Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:04

Alle 3 mijn paarden staan vierkant op ijzers met voor en achter een teenlip :P

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 13:37

die van mij staat 4kant zonder ijzers :+

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:09

Vandaag is 1 van mijn pony's opnieuw beslagen.
dit zijn foto's van voor het beslaan (ja ja, het was hard nodig ;) ).
vooraanzicht.
Afbeelding

Zij aanzicht.
Afbeelding

Onderkant.
Afbeelding

En de foto's van na het beslaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:00

@darwin mag ik vragen hoe lang de oude ijzers eronders zaten?
Of lees ik daar nou over heen?

groetjes Nathalie

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:09

die zullen er ongeveer 9 weken onder hebben gezeten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 00:29

@ darwin, over gebroken voetas gesproken :7

Je ziet ook duidelijk dat de stand van de hoeven is veranderd na 9 weken op de ijzers te hebben gestaan. De toon is amper afgesleten en is heel lang geworden terwijl de hielen wel slijten op het ijzer. Daardoor verandert de stand onherroepelijk al na een paar weken als een paard op ijzers staat. De toon kan niet voldoende afslijten doordat het ijzer daar zit. Je paard heeft aan het eind van de beslagperiode een beetje Duck-voeten.

Ook heb ik het idee dat er een beetje naar het ijzer toegevijld is. En ik vind het niet zo denderend dat de takken van het ijzer een stukje over de straal komen.

En het kan aan mijn vermoeide ogen liggen, maar het lijkt op deze foto http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGAE7L8W.jpg alsof van het voetje dat het meest naar voren staat, de binnenkant korter op het ijzer staat dan de buitenkant.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 00:32

Myour schreef:
Het valt mij eigenlijk nu pas op dat er op de boerderij waar ik sta best veel paarden staan met dubbele lip voor

Anky heeft dat bij haar paarden, dus daarom willen veel mensen dat óók.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 06:55

Arabesk schreef:
Myour schreef:
Het valt mij eigenlijk nu pas op dat er op de boerderij waar ik sta best veel paarden staan met dubbele lip voor

Anky heeft dat bij haar paarden, dus daarom willen veel mensen dat óók.

Haha nou iedereen daar laat het gerust aan de hoefsmid over en zeggen daar vrijwel niets over ;)
Ik weet alleen dat áls áls mijn pony op ijzers gaat, er voor alleen een enkel lip komt (of zonder lip).

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:32

Want? Zeker omdat er lieden zijn die tegen zijlippen zijn, dat is dan toch precies hetzelfde als naar Anky´s paarden kijken?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 11:55

Ik zal morgen (of vanavond) nog wat beslagen hoefjes van mijn andere paardje op de foto zetten.
Is -uiteraard- ook kunststof... Uitvinding van de Eeuw ;-)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:34

Wanneer ik de vooraanzichtfoto's bekijk van het paard van darwin, bekruipt mij het gevoel dat de hoefkraakbeenderen uit de hoefwand geperst worden of in ieder geval geen ruimte krijgen ;( .

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 13:10

Scoxxx, waarom vind jij kunststof zo'n geweldige uitvinding?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:12

Arabesk schreef:

De toon is amper afgesleten en is heel lang geworden terwijl de hielen wel slijten op het ijzer.

Maar met een ijzer eronder kan de toon toch niet slijten , evenmin als de hielen trouwens, want het enige dat slijt zijn de ijzers.
Dus als de toon harder groeit dan de hielen, dan is het toch niet gek dat hij aan het eind van de beslag periode naar voren is gegroeid (gebroken voetas).

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:19

darwin schreef:
Maar met een ijzer eronder kan de toon toch niet slijten , evenmin als de hielen trouwens, want het enige dat slijt zijn de ijzers.
Dus als de toon harder groeit dan de hielen, dan is het toch niet gek dat hij aan het eind van de beslag periode naar voren is gegroeid (gebroken voetas).

Gelukkig ontwikkelt een ongewenste voetas zich niet zo snel, dan is er vooraf al langdurig wat fout gegaan.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:22

opala schreef:
darwin schreef:

Gelukkig ontwikkelt een ongewenste voetas zich niet zo snel, dan is er vooraf al langdurig wat fout gegaan.

Dat denk ik ook.
Maargoed, mijn 3 paarden worden normaal elke 8 weken beslagen, en ze zijn nooit kreupel, lopen goed op hun ijzers en hebben nooit brokkelhoeven, dus het zal wel goed zijn denk ik ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:26

darwin schreef:

De hielen slijten wel door het hoefmechanisme. Iedere keer als het paard zijn voet neer op de grond plaatst zet de hoef een beetje uit, aan metnamde de achterzijde. Dit gebeurt ook op het ijzers en daardoor slijten de hielen wel, ook met beslag.

Waarom mensen voor dubbele lippen kiezen? Ik denk door de promotie van het equolibriumbeslag, wat bestaat met dubbele of geen lippen. In een onderzoek is aangetoond dat het paard beter kan afrollen met dit soort ijzer t.o.v. normaal beslag. Een beslag met dubbele lippen wat voor de voorvoeten gemaakt is hoeft niet slecht te zijn. Een achterijzer gebruiken als dubbellips ijzer voor de voorvoet is niet goed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:30

Darwin, zie ik het goed dat jou paard aan de achtervoeten ook ijzers met een enkele lip heeft? :)

Waarom dat ijzer over de straal komt begrijp ik trouwens ook niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:39

darwin schreef:
Arabesk schreef:

De toon is amper afgesleten en is heel lang geworden terwijl de hielen wel slijten op het ijzer.

de hielen kunnen nog enigzins bewegen op het ijzer, dat zie je ook na een beslagbeurt op het oude ijzer aan de kant die tegen de hoeven zat.

De toon echter is helemaal gefixeerd en slijt niet.

Daarom verandert de voetas al na enkele weken. En dit verzin ik niet, dit staat ook gewoon in boeken van hoefsmeden. :Y) Bladzijde 54 (uit mijn hoofd) van 'Hoefproblemen' van Van Nassau bijvoorbeeld

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:45

Met ongewenst bedoel ik een naar voren of achteren gebroken voetas. Zou dat echt zo snel gaan :oo

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:47

darwin schreef:
Arabesk schreef:

De toon echter is helemaal gefixeerd en slijt niet.

Daarom verandert de voetas al na enkele weken. En dit verzin ik niet, dit staat ook gewoon in boeken van hoefsmeden. :Y) Bladzijde 54 (uit mijn hoofd) van 'Hoefproblemen' van Van Nassau bijvoorbeeld

Ja dat weet ik ook wel, het is logisch dat de voetas verandert naarmate de teen langer wordt door het niet af kunnen slijten vanwege het ijzer dat eronder zit, maar daar kan een smid toch niks aan doen ?
Het is mijn keuze om er ijzers onder te zetten.

@ fransje23, al mijn paarden hebben achter teenlippen :j
En dat het ijzer over de straal komt, tja als het voor de straal ligt is het te kort (wat je dus bij heel veel paarden ziet), dus kun je er voor kiezen om de straal verder weg te snijden, maar dat doen we ook liever niet.
Het ijzer langs de straal af, dan steken ze aan de zijkant veel te ver uit, dus ik zou niet weten hoe het anders zou moeten.
Volgens mij is het ook helemaal niet slecht als de straal meedraagt op het ijzer.
Mijn paarden hebben allemaal hele gezonde stralen, die goed groeien en nooit rotstraal hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:53

darwin schreef:
Ja dat weet ik ook wel, het is logisch dat de voetas verandert naarmate de teen langer wordt door het niet af kunnen slijten vanwege het ijzer dat eronder zit, maar daar kan een smid toch niks aan doen ?
Het is mijn keuze om er ijzers onder te zetten.

Als jij dat enorme nadeel vindt opwegen tegen de voordelen, is dat jouw keuze ja. Ik vind het nogal wat dat de voetas zo drastisch verandert.

Citaat:
@ fransje23, al mijn paarden hebben achter teenlippen :j
En dat het ijzer over de straal komt, tja als het voor de straal ligt is het te kort (wat je dus bij heel veel paarden ziet), dus kun je er voor kiezen om de straal verder weg te snijden, maar dat doen we ook liever niet.
Het ijzer langs de straal af, dan steken ze aan de zijkant veel te ver uit, dus ik zou niet weten hoe het anders zou moeten.

Het ijzer passend maken op de hoef ipv andersom? 'Vroegah' konden een smid nog zelf een ijzer uit een stuk staal smeden, nu leren ze dat vaak niet meer, en dit is het gevolg. Kant en klare hoefijzers uit de fabriek kunnen alleen maar nog een beetje bijgebogen worden, maar is lang niet altijd passend te maken op élke hoef!

Citaat:
Volgens mij is het ook helemaal niet slecht als de straal meedraagt op het ijzer.

Een deel van de straal wordt nu helemaal NIET belast en een deel heel veel. Dat geeft hele ongelijke druk op de inwendige delen in de hoef. Bij een onbeslagen paard draagt nl de héle straal mee.

Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:55

Leuk geillustreerd ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:03

darwin schreef:
[@ fransje23, al mijn paarden hebben achter teenlippen :j

Enkele dus? Waarom, wat is daar het voordeel van? :)

darwin schreef:
Mijn paarden hebben allemaal hele gezonde stralen, die goed groeien en nooit rotstraal hebben.

Met een slijptol en wat smeden zou dat ijzer best nog wat aangepast kunnen worden.

Het lijkt mij dat het beslag op deze manier juist gaat drukken op 1 punt van de straal. Als je de straal wilt laten meedragen zou je een groter stuk moeten ondersteunen, lijkt mij. :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 16:08

Tevens zal ik een foto maken van mijn beslagen paardenhoefjes: die zitten altijd tot het nokkie vol met zand en Zeeuwse klei.
Mooi systeem hoor die ijzers... hopla een hoop zand en klei erbij en de gehele hoef en alle hoefonderdelen worden gewoon meegedragen door een zeer natuurlijk zooltje, te weten zand en klei. :P

En zelfs als het kurkie-droog is gedurende weken... zitten mijn paardenhoeven nog altijd vol!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:12

Ik vind het voordeel van een teenlip, dat de hoef nog iets uit elkaar kan en ik vind het mooier.
Vaak zie je bij dubbellips ijzers ook van die bij mekaar geknepen smalle hoeven.

En ik heb nog eens gekeken, maar het ijzer raakt de straal niet omdat de wand iets hoger is dan de straal en de zijkant van de straal is schuin weggesneden, dus niks geen drukkingen hoor ;)