[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spretje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:46

De lamina is pas weer hersteld als het nieuwe gedeelte helemaal tot aan de bodem is gegroeid, dit duurt ongeveer een jaar heb ik mij laten vertellen.
Vanuit de kroonrand groeit de nieuwe hoef weer goed vast aan het hoefbeen, het duurt een jaar voordat de alechte hoef helemaal weg is.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 06:17

Ronald bedankt voor de info.
Ik ben het op me in aan het laten werken.

Gelukkig gaat het met mijn merrie prima en ze doet het best op het beslag van Van Nassau. Dat werkt goed voor haar.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:50

Brainless schreef:
@Ronald
Waarom kort je eerst de verzenen in, om ze daarna weer te op te hoge met het ijzer (en zooltje)?

Een hele goede vraag.

Om althans enig begrip te krijgen voor de bio mechanica van de ondervoet -meer algemeen de beweging/locomotie van het paard- moet er gepraat worden over afwikkelingslengte en ondersteuningslengte, over "heel lift" en hefbomen, statische balans en dynamische balans, over "landing and loading" en dus over "force plates", over spiergebruik en "elastic capacities" van spierbuiken, er moet gepraat worden over dorsi-flexi en dorsi extensie want ook rug gebruik ("dorsal-ventral chain") speelt een grote rol in de beweging, en zo is er nog wel het een en ander dat bespreking behoeft. Voor hen die niet bang zijn voor meer dan 64 pagina's tekst zou ik in dit verband het boek van Hilary Clayton en Willem Back, "Equine Locomotion" willen aanraden. Een boek overigens dat ik veel aanraad, maar waarvan ik me afvraag of evenzo vele mensen het ter hand nemen. "It's", zoals Ric Redden het omschreef toen ik hem een exemplaar gaf, "pretty heavy reading in small print".

Om je toch een idee van het waarom van die ogenschijnlijk onlogische verlaging van hielen en het weer verhogen middels beslag te geven, moet je aan het volgende denken. Stel je een plastic pijp voor, zeg van een centimeter of 15 in doorsnee. Als deze pijp haaks is afgesneden, staat die keurig rechtop en is de druk gelijk over het standvlak (het ronde uiteinde) verdeeld. Bij een bevangenpaard willen we minimaal een gelijke druk verdeling over het standvlak, maar liever nog willen we verlichting de het teengedeelte en vezwaring van de belasting van het hielgedeelte. Oftewel we willen caudaal dracht stimuleren.

Door te bekappen kunnen we daar een belangrijke bijdrage aanleveren. Wanneer we namelijk de pijp niét recht afsnijden, maar flink schuin gebeuren er twee dingen: 1. de zaagsnede is niet meer rond maar ovaal, dus langer; 2. de pijp helt over naar de kant waar het meeste materiaal is verwijderd, waardoor de druk op het snijvlak niet meer gelijk verdeeld is, maar er méér druk op de achterzijde, bij de paardepoot het hielgedeelte, komt te rusten. Precies wat we willen!

Echter door het verlagen van de hielen verhogen we de tractie van de diepe buiger. Dat willen we juist niet! Om dat te compenseren, bij bevangenheid zelfs te "overcompenseren" gebruiken we wiggen or "rails" om de hielen te verhogen. Daarmee brengen we namelijk niét de voet terug in de situatie vóór het verwijderen van de hielm aangezien we nu werken met een veel langere grondvlak. Immers de pijp is niet rond meer op het standvlak, maar ovaal dus veel langer. Die door het bekappen van de hielen verlengde "ground surface" blijft, óók als we wiggen gebruiken.

Dus bedenk goed dat een voet met een dorsale wand hoek van 58 graden héél wat anders is dan een voet van 58 graden waar 5 graden afgekapt worden en middels wiggen weer 5 graden toegevoegd worden. Immers het grondoppervlak is vergroot door het bekappen van de hielen, maar ook worden de hielen korter, waardoor het steunpunt van die hielen ten opzichte van het COA naar achteren verschuift. Hielen groeien namelijk niet recht naar beneden, maar schuin naar voren. Hoe langer die heilen hoe korter de ondersteuningslengte wordt ten opzichte van de gelijk blijvende afwikkel lengte. Kijk maar naar de ook door Chantal geplaatste röntgenfoto met de markeringen.

Ronald Aalders

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:01

lolclub schreef:
Ik hoop dat Ron ook nog even wil antwoorden op deze vragen :

Kun je er andersom ook vanuit gaan dat als je paard geen abcessen of hoefzweren krijgt binnen deze bepaalde tijd dat de schade aan de bloed/haarvaten beperkt is gebleven ?

Nee zeker niet. Echter je mag er wel -voorzichtig!- van uitgaan dat indien abcessen of hoefzweren langere tijd (zeg 2 maanden) uitblijven, de schade die eventueel ontstaan is, stabiel is.

lolclub schreef:
Wat nu als een paard in de twee voorvoeten verschillende graden van rotatie heeft (bijv 8 en 3 *) ?
Krijgt het paard dan onderling afwijkende bananashoes onder en wat heeft dit voor gevolgen voor de manier van gaan van het paard ?

Nee. Vóórdat met wiggen, banana shoes of welk soort diepe buiger ontlastend beslag wordt begonnen is het ABSOLUUT ESSENTIEEL dat het hoefbeen terug gebracht wordt in een normale positie gerelateerd aan het kootbeen en het kroonbeen. Bij voorkeur brengen we het hoefbeen terug in een 0 graden PA (ventrale hoek) om vanuit daar te werken aan ontlasting van tractie van de diepe buiger op het hoefbeen die immers zo via dat hoefbeen de lamellen scheurt.

Ronald Aalders

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:04

lucyknol schreef:
Maar hoe kom ik er achter of mijn smit echt "deskundig" is of niet...
(voor ik hem aan mijn pony laat zitten ;) )

In Texas zeggen ze: "you get what you pay for"

Ronald Aalders

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:16

Update Chico:
Ondanks de regen gisteren toch over de weg gewandeld met hem. Hij loopt rechtuit erg goed! Daar had Ronald al voor gewaarschuwd, de ijzers werken dermate "agressief" in dat het paard zich top voelt. Moest hem gewoon tegenhouden. Rechtuit gaat dus prima. Heb hem nog niet aan de longe gehad, vind ik teveel risicoen belasting op de hoeven.
Met Ronald overlegd en vanaf van de week gaat hij voorzichtig het land weer op, op een postzegel en dan maar een half uurtje....als het goed gaat bouwen we voorzichtig op.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:19

RonAalders schreef:
Een tenotomie wordt in de USA meer dan eens uitgevoerd bij ernstige gevallen van hoefbevangenheid. Ik heb er zelfs als hoefsmid aan een enkele mogen meewerken. (Alvorens de diepe buigpees kan worden doorgesneden moet het -vaak ernstig- geroteerde hoefbeen in een normale positie gebracht worden. Daar zijn bekap- en beslag technische mogelijkheden voor waar ik hier maar niet verder op zal ingaan.) Een tenotomie is echter -dat zal een ieder met me eens zijn- een tikkie invasief. Het gunstige effect van het tot nul reduceren van de tractie van de diepe buigpees bij bevangenheid heb ik dan ook meer dan eens mogen aanschouwen en dat is inderdaad indrukwekkend. Het weer terugbrengen tot sportpaard is na een tenotomie echter uitgesloten, als dat overigens al mogelijk zou zijn (quod non) na zo'n zware aanval van hoefbevangenheid dat een tenotomie het enige redmiddel bleek. Het komt dan ook alleen voor bij paarden die absoluut gespaard dienen te blijven voor de fokkerij. Oneerbiedig gezegd werken we dan aan "pasture ornaments", vrij vertaald: "weiland vulling".

Hallo Ron,

Ik vind dit allemaal reuze interessant, maar heb toch nog een paar vragen. Heeft hier niemand geprobeerd Botox in te spuiten ipv tenotomie? Dat wordt tegenwoordig nog wel eens gebruikt als locale spierverslapper. Deze keer niet om de rimpels weg te werken, maar bij spasticiteit. Na verloop van tijd wordt de werking minder, tot die tijd zou het kunnen genezen? Ik ben geen arts, zou niet weten of het mogelijk is, is zomaar een idee. Ik heb het wel, als fysiotherapeut gezien bij een aantal patienten. En het werkt eigenlijk best goed, voor zover ik heb kunnen beoordelen.

RonAalders schreef:
Waarom werkt een banana shoe dan? Als we terug gaan naar een eerder plaatje van een normale voet zien we daar tevens een rode cirkel aangegeven. Het midden van die cirkel markeert het bio-mechanische draaipunt van het hoefbeengewricht. Als we weten dat de diepe buigpees aan het hoefbeen trekt en daarmee de hoef doet buigen, kunnen we ons ook voorstellen dat de afstand van het draaipunt van het hoefbeengewricht over de grondvlakte van de hoef of het ijzer naar voren, een hefboom is. Hoe langer die afstand hoe moeilijker de afwikkeling. Hoe moeilijker de afwikkeling, hoe harder de diepe buigpees moet trekken. Als die diepe buigpees hard trekt aan een hoefbeen dat nog stevig verankerd zit aan de hoornwand zal er zeker op korte termijn niet veel gebeuren. Maar als die verankering, die lamellaire band, kapot is door de bevangenheid, gebeurd er wel wat!

Ik begrijp de biomechanica achter je verhaal wel. Maar als ik zo die ijzers zie, dan moet ik ogenblikkelijk denken aan zo'n wiebelplank die we hier op de fysiotherapie praktijk wel gebruiken. Op geen enkel punt stabiel...... Moet een paard op zulke ijzers niet constant zoeken naar z'n evenwicht? (Ok, een paard heeft 4 benen en wij maar 2, maar ik zou zo kunnen bedenken dat zowel buig spieren en strekspieren van de voorbenen nu constant in werking zijn) Ik zie Chico bevoorbeeld erg op de voorkant van de hoef staan (is misschien ook maar een moment opname!) en daardoor een hogere belasting van het hoefbeen aan de voorkant?
Het andere paard staat precies op de ronding, heeft daarmee niet zoveel stabiliteit?
Ik zou het kunnen begrijpen als de achterkant plat zou zijn en de voorkant bol zodat het afrollen makkelijker gaat, maar waarom is het hele ijzers zo rond? Als je het hebt over de afstand van het draaipunt tot aan de punt van de hoef (gemeten over de horizontale afstand, zoals in de foto) dan zou in principe toch alleen de voorkant belangrijk zijn? De achterkant kan dan alsnog met een wig worden verhoogt?
Geen kritiek hoor, ik probeer het alleen te begrijpen!

RonAalders schreef:
De kracht waarmee de diepe buiger trekt is enorm en constant. In veel gevallen van bevangenheid leidt dit zelfs tot vervorming van het hoefbeen. Inderdaad het bot wordt door de enorme krachten omgebogen. "Lipping" noemt men dat in de USA. Bij Chico is ook sprake van lipping. Lipping is permanent en soms een blijvende oorzaak van abcessen, zeker als de lipping nog een stap verder gaat en leidt tot demineralisatie van het bot en bot absorptie. Met andere woorden als het bot domweg oplost (of weg teert....) in de hoornschoen.

Ronald Aalders

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als de diepe buiger teveel trekt aan het hoefbeen dan vervormt het bot op de plaats waar de buiger aan het hoefbeen trekt..... Ik neem aan dat jij bedoelt met lipping dat de punt van het hoefbeen vervormt? Is dat niet een gevolg van puntbelasting van het hoefbeen door het kantelen?

Karin

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:44

[quote="Wendy15] Het frustreert me enorm dat hij steeds die terugvallen krijgt terwijl ik niet weet waarom. Niks veranderd in voer of wat dan ook, zo doet ie het er een maand goed op, en zo staat ie opeens weer kreupel.. [/quote]

Het ontstaan van hoefbevangenheid is zoals eerder gezegd onderwerp van jarenlange studie door instituten die veel slimmere mensen in dienst hebben dan ik. En zelfs die knappe koppen zijn er -nog- niet uit. De eerder vermelde Dr. Chris Pollit is niet alleen een nauwelijks omstreden expert op dit gebied, maar bovendien open met zijn kennis. Die is relatief eenvoudig op het internet te vinden en na te lezen. Maar ook hier zijn die teksten véél langer dan 64 pagina's.......

Bij ponies met overgewicht kan er net als bij mensen een probleem ontstaan met de insuline produktie. (Ik zal hier niet te diep op ingaan, niet omdat het te breed zou voeren, maar omdat ik daar ook geen expert in ben :D )

Het is al decennia lang bekend dat bepaalde voedingsmiddelen tot hoefbevangenheid kunnen leiden. Ook is bekend dat een overdaad aan koolhydraten een rol speelt. Niet al te lang geleden is ook gekeken naar eiwitten als veroorzaker van hoefbevangenheid (en dat lijkt ook een rol te spelen), maar áls ik het goed begrepen heb (ik heb verstand van de mechanische kant van hoefbevangenheid, de rest is te moeilijk voor me) is men inmiddels weer terug bij de "carbohydrate intake" dus de opname van koolhydraten en dan vooral de omzetting daarvan in suikers en de verwerking van die suikers door insuline. Chris Pollit heeft al aangetoond dat een overdaad aan insuline hoefbevangenheid veroorzaakt.

Probleem daarbij is dat paarden ongelovelijk breed schommelende insuline spiegels hebben, ook als ze gezond zijn. Echter, paarden met structureel overgewicht (dat zijn vrijwel alle gedomesticeerd gehouden paarden) en zeker die met relatief weinig beweging, (op de meeste serieuze sportpaarden na, alle paarden, want een paard in een weiland gooien laat hem nauwelijks koolhydraten verbranden en geeft hem zeker geen conditie en is feitelijk dus geen "beweging" laat staan training!) blijken een verhoogd risico te lopen op iets wat in de USA Insuline Resistance (IR) genoemd wordt. In de praktijk blijkt dan ook vaak dat vele paarden in enigerlei vorm IR zijn.

Als je weet dat een paard door een te (langdurig) hoog insuline niveau bevangen raakt, snap je ook dat te veel voeren buitengewoon slecht is. Maar zeker ook zul je begrijpen dat als je paard inmiddels al IR is, dus de insuline niet meer goed werkt tegen het afbouwen van suikers, het paardelijf gewoon door zal blijven gaan met het produceren van insuline, waar een paard toch al erg goed in is, en zich zo in de hoefbevangenheid zal werken.

Katy Watts heeft een vrij bekende website op dit gebied genaamd http://www.safergrass.org. Ik kan iedereen, maar zeker mensen met paarden die regelmatig bevangen raken zonder duidelijke aanwijsbare reden, aanraden daar eens goed te gaan kijken. Er bestaan in Nederland ook tests inzake IR, je dierenarts kan je daarmee helpen. Hij of zij kan je ook helpen met het implementeren van een voedingsschema.

Ronald Aalders
Laatst bijgewerkt door RonAalders op 15-09-10 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:54

zelfs paarden die nooit te dik zijn geweest kunnen IR hebben...ik heb er hier 1 staan :o
en die ook nooit een teveel aan carbohydrates hebben gehad.
Maar ik denk dat ik een uitzondering ben...

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:16

cato47 schreef:
Ik vind dit allemaal reuze interessant, maar heb toch nog een paar vragen. Heeft hier niemand geprobeerd Botox in te spuiten ipv tenotomie?

Jazeker dat wordt gebruikt, men heeft zelfs ontdekt dat van de twee typen botox er eentje dodelijk voor een paard blijkt te zijn. Ik heb niets gehoord (tot op heden) over veelvuldig gebruik van botox en ik vermoed dan ook dat het niet het "ei van Columbus" bleek te zijn.

cato47 schreef:
Ik begrijp de biomechanica achter je verhaal wel. Maar als ik zo die ijzers zie, dan moet ik ogenblikkelijk denken aan zo'n wiebelplank die we hier op de fysiotherapie praktijk wel gebruiken. Op geen enkel punt stabiel...... Moet een paard op zulke ijzers niet constant zoeken naar z'n evenwicht? (Ok, een paard heeft 4 benen en wij maar 2, maar ik zou zo kunnen bedenken dat zowel buig spieren en strekspieren van de voorbenen nu constant in werking zijn) Ik zie Chico bevoorbeeld erg op de voorkant van de hoef staan (is misschien ook maar een moment opname!) en daardoor een hogere belasting van het hoefbeen aan de voorkant?
Het andere paard staat precies op de ronding, heeft daarmee niet zoveel stabiliteit?

Misschien begrijp je het beter als je weet dat bijvoorbeeld Ric Redden wat ik de banana shoe noem, de "self adjusting palmar angle shoe" noemt. Door de mogelijkheid de PA aan te passen is het paard in staat steeds die positie te kiezen die optimaal is voor dat moment. Zeker bij instabiele hoefbevangenheid blijkt dat paarden veelal op de toon gaan staan om zo de tractie van de diepe buiger te minimaliseren. Bij chronische niet gederoteerde gevallen zie je vaak dat ze achterover gaan staan.

De instabiliteit lijkt in zoverre een probleem dat de toepassing beperkt blijft tot therapeutische gevallen. Ik ben hierin evenwel een stap verder gegaan en besla -waar ik dat om bepaalde redenen wenselijk acht (rug gebruik net name)- ook sportpaarden met een banana shoe ("banana light" :D ) In de praktijk blijkt dat de veronderstelde instabiliteit geen enkel probleem is. Ook niet bij langjarig zeer intensief gebruik. Een enkele illustratie, in 2008 werd een door mij beslagen paard NRHA World Champion, die voor (al jaren) op banana's stond.

cato47 schreef:
Als de diepe buiger teveel trekt aan het hoefbeen dan vervormt het bot op de plaats waar de buiger aan het hoefbeen trekt..... Ik neem aan dat jij bedoelt met lipping dat de punt van het hoefbeen vervormt? Is dat niet een gevolg van puntbelasting van het hoefbeen door het kantelen?

De "punt" die je op de foto ziet is een twee dimensionale opname van een drie dimensionaal bot. Omdat men veel met foto's werkt bij hoefbenen (uiteraard, want als je het hoefbeen "life" aanschouwt is verder werk maar in een beperkt aantal gevallen wenselijk) is er zelfs een woordgebruik ontstaan die niet helemaal klopt mijns inziens. Ik weet niet hoe men dat in Nederland noemt maar in de USA spreekt men van de "apex of P3" als ze het hebben over de "punt" van het hoefbeen. Maar dat klopt eigenlijk niet. Het is geen apex en zeker geen punt. Het is namelijk een halve maan vormige rand. In zoverre is dan ook "afbreken" zeker niet onmogelijk maar niet waarschijnlijk. Daar is het te stevig voor. Vervormen kan, het scheuren van de zool kan ("something's gotta give"), het oplossen van het bot komt zelfs voor, maar afbreken ánders dan in een traumatische situatie, óf na een relatief langdurig proces van demineralisatie, komt bij hoefbevangenheid in mijn ervaring niet voor.

Ronald Aalders

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:57

RonAalders schreef:
Jazeker dat wordt gebruikt, men heeft zelfs ontdekt dat van de twee typen botox er eentje dodelijk voor een paard blijkt te zijn. Ik heb niets gehoord (tot op heden) over veelvuldig gebruik van botox en ik vermoed dan ook dat het niet het "ei van Columbus" bleek te zijn.

Jammer...... is toch iets minder invasief dan een tenotomie ;)

RonAalders schreef:
Misschien begrijp je het beter als je weet dat bijvoorbeeld Ric Redden wat ik de banana shoe noem, de "self adjusting palmar angle shoe" noemt. Door de mogelijkheid de PA aan te passen is het paard in staat steeds die positie te kiezen die optimaal is voor dat moment. Zeker bij instabiele hoefbevangenheid blijkt dat paarden veelal op de toon gaan staan om zo de tractie van de diepe buiger te minimaliseren. Bij chronische niet gederoteerde gevallen zie je vaak dat ze achterover gaan staan.

De instabiliteit lijkt in zoverre een probleem dat de toepassing beperkt blijft tot therapeutische gevallen. Ik ben hierin evenwel een stap verder gegaan en besla -waar ik dat om bepaalde redenen wenselijk acht (rug gebruik net name)- ook sportpaarden met een banana shoe ("banana light" :D ) In de praktijk blijkt dat de veronderstelde instabiliteit geen enkel probleem is. Ook niet bij langjarig zeer intensief gebruik. Een enkele illustratie, in 2008 werd een door mij beslagen paard NRHA World Champion, die voor (al jaren) op banana's stond.

Ah! Nu is het me iets duidelijker! Het is natuurlijk in elk geval het belangrijkst dat het in de praktijk werkt, zelfs als de theorie niet helemaal duidelijk is!

cato47 schreef:
Als de diepe buiger teveel trekt aan het hoefbeen dan vervormt het bot op de plaats waar de buiger aan het hoefbeen trekt..... Ik neem aan dat jij bedoelt met lipping dat de punt van het hoefbeen vervormt? Is dat niet een gevolg van puntbelasting van het hoefbeen door het kantelen?

RonAalders schreef:
De "punt" die je op de foto ziet is een twee dimensionale opname van een drie dimensionaal bot. Omdat men veel met foto's werkt bij hoefbenen (uiteraard, want als je het hoefbeen "life" aanschouwt is verder werk maar in een beperkt aantal gevallen wenselijk) is er zelfs een woordgebruik ontstaan die niet helemaal klopt mijns inziens. Ik weet niet hoe men dat in Nederland noemt maar in de USA spreekt men van de "apex of P3" als ze het hebben over de "punt" van het hoefbeen. Maar dat klopt eigenlijk niet. Het is geen apex en zeker geen punt. Het is namelijk een halve maan vormige rand. In zoverre is dan ook "afbreken" zeker niet onmogelijk maar niet waarschijnlijk. Daar is het te stevig voor. Vervormen kan, het scheuren van de zool kan ("something's gotta give"), het oplossen van het bot komt zelfs voor, maar afbreken ánders dan in een traumatische situatie, óf na een relatief langdurig proces van demineralisatie, komt bij hoefbevangenheid in mijn ervaring niet voor.

Ronald Aalders

Wacht even.. ik had het niet over afbreken, toch?
Met lipping bedoel je dus het vervormen van het halve maanvormige rand van het hoefbeen. Je had het in je originele stuk over vervorming tengevolge van het trekken van de pees van de diepe buiger. Misschien bedoelde je het niet zo, of ik las verkeerd.
Op het moment dat een pees langdurig te hard aan een bot trekt, krijg je inderdaad vervorming van het bot: op de plek waar de pees aan het bot vastzit.......
De vervorming van het hoefbeen, lipping, is niet een direkt gevolg van het trekken van de diepe buiger, maar een indirekt probleem: Door de kanteling wordt de druk op de voorkant van het hoefbeen vergroot, en vervormt.

Karin

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:50

Afbeelding

Ik kom toch nog even terug op dit ijzer.
Tekeningen met pijlen en rotatiepunten en verlagen en daarna verhogen van de hielen kan ik helemaal volgen.

Elcamino schrijft dat Chico goed loopt op rechte stukken.
Kan ik me ook indenken.
Ik zit dus na te denken over de werking van dit ijzer. De vraag aan Ronald is of ik goed zit te denken:

Een bevangen paard met geroteerd hoefbeen, zet EERST de hiel neer, en dan pas de rest. Dit gebeurd altijd met een klap/knik. Dus met soort trilling in de hoef.
Met dit bananen ijzer kan dit niet gebeuren. De hiel raakt de grond, maar door die afronding, zal het paard automatisch verder rollen over de rest van zijn voet. Niets klapje, dus geen trilling of ander ongemak in de voet.

Volgens mij klopt dit heel aardig.
Maar hoe zit dat dan met rust?
Door die afronding bij de hielen is het paard wellicht toch geneigd om juist dan op de hielen te gaan staan en met de tenen om hoog te wijzen. Dit levert naar mijn idee juist extra trekkracht op op de diepe hoefbeen buiger.

Daarom zou ik zo graag eens een filmpje willen zien ook van een paard dat loopt met dit ijzer en daarna op rust wordt gezet.
Is dat mogelijk?!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:10

Euhmmmm..... moet ik even kijken of ik hem over straat kan laten lopen terwijl ik film....ben alleen dus moet even kijken of dat lukt. Vriendje komt pas thuis als het donker is....wil met alle plezier een poging doen voor je

AnjaKosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:29

Ik ben weer een stuk wijzer geworden door de zeer duidelijke en uitgebreidde informatie van Ronald.
Erg interessant allemaal.

Ik wil alleen even kwijt dat warme hoeven volgens mij niet altijd alleen met hoefproblemen te maken hebben..
Toen er bij Miro een gat in de tendo-interosseus pees zat was ook zijn hoef erg warm buiten de dikke warme pees om.
Dit was heel wisselend, de ene dag was zijn hoef bijna heet en de andere dag koud.
De pees was ook dan weer warm en dan weer koud, logisch want als er een haarscheurtje zit is dat na een week stappen meestal wel weer goed en ga je weer rustig aan wat meer doen, dan scheurt er weer een haartje naast en zo krijg je op den duur dus een gat :o.

Iets off topic maar warme hoeven zeggen geven helass niet altijd het goede beeld ;(

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:11

RonAalders schreef:
Het ontstaan van hoefbevangenheid is zoals eerder gezegd onderwerp van jarenlange studie door instituten die veel slimmere mensen in dienst hebben dan ik. En zelfs die knappe koppen zijn er -nog- niet uit. De eerder vermelde Dr. Chris Pollit is niet alleen een nauwelijks omstreden expert op dit gebied, maar bovendien open met zijn kennis. Die is relatief eenvoudig op het internet te vinden en na te lezen. Maar ook hier zijn die teksten véél langer dan 64 pagina's.......

Bij ponies met overgewicht kan er net als bij mensen een probleem ontstaan met de insuline produktie. (Ik zal hier niet te diep op ingaan, niet omdat het te breed zou voeren, maar omdat ik daar ook geen expert in ben :D )

Het is al decennia lang bekend dat bepaalde voedingsmiddelen tot hoefbevangenheid kunnen leiden. Ook is bekend dat een overdaad aan koolhydraten een rol speelt. Niet al te lang geleden is ook gekeken naar eiwitten als veroorzaker van hoefbevangenheid (en dat lijkt ook een rol te spelen), maar áls ik het goed begrepen heb (ik heb verstand van de mechanische kant van hoefbevangenheid, de rest is te moeilijk voor me) is men inmiddels weer terug bij de "carbohydrate intake" dus de opname van koolhydraten en dan vooral de omzetting daarvan in suikers en de verwerking van die suikers door insuline. Chris Pollit heeft al aangetoond dat een overdaad aan insuline hoefbevangenheid veroorzaakt.

Probleem daarbij is dat paarden ongelovelijk breed schommelende insuline spiegels hebben, ook als ze gezond zijn. Echter, paarden met structureel overgewicht (dat zijn vrijwel alle gedomesticeerd gehouden paarden) en zeker die met relatief weinig beweging, (op de meeste serieuze sportpaarden na, alle paarden, want een paard in een weiland gooien laat hem nauwelijks koolhydraten verbranden en geeft hem zeker geen conditie en is feitelijk dus geen "beweging" laat staan training!) blijken een verhoogd risico te lopen op iets wat in de USA Insuline Resistance (IR) genoemd wordt. In de praktijk blijkt dan ook vaak dat vele paarden in enigerlei vorm IR zijn.

Als je weet dat een paard door een te (langdurig) hoog insuline niveau bevangen raakt, snap je ook dat te veel voeren buitengewoon slecht is. Maar zeker ook zul je begrijpen dat als je paard inmiddels al IR is, dus de insuline niet meer goed werkt tegen het afbouwen van suikers, het paardelijf gewoon door zal blijven gaan met het produceren van insuline, waar een paard toch al erg goed in is, en zich zo in de hoefbevangenheid zal werken.

Katy Watts heeft een vrij bekende website op dit gebied genaamd http://www.safergrass.org. Ik kan iedereen, maar zeker mensen met paarden die regelmatig bevangen raken zonder duidelijke aanwijsbare reden, aanraden daar eens goed te gaan kijken. Er bestaan in Nederland ook tests inzake IR, je dierenarts kan je daarmee helpen. Hij of zij kan je ook helpen met het implementeren van een voedingsschema.

Ronald Aalders

Mijn pony is niet te dik, is juist aan de schrale kant. Ook heb ik bloedonderzoek laten doen en op IR laten testen en hij is (als ik toch op het bloedonderzoek mag vertrouwen) niét IR..
Daarbij stond hij toen hij bevangen werd 24/7 buiten op een klein stukje kale weide en kreeg 3 keer per week een klein strookje gras bij, en verder 2x daags hooi. Geen krachtvoer, alleen na het rijden een handje basis muesli voor het idee.. Hij staat al 8 jaar op hetzelfde stukje land, en doen het al 8 jaar op deze manier, nooit problemen gehad. Zal nu vast komen door de hoge suikergehaltes in het gras, of het minder kunnen rijden de afgelopen strenge winter, ik weet het niet. Maar we zijn nu 5 maanden onderweg en ik weet gewoon niet wat ik nog meer kan doen om hem uit dat cirkeltje van terugvallen te krijgen
Daarbij weeg ik nu elke dag zijn hooi (oud hooi!) af en week ik het enkele uren. Verder krijgt hij F4F en staat hij op zand. Ik ga 4 keer per dag heen om hem een portie hooi te geven zodat hij regelmatig kleine beetjes eet. Doe het in een fijnmazig hooinet zodat hij er langer over doet. En tóch die terugvallen.. Als je me kunt vertellen wat ik verder nog kan doen, graag :j

Bedenk me net dat hij ruim een week voor hij weer kreupel liep een wormenkuur heeft gehad, van Equest (op aanraden van de da). Zou dat kunnen meespelen? Verder is er niks anders..

Vanmorgen was overigens z'n linkervoet vrij koel, rechts nog wel erg warm.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:53

@RonAalders,

Hoe lang (in tijdsduur) staat een paard gemiddeld op de bananashoes voordat hij weer terug kan op "normaal" beslag ?

Nou ben ik ook even zo vrij geweest om drie foto's uit een door jouw geplaatst topic te kopiëren, Deze Welsh pony heb je ook behandeld met Bananashoes, op de derde foto (van een aantal maanden later) is de nieuwe uitgroei welke hoogstwaarschijnlijk parallel loopt aan het hoefbeen goed te volgen.
Komt er ergens een punt dat je de neuzen wegvijld en de vorm van de hoef "normaliseert" en zo ja wanneer is het juiste moment bereikt om dat te doen?

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 14:06

Die lange snavels.. vreselijk!
Heb ik ergens gelezen dat het juist de bedoeling is dat het zo uitgroeid ? En wat heeft dat voor effect op de krachtvelden binnen de hoef en op de hoefwand?

Na alles gelezen te hebben ben ik er wel klaar mee. Voor mij geen rocker-shoes! Is gelukkig ook niet nodig :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:10

lolclub schreef:
Afbeelding

Oei, bij deze foto is het wipwap effect goed te zien.
Dit is dus precies waar ik eerder op doelde. De hoef heeft zichtbaar maar een verrek klein stukje bodemcontact. Het paard staat (naar mijn idee) continu op de hoef te schommelen.

Vandaar dat ik graag een bewegingsfilmpje wil zien. Bij voorkeur van rust stand (dus of dat paard echt stil kan staan met zijn benen op dit beslag, want lijkt mij dat hij moeilijk zijn gewrichten op slot kan zetten als hij steeds in evenwicht moet blijven staan)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 14:15

Tja Ingrid, die foto deed bij mij ook 't deurtje dicht ( afgezien van de lange teen) -mijn hart draait zich om bij 't zien van deze foto. Ik vroeg de heer Aalders ook al eerder over de (in)stabiliteit van het ijzer. Daarop kreeg ik geen antwoord maar da's wellicht een kwestie van lange tenen - pun intended :D

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:46

Hier lijkt het nu ook beter te gaan (al durf ik nog niet te vlug te roepen ...) Na een maand is het nu al 3 dagen gelukt zonder buut ! Ook het flappen met de hoeven wordt steeds minder ! (Maar de angst voor herval is enorm ... Stomme rotziekte !!!)

Y's hoefijzer is ook rond met achteraan een v-vormige inkeping en voorraan afgerond, maar het grootste deel van het ijzer is gewoon plat, ze hoeft dus niet voortdurend te balanceren (geen banana shoe maar nog iets anders dus...). Maar het feit dat ze er beter mee loopt (ontlasting teen) is het belangrijkste !

Ik heb wel nog een vraagje waar zowel mijn da als de hoefsmid niet op kunnen/durven(?) antwoorden : ik weet dat het nog niet voor de eerste maanden is, maar kan een paard dat hoefbevangen geweest is ooit nog op een weide gezet worden ??? En zo ja hoe pak je dat dan best aan en wat zijn de voorwaarden dan ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 15:00

Dat ligt eraan wat de voorgeschiedenis is, maar in z'n algemeenheid kun je wel stellen dat je het paard nooit meer "zomaar" dag en nacht op de wei kunt zetten. Je zult er rekening mee moeten houden dat het paard opnieuw bevangen kan raken, je moet de slechte tijden (voorjaar/herfst) in de gaten gaan houden - weidegang beperken, oppassen met koolhydraatrijke voeding en hoe dan ook je paard voldoende beweging geven als hij weer hersteld is. Heb je enig idee waardoor het paard bevangen is geraakt en is er onderzoek gedaan of het paard al dan niet Insuline Resistent is?

Heeft jouw paard heart-bar ijzers?

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:07

Zo, nou heb ik al heel vell ijzers voorbij zien komen, de een nog creatiever dan de ander.
Mijn hoefsmid raadt me ijzers juist af en wel om een heleboel redenene.
Ik kan ze heir allemaal op gaan noemen, maar je kunt ook eens kijken op de site van www.paardnatuurlijk.nl
Daar staat heel veel over hoefbevangenheid en waarom wel of geen ijzers.
Mijn dierenarts zegt ongeveer hetzelfde en ik kan me er ook wel in vinden, al is het alleen maar omdat een ijzer IN DE WITTE LIJN vastgezet waordt.
En is dat nou niet juist waar het probleem zit? De witte lijn bij hb. paarden is toch al zo slecht, daar ga je toch niet ook nog eens nagels doorheen slaan?
Ja, sorry hoor, maar ik begin er een beetje tureluurs van te worden....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:06

@Spretje
Soms moet je kiezen uit 2 kwaden.... de mijne loopt met een ijzer perfect.
Zonder ijzer loopt ze een stuk korter op het harde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:28

Jannepauli schreef:
Die lange snavels.. vreselijk!
Heb ik ergens gelezen dat het juist de bedoeling is dat het zo uitgroeid ? En wat heeft dat voor effect op de krachtvelden binnen de hoef en op de hoefwand?

Na alles gelezen te hebben ben ik er wel klaar mee. Voor mij geen rocker-shoes! Is gelukkig ook niet nodig :)

ik deel je mening...iets in mij zegt dat dit helemaal niet goed is.
Het eerste wat je doet is die snavels afvijlen....dat heeft hetzelfde effect als een paard op schommels zetten.
Misschien financieel wat onaantrekkelijker?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:37

Heb even moeten googelen, en ja, het zijn inderdaad heart bar ijzers.
Zonder ijzer kon ze bijna geen stap meer verzetten...

De trigger ... Ik denk een combinatie van factoren, 3weken rust op de weide, gevolg veel te dik, te weinig beweging, stress door andere paarden (van de buurman) te zien die elke dag bijgevoederd werden, en daarna een lange wandeling met hoeven die blijkbaar teveel afgesleten waren (zonder hoefijzers) en toen heb ik haar op de koop toe nog voor het eerst laten beslaan omdat ze zo kort stond ... Dus ja, wat was de oorzaak ...?

Op insuline resistentie is ze niet getest geweest, ik heb het wel gevraagd omdat ze veel kenmerken vertoonde (jeuk, harde nek,te dik hb...) maar da wist hierover niet veel, maar ik mocht haar wel magnesium bijgeven (krijgt ze nu ook al ong. een maand)