Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Die lange snavels.. vreselijk!
Jannepauli schreef:Ik denk meer aan het gegeven dat je hoeven behoorlijk kunt verpesten als je de toon zo ver laat uitgroeien, om het even of het paard ijzers onder heeft of blootvoets loopt.Als de hoef zo uit balans gaat, gaan er volgens mij hele andere krachten inwerken op de hoefwand en wat op de hoefwand inwerkt, werkt ook in op wat binnen in de hoef zit. Ik zie ook de logica van het handhaven ( of zelfs stimuleren) van de lang toon niet.
lolclub schreef:mirtje27 schreef:Ik ben het toen gaan voeren toen ze wat koliekerig was en ze had ook heel vaak gas in de darmen. Dat is nu eigenlijk helemaal over. Ik voerde eerst via hun de brok van the natural way, maar op een gegeven moment vonden de mensen waar ik het van haal dat de samenstelling niet meer goed was. Dus nu hebben ze alle mensen die bij hun zijn overgezet naar zemelen met ursonne en opbouwconcentraat.
Heb je ervaring mee?.
Mirjam
Willy woonde vroeger naast "mijn" Ronald en hij heeft zodoende dus de hele opbouw van "de Natuurlijke weg" meegemaakt.
In het eerste begin kregen Ronald, Ronald's broer en Willy de afgekeurde paarden te rijden van de verzekeringsmaatschappij waarbij door hen beoordeeld werd welke paarden nog bruikbaar waren voor een "tweede ronde",
later is Willy verhuist naar Tjalleberd en daar zelfstandig verder gegaan met het oplappen van uitgedokterde paarden.
Ursonne hebben wij ook jaren gevoerd maar dan als aanvullend supplement naast gewoon voer.
Willy had al vroeg door dat de fastfood (biks en muesli's) niet goed waren voor paarden en ontwikkelde met de zemelen, opbouwconcentraat en Ursonne dus zijn eigen voer.
Later is dit inderdaad tot een korrel gemengd en kon je het kopen in zakgoed.
Nadeel was dat je er erg veel van moest voeren en dat het zeker niet goedkoop was.
Ursonne is een prima product en wij voeren het nog wel eens bij aan een paard wat achterstand heeft of niet lekker in zijn vel zit.
Hittie krijgt het overigens niet, het is een kruidensupplement en vanwege de soms hoge fructaangehaltes in kruiden durf ik het haar niet (meer) te geven.
Daarnaast doet ze het goed op de Formula4Feet en dat is een compleet supplement naast ruwvoer.
RonAalders schreef:lolclub schreef:Wat nu als een paard in de twee voorvoeten verschillende graden van rotatie heeft (bijv 8 en 3 *) ?
Krijgt het paard dan onderling afwijkende bananashoes onder en wat heeft dit voor gevolgen voor de manier van gaan van het paard ?
Nee. Vóórdat met wiggen, banana shoes of welk soort diepe buiger ontlastend beslag wordt begonnen is het ABSOLUUT ESSENTIEEL dat het hoefbeen terug gebracht wordt in een normale positie gerelateerd aan het kootbeen en het kroonbeen. Bij voorkeur brengen we het hoefbeen terug in een 0 graden PA (ventrale hoek) om vanuit daar te werken aan ontlasting van tractie van de diepe buiger op het hoefbeen die immers zo via dat hoefbeen de lamellen scheurt.
Jannepauli schreef:Of iets nu wel of niet "een mooi gezicht" is, is niet aan de orde. Ik denk meer aan het gegeven dat je hoeven behoorlijk kunt verpesten als je de toon zo ver laat uitgroeien, om het even of het paard ijzers onder heeft of blootvoets loopt.Als de hoef zo uit balans gaat, gaan er volgens mij hele andere krachten inwerken op de hoefwand en wat op de hoefwand inwerkt, werkt ook in op wat binnen in de hoef zit. Ik zie ook de logica van het handhaven ( of zelfs stimuleren) van de lang toon niet. Voor een goede breakover heb je dit niet nodig - het lijkt ook contraproductief. En niet alleen voor de hoeven, maar aan de hoeven zit ook nog een been en een paard vast. Ik heb daarnaast nog heel wat meer bedenkingen over de banaan - en ik heb eigenlijk nog niet één toegevoegde waarde kunnen ontdekken ten opzichte van een aantal meer reguliere ijzers die bij HB gebruikt worden, of zelfs de gipstherapie zouden kunnen doen vervallen.
Maar zoals gezegd: ik wil niet toevoegen aan de controverse - die is er in de USA genoeg over dit ijzer.
Jannepauli schreef:Mijn Van Nassau break-overs ( bij de eerste beslagronde mét balk om de hielen te ontlasten) hebben bij mijn paard uitstekend gewerkt. Mijn paard hoefde niet te revalideren, kon meteen weer lopen. Bij de 2e beslagronde bleek de balk al niet meer nodig en zat het hoefbeen al weer bijna wand-parallel. Bij de laatste ingreep (hoefzweer) waar voor de derde keer foto's genomen zijn, bleek het hoefbeen ook weer keurig grond-parallel te zijn.
Citaat:Er leiden blijkbaar meer wegen naar Rome! Wat voor de één werkt is voor een ander misschien niet ideaal en omgekeerd. Ik denk alleen niet dat je daarom een werkwijze moet afkeuren. Ik vind het wel fijn om de verschillende opties te bestuderen, met hun voor en nadelen.
lucyknol schreef:Vandaag is 'mijn' hoefsmit op stal geweest. Luus is achter op nieuwe ijzers gezet, was hoog nodig omdat ze daar
een week op stond voor ze in het gips ging.
Het ziet er weer netjes uit , Luus liep er prima op weg.
Over 3 weken gaat hij haar voorhoeven doen. Hij had het over equilibrium ijzers, eventueel met een zooltje.
(Hij gaat nog even bekijken hoe of wat precies als deze ijzers eraf zijn, ze staat nu op het beslag van de kliniek, met zool)
Ik heb veel info gehad, mijn vragen kunnen stellen en heb er een goed gevoel bij.
Ik merk aan Luus dat het wat haar betreft tijd is om in actie te komen, ze is ontzettend klierigen nog hengstig ook
![]()
Normaal gesproken merk ik alleen aan wat kleine dingetjes dat ze hengstig is, maar deze keer kan ik er echt niet omheen.
Zou ze zich soms supersexy voelen nu ze zo strak in haar velletje zit?
RonAalders schreef:Wat echter vooral van belang is dat er kennis wordt opgedaan aan de hand van feiten of brede ervaringen, niet aan de hand van een enkeling met een al dan niet afwijkende mening. Neem kennis die beschikbaar is op en denk er over na. Wat een ander daarvan vindt is minder belangrijk. Het gaat om jouw paard, als er problemen ontstaan heb je jouw hoefsmid en jouw dierenarts nodig om samen met de door jou opgedane kennis problemen aan te pakken.
Ronald Aalders
lolclub schreef:Ik heb gelezen dat als de hormoonbalans verstoord is (bijv bij IR) dat de oestrogeenspiegel ook verstoord is/raakt .
Een merrie met behoorlijke IR laat weinig tot geen hengstigheid meer zien, het feit dat Lucy nu weer goed hengstig wordt is dus een goed teken !
janouk schreef:RonAalders schreef:Wat echter vooral van belang is dat er kennis wordt opgedaan aan de hand van feiten of brede ervaringen, niet aan de hand van een enkeling met een al dan niet afwijkende mening. Neem kennis die beschikbaar is op en denk er over na. Wat een ander daarvan vindt is minder belangrijk. Het gaat om jouw paard, als er problemen ontstaan heb je jouw hoefsmid en jouw dierenarts nodig om samen met de door jou opgedane kennis problemen aan te pakken.
Ronald Aalders
Amen, en daarom vind ik dit topic zo fijn. Ik heb ongelooflijk veel geleerd in de laatste 3 jaar, sinds mijn paard een ontstoken gekanteld hoefbeen en daardoor hoefbevangen is geraakt. Samen hebben wij in dit topic zoveel informatie verzameld en samen zoveel nagedacht, afgewogen, uitgeprobeerd, geevalueerd, meegedacht en daar profiteren heel mensen van en nog belangrijker heel veel hoefbevangen paarden.
Zei zij met wijze woorden
cato47 schreef:lolclub schreef:Ik heb gelezen dat als de hormoonbalans verstoord is (bijv bij IR) dat de oestrogeenspiegel ook verstoord is/raakt .
Een merrie met behoorlijke IR laat weinig tot geen hengstigheid meer zien, het feit dat Lucy nu weer goed hengstig wordt is dus een goed teken !
Tiens, tiens, hier nog een merrie die weer hengstig wordt! Ons ruintje (denkt dat ie hengst is) is er maar druk mee, met twee merries die hengstig worden...
Keny gaat goed vooruit. Vorige week zondag zijn beide dochters een uurtje wezen stappen. Geen enkel probleem, niet gevoelig de volgende dag.
Ik denk alleen wel dat de smid wat eerder moet komen dan verwacht.... hij dacht zo'n 6 weken, we zijn nu op 3 weken, maar ik vind dat de hoefwand een beetje over het ijzer heen groeit.
Karin
geerke schreef:Ik ben trouwens ook heel blij met dit topic!
Natuurlijk heb ik mijn bedenkingen met dat hoefijzer...maar mijn paard loopt goed dus ik hoef het ook niet te proberen.
En ik sta heeel sceptisch tegen over al die fabrikanten die met een zogenaamd 'nieuw' veilig voer op de markt komen.![]()
En dat is ook weer persoonlijk...mijn eigen gebrouwde voer doet het namelijk prima.
En ik heb vooral hier geleerd ,dat als dingen goed gaan je ze vooral niet moet veranderen