Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:49

Ben benieuwd of het zadel past, hoop het voor je!
Geef mijn paard op dit moment niks, maar wil als ze weer de wei in gaat (wil haar over 5 weken weer in de wei hebben, no matter wat de dierenarts zegt) 1e x zal ik waarschijnlijk wel een lichte verdoving geven om de scherpe randjes eraf te halen. Maar meestal is ze sloompie zelf in de wei dus moet goedkomen :).
Voor het erop zitten vind ik het onnodig, erop gaan doe ik meer voor mijzelf dan voor haar. Aan de hand is ze enorm braaf, alleen erop dus minder. Maarja, dan maar even wachten met erop zitten als ze echt niet te houden is ;-).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:25

Mag ik jullie wat vragen ?
Paarden met een peesblessure hebben die ook wisselend een dik been ( langs hele pijpbeen van het achterbeen ) en dan na het stappen een dun been ?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:03

Maris schreef:
Paarden met een peesblessure hebben die ook wisselend een dik been ( langs hele pijpbeen van het achterbeen ) en dan na het stappen een dun been ?

Die van mij wel, na het stappen is het altijd dunner als voor het stappen. Ook zie ik veel wisseling in dikte door het weer. Bij broeierig weer erg dik en warm, maar bij regen (zoals bijv. vandaag) is het been mooi strak. Heel wisselend dus. Maar na het stappen en koelen altijd beter als na stilstand. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:17

En is dan ook echt een cm of 25 dik of veel minder ?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:22

Maris schreef:
En is dan ook echt een cm of 25 dik of veel minder ?

Ja het is wel redelijk dik. Ligt ook erg aan de herstelperiode waar je nu in zit. Ik zit momenteel in de 6e week. Nog een maand te gaan voor de eerste controle. In het begin was het been continu dik. Na 2 weken was het been een week lang mooi strak en op dit moment is het weer wat dikker. Maar continu na het stappen mooi dun. Zolang dit na het stappen blijft afslanken is voor mij een reden om niet af te bouwen met mijn beweging schema. Loop nu met haar 1x 20 en 1x 15 min per dag. Dit houdt ze goed vol en is ook goed voor de rest van haar lijf :)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 22:41

Bij mij is het een stukje van ca. 5 cm wat dikker is

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:06

Ik moet morgen weer een afspraak maken voor een 2e scan, ben benieuwd hoe de uitslag na 3 maanden is.. :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:20

Veel succes N_J ik hoop dat het goed genezen is!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:00

Zijn er nu bepaalde (pees)blessures waar paarden heel kreupel van lopen en ook blessures waarvan ze helemaal niet kreupel lopen ?

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:19

Die van mij was aardig kreupel toen we ontdekte dat hij een peesschede ontsteking had, en een 5 x zo dikke ''enkel band'' had.

Ook die van mij gaat over 3 weken op de scan! ben zo benieuwd.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:24

die van mij is niet kreupel, al aantal maanden een peesschede ontsteking maar nooit kreupel geweest. Het is ook maar een @#$%kleine zwelling aan het achterbeen, maar ik ben o zo blij dat ik het gelijk door had. Wie weet wat de schade had kunnen zijn als ik was blijven rijden.....

Er zijn paarden met de zelfde blessure die echt stokkreupel lopen, hangt ook van de ernst van de blessure af maar ook van het paard. Een paard laat van nature geen zwakte zien omdat het dan makkelijker ten prooi valt aan roofdieren...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:55

Weidebloem schreef:
die van mij is niet kreupel, al aantal maanden een peesschede ontsteking maar nooit kreupel geweest. Het is ook maar een @#$%kleine zwelling aan het achterbeen, maar ik ben o zo blij dat ik het gelijk door had. Wie weet wat de schade had kunnen zijn als ik was blijven rijden.....

Er zijn paarden met de zelfde blessure die echt stokkreupel lopen, hangt ook van de ernst van de blessure af maar ook van het paard. Een paard laat van nature geen zwakte zien omdat het dan makkelijker ten prooi valt aan roofdieren...

maar het been was wel warm neem ik aan door de ontsteking ?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:02

ja, warm en een kleine zwelling boven de kogel duidedelijk gevult met synovia (gevrichtsvloeistof) want het was geen harde zwelling maar makkelijk in te drukken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:04

Maris schreef:

Is je paardje ook geblesseerd Maris? Of weet je niet precies wat er aan de hand is?

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:46

kruimeltje3 schreef:
Zit effe mee te lezen, zo trof ik mijn paard afgelopen dond ook aan.
Niet kreupel maar wel iets een verdikking onder de voorknie gebied oppervlakkige/diep buigpees. Direct op rust gezet en gekoeld tot vandaag.
vanmiddag naar de DA geweest voor een scan omdat ik gewoon wilde weten of er schade zit.
Hij kon het moeilijk vinden maar vond uiteindelijk een miniscuul gaatje in het checkligament. Het was bijna te verwaarlozen zei de DA maar ik was er wel op tijd bij zeiden ze. Veel paardeneigenaren laten ze toch doorlopen omdat paard niet kreupel is.
Ik had zoiets, er zit een zwelling/verdikking en dat zit er niet zomaar. Pff maar goed dat ik gegaan ben.
Omdat het zo mimimaal is hoeft paard niet volledig op rust. Mag stappen aan de hand of erop en de wei op maar dan wel in een afgezet klein stukje. De mijne breek zijn stal af dus dat is al helemaal niet goed voor het herstel.
Ander ijzer voor gekregen welke meer afrold zodat de diepe buiger minder trekt aan het ligament.
Na 6 weken terug voor tweede scan, zou het gaatje gedicht moeten zijn.
Hierna zou ik het rijden met draven weer op mogen bouwen als het gedicht is.

Benieuwd wat er bij jou uitkomt.

Update..
Gisteren weer naar de DA geweest voor de scan..
Weefsel in de pees is weer mooi van structuur geen gaatje meer. Buitenkant nog niet helemaal optimaal nog wat rommelig. Dus we mogen verder opbouwen. Komende 8 weken stukjes draf opbouwen liefst zo veel mogelijk rechtuit.
Heb die van mij uiteindelijk toch 24/7 op de wei gezet. Bij mij op stal gaat alles 24/7 naar buiten dus had weinig keus aangezien die van mij zijn stal verbouwd als hij alleen staat. Stond bij paar oudjes in de wei dus weinig uitspattingen. Daarbij eet hij het liefste hele dag dus spelen doet hij niet Hihi.
Enorme grasbuik tot gevolg.
Wel een risico maar op stal kan die gekker doen naar mijn mening en wordt hij niet gelukkig volgens mij. Na het stappen wel steeds coolingsgel gesmeerd en goed gekoeld.
Als hij na die 8 weken geen achteruitgang heeft gemaakt mogen we verder uitbouwen met galop.
Ik denk dat we best geluk hebben als ik zie hoe lang sommige er mee bezig zijn.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:24

kruimeltje3 schreef:
Update..
Gisteren weer naar de DA geweest voor de scan..
Weefsel in de pees is weer mooi van structuur geen gaatje meer. Buitenkant nog niet helemaal optimaal nog wat rommelig. Dus we mogen verder opbouwen. Komende 8 weken stukjes draf opbouwen liefst zo veel mogelijk rechtuit.
Heb die van mij uiteindelijk toch 24/7 op de wei gezet. Bij mij op stal gaat alles 24/7 naar buiten dus had weinig keus aangezien die van mij zijn stal verbouwd als hij alleen staat. Stond bij paar oudjes in de wei dus weinig uitspattingen. Daarbij eet hij het liefste hele dag dus spelen doet hij niet Hihi.
Enorme grasbuik tot gevolg.
Wel een risico maar op stal kan die gekker doen naar mijn mening en wordt hij niet gelukkig volgens mij. Na het stappen wel steeds coolingsgel gesmeerd en goed gekoeld.
Als hij na die 8 weken geen achteruitgang heeft gemaakt mogen we verder uitbouwen met galop.
Ik denk dat we best geluk hebben als ik zie hoe lang sommige er mee bezig zijn.

Wauw, dat is goed nieuws! En wat super dat het zo mooi genezen is. Is het been nog wel dikkig of zie je er niks meer van? Ik moet over 3 weken terug naar de kliniek, ben nu al zenuwachtig :Y) Fijn dat je weer kunt gaan opbouwen en hopelijk gaat alles in 1x goed en krijg je geen terug val meer. :j

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 23:26

neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Ben ook weer met de mijne bij de DA geweest vanavond.
Stond met een heel dik blessurebeen op stal. Kon wel janken, het ging zo goed. Zaten wondjes dus ik denk dat ie zichzelf met achter geraakt heeft. Hij was ook heel gek de laatste 2 dagen, andere wei en supergek. HIj heeft vochtafdrijvers gekregen en staat in het verband. Tegen antibiotica kan ie slecht dus heeft ie nog niet gegeven omdat ie geen koorts had, zodra dat als nog komt moet ie wel antibiotica.. Staat nu in het verband. Zo klote.
HIj kon er nog niks van zeggen, kon vriezen kon dooien zei ie,.. of het van de wondjes dik was of toch de pees.. nu afwachten tot vrijdag en dan als het dun is weer een echo. Misschien maandag anders een week later, moest wel dun zijn. Baal zo.... Daar gaan we weer,...

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:36

Qizz schreef:
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Ben ook weer met de mijne bij de DA geweest vanavond.
Stond met een heel dik blessurebeen op stal. Kon wel janken, het ging zo goed. Zaten wondjes dus ik denk dat ie zichzelf met achter geraakt heeft. Hij was ook heel gek de laatste 2 dagen, andere wei en supergek. HIj heeft vochtafdrijvers gekregen en staat in het verband. Tegen antibiotica kan ie slecht dus heeft ie nog niet gegeven omdat ie geen koorts had, zodra dat als nog komt moet ie wel antibiotica.. Staat nu in het verband. Zo klote.
HIj kon er nog niks van zeggen, kon vriezen kon dooien zei ie,.. of het van de wondjes dik was of toch de pees.. nu afwachten tot vrijdag en dan als het dun is weer een echo. Misschien maandag anders een week later, moest wel dun zijn. Baal zo.... Daar gaan we weer,...

Oh gatverdamme Qizz! Dat is echt poedersuiker |( -O- Ik duim voor je dat het allemaal meevalt en het alleen is van z'n wondjes. Het is ook zo'n rotblessure. |(

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 23:47

Ja het zijn echt rotblessures. Die paardenbeentjes ook. Ik ga maar slapen. Wordt weer druk voor t werk met wandelen, koelen, smeren etc. Was net zo blij dat we er eindelijk af waren. Hopelijk weten we snel meer en trekt t weg. Pas dan kan de echo... Als t vrijdag dun was hoefde t niet en kwam t vd wondjes.. Maar ik wil het toch graag. Vd zekerheid.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 07:24

Aaaahhh, dat is echt balen Quiz!!! Je hebt grote kans dat het van de wondjes komt, ik hoop het zo voor je! Ik zou ook voor de zekerheid een echo willen hoor! Je maakt je anders toch alleen maar druk.
Het zijn gewoon vieze rot blessures!! Tis écht niet leuk :n . Dikke knuffel :(:) .

Fijn kruimeltje dat het bij jou mee lijkt te vallen. Scheelt je een hoop ellende!!

Maris, dat wisselende dikke been had die van mij ook. Nu nog af en toe.
Trouwens, het ligt eraan aan welke pees paarden blessures hebben. Die van mij is helemaal niet kreupel geweest terwijl zijn check ligament 100% kapot was. Als het de oppervlakkige of diepe buiger was geweest dan had hij op 3 benen gelopen volgens de kliniek.

Hier gaat het (opnieuw) opbouwen super! Omdat we al redelijk opgebouwd hadden heb ik het nu in een versneld tempo gedaan. We zitten qua training nu sinds een week weer op het oude niveau. Ik probeer tijdens het rijden niet aan zijn been te denken, maar aan de training zelf. Zijn been wordt er alleen maar beter van. Ik ben er zelfs aan het denken om over een tijdje toch weer eens een klein sprongetje te wagen. Gewoon om te gymnastiseren en omdat hij het zo leuk vind. Maar daar zal het dan ook bij blijven. Volgende week krijgen we ons splinternieuwe zadel :D . Ik vond dat we dat wel verdiend hadden na alle ellende!!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:16

wah, echt balen Quiz.... duimen dat het door de wondjes komt.... Heb ook echt staan janken toen ik een paar weken geleden mijn paardje uit stal haalde met een olifanten been. Ging toen net zo goed, moest ze zo nodig uit haar dak gaan. Gaat nu weer de goede kant op. Duim voor je dat het mee valt!

Fijn Monty dat het zo goed gaat! Ben zo bang dat als ik er straks eindelijk weer op mag dat ik alleen maar aan dat been moet denken....

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:12

Qizz, sh&*t zeg! Weet je inmiddels al meer? Sterkte!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:57

Ben ook benieuwd Qizz... Duim dat t meevalt!

Fijn Monty, lekker bezig jullie! Hoe lang heeft het nu in totaal geduurd?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 21:47

Jullie duimen heeft geholpen ;-)

Na de hartverzakking van gisteren viel het vanavond echt mee,.. het been was alweer een stuk dunner. Gistreravond heeft ie 2 spuiten gehad en die hebben geholpen.Verband erom vannacht en vanochtend gewandeld en gekoeld, toen was het nog wel dik, maar er kwam alweer iets vorm in het been ipv 1 dik been. Het wondje zit alleen precies op de plek waar hij zijn blessure had bij het checkligament. EN je weet nooit precies wat er gebeurd is en hoe hard het is gegaan...

Maar ik ben heel blij dat het al een stuk dunner is,.. DA verwachte dat dit vrijdag pas zou gebeuren.
Ik heb dan ok voor maandag een echo ingepland. Kon alleen als het been weer dunner was en dat zal maandag vast als het nu al een stuk minder is. Wil het gewoon graag weten. Straks is het harder gegaan en dan kan ik mezelf wel voor mn kop slaan. Buiten dat ben ik erg nwsg hoe de echo is omdat we nu ook al een tijdje springen.

Doe lekker een week of langer rustig aan, alleen buiten stappen,.. en dan zien we maandag wel.
Hij oogt heel goed, en heeft geen koorts oid dus ik hoop echt dat het van het wondje zo dik was, daar heeft ie altijd snel last van,.. maar wat een stressen weer zeg, bah. Echt een superfijne dierenarts, mocht bij m thuis langskomen gisteravond. En hij was heel rustig,.. zijn collega vond ik zo lomp laatst. Paard was ook gewoon gelijk rustig en niet meer bang.

Monty top dat het zo goed gaat!! Gaaf hoor een nieuw zadel. Welke is het geworden?

Weidebloem: is de jouwe weer helemaal oke nu?

Noa: hoe gaat het nu?

Hey Ester, ga je binnenkort nog een keer naar je paardje om een buitenritje te maken?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:50

Gelukkig maar!