[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:39

Dennis liet me daarstraks weer flink schrikken. Hij draafde voor mij uit dat ik hem uit het land haalde, ook over het harde. Maar eenmaal in de paddock wou hij z'n brokjes met poedertjes niet eten en liep echt heel erg beroerd.
Hij stond zo enorm te rillen (staat sinds 2 weken zonder deken na hij geschoren is, heeft nog niet zo veel regen op z'n blote billen gehad als vandaag), dat hij niet eens wou eten. Meestal is het een pluk hooi er bij, dan gaat hij eten en is het met 10 minuutjes wel over, maar hij wou niet eens eten.

Dus maar ingepakt, wollen deken er op, daar overheen een regendeken, bij hem gezeten zodat hij z'n brokjes met gluco balance op at en maar hooi gevoerd. Hij was net droog dus heb even dekens gewisseld en heb ze maar een extra pluk hooi gegeven. Hij liep nu al beter, dus denk dat het door het enorme rillen kwam, watje is het wel een beetje hoor.

Amable_Chica

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:53

Ik herken dat wel Dennis, die van mij heeft het nu ook snel koud, terwijl ze voorheen zomers nooit met een regendeken op stond als het regende ofzo. Maar toen had ze ook veel meer vet om zichzelf warm te houden :o
@Wuswa Nu zijn 3 uur en een half uur natuurlijk ook niet echt te vergelijken. Maar ik hou me gewoon aan dat half uurtje en wil geen risico nemen om dat verder uit te bouwen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:43

oei dennis dat is idd schrikken. Mijn shet staat nu 5 uur op kort gras in de middag en verder op zand met een fijnmazig hooinetje.

Grrrr, smid nog niet te pakken gehad, nu eerst eens wat info op doen en dan eens een andere bellen morgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:26

Hij staat pas een week of 2 zonder deken. En had nog niet zulke regen op zijn lijf gehad. Roos die rilde wel iets, maar bij ahar was het na een plukje hooi over. Dennis wou niet eens eten, en als een shet niet wil eten moet hij zich goed beroerd voelen.

Hij zit al bijna weer mooi in z'n vacht, benen verharen nu netjes, vacht glimt weer. Maar hij heeft nog hele rare mottige vacht op z'n oren. Voorgaande jaren is hij niet geschoren, maar afgelopen winter was hij ziek van de warmte (heb ik helemaal bloed laten trekken enzo en daar kwam niets uit, scheren en toen was hij wel weer blij).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:20

Ja ze kunnen goed beroerd zijn hoor door de warmte.
Die van mij staat dan ook stil en probeerd bewegen te voorkomen, zijn hele vacht plakt dan en afspuiten helpt dan maar effe.
Als dat dan nog effe duurt gaat hij schuren tot bloedens toe, echt zielig.
Ik heb hem al eens helemaal geschoren maar dat vind ik te kwetsbaar, een jachtpatroon vond ik erg fijn, Nu scheer ik enkel buik en borst en onderkant hals.
Je ziet het van de zijkant bijna niet en het werkt echt.
De rest is hij nou bijna uit zichzelf kwijt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:23

Ik had hem van de winter al z'n hals en een deel van zijn buik geschoren. Maar dat was niet voldoende. Hij kon geen 5 minuten stappen. Maar hij krijgt maar een poezelig dun vachtje terug en het schiet niet er op. Alleen z'n oren zijn echt nog lelijk.

Hij liep vanmorgen weer goed, dus denk echt dat het van z'n verstijfde en verkleumde spieren kwam gister. Ondanks dat het weer droog is heeft hij wel nog een 50 grams dekentje op, nu meteen nog meer kou op z'n lijf gaat hem geen goed doen. M'n veulentje vond zo'n blauwe pony wel heel raar :+ (die had nog geen pony met deken van dichtbij gezien).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:00

een smurven-pony

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:19

Dennis, wat fijn dat het weer beter gaat met je pony. Ik moet ook zeggen dat ik het best fris vind!

Ik heb inmiddels contact gehad met een smid. Mijn DA heeft mij zijn nummer gegeven, dus ik hoop dat het allemaal goed gaat. Ik ben alleen erg bang voor een terugval. Mijn pony loopt nu prima. Draaft rad op het zachte en loopt goed, maar voorzichtig over het harde.

Hier een filmpje van gisteren: (Hij wilde heel graag naar binnen, want het regende :+ )

Ben alleen bang dat als de pony straks bekapt wordt, dat hij dan weer last krijgt van zijn hoeven.
Hoe ging dit bij julllie?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:27

Sinds vandaag mag ik me bij jullie aansluiten. Ook ik ben eigenaar van een hoefbevangen paard.
Ze staat in een hit actief stalling en gaat van 10/11.00 tot 16.00 het land op, hierbij blijven de poortjes open staan. Ze is nog nooit hoefbevangen geweest(vandaag 10 geworden) en 6 jaar bij ons. Stond altijd dag en nacht op het land maar het is haar te lang land in een korte tijd en te vet gras geweest en nu helaas wel bevangen. Waren net zo goed bezig met trainen maar dat houdt voorlopig dus ook op.

Kom elke dag maar net gister een dagje overgeslagen gezien ze toch 24/7 buiten staat waarvan een aantal uren op het land en de rest in de hit actief. Vandaag bij het uit het land halen zag ik het al, hondsberoerd lopen. Dachten gelijk aan hoefbevangenheid... en jahoor de dierenarts bevestigden ons vermoedens helaas.
Ze mag nu dus niet in de hit actief gezien de poortjes open gaan naar het land in de ochtend en die blijven dus ook open. Ze staat nu in een van de wenboxen op boxrust. Mag wel stappen en in de zandpaddock, dus daar gaan we haar nu elke dag als we er zijn in zetten. Verder moet ze afvallen en mag ze nog maar heeel weinig hooi. Heeft ze 4 zakjes ascal per dag en pijnstilling. Ze stond wijdbeens en leunden naar voren, schrapen, na het rollen niet goed op staan en ontlasten been voor been. Ook is ze van de dijk gevallen(het land is een dijk en best stijl naar beneden maar we moesten toch echt van het land af). Ze viel eraf en gleed bijna de sloot in... Dierenarts zei dat we er wel nog op tijd bij zijn en ze geen hoefbeen kanteling heeft. Binnen een week moet ze beter lopen anders kom die terug.
Zo ziet ze er momenteel uit qua gewicht
Afbeelding
Mag nu maar elke x een klein plukje. Koelen van de hoeven vind ze absoluut niet fijn maar moet toch echt gebeuren.

Ben dit topic rustig aan het doorlezen voor nuttige informatie en ervaringen/tips van andere.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:37

Marlis, balen zeg.
Proficiat met de verjaardag van je paardje, maar tevens ook een pechdag.
Ze heeft best een mooi gewicht, maar het gras is voor de koudbloedjes gewoon echt teveel.
En jij hebt hetzelfde probleem als vele, als je paard niet met de groep mee kan staat ie veelal alleen.
Dat maakt het dubbel lastig.
Sterkte en beterschap

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:39

jesito schreef:
Marlis, balen zeg.
Proficiat met de verjaardag van je paardje, maar tevens ook een pechdag.
Ze heeft best een mooi gewicht, maar het gras is voor de koudbloedjes gewoon echt teveel.
En jij hebt hetzelfde probleem als vele, als je paard niet met de groep mee kan staat ie veelal alleen.
Dat maakt het dubbel lastig.
Sterkte en beterschap

Ja ze staat vanaf vandaag dan constant alleen, helaas.
En als het lopen weer beter gaat en we mogen het voer weer wat opbouwen en uiteindelijk een uurtje land weet ik ook niet hoe ik het ga doen.
Ze staat in een hit actief stalling en de poortjes gaan gewoon open naar het land, als die van mij maar een uurtje mag betekent dat dat ze alsnog niet in de hit actief kan maar op box moet blijven... Dat ik haar een uurtje erbij moet doen en dan er af moet halen en in box moet zetten. Wordt dus een grote drama en geen idee hoe we dat gaan moeten doen...

Gewicht is idd goed, iig voor haar doen netjes op gewicht. dierenarts ziet haar liever schraler/ribben licht te zien met de bevangenheid. Ze mag niet veel hooi dus zal wel afvallen wat nu moet :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:49

Ik ben nooit zo'n voorstander van heel minimaal hooi gaan voeren, ik zie liever dat ze wat meer krijgen maar dan wel oud hooi nat gemaakt.
Dit stimuleerd ook dat de afvalstoffen sneller het lichaam uit gaan.
Maar goed die mogelijkheid moet je wel hebben.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:50

jesito schreef:
Ik ben nooit zo'n voorstander van heel minimaal hooi gaan voeren, ik zie liever dat ze wat meer krijgen maar dan wel oud hooi nat gemaakt.

Het probleem is dat we geen (oud)hooi hebben. Ze krijgt hooi/kuil, normaal hebben ze voordroog.
Is advies van de dierenarts dus volg het op..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:51

Marlis schreef:
jesito schreef:

Het probleem is dat we geen (oud)hooi hebben. Ze krijgt hooi/kuil, normaal hebben ze voordroog.

Ja met te nieuw hooi gaat dit ook niet en met kuil en voordroog ook niet.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:53

Marlis schreef:
jesito schreef:

Ja met te nieuw hooi gaat dit ook niet en met kuil en voordroog ook niet.[/quote]
Ze kijgt wel armer ruwvoer dan dat ze kreeg maar mag er dus maar weinig van hebben helaas.
Hoop wel dat ze voldoende maagvulling heeft hieraan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:01

Oud hooi boeit niet. Suikers lopen bijna niet terug, dan kun je het beter een uurtje laten weken. Of graszaadhooi bijvoeren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:04

Toen mijn paardje hb was heeft die onbeperkt oud hooi gehad, dit hebben ze minder graag en ze knapte op.
Het zal ook per baal verschillen misschien.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:07

wat vervelend voor je paardje marlis..
en hoe geef je het hooi nu steeds? Ik heb een fijnmazig hooinet, dat werkt ook erg goed want dan moeten ze goed de best doen om het hooi er uit te krijgen.

en een pakje graszaadhooi kopen wellicht?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:09

Zo'n fijnmazig net heb ik nu idd ook, dat is echt super.
Niet maar gewoon eten er ook wat voor moeten doen

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:28

Weken idd! Zeker in het begin. En in vind hm niet echt te dik maar wel wat 'opgeblazen', dat kan die van mij ook hebben en dat betekent: alarmbellen!!! Want beginstadium!!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:29

FahyaFemke schreef:
wat vervelend voor je paardje marlis..
en hoe geef je het hooi nu steeds? Ik heb een fijnmazig hooinet, dat werkt ook erg goed want dan moeten ze goed de best doen om het hooi er uit te krijgen.

en een pakje graszaadhooi kopen wellicht?

Ik heb ook een fijnmazig net. En de pony lijkt het zelfs wel leuk te vinden. Het net vliegt van links naar rechts langs de stalwand :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:36

Ze staat in een hit actief stalling dus kreeg het uit voerstations. Dus kon als ze een beurt/tijd had gewone happen nemen van een baal. Nu heb ik ook geen hooinet voor haar, heb geen mogelijkheid zelf te voeren dit wordt gedaan door staleigenaar en gewoon een plukje in de stal. Echt een ramp nu hoor haha.

Zal is kijken voor graszaadhooi. als het beter voor der is is dat uiteraard het overwegen waard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 01:03

Minimaal hooi is een onverstandig advies van je DA.
Ga uit van 1,5% van het gewenste ideaalgewicht van je Haf, stop dat in een net, week het een uur in koud water en geef het verdeeld in porties.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:11

Weken en in een hooinet gaat niet lukken gezien de staleigenaar voert bij ons. Zelf kunnen we niet bij het voer en kan er niet de hele dag zitten om als er eten wordt gegeven het te weken en in een net te doen.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:48

Marlis schreef:
Weken en in een hooinet gaat niet lukken gezien de staleigenaar voert bij ons. Zelf kunnen we niet bij het voer en kan er niet de hele dag zitten om als er eten wordt gegeven het te weken en in een net te doen.

Mss kun je voor de dag meerdere netten vullen zodat de SH aleen maar op de voermomenten een net hoeft op te hangen?