Alani schreef:@Loveyou; ik neem aan dat je bij een da bent geweest? Hij kan je vertellen over de in & outs. Spat is erfelijk, tenminste de gevoeligheid voor spat. Natuurlijk zijn factoren als training, overbelasting en een trauma van invloed.
Dat de moeder van deze merrie geen spat heeft, zegt niet alles. Hoe is het met andere nakomelingen uit deze merrie?
Begrijp me goed, ik wil zeker niet met een vingertje gaan wijzen. Maar ik vind het niet goed, dat er zomaar met een merrie wordt gefokt omdat zij niet meer geschikt is voor de sport, manegelessen. Dat laatste is natuurlijk geen zware belasting voor een paard. Ik ben dan ook van mening als ze dat niet meer kunnen, er geen sprake van kan zijn dat ze lichte spat hebben. Wat heeft de da daarover gezegd?
Wat je altijd af moet vragen is of je merrie van voldoende kwaliteit is om mee te fokken.
ik ben zelf nergens geweest maar ze had het al voordat ik haar ging leasen het was eerst een trainingspaard voor wedstrijden maar omdat ze spat heeft kon ze niet verder in de sport toen hebben ze haar in de les gedaan dat ging in het begin wel goedmaar ze ging steeds slechter lopen toen ik haar ging leasen ging het wel wat beter maar daarna ging het ook weer slechter en als je naar haar kijkt als ze opder zadel loopt of los staat is ze alleen een beetje stijf..
en over kwaliteid gesproken het is egt een top merrie ze heeft wel een gebruiks aanwijzing maar als ze je eenmaal vertrouwd dan doet ze egt alles voor je en ze heeft een prima karakter of bedoelde je dat niet??