[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:30

@marlis :(:)
Kan je PePe niet een afgezet stukje geven in de hitactief stal: afzetten met stroompaaltjes, zodat ze in het zand staat (zand zorgt voor tegendruk), in de groep staat, maar niet mee de wei op kan gaan?
Als je afspuit, zou ik dat zeker niet op de stenen doen. Dat is heel pijnlijk voor het paard.
Ergens in een paddock gaan staan is beter. Image kon maanden niet lopen op stenen.

Image kon ook niet tegen stromend koud water in de acute fase. Ik maakte haar stoffen springschoenen nat en deed die op de hoeven. Dat werkte goed: het koelde lekker en Image vond het niet vervelend.

Ash_

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:56

Goed nieuws. (denk ik)

Haf is getest op IR en hij heeft het niet volgens de test. Nu weet ik dat niet 100% zeker aangezien ik zijn voeding al helemaal aangepast heb. Dus mogelijk heb ik het stabiel daardoor of kan dat niet?

Voeren jullie magnesium zo ja welke? Want dit komt hij wel te kort.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:19

In een afgezet stuk in de hit actief gaat hem echt niet worden. En de paaltjes blijven dan niet heel en denk niet dat het geacepteerd wordt. Ze staat nu op box, probeer haar wel zoveel mogelijk in de zand paddock te hebben. Ik ben helaas aan het werk tot half 4 maar gelukkig heb ik een lieve stalgenoot die haar 1.5 uur in de zand paddock heeft gezet. Helaas moet ze om daar te komen wel over de stenen lopen en terug ook weer. Springschoenen heb ik niet maar denk dat ik dan probeer vanmiddag om handdoeken nat te maken en op haar hoeven te leggen? Ze blijft denk ik wel staan dan.

Ze reageerde nog vrolijk/alert maar liep duidelijk kreupel ook vandaag en heeft het meerendeel gelegen in de zandpaddock. Zus is wel vrij maar zit in het gips dus kan niet zelfstandig naar stal. Die is nu wel even op internet zoeken of we ergens in de buurt graszaadhooi kunnen kopen voor der.

Dus mocht iemand een adresje weten in de omgeving van rotterdam(rhoon, rotterdam, vlaardingen, schiedam, maasland, maassluis enz) waar je graszaadhooi kan kopen laat het me weten :)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:04

Marlis schreef:
In een afgezet stuk in de hit actief gaat hem echt niet worden. En de paaltjes blijven dan niet heel en denk niet dat het geacepteerd wordt. Ze staat nu op box, probeer haar wel zoveel mogelijk in de zand paddock te hebben. Ik ben helaas aan het werk tot half 4 maar gelukkig heb ik een lieve stalgenoot die haar 1.5 uur in de zand paddock heeft gezet. Helaas moet ze om daar te komen wel over de stenen lopen en terug ook weer. Springschoenen heb ik niet maar denk dat ik dan probeer vanmiddag om handdoeken nat te maken en op haar hoeven te leggen? Ze blijft denk ik wel staan dan.

Ze reageerde nog vrolijk/alert maar liep duidelijk kreupel ook vandaag en heeft het meerendeel gelegen in de zandpaddock. Zus is wel vrij maar zit in het gips dus kan niet zelfstandig naar stal. Die is nu wel even op internet zoeken of we ergens in de buurt graszaadhooi kunnen kopen voor der.

Dus mocht iemand een adresje weten in de omgeving van rotterdam(rhoon, rotterdam, vlaardingen, schiedam, maasland, maassluis enz) waar je graszaadhooi kan kopen laat het me weten :)

Wat heb je in haar stal liggen als ondergrond? Bij gebrek aan een paddock hebben wij de stal vol laten storten met zand. Dit is ook eenvoudig koel te houden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:29

marlis kan ze niet 24/7 in die paddock?

janouk slim van de springschoenen zeg!
ash fijn dat je haf geen IR heeft, dat maakt het allemaal nog zoveel moeilijker.

En weet iemand al wat het nu betekent dat de hoeven warm zijn? De pony heeft bij mij vannacht op de paddock gestaan, en toch waren de hoefjes warm vanmorgen? Soms zijn ze ook koud (toevallig was dit een keer toen ze snachts op de wei(!) gestaan had)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:57

Nee we hebben helaas maar 1 paddock en dat is voor de stalpaarden. Mag haar daar er alleen in zetten als die vrij is en er iemand bij is. Vanmorgen 1.5 uur buiten gestaan door stalgenoot en net ook nog een uur bij een andere stalgenoot. Eind vd dag ga ik er zelf heen :)

Geen idee hoezo de hoeven nog warm kunnen zijn. Heb totaal geen ervaring met hb.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:39

FahyaFemke schreef:
marlis kan ze niet 24/7 in die paddock?

janouk slim van de springschoenen zeg!
ash fijn dat je haf geen IR heeft, dat maakt het allemaal nog zoveel moeilijker.

En weet iemand al wat het nu betekent dat de hoeven warm zijn? De pony heeft bij mij vannacht op de paddock gestaan, en toch waren de hoefjes warm vanmorgen? Soms zijn ze ook koud (toevallig was dit een keer toen ze snachts op de wei(!) gestaan had)

Volgens mij betekend dat, dat de doorbloeding niet goed is (bij warme hoeven). Maar dat weet ik absoluut niet zeker. Mijn pony heeft 's ochtends één warme hoef en als ik hem heb gewandeld en hij heeft even op het land gestaan dan is het over.

Edit: 'De hoeven koelen tijdelijk af vanwege slechte doorbloeding waarna de hoeven door de ontstoken hoeflederhuid warmer worden en de kroonrand opzwelt.' ROSPassievoorPaarden.

Daar wordt juist weer het tegenovergestelde gemeld, dus ik weet het ook niet precies!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:00

Ben bij peeps. Haar hoeven vallen mee qua warmte. Maar ze loopt zichtbaar een stuk slechter dan gister.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:07

Marlis, ik las dat je pony ascal kreeg, krijgt ze ook metacam of niet?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:23

ladyx5 schreef:

Ja, metacam voor 400 kg en 4 zakjes ascal 1x per dag.

Ben nu alleen bang dat ze koliek krijgt ofzo omdat ze weinig ruwvoer maar krijgt/mag van de dierenarts. 2x een pluk(klein hoopje) per dag. Meerdere keren een klein beetje voeren gaat ook niet gezoen wij niet aan het voer mogen zitten hier op stal.

Denk ook dat we een andere stalling moeten zoeken gezien ze als ze beter gaat lopen met de tijd en alles weer opgebouwd mag worden ze niet meer de hit actief in kan, wil ik niet. Dan gaat ze gelijk een aantal uren het land op en de poortjes mogen niet dicht blijven dat zij in de hit blijft. Hebben we net gevraagd.

Ze lag net lekker in de paddock maar moest eruit omdat ze de paarden binnen gingen halen en er dan door moeten. Gelijk op stal maar gezet want anders moest ze weer over de harde ondergrond wat haar ongelovelijk veel zeer doet.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:26

Marlis, ik zou met spoed een andere stal zoeken waar je paard de gehele dag buiten in een paddock kan en ze goed geschikt ruwvoer hebben. Dit is echt verre van ideaal.. Veel sterkte.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 17:27

Marlis: De metacam doet wonderen. De eerste paar dagen helpt het echt voor de scherpe randjes. Kan er niet in overleg gevraagd worden of ze 4x per dag een portie kan krijgen?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:08

Marlis schreef:
ladyx5 schreef:

Ja, metacam voor 400 kg en 4 zakjes ascal 1x per dag.

Ben nu alleen bang dat ze koliek krijgt ofzo omdat ze weinig ruwvoer maar krijgt/mag van de dierenarts. 2x een pluk(klein hoopje) per dag. Meerdere keren een klein beetje voeren gaat ook niet gezoen wij niet aan het voer mogen zitten hier op stal.

Denk ook dat we een andere stalling moeten zoeken gezien ze als ze beter gaat lopen met de tijd en alles weer opgebouwd mag worden ze niet meer de hit actief in kan, wil ik niet. Dan gaat ze gelijk een aantal uren het land op en de poortjes mogen niet dicht blijven dat zij in de hit blijft. Hebben we net gevraagd.

Ze lag net lekker in de paddock maar moest eruit omdat ze de paarden binnen gingen halen en er dan door moeten. Gelijk op stal maar gezet want anders moest ze weer over de harde ondergrond wat haar ongelovelijk veel zeer doet.

Marlis: Zoals ladyx5 zegt, de Metacam doet inderdaad wonderen. Het moet even de tijd krijgen om in te werken. Heeft de dierenarts haar ook een injectie met pijnstillers gegeven? Daar knapte mijn pony erg van op.
Ik heb de Metacam ook langer doorgegeven dan de 14 dagen die op de bijsluiter staan. Natuurlijk in overleg met mijn DA. De eerste week heb ik voor 450 kg (werkelijk kilo's paard) gegeven, de tweede week 300 kg, derde week 150 kg en toen afgebouwd naar 0. Pony staat vandaag precies een week zonder. En dat gaat goed (zie filmpje wat ik gepost heb).

Maar inderdaad lastig dat je stalling nu niet ideaal blijkt te zijn. Ik had geen beschikking over een paddock waardoor mijn pony de eerste week/anderhalve week op stal in het zand stond. Vervolgens mocht hij van de DA een uurtje per dag (verlengen met een een kwartiertje per dag naar buiten). We hebben het zand nog een keer ververst, want dat begon verschrikkelijk te stinken. Gisteren de tweede lading zand eruit gehaald.

Ik heb ook gekeken naar andere stallingen, maar die waren allemaal verder van huis en ik heb op dit moment de pony toch het liefste zo dicht mogelijk bij huis. Mocht ik een stalling in de buurt vinden met een paddock, dan zal ik hoogstwaarschijnlijk daarheen verhuizen, om volgend voorjaar de hoefbevangenheid voor te zijn.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:18

Over stalling wil ik best een PB sturen voor de geintreseerde en eventuele mogelijkheid die ik heb...
Wil dat niet openbaar op internet zetten..

Peep liep duidelijk zichtbaar slechter dan gisteren. Ondanks de medicijnen (Pijnstilling en bloedverdunners). Ze heeft echt veel pijn ook en ze lag veel.
Afbeelding
Afbeelding
In een dag al aardig wat afgevallen. Ze heeft weinig buikvulling maar mag niet zo veel ruwvoer. Wel ligt er veel stro in haar box dus ze heeft wel wat te knabbelen. G*D zeg baal er zo erg van.

Peeps heeft gister een injectie in haar ader gehad met sterke pijnstilling. En ze moet 1x daags metacam, net gegeven toen ik er was en de bloedverdunners. Ik denk dat als ze morgen nog zo loopt dat ik even de dierenarts bel om te vragen of ze eventueel twee keer per dag metacam mag. Helaas ben ik zelf niet in de mogelijkheid op de dagen die ik werk 2x te gaan(half uur rijde met de auto en vaak file) maar kan dan vragen aan stalgenootjes dit te geven als hun er zijn.. Kan morgen wel een filmpje maken hoe ze loopt vandaag niet aan gedacht. Zit er echt mee in me maag.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:02

Jeetje Marlis! Wat vervelend :(:)
Ik gaf de Metacam altijd 's ochtends en 's avonds de bloedverdunners (al zal dat weinig uitmaken).
Daarnaast gaf ik Tranquigel op advies van mijn DA. Dat zorgde ervoor dat de pony lekker rustig bleef.
Zand in de stal is geen optie?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:09

Marijuhhhhh schreef:
Ik gaf de Metacam altijd 's ochtends en 's avonds de bloedverdunners (al zal dat weinig uitmaken).
Daarnaast gaf ik Tranquigel op advies van mijn DA. Dat zorgde ervoor dat de pony lekker rustig bleef.

Denk niet dat dat mag van de staleigenaren.. Rustig is ze wel loopt liever niet dan wel.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:14

Marlis schreef:
Marijuhhhhh schreef:

Denk niet dat dat mag van de staleigenaren.. Rustig is ze wel loopt liever niet dan wel.

Hmm... Dat zou balen zijn!
Het zorgt namelijk voor druk onder de hoef en dat gaat het kantelen van het hoefbeen tegen.
Daarnaast is het gemakkelijk nat te houden met een gietertje wat lekker verkoelend zal zijn voor je paardje.
Kuubje zand is voldoende en is geen dure, maar wel een effectieve oplossing.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 19:54

Ik heb ook voor de eerst 2/4 dagen tranqilgel gegeven toen mijn pony hoefbevangen was, 2 keer per dag 2 zakjes en dan sóchtends de metacam omdat ze dat maar 1x per dag van de da mocht hebben..

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:21

@marlis wat vervelend van je pony! Helaas weten we allemaal hoe naar het is om ze zo te moeten zien. Ik zou vooral rustig aan doen en zoveel mogelijk harde ondergrond vermijden, als is dat soms wel moeilijk als dat de enige weg is richting de paddock. Je zou met zand misschien een pad kunnen maken richting de paddock, maar als ik het zo hoor zal dat waarschijnlijk ook niet mogen van de staleigenaar. Het is heel vervelend, maar als je iets zou kunnen vinden dicht bij huis dan is dat misschien het overwegen waard. Op die manier kun je de genezing van je pony hopelijk optimaliseren. Ik ben zelf helaas ook meerdere malen verhuisd ivm met de hoefbevangenheid van mijn paard.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:39

Zou als ik de mogelijkheid heb haar dichterbij te zetten en meer opties voor de bevangenheid te kunnen uitvoeren dit zeker doen. Ook al is het wat verder.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:45

Misschien eens kijken op martplaats bij stalling en weidegang... Daar staat ook nog wel eens het een en ander. (hier in de buurt iig)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:05

Amable_Chica schreef:
Misschien eens kijken op martplaats bij stalling en weidegang... Daar staat ook nog wel eens het een en ander. (hier in de buurt iig)

Ik heb de eis dat ze buiten moet staan swinters ook minimaal een paar uurtjes en hier in de buurt zitten allemaal binnen stallen. Vaak allemaal vol ook. Sta er bij een op de wachtlijst(op nummer 11 ofzo :') )

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:08

Oh, dat is wel vervelend zeg! Je moet het helaas wel treffen met stalling. Ik heb ook lang moeten zoeken helaas.... Ik ben wel eens gewoon langs gegaan en overal waar ik een bak zag en paard gevraagd of ze een stal vrij hadden :o Ook kun je misschien proberen om zelf een advertentie te plaatsen met wat voor jou belangrijk is. Dat heb ik toen ook gedaan en best wel wat reacties op gehad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:25

Moet zeggen dat ik het heel erg getroffen heb met de stal waar ik sta. Gewoon 24/7 buiten op het gras, maar wel heel kort gras. En mocht er te weinig gras zijn dan krijgen ze hooi bij. En het is nu zo'n 45/50 minuten rijden er naar toe.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:33

Ik heb het nu ook onwijs getroffen, 24/7 buiten in de paddock zomers (omdat ik dat zelf wil) met eigenlijk onbeperkt hooi. Mag zelf bepalen hoeveel ik vind dat ze nodig heeft. In de winter 's nachts op stal in boxen van 4,5 bij 4,5. Goede rijbak die echt altijd te rijden is (zelfs met -20 vorst)! En dat op maar 7 min afstand van huis met de auto. Al was het wel even zoeken voordat ik hier beland ben.