Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 09:18

Nou ja, ik zie het maandag bij de va wel, zolang Bor zelf aangeeft geen pijn te hebben gaan we dr gewoon voor.
Heb mezelf wel voorgenomen op het moment dat hij niets meer mag om zn benen heel te houden (dus lekker los met andere paarden en zich uitleven) dat het dan wel ophoudt. Ik vind namelijk dat ie zich nog wel paard moet kunnen voelen en geen porseleine poppetje...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:02

ja esther28 bij je Da de juiste vragen leren stellen. Kan ik nog de sport met hem in bijvoorbeeld wat is de levensverwachting met HKO3 of 4. gewoon heel duidelijk aangeven wat je wil weten en wat jezelf verwacht van je Da. Die van mij gaf aan dat als eros geen verbetering zou hebben hij dit eerlijk zou zeggen en me niet nog een behandeling zou aanpratten. zulk soort dingen moet je toch met elkaar bespreken is het zelfde wat je aan je eigen HA vraagt als je ernstig ziek bent... je vraagt om betrokkenheid.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:11

Ik denk dat geen DA kan voorspellen wat de levensverwachting van een paard met HKO is,ieder paard is anders.

Mijn DA heeft ook gezegd niet tot het oneindige door te gaan maar Tence reageerd tot nu toe goed op de behandeling.
Dus als het nodig is laat ik hem toch weer inspuiten.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:28

taverno, wat ik bedoel met levensverwachting is dat hij best voorbeelden kan geven van paarden waar het goed mee gaat en waar het minder mee gaat die dan dezelfde vorm HKO hebben. Wie anders die jou goed moet voorlichten dan je DA ik zeg niet dat hij tot de dag precies moet aangeven maar hij kan wel een reeel beeld schetsen...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:30

ja dat is idd wat ik wil...weten waar ik op kan rekenen.
Ik zit nu zo in het duister te tasten...weet niet waar ik vanuit kan gaan, waar ik op kan rekenen, hoelang/hoever ik nog verder kan/moet gaan etc etc.....

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 10:32

ja dan kan nog alles anders lopen maar dan heb je wel een beeld

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:05

Ik lees nu net op hoefnatuurlijk.nl. dat HKO veroorzaakt kan wordne voor het landen op de toon in plaat van op de hiel. Ik had juist van mijn dierenarts begrepen dat hij op speciaal beslag moet staan, om hem op zijn toon te laten landen in plaats van op zijn hiel..

Weet iemand hoe dit zit?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:16

Ja toonlanders zijn vaak gevoeliger voor HKO vanwege de extra harde klappen op het HK gebied.
Dat is ook het enige waarin ik meegaa met die natuurlijk bekappers...Sorry maar daar heb ik verder geen goed woord voor over...stelletje huistuinenkeukenknutselaarextremisten....

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:19

Okeej, Dus de bedoeling van de ijzers is om ze eerst op hun hiel te laten landen? Dan heb ik mn DA dus verkeerd begrepen..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:24

Dat zou ik niet weten eerlijk gezegd, maar kan me neit voorstellen dat je dat wilt....krijg je straks weer andere problemen in het achterste gedeelte van de hoef...
Mijnes heeft een regulier ijzer met een flinke opzet zodat ie wel normaal moet afrollen, over zn hele voet dus en een zooltje voor de trillingen op het gewricht te verminderen

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 13:48

HkO zit in het achterste gedeelte van de hoef dus dan moet je de hielen goed ondersteunen,toon kort houden en ijzer met opzet zoals Esther zegt.

Ik heb eens navraag gedaan en ik dacht dat Eggbar`s een beetje achterhaalt waren maar ze worden voor HKO nog steeds gebruikt omdat ze juist die hielen goed ondersteunen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:57

Esther28 schreef:
Ja toonlanders zijn vaak gevoeliger voor HKO vanwege de extra harde klappen op het HK gebied.
Dat is ook het enige waarin ik meegaa met die natuurlijk bekappers...Sorry maar daar heb ik verder geen goed woord voor over...stelletje huistuinenkeukenknutselaarextremisten....

Mijn pony wordt natuurlijk bekapt, dus ik zou het best fijn vinden als je iets respectvoller wilt zijn.
Ijzers zouden mijn keuze niet zijn maar ik hoop ook dat iedereen die daarvoor kiest daarmee geholpen is.:j

De dierenarts vond mijn pony trouwens erg netjes op zijn voeten staan en hij vond het ook erg leuk dat ik hem zelf bijvijlde. ( Ik word overigens elke 8 weken gecontroleerd door mijn bekapster ) Op de foto's is ook te zien dat de hoefstand erg netjes is en het hoefbeen heel mooi parallel loopt. :)

Overigens land mijn pony idd op zijn toon en daarnaast sloft hij ook nog :Y)
Hier ook nog geen drukke pony hij staat nog 24/7 buiten dat scheelt wel denk ik.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:15

Is niet persoonlijk bedoeld Hanneke, maar ik wordt een beetje kotsmisselijk van een 2 tal extremisten hier op bokt....Komen af en toe langs in het topic en vaak komt het erop neer dat NB de enige juiste manier is en als je dat niet doet het je eigen schuld is dat je paard kapot is..Ben ook al een aantal keren per pb ongevraagd benaderd door zo'n extremist...vandaar mijn wat felle reactie...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:27

Esther, ik heb ook zo'n banketstaaf reactie gehad van "extremisten" toen ik hier ergens vertelde dat ik mijn paard vanwege HKO (en ook artrose) heb laten inslapen.
Of ik er de volgende keer beter over na zou denken heb ik ook ergens gehoord....

Cru, maar lekker laten ouwehoeren, de keuze is al moeilijk zat en het is heel knap als je die keuze wel kunt maken.

edit; zie eerste pagina van dit topic....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:34

Goof: heb t gelezen, nou dat soort opmerkingen bedoel ik dus....kotsmisselijk wordt ik daarvan....Net of je het nog niet moeilijk genoeg hebt als je zo een beslissing maakt...gaat zo'n extremist nog even lekker op je hart lopen trappen...walgelijk!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:36

Ah zo, ik was toen nog niet actief in het topic dus heb daar niets van meegekregen. Kan me goed voorstellen dat dat veel weerstand oproept. Denken dat er maar 1 oplossing is en dan je mening opdringen is ( welke stroming of visie dan ook) heel kortzichtig.

Goof die reactie is wel heel erg laag..
Als je ergens goed over nadenkt is dat het wel. :\

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:38

Joh daar moet je lak aan hebben en gewoon niet op reageren,die mensen denken het uitgevonden te hebben en kijken niet verder.

Ik maak de beslissing over mijn paard in samenwerking met DA en niet de mensen die er niets mee te maken hebben.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:40

Mijn reactie was niet op die van Hanneke.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:36

Ach, je hoeft geen extremist te zijn om lomp te doen hoor.

Dit weekend nog, kom op wedstrijd mijn ex-hoefsmid tegen (die dus sinds november niet meer tegen me spreekt) en die gaat pedant rond me hangen, uiteindelijk spreekt hij me aan (alsof er niks aan de hand is), vraagt hoe het ermee is, ik gooi hem gelijk voor de voeten dat het dus niet goed gaat en dat Candy maandag vertrekt, zegt hij:
"Ja, je wilde verleden jaar niet naar mij luisteren hé meiske!" :r _-:( -:(-
(voor de goede orde: ik heb meneer bedankt voor zijn diensten toen hij me laaiend belde, omdat ik het gewaagd had een andere hoefsmid had laten komen, maar dat kwam door zijn chronisch tijdsgebrek EN omdat hij achter mijn rug zwaardere ijzers eronder had gezet, wat waarschijnlijk ertoe bijgedragen heeft dat ze zo zwaar met mij gevallen is, dus die moesten er meteen af).

Je krijgt echt zo k*t commentaar, ook op bokt trouwens (die eerste pg hier, :( ).

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:45

ook lekker lomp Foxy....ooh je zou sommige mensen echt wel hun hoofd van hun romp willen trekken he op die momenten..........

Ach voor jou tikt de klok nu wel erg snel......k leef met je mee hoor...Hoe doet Candy het momenteel?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 09:48

Foxy, fijne smid..
Heel veel sterkte, je zult het er wel énorm moeilijk mee hebben. :(:)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:30

Candy was gisteren eindelijk weer even haar vertrouwde oude zelf, humeurig as ususal (het is een ongelooflijke pismerrie) en stond net iets beter op de benen.
Wat het er dan ook niet beter op maakt, want dan denk je: ze verbetert!
En als ze stilletjes in zichzelf keert en van ellende knuffelig wordt, dan bid je stilletjes dat dit niet nog erger wordt voor maandag.

Nog zoiets: ondertussen komt het mijn oren uit om aan iedereen te moeten vertellen wat er aan de hand is.
In het begin ging dat wel, was eerder therapeutisch voor mij, als ik erover praatte kon ik ermee omgaan.
Maar gisteren kwam er weer een stalgenoot vragen: "En, hoe gaat het met rijden?"
Dan moet ik echt op mijn tong bijten, niet zuchten en zeker niet zeggen dat hij een idioot is omdat hij blijkbaar nog niet gemerkt heeft dat ik er sinds eind juli niet meer op heb gezeten!
Commentaar als "serieus?" en "echt waar" kan ik nu even niet meer aan.
Ook het baasje van mijn vroegere bijrijdpaard kwam deze week eens polsen.
Ik had deze week haar man gezien, die zag meteen aan mijn gezicht dat er wat was, en die kwam superlief vragen of het wel ging, dus ik leg uit waarover het gaat.
Bleek hij thuis aan haar gezegd te hebben wat er met Candy ging gebeuren, hadden ze haast ruzie gehad omdat zij hem niet wilde geloven en "hij het wel verkeerd begrepen zou hebben", dus kon ik nog eens hetzelfde verhaal aan haar gaan doen.
Pffft. Denk er nu over om gewoon verklaring aan haar stal te hangen zodat ik volgende week niet overvallen wordt met "Hoezo Candy is weg? Waarheen dan?" en "Was het echt zo erg?"

En nog zo eentje: we hebben een nijpend tekort aan boxen. Onze staleigenaresse heeft de zeer vervelende gewoonte iedereen vanalles te beloven, dus als er een box vrijkomt wordt die meteen ingepikt. Om dat te voorkomen betaal ik gewoon verder mijn stalhuur en gaat mijn instructrice er één van haar paarden inzetten.
Komt staleigenaresse polsen wie erin komt (hoe moet ik dat weten, al is het een ezel): paard X (1,65 m) mag er zeker niet in, en paard Y ook niet, want die kan aan de waterleiding gaan bijten!!! (gebrijpe wie kan, voor Candy stond er ook een paard van die grootte in zonder problemen, bovendien is het een omgebouwde containerstal, dus als hij aan een leiding wil knagen moet hij eerst op zijn knieën gaan zitten voor hij zijn nek voldoende kan strekken om überhaupt in het plafond te bijten).
Wat kan ik hieraan doen? Het dier is niet van mij, en de waterleiding ook niet. Dat ze het met mijn instructrice bespreekt, maar nee...

Vanavond naar de supermarkt voor een megalading rode biet, appelen, peren en worteltjes

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:47

Bah Foxy80, dat is echt niet leuk zeg.. Wil je heel veel sterkte wensen voor maandag.. En is idd niet leuk om steeds die vragen te krijgen..

Ik ben ook nog even aan het zoeken gegaan naar zenuwsnedes, en het brengt me erg aan het twijfelen.. Kwam een heel positief stuk tegen op http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... wsnede.htm . Ik ga er eens even goed over nadenken..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:01

Maar je mag geen wedstrijden meer starten dan hoor.....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:13

Ik geloof niet dat ik een zenuwsnede zou laten doen,al ken ik wel een paard die er al jaren goed op loopt.
Maar de zenuwen kunnen ook weer aangroeien.