[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:10

jalo schreef:
@Alani. Bedoel jij dat artikel in het gezondheids ABC??
@Tiger. Leuke foto's, leuk beestje ..

Ja dat bedoel ik idd.
Een tijdje geleden heeft er een uitgebreider artikel ingestaan. Maar ik vraag me toch wel het waarheidsgehalte en wetenschappelijke waarde ervan af. Vandaar mijn voorstel om een icoon op paardengeneeskunde maar eens een uitspraak te laten doen. Het boek dat Dr. Offereins destijds heeft geschreven kan natuurlijk best ingehaald zijn door de tijd.
Ik ben heel benieuwd wat dr. Van Muiswinkel erover zegt.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:49

Hallo,

Ik heb ook een pony met spat. November 2007 is de spat geconstateerd. In mei 2007 zijn er opnieuw foto's gemaakt, de foto's waren goed en ik kon weer rustig op gaan bouwen.
Ik ben dus rustig op gaan bouwen, maar ze liep na 3 maanden toch weer een beetje kreupel. Ik heb haar toen weer 2 maanden stilgezet en ben haar nou weer aan het oppakken. Ik masseer haar spronggewricht nu met zalf voor mensen, met glucosamine erin. Ze loopt iedere week beter en je ziet het alleen nog maar als ze gespannen is.
Nou lees ik hier in het topic dingen over tildren en spatbeslag etc. Ik ben best benieuwd hoe deze dingen werken (ik kon het niet zo goed terugvinden in het topic)?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 08:41

Mijn pony heeft de afgelopen dagen weer erg last. Hoe is dat bij jullie paardjes?

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:31

Een poos terug schreef ik over mijn tinker die ernstige artrose in de sprong had. Eerst tildren infuus gehad, maar dat mocht niet baten. Na 2 maand mijn eigen dierenarts er bij en die heeft het gewricht ingespoten. Hij adviseerde om weer te bewegen, rust roest. Omdat ik met Spetter al leste bij paardrechtrichten.nl heb ik besloten om Spetter 8 weken te laten trainen door onze juf. Hij wordt dus nu getraind volgens de Antoine de Bot methode. En ik moet zeggen, hij pikt het erg goed op. Hij loopt als hij recht is en ontspannen in zijn rug niet meer kreupel! Hij is door de osteopaat behandeld en door een masseuse volgens de happy athlete methode of zoiets. Zijn zadel is ook aangepast. Ook ik krijg les om Spetter recht te richten. Nu grondwerk en lange lijnen en straks voor de kar omdat ik zelf nu niet kan rijden ivm zwangerschap. Mijn bijrijdster krijgt ook les. Komende woensdag komt Spetter terug naar stal en blijven we wekelijks lessen om verder de techniek onder de knie te krijgen. Ik ben zo blij dat ik deze stap gezet heb. Ik zag het erg somber in omdat hij totaal niet opknapte. Nu loopt hij lekker, vindt de oefeningen leuk. Kan zelfs aan de hand schouderbinnenwaarts (kon hij nooit, te stijf) Merk dat nu hij soepel in zijn lijf is, zijn been veel minder een rol speelt. Echt een aanrader dus!
Onze juf heeft meerdere paarden met verschillende problemen oa hko en spat, weer goed aan de loop gekregen. Ik ben er dan ook superblij mee!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:53

@Spetter: Wat lekker zeg, ik denk dat met goeie les van rechtrichten inderdaad een heel stuk verholpen kan worden en ze zo minder pijn hebben. Ik zoek ook zoiets, voor als we straks weer wat mogen doen. En inderdaad rust roest volgens mij ook zeker wel, hoop dan ook dat wij straks in maart weer wat mogen doen, al is het alleen maar stappen dan ben ik al blij want je maak hem er zoveel blijer mee.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:54

Ik dacht dat paardrijden uberhaupt ging om het rechtrichten van je paard...

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:06

Ja dat is ook wel zo, maar met zulke dingen is het extra belangrijk, en je moet ook maar net een instructrice hebben die dat kan en je er goed in kan begeleiden, die vind je niet overal hoor.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:37

Spat score 3 (alleen zichtbaar op rontgenfoto, buigproeven goed), bij een driejarig paard wat nog niet aan het werk is (maar waar men eventingwedstrijden mee wil gaan rijden). Hoe erg is dat?

Ik weet niet zoveel van spat (en de ernst), vandaar mijn vraag.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 09:58

ik zou er niet aan beginnen Bloos

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:09

Ik ook niet, maar is hij al van jou en is het net ontdekt of ben je van plan hem te gaan kopen?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:58

Zijn er hier paarden die geopereerd zijn aan spat?
Mijnes is in 2002 eraan geopereerd, ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat bij andere paarden gaat nu?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:20

Nee mijne is niet geopereerd. Ben wel benieuwd naar je ervaring over de operatie etc?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:57

Kindness was nog niet van mij toen hij geopereerd was.
IK heb m t jaar erna gekregen...

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:47

Heeft hij er nog last van?

xxiloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:03

ik heb 4 jaar een merrie geleast(of hoe je dat ook typt Clown ) maar het bleek dat zij ook spat had ze liep nog in de les maar zou gedekt worden dus ben ik gestopt met leasen. het heeft 2 jaar geduurt voordat ze drachtig Scheve mond was maar ze was te slecht voor de lessen dus ging ze iedere dag los Ach gut en toen ze einelijk drachtig was heb ik nog wel eens zonder zadel gehobbelt maar nu heeft ze haar prachtige veulen *LOL* gaat ze iederedag los hoeft ze nooit meer de les in Pling alleen maar veulens krijgen en op het land lopen Pling
eind goed al goed Ach gut

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:30

xxiloveyou schreef:
ik heb 4 jaar een merrie geleast(of hoe je dat ook typt Clown ) maar het bleek dat zij ook spat had ze liep nog in de les maar zou gedekt worden dus ben ik gestopt met leasen. het heeft 2 jaar geduurt voordat ze drachtig Scheve mond was maar ze was te slecht voor de lessen dus ging ze iedere dag los Ach gut en toen ze einelijk drachtig was heb ik nog wel eens zonder zadel gehobbelt maar nu heeft ze haar prachtige veulen *LOL* gaat ze iederedag los hoeft ze nooit meer de les in Pling alleen maar veulens krijgen en op het land lopen Pling

Realiseer je goed dat spat erfelijk kan zijn. Er zijn zelfs stellingen van 1 op de 3 veulens zal spat krijgen. In mijn optiek is het dus heel belangrijk om te weten waardoor ze spat heeft gekregen en of het ook in de moederlijn verder voorkomt. Goede eigenschappen kunnen je verankeren maar helaas de slechte ook.

xxiloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:19

Alani schreef:
xxiloveyou schreef:

Realiseer je goed dat spat erfelijk kan zijn. Er zijn zelfs stellingen van 1 op de 3 veulens zal spat krijgen. In mijn optiek is het dus heel belangrijk om te weten waardoor ze spat heeft gekregen en of het ook in de moederlijn verder voorkomt. Goede eigenschappen kunnen je verankeren maar helaas de slechte ook.

neej haar ouders hebben het niet
maar bij mij oip stal zijden ze dat het niet erfenlijk was is de lichste vorm ook erfenlijk dan?
en kan je het al zien bij veulens?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:00

@Loveyou; ik neem aan dat je bij een da bent geweest? Hij kan je vertellen over de in & outs. Spat is erfelijk, tenminste de gevoeligheid voor spat. Natuurlijk zijn factoren als training, overbelasting en een trauma van invloed.

Dat de moeder van deze merrie geen spat heeft, zegt niet alles. Hoe is het met andere nakomelingen uit deze merrie?

Begrijp me goed, ik wil zeker niet met een vingertje gaan wijzen. Maar ik vind het niet goed, dat er zomaar met een merrie wordt gefokt omdat zij niet meer geschikt is voor de sport, manegelessen. Dat laatste is natuurlijk geen zware belasting voor een paard. Ik ben dan ook van mening als ze dat niet meer kunnen, er geen sprake van kan zijn dat ze lichte spat hebben. Wat heeft de da daarover gezegd?
Wat je altijd af moet vragen is of je merrie van voldoende kwaliteit is om mee te fokken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 10:01

@Dena; zoek maar eens op berichten van mij terug in dit topic. Ik heb er namelijk heel veel over verteld, al moet je dan wel dit topic doorpluizen.

xxiloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:48

Alani schreef:
@Loveyou; ik neem aan dat je bij een da bent geweest? Hij kan je vertellen over de in & outs. Spat is erfelijk, tenminste de gevoeligheid voor spat. Natuurlijk zijn factoren als training, overbelasting en een trauma van invloed.

Dat de moeder van deze merrie geen spat heeft, zegt niet alles. Hoe is het met andere nakomelingen uit deze merrie?

Begrijp me goed, ik wil zeker niet met een vingertje gaan wijzen. Maar ik vind het niet goed, dat er zomaar met een merrie wordt gefokt omdat zij niet meer geschikt is voor de sport, manegelessen. Dat laatste is natuurlijk geen zware belasting voor een paard. Ik ben dan ook van mening als ze dat niet meer kunnen, er geen sprake van kan zijn dat ze lichte spat hebben. Wat heeft de da daarover gezegd?
Wat je altijd af moet vragen is of je merrie van voldoende kwaliteit is om mee te fokken.

ik ben zelf nergens geweest maar ze had het al voordat ik haar ging leasen het was eerst een trainingspaard voor wedstrijden maar omdat ze spat heeft kon ze niet verder in de sport toen hebben ze haar in de les gedaan dat ging in het begin wel goedmaar ze ging steeds slechter lopen toen ik haar ging leasen ging het wel wat beter maar daarna ging het ook weer slechter en als je naar haar kijkt als ze opder zadel loopt of los staat is ze alleen een beetje stijf..
en over kwaliteid gesproken het is egt een top merrie ze heeft wel een gebruiks aanwijzing maar als ze je eenmaal vertrouwd dan doet ze egt alles voor je en ze heeft een prima karakter of bedoelde je dat niet??

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:50

CarinaR schreef:
Zijn er hier paarden die geopereerd zijn aan spat?
Mijnes is in 2002 eraan geopereerd, ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat bij andere paarden gaat nu?

ik heb woensdag te horen gekregen dat mijn pony spat heeft,
maar kan dat operatief behandeld worden? of ligt dat aan de plaats waar het zit?

mijn pony kon helaas niet meer behandeld worden Verdrietig

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:10

Operatief gebeurt niet zo heel vaak volgens mij, mijn DA heeft het er iig niet over gehad, hij kreeg eerst een infuus om het stop te zetten maar is niet aangeslagen en nu is het de bedoeling dat het dichtgroeit. Wat voor spat heeft je pony? vertel er eens iets meer over Lachen

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:13

Ik heb morgen een clinic op de manier van Antoine de Bodt (niet hemzelf), ik ben benieuwd, heb er meerdere goede verhalen over gehoord. Ze loopt sowieso beter dan paar weken geleden Lachen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:03

@LovaYou; nee ik bedoel het anders. Met kwaliteit bedoel ik haar afstamming. Uit wat voor een moederlijn komt ze. Heeft ze meerdere nakomeling gehad en hoe doen die het in de sport? Haar exterieur bijvoorbeeld. Wat is er zo bijzonder aan deze merrie dat je er een veulen uit wilt fokken? Ik begrijp wel dat fokken voor een gedeelte emotie is, maar je moet ook je verstand gebruiken. Zeker met een merrie die spat heeft. Maar ik denk dat in jouw geval de eigenaren beslissen en jij niet?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:23

Gisteren heb ik Selena na ruim een jaar weer gereden Haha! . Ze heeft niet helemaal dat jaar gelummeld want ze had een veulen aan de voet.
Ik was wel even bang dat de kracht van achter minder zou zijn. Ze heeft nl. duidelijk moeite met opstaan.
Het rijden ging super! Ik was in 1e instantie niet van plan te galoperen ivm de ademhaling, maar ze sprong zelf aan. Wie ben ik dan Blond om dat nu tegen te houden. Ze galoppeerde mooi bergopwaarts en gesloten. Hartstikke goed dus voor een eerste keer.
Van mn 2lingzus kreeg ik een geweldig compliment "Ik was even vergeten hoe geweldig die Schimmel kan sjouwen".
Spat paard of niet, tis voor een buitenstaander echt niet te zien.