Richtje een paard houdt mijn lijf gezonder. De nieuwe kan het gat van die andere 2 niet vullen. Dat hoeft ook niet. Als we maar gewoon weer onbekommerd wat kunnen doen. In principe beleer ik hem weer allround. Onder de man, voor de wagen en vooral heel veel buiten. De wedstrijden en het fanatieke zie ik wel of ik dat ooit terug vind. Sterkte ermee, het is idd niet niks om zo snel achter elkaar 2 paarden aan dezelfde blessure te verliezen.
Thirsolieman
Geplaatst: 12-07-12 17:14
[/quote]
Ik snap niet dat je zegt dat je alleen nog maar stapt, maar dat de draf soms goed en soms niet goed is? Bedoel je dat je hem wel laat draven dan? Ik heb opgebouwd op een zachte bodem, met veel lange lijnen, dus geen cirkels en korte wendingen. Wel was het in het begin idd niet bepaald een super gevoel, hij liep stijf, soms onregelmatig, en hij was er ook heel voorzichtig mee. Als je heel rustig aan opbouwt en regelmatig checkups laat doen van de band, voorkom je een terugval.[/quote]
Haha, nee ik zie het als hij een drafje in de wei neemt of aan de hand per ongeluk aandraaft. Dus vandaar maar hoorde vanmiddag van iemand dat de blessure ook kan komen doordat hij z'n gewicht teveel op de voorhand plaatst.. hij zet namelijk z'n meeste gewicht op rechtsvoor, en dat is ook z'n kreupele been..
@ Belker: wat erg zeg, sterkte ermee.! @ Richtje: is idd dan beter om er even mee te wachten, wel super moeilijk allemaal hee, sterkte!
Noisy
Geplaatst: 13-07-12 20:30
Ik meld mij hier ook...Helaas... Gisteren is er bij mijn merrie een verdikking aan het linkse bandje, waarmee het straalbeen in het hoefgewricht hangt, vastgesteld. Dit kwam uit de echo die we na het hele riedeltje van het kreupelheidsonderzoek maakten.
Ik haalde haar 3 weken geleden van het land en toen was ze vaag kreupel. In eerste instantie had ik het niet eens door, pas toen ik naar de bak liep dacht ik "iets" te zien aan haar lopen. Eenmaal in de bak zag ik niks meer, totdat we gingen draven. Toen kreupelde ze linksvoor. Dus weer terug naar stal. Ik heb gelijk de smid gebeld omdat ik dacht dat het een hoefzweer kon zijn. Die kon niet eerder dan vrijdag. Afijn, die vrijdag was hij er en heeft de voet helemaal nagekeken, gevoeld en geknepen maar geen zweertje te bekennen. Daarna gelijk contact opgenomen met een vriendin van mij die dierfysiotherapeute is. Zij zag dat ze haar pas naar achteren niet afmaakte en ze was ook duidelijk belastingskreupel. Ook was haar spiertonus erg hoog. Vit E en seleen supplement verhoogt van 1 naar 2 schepjes en op boxrust gezet voor 2 weken. In die tijd mochten we 3x per dag max 5 minuten stappen aan de hand. Na die 2 weken was er nog steeds amper verbetering en heb ik de dierenarts gebeld. Die kwam en verwees ons gelijk door naar de kliniek. Zo zijn we dus weer aangekomen bij het begin van het verhaal. Ze heeft nu Lv een zogenaamd Belgisch balkijzer en rechts een gewoon ijzer en ze moet 6 maanden op rust. Over 8 weken moeten we terugkomen voor een controle echo en in de tussentijd mogen we alleen aan de hand stappen. Omdat alles bij ons dagelijks de hele dag naar buiten gaat hebben we in haar wei een paddockje zo groot als een stal gemaakt zodat ze toch bij de rest is.
Balen Noisy... Welkom op ons topic dan maar... . Ik hoop dat we je een beetje een hart onder de riem kunnen steken door de positieve verhalen in ons topic..
da's jammer, Noisy! wel meteen lang ook zeg, 6 maanden! maar bij mij zei de DA ook 2-6 maanden, wat er ondertussen al 8 zijn maar ja, jij bent er wel snel bij zo te lezen, super! Meteen gestopt met rijden en hulp gezocht. Ik ben helaas eigenlijk te lang door gegaan met rijden, want kreupelheid was zó vaag dat ik soms dacht dat er gewoon niks aan de hand was.. uiteindelijk wel dus. Hee, ik wens je alvast heel veel geduld en succes toe..! het is een lange weg, ik hoop dat je haar rustig kunt houden tijdens deze periode en dat ze weer helemaal mag genezen!
Ja, daar ben ik achteraf ook heel blij om. Volgens de DA duurt het zolang omdat dat gewricht eigenlijk altijd in beweging is en het daarom bijna geen rust krijgt. Eigenlijk zou ik haar in een mitella moeten stoppen maar ja, dan krijg ik vast de dierenbescherming op m'n dak Ik was echt heel bang dat ik haar zou moeten afgeven maar dit kan helemaal goed komen. Ik zit wel te denken om haar te laten dekken. Kan net zo goed van de nood een deugd maken denk ik. Dan laat ik haar gewoon langer "rusten" zeg maar.
IndyVanity
Geplaatst: 22-07-12 21:16
Hoe gaat het met de paarden allemaal?
Veel van jullie gaan toch ook naar de hoefsmid bij bodegraven (Ton, Wouter en nog 1)?? Ik las net dit topic [BEH] Smid heeft pony voor ijzer met 2 lipjes gegeven? met deze verwijzing erbij http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0trend.htm Mijn paard wordt door Ton beslagen met dubbele lipjes.. Op die site wordt dat echt helemaal verafschuwd.. Ik zit er nu toch wel een beetje mee. Bij bodegraven zijn ze toch wel erg kundig met kreupelheden en Bart heeft Ton als hoefsmid aangeraden voor mijn paard, maar wat er op die site staat is eigenlijk ook wel logisch, dat het slecht voor het hoefmechanisme is enzo.. Mijn paard heeft de ene blessure na de andere en allemaal in de ondervoet.. Worden jullie paarden ook met 2 lipjes beslagen?
Iggy staat met enkele lip, Zhuf en mijn andere paard zelfs rondom zonder lip.
IndyVanity
Geplaatst: 22-07-12 21:24
Oke dat schijnt idd beter te zijn, vooral helemaal zonder.
Ton had bij Vanity 2 lippen gedaan omdat haar hoef steeds scheurde en afbrokkelde en ze ze steeds aftrapte, maar volgens die site is dat dus onzin en veroorzaakt het juist alleen maar ellende Ze moet woensdag weer naar de smid, dus ga toch maar eens vragen of ze niet op 1 lip of helemaal zonder kan.
Ireen_
Geplaatst: 22-07-12 21:40
Yade staat helemaal zonder ijzers, maar de keer dat ze beslagen is heeft ze gewoon 1 lip gekregen. Mijn oude smid deed mijn haf wel eens op 2 lipjes, inderdaad vanwege flink brokkelen. Volgens hem zou dat het hoefmechanisme niet meer beinvloeden dan 1 lip, omdat de meeste beweging in het achterste deel van de hoef zit. Belangrijk is dan wel dat ze een voorijzer met 2 lippen doen en niet een gewoon achter ijzer, want daar zitten de lippen meer naar achteren geloof ik.
Ik ben een beetje aan het bijkomen van alle hectiek rondom het verhuizen enzo.. maar Yade doet het goed, staat lekker op het land en doe weer stap draf en galop aan de longe. Ik ga er ergens in de komende weken weer op als het goed is (als het een keer een graadje of 30 is, is ze lekker duf )
Bij Chick hebben ze ook ijzers met 1 lip gedaan maar dat is vooral omdat ze veel break-over moet hebben. Zodat ze makkelijk over de toon rolt zeg maar. Het nadeel van 2 lippen is dat je de hoef in een bepaalde vorm dwingt en idd het hoefmechanisme meer belemmerd dan met 1 lip.
IndyVanity
Geplaatst: 23-07-12 14:29
Hmm ga het er dan woensdag toch eens over hebben met Bart en Ton. Had me nooit zo in ijzers verdiept omdat ik erop vertrouwde dat Bart en Ton het beste voor Vanity deden, maar als ik dit allemaal zo lees geloof ik niet dat 2 lippen ergens goed voor is
2 lippen voor worden vooral gebruikt voor meer houvast en voor hoeven die heel breed groeien, echt van die flappers zeg maar. Als het niet perse nodig is zou ik het niet zo laten doen.
mijnzoef
Geplaatst: 23-07-12 18:40
lastig he waar doe je goed aan. Beau had voor haar blessure geen ijzers tijdens haar blessure moest ze van de veearts op ijzers maar dan met een extra brede tak aan de voet die geblesseerd was. Dit om de bandjes meer te ontlasten. Ze had dan ook aan die kant een half ijzer (halve tak) extra bijna. Aan beide voeten maar gedaan om niet te veel verschil in gewicht te krijgen tussen beide voeten. Waren overigens wel ijzers met één lip aan de voorkant. Nu staat ze weer op normale ijzers maar moet ze van de smid wel houden. De veearts gaf me de keus met of zonder maar we laten haar maar op ijzers ze doet het er goed op gelukkig. Succes met je keuze en vertrouw op je eigen gevoel!!
IndyVanity
Geplaatst: 25-07-12 16:42
Vandaag weer op controle geweest en Bart en Sander waren weer super tevreden! klinisch was ze helemaal top en op de echo was het ook alweer veel beter! Nog wel even rustig aan doen, alleen stappen en draven en grote lijnen. Over 7 weken weer terug en als het herstel dan nog steeds zo goed gaat, mag ze ook weer galoperen En heb het nog met Bart en Ton over lipjes gehad en zij vinden het onzin dat 2 lippen slecht is. Zij vinden dit beslag juist perfect voor Vanity. De lipjes zitten ook vrij vooraan de hoef, dus ze belemmeren het hoefmechanisme niet. Maarja bijna elke hoefsmid vindt zn eigen theorie het beste en het van andere prutswerk dus dat blijft altijd lastig
Wat fijn dat het zo goed gaat. ebo liep ook op dubbele lip, al voor dat ik bij Bodegraven kwam. daarvoor had hij ijzers zonder lippen, maar de dubbele lip gaf hem net wat meer steun. Hij kon zijn voeten beter afrollen met dubbel lip dan zonder lip.
Super dat het de goede kant op gaat! Ik begrijp dat je onder het zadel mag stappen en draven?
Ik mag in september terug komen voor de eerste controle echo. ik hoop echt dat daar verbetering op te zien is. Ik moet zeggen dat ze al wel een stuk beter loopt nu, dus we houden hoop
Ja, ik hoop het. Kan ook zijn, en eerlijk gezegd denk ik zeker dat het meewerkt, dat het door de Metacam komt. Dat is een ontstekingsremmer en pijnstiller.
Weer even een update van deze kant. Het gaat echt heel erg goed met Iggy. Nog 1,5 week en dan weet ik hoe het ervoor staat. Misschien wel leuk om te zien hoe hij in 8 weken veranderd is.