Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 20:57

Ja,.. weet natuurlijk nog niet zeker of het goed is, maar ben al blij dat het niet meer zo megadik is. Nu nog hopen dat de echo goed is. Vind het heel eng,...

HOe gaat het nu bij jou Gulpje?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:32

@ Quizz, gelukkig is het nu weer wat dunner, grote kans dat het van het wondje kwam, helemaal als hij dat al snel heeft.

lester heeft in zijn huid kleine scheurtjes, ik denk dat toch zijn huid een beetje bevroren is geweest, ik doe elke dag na het koelen een koelende kei op zijn been wat ik er de volgende dag weer af was, het been is dan nog vochtig als de coolpad er om gaat, dus zal beter af moeten drogen denk ik.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:10

@Qizz gelukkig maar dat het al een stuk minder dik is. Een scan kan altijd van pas komen natuurlijk, al is het alleen maar om jezelf gerust te stellen :)

Met Noa gaat het qua been erg goed, been is sinds een week (zitten nu in week 6,5) stabiel en nog ietjes dik voor het stappen maar na het stappen mooi strak. Haar humeur gaat er helaas wel op achteruit.. ze probeert alles en iedereen te bijten, verveelt zich te pletter en staat wel 20x per uur te hinnikken. Echt heel zielig. 25 juli mogen we weer terug voor een scan, wat ze daar dan ook zeggen ik wil gewoon dat ze de wei weer op komt al is het maar beginnen met een uurtje per dag. 1e keer zal ze heus wel een uitspatting hebben, maar over het algemeen is ze normaal gesproken de sloomste en zeker met deze hitte :') die verzet geen stap tenzij er een aanlokkelijk grasplukje in de buurt staat.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:32

pff.. ben zenuwachtig voor morge..
Morge weer om 2 uur in de kliniek zijn voor de scan..

Helaas ben ik maandag en dinsdag niet op stal geweest, en is mijn vader geweest en heeft hij beide dagen een half uurtje met haar gewandeld :D super lief!!
Helaas ook meteen een tegenvaller.. mijn paard stond voor haar stal even vast, en komt een of andere knuppel op stal ( die heeft daar hout liggen wat hij moet zagen etc..) weer zagen, en dat hout ligt recht voor de stal van mijn paard.
En ja hoor.. je raad het al, mijn paard staat daar en hij begint gewoon zonder wat te zeggen met herrie maken met zijn kettingzaag om het hout te zagen, waardoor mevrouw zich kapot schrok en zich los heeft getrokken .. alweer een touw kapot..
Nu kwam ik gisteren dus op stal en stond ze weer met een dik been! :( was zo blij dat het weer dun was! Helaas :(

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 09:15

Qizz schreef:
Hey Ester, ga je binnenkort nog een keer naar je paardje om een buitenritje te maken?

Ja, dat moet wel kunnen qua pees (stapritje), pees blijft de verdikking houden, maar is de afgelopen maanden stabiel!

Ik krijg af en toe via de whatsapp een foto en daar lijkt t alsof hij erg gelukkig is, met tientallen appeltjes op z'n vacht... Laatste foto die ik kreeg lag 'ie liggend te eten (!) in de wei, geflankeerd door drie andere oudjes. Schattige foto. Wil idd. wel binnenkort langsgaan met wat meiden van stal, die hebben zelf ook oudere paarden, eentje staat al ergens met pensioen, maar veel duurder en de ander zoekt een plekje voor 'ooit', als haar beestje met pensioen moet/mag.

Heel fijn dat het lijkt mee te vallen Qizz, moet er niet aan denken dat je weer van voor af aan zou moeten beginnen.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:26

Nou ik mag mij ook aansluiten bij de peesblessure club ;( Haalde paard vorig week woensdag uit de wei met een lichte verdikking onder zijn voorknie hij was niet kreupel maar toch vertrouwde ik het niet. Heb een paar dagen aangekeken gestapt en gekoeld en gisteren toch maar laten scannen. Er zit een klein gat in de oppervlakkig buigpees voor 99 % heeft die zich zelf aangetikt in de wei dus flink balen!!! Moet nu 8 weken stappen en koelen en heb een speciale gel gekregen om erop te doen en dan over 8 weken weer scannen en hopelijk kunnen we dan weer langzaam gaan opbouwen. Ik heb hem wel op een klein stukje wei staan omdat die anders tegen de staldeur aan gaat slaan als de rest de wei in gaat dus dat moeten we ook niet hebben. Verder is die niet echt braaf met stapppen dus hoop dat we dit 8 weken vol gaan houden op een veilige manier.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:32

Balen Schaapje dat ze af en toe zo lomp kunnen zijn!! Dus nu even geduld en de uitslag over 8 weken afwachten. Hopelijk gaat het stappen goed in de tussentijd.

Fijn Ester dat het zo goed gaat met je paardje! Ook fijn dat je zo af en toe wat foto's toegestuurd krijgt, geeft je toch een beter gevoel. Het is te ver weg om er even naar toe te rijden en dan weet je wel hoe het met hem gaat.

Niekj_Jente, alvast heel veel succes morgen! Dat is echt balen dat andere mensen niet na kunnen denken en jouw paard weer met een dikker been staat! Hopelijk valt het mee en de uitslag morgen ook!!

Noa, klinkt inderdaad alsof die van jou megasjacherijnig wordt van het stilstaan. Wel zielig voor haar, maarja tis wel voor haar eigen bestwil. Het is zo jammer dat je ze dat niet duidelijk kunt maken... zou de dingen een stuk makkelijker maken. Trouwens, de eerste keer op de wei zou ik haar gewoon even aan de longe houden, heb ik met die van mij ook gedaan. En toen die rustig ging grazen heb ik hem na een minuut of 10 losgemaakt.

Barbar, ja met een coolpad moet de huid helemaal droog zijn, anders wordt het te koud en krijg je van die scheurtjes.

Gelukkig Quiz dat zijn been al een stuk dunner is!! Te hopen dat de echo laat zien dat er verder niks is. Het blijft ook heel eng, je bent toch elke keer weer bang dat er iets is.

Gulpje, we zijn volgende week zondag precies 21 maanden bezig :( . Maar goed, het gaat gelukkig steeds meer de goeie kant op en zoals het er nu naar uit ziet kan ik hem dadelijk volledig weer belasten en dat vind ik het belangrijkste! Ons doel blijft toch om dadelijk eindelijk een paar wedstrijden te kunnen rijden. Aangezien hij nu pas 10 is hebben we nog tijd genoeg :) .

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:58

Hier ook alweer in de opbouwende fase, nu 3 maand verder na constatering. Ik zit er nu net weer zon 3 weken op en maak buitenritjes over straat en dan de drafstukken langzaam aan wat opbouwen. Gister lag ik er alleen nog naast, ging even bij de club kijken en daar in de bak, alleen bedacht madame zich dat ze haar handstand oefening ook wel kon uitvoeren, gelukkig kon ik mijn teugels vasthouden waardoor ze niet als een gek is losgekomen. Ik sedeer haar nog steeds bij het rijden, want het blijft gewoon een tikkende tijdbom zonder tranquigel :x.

Ik qua dikte, merk je wel dat het weer invloed heeft. Maar dat heeft bij de mijne wel invloed op alle benen en niet alleen het been met de blessure.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:48

Qizz, fijn dat de zwelling weer snel weg trekt!!! Nog even volhouden voor de echo.....

Zou je welkom willen heten bij de club Schaapje, maar je hoort er natuurlijk liever niet bij. Heb mijn paardje ook gelijk flink terug gezet in het voer, was erg bang voor gekke acties, maar tot nu toe blijft ze er rustig onder. Terwijl we al weer bijna 4 maand bezig zijn, zucht.

Jeetje Monty, 21 maand bezig! was het een hele zware peesblessure of telkens terugval?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:27

Weidebloem, zijn check ligament was 100% kapot over een lengte van 5 cm, dus ik ben al blij dat het nu zo goed gaat en ik hem zoals het er nu naar uitziet weer helemaal kan belasten. En dan heb ik inderdaad 2 keer een flinke terugval gehad. Nu maar hopen dat het goed blijft gaan. Des te sterker de pees nu wordt, des te minder snel we weer een terugval zullen hebben.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:40

Ik zie 21 maanden en ik denk, jemig wat een tijd!! Maar toen ging ik zelf even terugrekenen en wij zitten nu op 20 maanden, wat gaat dat eigenlijk snel!
Opbouwen hier gaat ook goed. Deze week heeft hij lekker wat vrije dagen gehad vanwege vermoeidheid van mij en warmte en morgen pakken we hem weer op. Merk ook dat ik steeds minder obsessief naar zijn been zit te kijken. Gisteren gaf hij weer een show weg in de wei, been was daarna gewoon goed en ik heb me er verder ook niet druk om gemaakt. Blijf aan de gang! ;)
Hoi Schaapje, helaas welkom :( Fijn dat hij buiten staat maar vervelend dat hij dan alsnog stout is! Wat voor gel gebruik je precies?
Niekj_Jente; hoe is het gegaan vandaag??
Fijn om te lezen dat hij zo gelukkig is EsterW en ook tof dat ze je zo goed op de hoogte houden :)
Scheurtjes van de klei, brr! Ga daar ook eens extra op letten.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:01

N0a schreef:
kruimeltje3 schreef:
Update..
Gisteren weer naar de DA geweest voor de scan..
Weefsel in de pees is weer mooi van structuur geen gaatje meer. Buitenkant nog niet helemaal optimaal nog wat rommelig. Dus we mogen verder opbouwen. Komende 8 weken stukjes draf opbouwen liefst zo veel mogelijk rechtuit.
Heb die van mij uiteindelijk toch 24/7 op de wei gezet. Bij mij op stal gaat alles 24/7 naar buiten dus had weinig keus aangezien die van mij zijn stal verbouwd als hij alleen staat. Stond bij paar oudjes in de wei dus weinig uitspattingen. Daarbij eet hij het liefste hele dag dus spelen doet hij niet Hihi.
Enorme grasbuik tot gevolg.
Wel een risico maar op stal kan die gekker doen naar mijn mening en wordt hij niet gelukkig volgens mij. Na het stappen wel steeds coolingsgel gesmeerd en goed gekoeld.
Als hij na die 8 weken geen achteruitgang heeft gemaakt mogen we verder uitbouwen met galop.
Ik denk dat we best geluk hebben als ik zie hoe lang sommige er mee bezig zijn.

Wauw, dat is goed nieuws! En wat super dat het zo mooi genezen is. Is het been nog wel dikkig of zie je er niks meer van? Ik moet over 3 weken terug naar de kliniek, ben nu al zenuwachtig :Y) Fijn dat je weer kunt gaan opbouwen en hopelijk gaat alles in 1x goed en krijg je geen terug val meer. :j

Been, het checkigament is nog iets dik, maar dat kwam volgens de DA omdat de buitenkant er nog wat rommelig uit zag. Dit moest nog rustig worden. Been werkt nog wel iets maar na het werk altijd dunner. DA gaf aan dat het niet erg is dat het been werkt, betekend dat er goede doorbloeding is en dat het geneest. ook in mij wanneer het warmer weer is, is het been wat dikker..

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:14

@schaapie, balen zeg. Bij mijn paard zat er een klein gaatje n zijn checkigament. Na 6 weken stappen koelen en 24/7 wei was het gaatje weer dicht. Hopen dat het bij jou ook mee valt..

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:41

Ook ik ben weer terug van de kliniek!
Het checkligament is voor 70% genezen. Het was nog steeds dik en de structuur was nog niet helemaal perfect.
Ik moet de komende 4 weken nog 1 uur per dag stappen, de daarop volgende 4 weken mag ik er wat bij gaan draven op rechte lijnen.

Over 8 weken weer overleg met de DA en dan nog een scan laten maken.
Volgens de DA moet ze dan weer 100% in orde zijn, en kan ik rustig beginnen met opbouwen..
Hieronder nog een aantal foto's van de dag.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/303527_437445052961988_193430637_n.jpg
Op de trailer aan het wachten op de DA

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/319442_437445266295300_236902562_n.jpg
Bij de kliniek, hier heeft ze haar 1e verdoving al gehad, ze kan nogsteeds vrolijk kijken.. Haha

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/483196_437445419628618_703147733_n.jpg
Hier begint ze al te slapen!

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/582753_437444809628679_708391207_n.jpg
Slaap korintje slaap..

En als laatste haar cadeautje omdat ze super de trailer op liep, en wel wat leuks verdient heeft!
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/548587_437445992961894_488214798_n.jpg

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:48

Gulpje schreef:
Ik zie 21 maanden en ik denk, jemig wat een tijd!! Maar toen ging ik zelf even terugrekenen en wij zitten nu op 20 maanden, wat gaat dat eigenlijk snel!
Opbouwen hier gaat ook goed. Deze week heeft hij lekker wat vrije dagen gehad vanwege vermoeidheid van mij en warmte en morgen pakken we hem weer op. Merk ook dat ik steeds minder obsessief naar zijn been zit te kijken. Gisteren gaf hij weer een show weg in de wei, been was daarna gewoon goed en ik heb me er verder ook niet druk om gemaakt. Blijf aan de gang! ;)
Hoi Schaapje, helaas welkom :( Fijn dat hij buiten staat maar vervelend dat hij dan alsnog stout is! Wat voor gel gebruik je precies?
Niekj_Jente; hoe is het gegaan vandaag??
Fijn om te lezen dat hij zo gelukkig is EsterW en ook tof dat ze je zo goed op de hoogte houden :)
Scheurtjes van de klei, brr! Ga daar ook eens extra op letten.

Ik heb van de dierenarts ekyflogyl gekregen aardig agressief goedje maar schijnt wel goed te helpen dus we zullen zien!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 21:13

Niekj_Jente wat een goed nieuws!!!!
Heeft bij mij heeeeeeeeel lang geduurd (maar nog niets in vergelijking met Monty en Gulpje hoor ;-) )voordat we op de 70% zaten. Het laatste deel duurde het langst volgens de DA.
Hoelang was jij nu bezig? Fijn hoor!!!

Ik ben ook heel benieuwd (en zenuwachtig) voor maandag..
Maar het been is wonderbaarlijk snel weer dun geworden,.. woensdag megadik, donderdag einde ochtend alweer stukken dunner en savonds weer normaal zoals ie was. Nu zelfs dunner, heel raar.. Maar ik wil niet te vroeg juichen, straks is het op de echo wel weer mis,.. laatste echo was in maart,... dus ben nu heel benieuwd,..

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:31

Qizz: ik ben nu van 26 maart liep ze de blessure op, maar die DA wat toen was gekomen vond dat ze gewoon op de wei mocht en 1 uur stappen per dag. Na een 2 weken vertrouwde ik dat niet helemaal na het lezen van dit topic omdat ze gewoon de wei op mocht, dus is op 20 april een scan gemaakt bij een andere kliniek, en daar kwam dus uit dat ze de peesblessure had.

De DA vond dat het ook erg goed genezen was, vooral ook snel voor zoon oudje..

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 12:37

Dat is echt snel idd.... Top!!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 07:08

Over 5,5 uur staan we weer bij de DA... Ben best zenuwachtig. Hoewel mn gevoel zegt dat t wel weer goed zit is mn verstand toch heel bang dat t misschien wel weer goed lijkt maar dat t toch mis is. In maart was de echo goed... Toch eng wat ie nu zegt nadat we al even aan t springen zijn en na zijn weide akkefietje van afgelopen week. Hoop ook na dit bezoek heel lang niet meer bij de DA te hoeven komen.

Springen op gras raadde hij trouwens ook nog even af. Dat wilde ik zelf al niet maar hij vond t ook beter om dat pas het volgende buitenseizoen te doen tenzij het een vlak voetbalveld oid is. En ik ken maar 2 zulke mooie terreinen.

Ga nu maar naar de stal, dreun nl mn bed uit vanwege de bouwvakkers die bezig zijn voor mijn huis. Hele weg ligt eruit ;-) ivm nw riolering etc. Stal doen, ff paard schoonmaken en dan mag ie in de wei. Hopelijk gedraagt ie zich. Doe m ff peesbeschermers om tot ie klaar is met bokken en rennen en rollen.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 07:39

Qizz: heel veel succes vandaag bij de DA!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 07:44

Dankjewel ;-)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 07:50

Heel veel succes! Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat je een mooie scan te zien krijgt. Ik zal voor je duimen :)

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:06

Succes vandaag Qizz. Ik heb mijn paard dit weekend voor het weer 5 minuutjes in de bak gereden. Dan ga ik eerst 20 minuten over straat stappen/draven, dan 5 minuutjes in de bak draven en dan weer zon 20 minuten buiten over straat uitstappen. Volgens schema van de DA mag ik alweer wat meer doen, maar doe het lekker rustig aan. Scheelt dat ik er nog een wedstrijdpaard naast heb.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:24

Succes qizz!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 08:30

Thanx... Ik word steeds zenuwachtiger. Heb er al buikpijn van. Nog 4 uur. Ga gauw wat doen... Afleiding.

Marsmars; fijn dat je nog een wedstrijdpaard hebt. Dan heb je ook wat meer rust voor je andere denk ik. Gewoon rustig aan doen idd.