[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja_dB

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:39

Kymalin schreef:
Ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel van gemerkt maar Kylian heeft al met al toen ook maar een maand stilgestaan en die kwam volop uit de training (lessen, wedstrijden etc.).

En je hebt hem nu ook weer volop in training?

mysa, dat is vervelend zeg...
Helemaal dat ze zich zo rot blijft voelen!
Sterkte ermee!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:50

bij Tyra geen foto's gemaakt, de smid van de kliniek vond dat niet nodig, en aangezien de thermografie daartoe ook geen aanleiding gaf.....
Stand van de hoef is niet veranderd, behalve dan dat mijn eigen hoefsmid, voor kerst, de verzenen iets lager heeft gezet, zodat, mocht het hoefbeen toch iets gekanteld of gezakt zijn, er minder druk op de toon komt. En nee, voeten in de blub helpt ook niet. Kreeg nog een second of eigenlijk third opinion van de smid van een vriendin: snel weer ijzers er onder. Is lokaal probleem van te dunne/gevoelig zolen. Nou had de d.a. ook al gezegd dat hij dacht dat het mechanische overbelasting was, en dat klopt dan ook wel met het feit dat haar hoeven er verder zo normaal uit zien, maar als het zo lang duurt en ze weer terugvalt zodra je met haar wat gaat doen, tja... dan ga ik toch mijn hersenen weer pijnigen met het idee dat er toch een 'inwendige oorzaak ' is. Maarja, als ze bijv. insulineresistent zou zijn, dan moet ze 't wel zo verschrikkelijk erg zijn, gezien wat ik nu voer, daar wil ik eigenlijk niet aan. Ze heeft daar ook verder geen symptomen van, nooit te dik geweest, ontzettend veel beweging altijd, geen harde manenkam of vetophopingen ergens anders, en ze is al dertien, nooit eerder ergens last van gehad. Maar dus wel, voor ze bij mij kwam altijd op ijzers gelopen, die ik er af heb laten halen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:59

WesseLady schreef:
Kymalin schreef:
Ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel van gemerkt maar Kylian heeft al met al toen ook maar een maand stilgestaan en die kwam volop uit de training (lessen, wedstrijden etc.).

En je hebt hem nu ook weer volop in training?

mysa, dat is vervelend zeg...
Helemaal dat ze zich zo rot blijft voelen!
Sterkte ermee!

Ja, dat kun je wel zeggen. Ik heb hem vorig jaar eind april weer heeeeel langzaam opgepakt, veel rechtuit veel stappen stukjes draven en als hij zelf aangalloppeerde dan nam ik hem na een paar passen terug. Maar op de 1 of andere manier gaf hij zelf wel aan tot hoever, ik heb niet gepushed. eind juni L1 gestart en hem de zomer door t/m september gestart, lekker winstpunten en prijzen gereden. Had ik het jaar daarvoor nog vaak een 5 of een 6 op de middenstap, dat jaar zelfs 7ens! 's Winters start ik niet i.v.m. wassen (tis een schimmel) en omdat ik het wel prettig vind om zonder enige druk lekker door te trainen en dingen te bevestigen i.p.v. maar door alle klasses heen kachelen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:02

@Mysa; wat vervelend allemaal, het gekke is dat als ik het zo lees het eigenlijk ook niet lijkt qua symptonen enzo op een "gemiddeld bevangen paard". Zoals je zei, niet te dik, geen speknek enzo en nu zelfs te mager. Ik kan er natuurlijk niet goed over oordelen maar ga gevoelsmatig toch mee met het advies van die laatste hoefsmid en zou zeggen ook de ijzers (eventueel met zooltje ofzo) er weer onder, tenslotte liep hij toen een stuk beter.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:56

Dat is wel ontzettend fijn Kymalin! Het kan dus gewoon wel dat ze weer lekker op niveau kunnen trainen! Super zeg OK dan!

Mysa, het klinkt mij ook niet als standaard bevangenheid
Vreemd...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 07:37

http://www.kaneel.nl/Pages/onderzoek.asp Ik kwam dit al surfend op het web tegen.
Zou het voor paarden ook gelden met insuline intolerantie?

@ Mysa
Is het geen idee om toch een foto van de hoeven te laten maken? Dan weet je meteen meer. Ze kunnen dan zien of de lamellen ontstoken zijn of het hoefbeen en of het hoefbeen gekanteld is. Dan kan je de behandeling beter af stemmen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:51

WesseLady schreef:
Dat is wel ontzettend fijn Kymalin! Het kan dus gewoon wel dat ze weer lekker op niveau kunnen trainen! Super zeg OK dan!

Ja zeker weten! Dat geeft weer hoop, net al dat verhaal van Janouk, als je dat beestje nu weer door de bak ziet bokken!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:02

@Mysa:
Ik herken veel in je verhaal en daarom wil ik hier graag wat uit Isabella's verleden zetten. Misschien heb je er wat aan.

In 1999 raakte ze bevangen na een cortisone-injectie, echter zowel DA als hoefsmid dachten toch aan spierpijn. Na 14 dagen liep ze al weer voor de kar, zonder noemenswaardige problemen. En pas na een half jaar !! was zichtbaar dat ze toen toch bevangen was geweest (ring in hoef met zichtbare knik) (foto's lieten ook gekanteld hoefbeen zien).

In 2002 wilde ik haar van de ijzers houden (vanwege extreem scheurende hoeven in het jaar ervoor), maar dat leek niet te lukken. Ze leek om de zoveel weken licht bevangen, maar er was niets te zien door DA of hoefsmid. Tot ze (net als wat jij nu schrijft) op vnl. 1 hoef stokkreupel was. Hij voelde echter niet warm aan. Hoefzweer leek niet waarschijnlijk, dus naar de kliniek voor onderzoek. Verdoving van de ondervoet liet een duidelijk verbetering zien (ze dribbelde ineens het hele erf daar over want alles was spannend). Toen op de foto ... Hoefbeen zat weer recht en geen botafwijkingen. Enige dat te zien was, was een flinterdunne zool.
Ze is toen op beslag met zolen gegaan voor ca. een half jaar.

Echter werd ze kreupel op een volte. Hoeven waren toen ook erg lang en andere hoefsmid. Zonder ijzers kreupel, met ijzers ging het goed. Toch besloten (weer ivm de enorme scheurende hoeven), om het weer zonder te proberen. Schuifelen zonder bevangen te zijn. Hoefbekapper kon weinig afwijkends ontdekken, behalve dat de zool meeveerde bij induwen en dus erg dun zou zijn volgens hem. Hoefschoenen laten aanmeten.

Daarna ging het beter tot vorig jaar dus. Weer een andere bekapper erbij. Hij wees op het (standaard) gekantelde hoefbeen (als op naaldhakken lopen) (ook op foto te zien). Hielen zijn drastisch ingekort. Vanaf dat moment leek het helemaal mis te gaan.
Ik vermoed zelf (evenals andere hoefsmid, maar DA zet vraagtekens bij onze theorie), dat de diepe hoefbeenbuigpees te hard aan het hoefbeen heeft getrokken toen de stand werd veranderd. Daarmee wordt het hoefbeen juist naar beneden getrokken (door bekapping zit hij recht, door de druk van de pees wil hij echter weer naar zijn oude stand). Daardoor krijg je aan de voorkant boven in de hoef een trekkende kracht op de lamellen. En dat veroorzaakt pijn. Je kunt dit eventueel testen door onder de hielen een rolletje verband te plakken en te zien of ze dan beter lopen (hielen weer verhogen als het ware).
Dit is geen traditionele bevangenheid, maar wordt ook wel een mechanische bevangenheid genoemd.
Bij Isabella was het te rigoureus en te langdurig. Daarmee is het hoefbeen echt naar beneden getrokken, is de pees overbelast geraakt (dik been) en zijn er hoefzweren in beide voorhoeven ontstaan. Door het weken kreeg ze nog mok erbij ook en is ze spierbevangen geraakt in de achterhand van wege het langdurig ontlasten van de voorhand.

Heb toen ik deze theorie "ontdekte" de hoeven zelf hun gang laten gaan en inderdaad, de hielen gingen weer groeien. Daar blijf ik nu vanaf, ondanks dat het niet "klopt" wat je nu ziet aan de hoef (hoge hielen, korte toon). Hoefbeen zit vast niet recht, maar ze loopt er zo wel op en heeft nu geen mechanische druk/krachten op de kroonrand.

Maw ... als ik jou verhaal lees, denk ik aan een vorm van dunne zolen met ook een mechanische kracht op de kroonrand door het wat laten zakken van de hielen.

Er is dus geen voedingsprobleem, doch een probleem in de hoef zelf. Dat moet uitgroeien en je moet zien te voorkomen dat je weer opnieuw kneuzingen krijgt in de zool (iedere kneuzing kan ook leiden tot een hoefzweer).

Foto's zouden wat de zool betreft duidelijkheid kunnen geven. Wat het andere betreft niet ... dat is een theorie waar dierenartsen en hoefsmeden het kennelijk niet met elkaar eens zijn. Ik heb op een en dezelfde foto wel 3 verschillende meningen gehad hoe het best te bekappen. Helaas koos ik in eerste instantie de verkeerde (die theoretisch helemaal klopte, maar in de praktijk dus niet werkte).

Edit:
Omdat Isabella wel over dikke vetophopingen had en ook wel met bevangenheidsverschijnselen kampte tussendoor (zonder echt aanwijsbare oorzaak en ook zonder ringen en bobbels in de voeten), hou ik haar nu toch voor de zekerheid op speciaal voer. Weinig tot geen gras, en zetmeel/suiker arm dieet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:37

Dank je wel, voor je uitgebreide en heldere verhaal. Het klinkt heel logisch en ook op Tyra van toepassing, wat je vertelt, met name het laten zakken van de hielen. Geweldig, ik ga dit verhaal eens aan de hoefsmid voorleggen. Ik ben nu weer aan het mailen met da en smid, als er geen eenduidig antwoord komt, toch maar foto's maken, dan kunnen ze in elk geval de zolen bekijken. Hoefbeenkanteling ben ik op dit moment nog niet zo bang voor, de thermografie wees ook uit dat dat zeer onwaarschijnlijk is. Nogmaals bedankt, hier heb ik echt wat aan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:18

Volgens mij heeft de paardendrogist een stukje waarin wordt beschreven hoe je kunt testen of een paard hoefbevangen is. Terwijl ik dit typ, klinkt het mij wat vaag in de oren.
Maar in ieder geval: 2 rolletjes verband op de straal/straalgroeven leggen en dan omwikkelen met dat zelfklevende gekleurde verband.
Mysa dat zou jij ook goed kunnen proberen, want op die manier verhoog je de hielen weer wat. Bij Indiana heb ik dat toen (zomer 2005) ook gedaan en zij liep toen ook gelijk makkelijker.

Indiana had dus ook dunne zolen. Vandaar dat elke keer als de hoefsmid geweest was en hij de zool 'mooi schoon' gemaakt had, zij kreupel was. En de andere familieleden trouwens ook. Mijn huidige hoefsmid komt niet of nauwelijks aan de zool en nu gaat het prima. Elke keer zegt de hoefsmid dat ze eelt aan het kweken is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:09

romeorowan schreef:
Volgens mij heeft de paardendrogist een stukje waarin wordt beschreven hoe je kunt testen of een paard hoefbevangen is. Terwijl ik dit typ, klinkt het mij wat vaag in de oren.
Maar in ieder geval: 2 rolletjes verband op de straal/straalgroeven leggen en dan omwikkelen met dat zelfklevende gekleurde verband.

Dat is wat ik ook schreef.
Het is niet vaag, als je bedenkt dat je daarmee de diepe hoefbeenbuiger ontlast. Deze "trekt" niet langer aan de zere lamellen in de toon en dus loopt je paard iets ontspannender.
Het "onlogische" aan dit geheel is dat je het hoefbeen op die manier niet meer bodemparallel zet.

Dat is dus waar theorie en praktijk mank lijken te gaan.

Nog een opmerking over die hoefbeenkanteling op de foto. Toen ik foto's liet maken zei mijn eigen DA dat de kanteling wel meeviel. Rechts nauwelijks, links een beetje.
Ik liet toen de foto's aan DA nr. 2 zien en die schrok. Enorme hoefbeenkanteling, beide zijden.

Nr. 3 legde mij echter uit dat het maar net was hoe je er naar keek. Het hoefbeen zat aan de bovenzijde wel parallel aan de buitenwand in de toon ... dus zou je zeggen, geen kanteling.
Maar als je keek naar parallel met de zool, dan zat hier een fikse afwijking. Dus wel kanteling.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:42

Bij Indiana werd toen op de digitale foto een soort passer gelegd en zo konden ze een hoefbeenkanteling in % zien. Ene voet 5% en andere voet 10%.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:10

Foto's lezen blijft een vak apart.

Van mijn merrie zijn 2x foto's gemaakt waarvan 1x bij de vorige eigenaar. Op de oude foto's is ze nog niet bevangen geweest en had ze al wel (licht) verbeend hoefkraakbeen, maar is ze door die VA goed bevonden. (maar door mijn eigen VA niet en door mijn leraar en stagebegeleider ook niet)
Op de nieuwe foto's zie je wel een hoedenrandje, maar geen kanteling, en verbeend hoefkraakbeen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:16

verbeend hoefkraak been zonder hoefbeenkanteling??apart..
artrose dan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:22

Ze is 1x bevangen geweest, heeft toen maar 1 dag niet willen lopen. Foto's zijn toen pas maanden later gemaakt en daar was dus nauwelijks iets op te zien kwa kantenling (zit op m'n werk, dus heb de foto's hier niet). Echt verwaarloosbaar, maar wel een hoedenrandje.
Verbeendhoefkraakbeen was wel te zien. Bij een (toen) 6 jarige die pas een jaar ohz was.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:46

update Tyra: krijg net een mailtje terug van de da, dat ik maar beter weer contact kan opnemen met de smid voor ijzer met zooltje en siliconen. Uit 'mijn verhaal' lijkt het of er kneuzingen en of een zoolzweer zit.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:49

Goh, wat een gedoe allemaal met dunne zooltjes.
Ik ben blij dat Victor dikke zolen heeft! Lachen Dat heeft overigens waarschijnlijk ook z'n leven gered met de tweede hoefbevangenheid (met sincker), tenminste...dat zei de DA.

Mijn bekapper komt ook niet aan de zool, hij krabt hooguit de oude (losse) zool weg. Victor z'n zolen beginnen gelukkig weer wat holler te worden (was wat bol geworden door de sincker) en er vormt zich weer een mooie nieuwe harde zool. Nog even en hij is weer de verbeterde versie van vóór de hoefbevangenheden... Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:55

Isabella heeft altijd zwarte zolen gehad. Achter heeft ze die nog steeds. Voor kwamen er net voordat de ellende vorig jaar begon, witte vlekken in. Tijdens alle ellende werden de zolen helemaal wit. Later in de toon zelfs geel. Kon het niet goed plaatsen, want was geen eelt. Nu begint de zool langzaam weer wat zwarter te worden. Maar zo mooi egaal donker als achter zijn ze ze bij lange na niet. Wel zijn ze al een stuk holler.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:27

Kymalin schreef:
WesseLady schreef:

Ja zeker weten! Dat geeft weer hoop, net al dat verhaal van Janouk, als je dat beestje nu weer door de bak ziet bokken!

Inderdaad. Er zijn dus genoeg voorbeelden waarbij het wel weer gewoon goedkomt. Ik denk ook dat ik wat te ongeduldig ben... Ik ben relatief eigenlijk pas kort met hem bezig, daarnaast ben ik ook nog eens heel erg voorzichtig. Te voorzichtig misschien... Bij training moet je nou eenmaal ook wel eens de grens opzoeken, om op te kunnen bouwen. Dat doe ik misschien te weinig. Over een week of 2 mag ik weer rijden (ben geopereerd aan mn rug), dan zal het misschien wat gemakkelijker gaan allemaal! Eigenlijk maakt Wes het gewoon heel goed, dus ik moet nu niet blijven piepen als ie een keer een dagje wat stijf is, of wat minder vlot!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:48

stil hier...geen berichten goede berichten???laten we het hopen...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:38

geerke schreef:

Ja, of: de toestand van de patiënt is zorgelijk maar stabiel, ha,ha?
Nou ja, zo is 't op het moment hier. Hoop begin van de week de smid te zien, alleen zegt d.a. ijzers met zooltjes, en smid ijzers zonder zooltjes, wat doen we nou?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:42

Met Image gaat het goed. Ze heeft vandaag voor het eerst een singel opgehad. Zoals gewoonlijk was ze lastig bij aansingelen: heel normaal voor haar. Van de week weer een zadel op en dan sinds 18 augustus vorig jaar er weer op.

Het gat in haar hoef wordt steeds kleiner. De hoef groeit veel harder dan de andere 3 hoeven. Het zal wel een soort natuurlijk mechanisme zijn: dat de kapotte hoef sneller groeit om te herstellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:44

mysa schreef:
geerke schreef:

Nou ja, zo is 't op het moment hier. Hoop begin van de week de smid te zien, alleen zegt d.a. ijzers met zooltjes, en smid ijzers zonder zooltjes, wat doen we nou?

ik zou voor zooltjes gaan,je kunt altijd besluiten over een tijdje het eens te proberen zonder...
maar wie ben ik....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 00:45

mysa schreef:

Hoefschoenen misschien een optie?
Alleen doen als ze op het zachte redelijk goed zou lopen. Je kunt ze niet 24 uur met hoefschoenen laten lopen.
Destijds toen Isa dus eigenlijk niet meer zonder ijzers leek te kunnen (maar ook niet met vanwege het scheuren), was het voor mij de oplossing. Op het zachte liep ze redelijk en dus liet ik haar in de wei/uitloop lopen (tegels in de stal voorzien van een laagje zand en stro). Ging ik wandelen kreeg ze Smit schoenen aan (met zachte zolen).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:58

Hoefschoenen zijn zeker een optie, alleen niet in dit stadium. Ik heb de indruk dat haar zolen zo enorm gevoelig zijn dat ik er nu toch waarschijnlijk ijzers met zooltjes onder laat zetten. Hoefschoenen moeten ze ook weer aan wennen, en ik hoor ook wel eens dat ze in eerste instantie blaartjes of schuurplekjes krijgen. Dat kunnen we ons op dit moment helemaal niet permitteren. Bovendien, ik heb ze 's nachts thuis in de paddock, maar we lopen elke dag naar de wei en weer naar huis. Tyra nu niet, natuurlijk, maar wel als ze weer een beetje kan. We moeten dan ook over een deel puinpad, en ook een heel klein stukje asfalt weg. Vind het nogal een gedoe om twee keer per dag die hoefschoenen aan en uit te trekken voor vijf minuten lopen.