven en spelen, hoewel ik niet heb aangemoedigd, maar door de pijnstilling was ie vast blij en beetje overmoedig.

Ik zal het stappen dan nog even laten. Hij kan zelf overdag de stal in en uit en naar de paddock lopen. Daarvoor moet ie wel een stukje bestrating oversteken. Daar zie je duidelijk dat ie niet goed loopt. Op de zachte ondergrond in stal en paddock is het alleen te zien als je hem een beetje kent. Normaal is ie veel enthousiaster en vlotter...

Ik zal eens op zoek naar graszaadhooi. Grote balen kan ik helaas niet kwijt, ik heb alleen een hooizolder, maar misschien kom ik nog op goede ideeën....

Mag ik vragen hoe erg jouw shet er aan toe was en wat zijn medicatieschema was?

Normaliter longeerde ik hem een paar keer per week rustig 20 minuutjes. Als ik ga wandelen langs de weg, moet ten eerste de merrie mee ( staat slecht alleen, dus altijd hulp nodig), slijten zijn hoeven heel erg hard ( moet maar op zoek naar hoefschoenen) en zit er geen rem op (hij wil alleen maar draven, oortjes erop en gaan, niet bij te houden). Maar als ie weer beter kan lopen gaan we eerst maar in de paddock weer stappen opbouwen en dan kijken of we het ritme er weer in kunnen krijgen.

ik meng de poedertjes met suikerarme appelmoes en meng dat door zijn dieetmix... Gelukkig eet ie het nog steeds netjes op...

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:13

Slmt9 schreef:
Ik ben voorzichtig begonnen met grasmix van hartog. Dat doe ik super langzaam opbouwen want ik vind het doodeng om hele kilo’s ervan te voeren doordat we wat suiker en melasse in zit (15% per kilo), maar daardoor lukt het aankomen ook nog niet echt. Iemand tips?

ik heb geen idee of het geschikt is, maar mijn oudere merrie voer ik nu pavo 18+, ik meen dat er vooral meer olie in zit dan suiker, maar ik heb het niet meer opgezocht. Ik ben ook geen fan van suikers en zetmeel, en mijn merrie wil makkelijker in vallen dan aankomen sinds ze wat ouder is... Ze doet het hier goed op. Maar ze is ook niet gevoelig voor HB, dus check nog maar even op voervergelijk als ik iets geks roep...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:17

greendragon schreef:
Slmt9 schreef:

ik heb geen idee of het geschikt is, maar mijn oudere merrie voer ik nu pavo 18+, ik meen dat er vooral meer olie in zit dan suiker, maar ik heb het niet meer opgezocht. Ik ben ook geen fan van suikers en zetmeel, en mijn merrie wil makkelijker in vallen dan aankomen sinds ze wat ouder is... Ze doet het hier goed op. Maar ze is ook niet gevoelig voor HB, dus check nog maar even op voervergelijk als ik iets geks roep...

Had m al gecheckt, maar was idd afgevallen. Weet alleen niet meer of het was vanwege suiker/zetmeel of lucerne (kan mn paard ook niet tegen). Olie komt mijn paard ook niet van aan, terwijl je dat overal leest. Hij krijgt 120ml lijnzaadolie per dag..
Die van mij is 17, heb al best wat voer naast elkaar gezet, maar doordat er geen lucerne in mag zitten valt er al veel af.
Super lastig. En grasmix, het is gedroogd gras met wat olie. Daardoor kan ik het droog geven. Maar gras durf ik gewoon slecht aan omdat hij er 3x bevangen van is geworden..
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 15-07-19 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:18

Qua beweging zijn de meningen verdeeld. Mijne moest op stalrust, ofwel; stond op een klein stukje afgezet in de paddock. Pas met afbouwen pijnstillers mocht ik mini stukjes wandelen en zij weer groter. Pas toen ze goed liep zonder pijnstillers ben ik dat gaan doen en ging ze pas terug bij de andere.

Mijn shetlander stond op voordroog en gras. En weidehooi in de zomer. Altijd te dik. Sinds december alleen graszaadhooi (onbeperkt) en plukje weidehooi. En nu sporadisch beetje grazen (max half uur). En ze is enorm afgevallen.

Mijn grote krijgt voordroog erbij maar dat geef ik in porties die ze in 1x op heeft en in een extra diepe hoge bak waar pony niet bij kan. Ze snoept nog wat mee wat valt maar met een fijnmazig hooinet valt het mee hoeveel de grote morst.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:28

Slmt9 schreef:
Hebben jullie nog tips voor veilig aankomen?
Mijn paard is nu 1,5 jaar geleden voor het laatst bevangen geweest. Hij krijgt nu alleen nog hooi. Vanaf de rui na de winter moeten we altijd erg bijvoeren omdat hij invalt op alleen hooi. Nu hoest hij er van en krijgt hij nat hooi, maar al die voedingsstoffen gaan met t weken toch ook verloren. Dus ik krijg er geen gewicht bij.
Hij ging heel goed op coolstance copra, maar die veroorzaakt problemen aan de lever door de hoge vetten. Met tot bloedens toe schuren als gevolg.

Speedibeet van pavo! Zet wel aan maar is heel laag in suiker en zetmeel.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:27

Dat zet bij mijn paard helaas niet aan. Hij krijgt er een mooie ronde hooibuik van, maar wordt niet minder ribbig of simpel gezegd: wat vetter van :o
Het heeft eigenlijk hetzelfde effect als graszaadhooi of nat hooi, hij kan er van blijven eten maar het zet niet aan.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:30

Kom ik weer binnen vallen.....Maar mijn pony is 2 jaar geleden hoefbevangen geweest. Nu liep ze 2 weken terug op het harde gevoelig. Gelijk elke dag wezen lopen/bewegen en gelet op voeding (nat maken) nu is de hoefsmid gisteren geweest en deze heeft geen acute hoefbevangenheid in de hoeven geconstateerd.
Nu loopt ze na het bekappen weer gevoelig. Zou het ook door te kort bekappen kunnen komen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:35

Dat zou idd kunnen. Maar niets aan de hoeven zien wil niet zeggen dat er niets is. Mijn pony was acuut bevangen met kanteling maar de hoefsmid zag het pas na een maand ofzo daarna ietsjes in de hoeven. Duim iig dat het meevalt! Ik zet mijne direct op pijnstillers paar dagen als ze gevoelig is just to be sure.

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:20

Helaas de foto’s van vandaag waren heel slecht. Gekanteld en sincker. Zo slecht dat ik ervoor gekozen heb haar te laten gaan en het zware proces niet in te gaan. Zondag zal ik afscheid nemen van m’n liefste liefde en m’n paardenvriendin. Svenna ❤️ Tot die tijd medicatie verhoogd en de hooibergen wat voller.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 23:43

Jemig Eef, weer een icoon in de fjordenwereld die ons gaat verlaten |( Je hebt groot gelijk dat je dit besluit neemt, maar wat zul je het zwaar hebben deze week. Hele grote dikke knuffel voor jou :(:)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 00:30

Jeetje, ontzettend veel sterkte Y;(

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 00:31

Heel veel sterkte met deze ontzettend lastige beslissing.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 04:52

Heel veel sterkte..

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:59

Heel veel sterkte en geniet maximaal van elkaar tot zondag! Dikke knuffel vanuit hier!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:10

Wat ontzettend verdrietig Eef, heel veel sterkte.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:22

Heel veel sterkte!

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:18

Sterkte Eefiesvenna....

Mijn shetje heeft nu een week pijnstilling gehad, vandaag en morgen krijgt hij alleen nog een halve gram buut per dag. Ik heb niet het idee dat hij veel beter is. Zijn hoeven zijn niet per sé warm, geen kloppingen en hij staat gewoon vierkant. Maar lopen wil hij eigenlijk niet. Hij staat het liefst in de stal op de zachte ondergrond hooi te eten en zo nu en dan loopt ie heel voorzichtig over het pleintje naar de bak waar hij een beetje rondneust en grasjes pikt langs de bakrand. Gister avond even in de bak aan een touwtje geprobeerd te stappen, maar daar heeft hij geen trek in. Terwijl hij normaal prima mee wil lopen en dat de eerste dagen ook nog wel deed, weigert hij nu dienst en ik wil hem natuurlijk ook niet dwingen.

Ik had de hoefsmid nog geapppt of ze het nodig vond te bekappen, maar ze wilde dat nu niet doen omdat hij waarschijnlijk niet op één voet wil staan. Ik weet nog niet wat ik daarmee moet. Ik kan nog hoefjes krabben, hoewel niet van harte vóór. Zelf maar een vijltje onder hielen en langs teen halen? doordrammen bij hoefsmid of gewoon zo laten?

Is dit normaal? Had er niet meer verbetering moeten zijn na een week? Ben ik te ongeduldig? of toch zo de DA bellen voor doorzetten van pijnstilling?
Kan ik nog meer doen voor hem? Magnesium, hoefschoenen, wilgentenen? Of gewoon wachten..

Lastige is dat ik over een kleine week een korte vakantie van 5 dagen heb gepland... Als ik niets voor hem kan doen, dan heb ik geen moeite om hem in de zorg van een ander over te laten, maar toc voelt het niet lekker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 07:33

Balen greendragon, om je beestje zo te zien. Mijn ervaring is dat een week veel te kort is. Mijn pony heeft echt wel een week of 6 op een flinke dosis buut gestaan. Pas toen hij iets comfortabeler leek te lopen ben ik heel langzaam af gaan bouwen.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:01

Precies, bute geven tot je echt heel veel verbetering ziet en dan echt heeel langzaam afbouwen. Dierenartsen willen veel te snel van de bute af. Mijn dierenarts gelukkig niet en ik kan zelf bepalen hoe ik het doe met de bute. Ik lees hier veel over dat ze met 10 dagen er weer af moeten zijn maar in praktijk werkt dat zo niet. De kans dat de ontsteking met een week weg is is klein en daarom langer bute geven, . Maar dit is mijn ervaring...

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:00

thanx, dat weet ik waar ik rekening mee met houden.

Ik heb overleg gehad met de DA en ik krijg nog tien zakjes bute en mag de dosis verhogen. Hij komt zo nog even langs om om het hoekje te kijken naar het shetje en neemt dan de medicatie mee.
Wel onhandig dat mijn schoonouders nu medicatie moeten geven als we paar dagen weg gaan.. Even kijken hoe ze daar tegen over staan.

Shetje staat nu dus de hele week in de stal/paddock en dat betekent dat mijn paard alleen in het weiland kan als we thuis zijn. Na een half uurtje in het gras heeft ze het al weer gezien en wil ze weer terug. Als we niet snel genoeg reageren gaat ze heen en weer lopen tot zwetens toe... In feite scheidt alleen een stroomdraadje het weiland waar ze staat van de paddock waar de shet staat, maar ze vindt er zo niks aan, dus die staat nu effectief ook op een hooi-dieet...

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:26

Svenna is gisteravond al gegaan. Het lijden was genoeg. Ik ben heel verdrietig maar ook opgelucht dat de pijn weg is. ❤️

Het was fijn om hier m’n hart te luchten, bedankt

Ik heb nog 4 doosjes ascal over mocht iemand dat nodig hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:40

Heel veel sterkte Eefiesvenna.
Hoe moeilijk het ook is, als het zo ver is weet je het gewoon. En dan is iedere dag met pijn er eentje te veel.....
Ipsilonka vroeg het mij ook eens, wanneer is het genoeg. Ik zei toen al, dat merk je vanzelf.

Ik 'moest' Roos laten staan ivm hemelvaart, mijn lieve dierenarts is toen op hemelvaartsdag gekomen zonder extra kosten (want een vrijdag vond ik ook geen optie ivm rendac, en een extra dag aan de weg ivm hemelvaart ook niet).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:19

Heel veel sterkte Eef, gapend gat in jouw leven. Jullie zijn zo lang samen geweest.