Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:@Ronald
Waarom kort je eerst de verzenen in, om ze daarna weer te op te hoge met het ijzer (en zooltje)?
lolclub schreef:Ik hoop dat Ron ook nog even wil antwoorden op deze vragen :
Kun je er andersom ook vanuit gaan dat als je paard geen abcessen of hoefzweren krijgt binnen deze bepaalde tijd dat de schade aan de bloed/haarvaten beperkt is gebleven ?
lolclub schreef:Wat nu als een paard in de twee voorvoeten verschillende graden van rotatie heeft (bijv 8 en 3 *) ?
Krijgt het paard dan onderling afwijkende bananashoes onder en wat heeft dit voor gevolgen voor de manier van gaan van het paard ?
RonAalders schreef:Een tenotomie wordt in de USA meer dan eens uitgevoerd bij ernstige gevallen van hoefbevangenheid. Ik heb er zelfs als hoefsmid aan een enkele mogen meewerken. (Alvorens de diepe buigpees kan worden doorgesneden moet het -vaak ernstig- geroteerde hoefbeen in een normale positie gebracht worden. Daar zijn bekap- en beslag technische mogelijkheden voor waar ik hier maar niet verder op zal ingaan.) Een tenotomie is echter -dat zal een ieder met me eens zijn- een tikkie invasief. Het gunstige effect van het tot nul reduceren van de tractie van de diepe buigpees bij bevangenheid heb ik dan ook meer dan eens mogen aanschouwen en dat is inderdaad indrukwekkend. Het weer terugbrengen tot sportpaard is na een tenotomie echter uitgesloten, als dat overigens al mogelijk zou zijn (quod non) na zo'n zware aanval van hoefbevangenheid dat een tenotomie het enige redmiddel bleek. Het komt dan ook alleen voor bij paarden die absoluut gespaard dienen te blijven voor de fokkerij. Oneerbiedig gezegd werken we dan aan "pasture ornaments", vrij vertaald: "weiland vulling".
RonAalders schreef:Waarom werkt een banana shoe dan? Als we terug gaan naar een eerder plaatje van een normale voet zien we daar tevens een rode cirkel aangegeven. Het midden van die cirkel markeert het bio-mechanische draaipunt van het hoefbeengewricht. Als we weten dat de diepe buigpees aan het hoefbeen trekt en daarmee de hoef doet buigen, kunnen we ons ook voorstellen dat de afstand van het draaipunt van het hoefbeengewricht over de grondvlakte van de hoef of het ijzer naar voren, een hefboom is. Hoe langer die afstand hoe moeilijker de afwikkeling. Hoe moeilijker de afwikkeling, hoe harder de diepe buigpees moet trekken. Als die diepe buigpees hard trekt aan een hoefbeen dat nog stevig verankerd zit aan de hoornwand zal er zeker op korte termijn niet veel gebeuren. Maar als die verankering, die lamellaire band, kapot is door de bevangenheid, gebeurd er wel wat!
RonAalders schreef:De kracht waarmee de diepe buiger trekt is enorm en constant. In veel gevallen van bevangenheid leidt dit zelfs tot vervorming van het hoefbeen. Inderdaad het bot wordt door de enorme krachten omgebogen. "Lipping" noemt men dat in de USA. Bij Chico is ook sprake van lipping. Lipping is permanent en soms een blijvende oorzaak van abcessen, zeker als de lipping nog een stap verder gaat en leidt tot demineralisatie van het bot en bot absorptie. Met andere woorden als het bot domweg oplost (of weg teert....) in de hoornschoen.
Ronald Aalders
cato47 schreef:Ik vind dit allemaal reuze interessant, maar heb toch nog een paar vragen. Heeft hier niemand geprobeerd Botox in te spuiten ipv tenotomie?
cato47 schreef:Ik begrijp de biomechanica achter je verhaal wel. Maar als ik zo die ijzers zie, dan moet ik ogenblikkelijk denken aan zo'n wiebelplank die we hier op de fysiotherapie praktijk wel gebruiken. Op geen enkel punt stabiel...... Moet een paard op zulke ijzers niet constant zoeken naar z'n evenwicht? (Ok, een paard heeft 4 benen en wij maar 2, maar ik zou zo kunnen bedenken dat zowel buig spieren en strekspieren van de voorbenen nu constant in werking zijn) Ik zie Chico bevoorbeeld erg op de voorkant van de hoef staan (is misschien ook maar een moment opname!) en daardoor een hogere belasting van het hoefbeen aan de voorkant?
Het andere paard staat precies op de ronding, heeft daarmee niet zoveel stabiliteit?
cato47 schreef:Als de diepe buiger teveel trekt aan het hoefbeen dan vervormt het bot op de plaats waar de buiger aan het hoefbeen trekt..... Ik neem aan dat jij bedoelt met lipping dat de punt van het hoefbeen vervormt? Is dat niet een gevolg van puntbelasting van het hoefbeen door het kantelen?
RonAalders schreef:Jazeker dat wordt gebruikt, men heeft zelfs ontdekt dat van de twee typen botox er eentje dodelijk voor een paard blijkt te zijn. Ik heb niets gehoord (tot op heden) over veelvuldig gebruik van botox en ik vermoed dan ook dat het niet het "ei van Columbus" bleek te zijn.
RonAalders schreef:Misschien begrijp je het beter als je weet dat bijvoorbeeld Ric Redden wat ik de banana shoe noem, de "self adjusting palmar angle shoe" noemt. Door de mogelijkheid de PA aan te passen is het paard in staat steeds die positie te kiezen die optimaal is voor dat moment. Zeker bij instabiele hoefbevangenheid blijkt dat paarden veelal op de toon gaan staan om zo de tractie van de diepe buiger te minimaliseren. Bij chronische niet gederoteerde gevallen zie je vaak dat ze achterover gaan staan.
De instabiliteit lijkt in zoverre een probleem dat de toepassing beperkt blijft tot therapeutische gevallen. Ik ben hierin evenwel een stap verder gegaan en besla -waar ik dat om bepaalde redenen wenselijk acht (rug gebruik net name)- ook sportpaarden met een banana shoe ("banana light") In de praktijk blijkt dat de veronderstelde instabiliteit geen enkel probleem is. Ook niet bij langjarig zeer intensief gebruik. Een enkele illustratie, in 2008 werd een door mij beslagen paard NRHA World Champion, die voor (al jaren) op banana's stond.
cato47 schreef:Als de diepe buiger teveel trekt aan het hoefbeen dan vervormt het bot op de plaats waar de buiger aan het hoefbeen trekt..... Ik neem aan dat jij bedoelt met lipping dat de punt van het hoefbeen vervormt? Is dat niet een gevolg van puntbelasting van het hoefbeen door het kantelen?
RonAalders schreef:De "punt" die je op de foto ziet is een twee dimensionale opname van een drie dimensionaal bot. Omdat men veel met foto's werkt bij hoefbenen (uiteraard, want als je het hoefbeen "life" aanschouwt is verder werk maar in een beperkt aantal gevallen wenselijk) is er zelfs een woordgebruik ontstaan die niet helemaal klopt mijns inziens. Ik weet niet hoe men dat in Nederland noemt maar in de USA spreekt men van de "apex of P3" als ze het hebben over de "punt" van het hoefbeen. Maar dat klopt eigenlijk niet. Het is geen apex en zeker geen punt. Het is namelijk een halve maan vormige rand. In zoverre is dan ook "afbreken" zeker niet onmogelijk maar niet waarschijnlijk. Daar is het te stevig voor. Vervormen kan, het scheuren van de zool kan ("something's gotta give"), het oplossen van het bot komt zelfs voor, maar afbreken ánders dan in een traumatische situatie, óf na een relatief langdurig proces van demineralisatie, komt bij hoefbevangenheid in mijn ervaring niet voor.
Ronald Aalders
RonAalders schreef:Het ontstaan van hoefbevangenheid is zoals eerder gezegd onderwerp van jarenlange studie door instituten die veel slimmere mensen in dienst hebben dan ik. En zelfs die knappe koppen zijn er -nog- niet uit. De eerder vermelde Dr. Chris Pollit is niet alleen een nauwelijks omstreden expert op dit gebied, maar bovendien open met zijn kennis. Die is relatief eenvoudig op het internet te vinden en na te lezen. Maar ook hier zijn die teksten véél langer dan 64 pagina's.......
Bij ponies met overgewicht kan er net als bij mensen een probleem ontstaan met de insuline produktie. (Ik zal hier niet te diep op ingaan, niet omdat het te breed zou voeren, maar omdat ik daar ook geen expert in ben)
Het is al decennia lang bekend dat bepaalde voedingsmiddelen tot hoefbevangenheid kunnen leiden. Ook is bekend dat een overdaad aan koolhydraten een rol speelt. Niet al te lang geleden is ook gekeken naar eiwitten als veroorzaker van hoefbevangenheid (en dat lijkt ook een rol te spelen), maar áls ik het goed begrepen heb (ik heb verstand van de mechanische kant van hoefbevangenheid, de rest is te moeilijk voor me) is men inmiddels weer terug bij de "carbohydrate intake" dus de opname van koolhydraten en dan vooral de omzetting daarvan in suikers en de verwerking van die suikers door insuline. Chris Pollit heeft al aangetoond dat een overdaad aan insuline hoefbevangenheid veroorzaakt.
Probleem daarbij is dat paarden ongelovelijk breed schommelende insuline spiegels hebben, ook als ze gezond zijn. Echter, paarden met structureel overgewicht (dat zijn vrijwel alle gedomesticeerd gehouden paarden) en zeker die met relatief weinig beweging, (op de meeste serieuze sportpaarden na, alle paarden, want een paard in een weiland gooien laat hem nauwelijks koolhydraten verbranden en geeft hem zeker geen conditie en is feitelijk dus geen "beweging" laat staan training!) blijken een verhoogd risico te lopen op iets wat in de USA Insuline Resistance (IR) genoemd wordt. In de praktijk blijkt dan ook vaak dat vele paarden in enigerlei vorm IR zijn.
Als je weet dat een paard door een te (langdurig) hoog insuline niveau bevangen raakt, snap je ook dat te veel voeren buitengewoon slecht is. Maar zeker ook zul je begrijpen dat als je paard inmiddels al IR is, dus de insuline niet meer goed werkt tegen het afbouwen van suikers, het paardelijf gewoon door zal blijven gaan met het produceren van insuline, waar een paard toch al erg goed in is, en zich zo in de hoefbevangenheid zal werken.
Katy Watts heeft een vrij bekende website op dit gebied genaamd http://www.safergrass.org. Ik kan iedereen, maar zeker mensen met paarden die regelmatig bevangen raken zonder duidelijke aanwijsbare reden, aanraden daar eens goed te gaan kijken. Er bestaan in Nederland ook tests inzake IR, je dierenarts kan je daarmee helpen. Hij of zij kan je ook helpen met het implementeren van een voedingsschema.
Ronald Aalders
lolclub schreef:
Jannepauli schreef:Die lange snavels.. vreselijk!
Heb ik ergens gelezen dat het juist de bedoeling is dat het zo uitgroeid ? En wat heeft dat voor effect op de krachtvelden binnen de hoef en op de hoefwand?
Na alles gelezen te hebben ben ik er wel klaar mee. Voor mij geen rocker-shoes! Is gelukkig ook niet nodig