Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Myour schreef:Het valt mij eigenlijk nu pas op dat er op de boerderij waar ik sta best veel paarden staan met dubbele lip voor
Anky heeft dat bij haar paarden, dus daarom willen veel mensen dat óók.
Arabesk schreef:@ darwin, over gebroken voetas gesproken
De toon is amper afgesleten en is heel lang geworden terwijl de hielen wel slijten op het ijzer.
darwin schreef:Maar met een ijzer eronder kan de toon toch niet slijten , evenmin als de hielen trouwens, want het enige dat slijt zijn de ijzers.
Dus als de toon harder groeit dan de hielen, dan is het toch niet gek dat hij aan het eind van de beslag periode naar voren is gegroeid (gebroken voetas).
opala schreef:darwin schreef:Maar met een ijzer eronder kan de toon toch niet slijten , evenmin als de hielen trouwens, want het enige dat slijt zijn de ijzers.
Dus als de toon harder groeit dan de hielen, dan is het toch niet gek dat hij aan het eind van de beslag periode naar voren is gegroeid (gebroken voetas).
Gelukkig ontwikkelt een ongewenste voetas zich niet zo snel, dan is er vooraf al langdurig wat fout gegaan.
darwin schreef:Maar met een ijzer eronder kan de toon toch niet slijten , evenmin als de hielen trouwens, want het enige dat slijt zijn de ijzers.
darwin schreef:Arabesk schreef:@ darwin, over gebroken voetas gesproken
De toon is amper afgesleten en is heel lang geworden terwijl de hielen wel slijten op het ijzer.
Maar met een ijzer eronder kan de toon toch niet slijten , evenmin als de hielen trouwens, want het enige dat slijt zijn de ijzers.
darwin schreef:Arabesk schreef:@ darwin, over gebroken voetas gesproken
De toon echter is helemaal gefixeerd en slijt niet.
Daarom verandert de voetas al na enkele weken. En dit verzin ik niet, dit staat ook gewoon in boeken van hoefsmeden.Bladzijde 54 (uit mijn hoofd) van 'Hoefproblemen' van Van Nassau bijvoorbeeld
darwin schreef:Ja dat weet ik ook wel, het is logisch dat de voetas verandert naarmate de teen langer wordt door het niet af kunnen slijten vanwege het ijzer dat eronder zit, maar daar kan een smid toch niks aan doen ?
Het is mijn keuze om er ijzers onder te zetten.
Citaat:@ fransje23, al mijn paarden hebben achter teenlippen![]()
En dat het ijzer over de straal komt, tja als het voor de straal ligt is het te kort (wat je dus bij heel veel paarden ziet), dus kun je er voor kiezen om de straal verder weg te snijden, maar dat doen we ook liever niet.
Het ijzer langs de straal af, dan steken ze aan de zijkant veel te ver uit, dus ik zou niet weten hoe het anders zou moeten.
Citaat:Volgens mij is het ook helemaal niet slecht als de straal meedraagt op het ijzer.
darwin schreef:[@ fransje23, al mijn paarden hebben achter teenlippen
darwin schreef:En dat het ijzer over de straal komt, tja als het voor de straal ligt is het te kort (wat je dus bij heel veel paarden ziet), dus kun je er voor kiezen om de straal verder weg te snijden, maar dat doen we ook liever niet.
Het ijzer langs de straal af, dan steken ze aan de zijkant veel te ver uit, dus ik zou niet weten hoe het anders zou moeten.
Volgens mij is het ook helemaal niet slecht als de straal meedraagt op het ijzer.
Mijn paarden hebben allemaal hele gezonde stralen, die goed groeien en nooit rotstraal hebben.