[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:59

Kingsdom4 ben je verkoper van equi .... supplementen toevallig ? Ik ie in je berichtjes steeds reclame er voorbij komen ......

norton84

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:59

als ik zo kijk wel ja.
ik twijfel zo erg momenteel wel suplement bestellen niet doen. mischien maar even kijken o er nog iets op bokt markt staat wat in de buurt is heb. geen zin om nu iets te kopen en het straks (weg) te moeten gooien.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:59

Mijn paardje begon opeens linksom op zijn rechter voorbeen te kreupelen, maar hij was zijn linker voorbeen aan het ontlasten. Hij bleek een haakje te hebben aan zijn kogel, dus kogelartrose.

Ik heb in eerste instantie alleen zijn beslag aangepast, hij heeft nu een leren zool erin en een balk aan de achterkant erop gelast. Ik ga zeer binnenkort beginnen met een supllement.

En de komende tijd zal hij denk ik ook niet gelijk opknappen, ik ga dinsdag verhuizen met hem (onverwachts, ik zou pas einde van de maand gaan) en hij is heel snel in de stress.
Hopelijk valt de schade mee!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:02

ik voeg me ook even bij het topic artrose..

info over mijn paard..manege paard geweest van zijn 4de tot 11de jaar tot ik hem kocht (hij is nu 15 jaar)..ik wist toen al dat er vroeg of laat iets van artrose uit zou komen omdat hij niet voor niks weg moest bij de manege..ging een lange tijd goed lekker buitenritje en af en toe in de bak aan de slag..tot vorig jaar winter dat we begonnen te sukkelen met zijn lopen dat zelf een simpel buitenritje niet meer ging..in stap nooit geen stap verkeerd gezet maar draf was een drama..hij heeft nooit gestaakt met rijden geen bok steiger of iets..en verder ziet hij er super uit..paard met karakter zeg maar :D

Afbeelding

dus besloten we om naar de kliniek te gaan en helaas was Atrose de uitslag..rechtsvoor kogel/knie en rechtsachter kogel/knie en sprong en op 1 foto die van zijn rug is gemaakt kwam ook kissing spines uit..daarbij kwam ook uit dat hij extreem dunne hoefzolen had en zijn achterpezen waren overbelast en de DA was niet echt positief.

opties waren inspuiten en speciaal beslag en afwachten..

persoonlijk zag ik inspuiten niet zitten..ook finanacieel zou dat echt een strop worden en ook de uitkomst zou erg twijfelachtig zijn omdat het bij hem zo verspreid zit..toch wilde ik hem niet gelijk afschrijven en als laatste strohalm en speciaal beslag uitproberen..

dus heb ik hem rondom op speciale ijzers laten zetten met zool en siliconen (ook vanwege zijn dunne hoefzolen) en krijgt hij nu glucosamine van Dr Horse en we zijn al een maand of 2 aan het longeren en krijgen we sindskort les van Monique Bleijenbergh in grondwerk..en dat werp zijn vruchten af..hij zal nooit 100% lopen maar ik mag ook zeker niet klagen.. 3 maanden geleden liep hij als een stijve hark en kon je zien dat hij echt moeite en pijn had en nu zie je echt verbetering..

maar ik heb voor mezelf wel een grens gesteld..nu heb ik er al zeker 3 maanden niet meer op gereden en dat wil ik in het voorjaar gaan oppakken en kijken hoe dat gaat..en ook de aankomende winter!! blijft hij het zo goed doen of gaat het kouwe weer hem toch parten spelen??
Laatst bijgewerkt door mvermeulen1 op 04-11-12 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:02

Succes met verhuizen ! Misschien kan je hem iets geven tegen de stress ?????

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:09

Maris schreef:
Succes met verhuizen ! Misschien kan je hem iets geven tegen de stress ?????

Ik zou niet echt iets weten wat ook echt goed werkt, ik heb al over meerdere supplementen gehoord van anderen, maar geen van allen echt positief.

En het is nu ook nogal kortdag.

Maar ik heb woensdag gesnipperd, dus kan ik dan veel bij hem in de buurt blijven, hij hangt altijd erg aan mij.

Wat een groot voordeel is op de nieuwe stal is dat elke dag alles hetzelfde gaat met bijna alle paarden, allemaal naar buiten op de paddocks, allemaal naar binnen, allemaal eten, enz.
Daar hecht hij ook veel waarde aan, het is echt een neuroot daarmee.

Hopelijk gaat het meevallen, en hoop ik dat hij naast de paarden van mijn vriendin kan staan, die verhuizen ook dinsdag.

Ik hoop er het beste van.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:36

succes met de verhuizing je kan bij drogist bach bloesen halen schijnt heel goed te werken volgens mn zus

welkom mvermeulen

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:20

mvermeulen; ons paardje komt in januari die hebben we ook gekocht terwijl we weten dat er in de toekomst wat mee kan gebeuren. Zo guaw hij bij ons op stal komt te staan gaan we hem glucosamine geven en zoveel mogelijk naar buiten. Ben benieuwd, hoop eigenlijks dat hij geen special beslag hoeft maar we zullen het zien.
Gelukkig maar dat jou paardje een beetje opknapt en dat het nu nog niet zo koud is.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:58

Mister is gisteren verhuist, en tot nu toe is hij vrij relaxt eronder, ik hoop dat dat zo blijft.
Ik ben gister ook begonnen met het supplement, ik geef nu glucosamine hoge dosering, ben heel benieuwd of het iets gaat doen.

Gister is ook de nieuwe deken binnen gekomen die ik heb besteld, een 400 gr met 200 gr nek, voor meneertje kou kleum, hopelijk blijft hij daarmee in heel zijn lijf wat soepeler.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:08

vandaag heeft sem weer nieuwe nike air mas gekregen..en de smid was erg tevreden..hij heeft 2 dagen vrij gehad en morgen gaan weer eens wat doen..ik heb hem nu ook onder een 200 grams staan omdat hij niet veel vacht heeft en ik hem zo warm mogelijk wil houden..van de week viel het me op dat hij weer wat langere opstart nodig heeft..

fijn dat mister de verhuizing rustig heeft ondergaan..is altijd spannend

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:08

ik kreeg van het weekend ook de vraag of ik de leertjes weer tussen zijn voetjes en ijzer wilde hebben of maar niet meer, maar ik heb het maar gedaan voor de zekerheid, dus Mister staat ook weer op nieuwe Nike Air maxies :D
echt vet cool! 8-)

vandaag de hele dag aan het werk, dus ben heel benieuwd hoe ik Mister vanavond aan tref. op de paddock is hij erg kalm, hij kijkt lekker om zich heen en eet tussendoor zijn kuil op.
op stal heeft hij wel zure buren, vooral een merrie die naast hem staat doet erg lelijk, maar ze slaat ook veel tegen de muur uit frustratie! gelukkig doet Mister gewoon lelijk terug of negeert haar.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:57

fijn dat de verhuizing goed verlopen is. ik vind het persoonlijk hee vervelend alsje hele zure buren hebt. zo krijgt de jouwe ook dat vervelende gedrag.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:42

hij staat nu in een tijdelijke box, het is de bedoeling dat hij naast de paarden van mijn beste vriendin komt, en dan staat hij naast zijn tinker vriendje, maar dan moet er eerst een paard verkocht worden.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:22

gelukkig dat je dan wel zicht hebt op ander box

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:01

Mister fijn dat je verhuizing goed is verlopen en dat hij dadelijk naast zijn vriendje kan komen te staan :D.

mvermeulen welkom in het topic.

Bij ons gaat het hele goed. Vorig weekend ons rentree gehad in de L2 na een jaar niet gestart te hebben en wat resulteerde in 186 en 190 punten en een tweede plaats. Ben helemaal gelukkig.
Om even te spammen een filmpje van de eerste proef: http://www.youtube.com/watch?v=5G3q9C28 ... ature=plcp

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:24

Ik kom hier ook even binnenvallen :o

Bij mijn 19-jarige ruin is gisteren (lichte) artrose in zijn onderste halswervel en zijn rug, net achter de schoft, geconstateerd. De wervel is ingespoten met corticosteroïden en ik moet 14 dagen Metacam geven. In die 14 dagen moet ik hem lang-laag longeren en na die 14 dagen komt er een fysio/chiropractor langs die samenwerkt met mijn kliniek om het rijden weer op te bouwen.

Artrose in het beenwerk heb ik helaas wel ervaring mee, maar in de hals/rug is nieuw voor mij. Omdat het nu nog een lichte vorm van artrose is is er nog goede hoop voor mijn paard, maar wetend dat artrose alleen maar erger kan worden en nooit meer zal verminderen maak ik me wel zorgen.

Heeft iemand van jullie ervaring met artrose in de hals/rug? En hebben jullie wellicht nog tips voor extra medicatie, therapie of wat dan ook eigenlijk dat zou kunnen helpen?

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:18

Mijn paard heeft ook artrose in de hals en aansluitend lichte kissin'spines in de rug. Ze is niet ingespoten.
Loopt nog goed. Kan dr alleen niet meer hoog instellen, dan gaat ze schudden met dr hoofd. Lang/laag rijden is de remedie op het moment.
Ik heb dr een tijdje equi mobility gegeven, maar merk geen verschil. Dus denk dat ik daar maar weer mee stop. Ik wacht maar even af wat er gebeurd.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:02

welkom nieuwe!
vervelende reden dat je je hier ook moet melden, maar wees welkom en vraag gerust wat je wil, iedereen kan elkaar adviseren en ervaringen delen.

Mister gaat op dit moment erg goed!
we zijn een beetje meer gewend aan de nieuwe stal, en gelukkig heeft niemand hem nog zien weven, dus dat betekend dat hij ook wel op zijn gemak is.
het enige vervelende is dat hij het steeds zo enorm warm heeft, vanmorgen haalde ik zijn deken af en hij was helemaal bezweet! blijkt dat die stal enorm goed geisoleerd is! en er staan 10 paarden dicht op elkaar, dus lekker warm natuurlijk.
maar de stal waar hij uiteindelijk komt is niet geisoleerd, en hopelijk duurt het niet lang meer voordat we daar naar toe kunnen.

verder loopt hij wel goed, vanmorgen een ronde buiten gestapt met hem, en we hebben een paarden-etend-bankje even heel duidelijk verteld dat met deze quarter niet te spotten valt := :=
ja hij heeft even laten zien dat hij nog een hoop uit de kast kan halen hoor als hij ergens schrik van heeft!

hij krijgt nu veel meer kuil dan eerst, dus dat werkt wel geloof ik _O- , maar ook dat supplement krijgt hij nu netjes elke dag 2x, en ben benieuwd of ik daar wat van ga merken, en zo ja wanneer.

wat voor verschil merken jullie tussen het voeren van hooi en kuil?
ik heb er eigenlijk niet zoveel ervaring mee, heb altijd hooi gevoerd, en op de laatste stal kreeg Mister een plukje kuil per dag ,even voor de smaak.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:16

ik geef sem liever hooi omdat hij zo gassig wordt van kuil en hij is sowieso al een smeerkees maar dan is het nog erger haha en hij krijgt er ook een aardig buikje van maar als hij zelf kan kiezen.. dan heeft hij liever kuil :-)

ik heb vandaag weer sinds weken een heerlijk buitenritje gemaakt en wat genoten we ervan..daarna mocht hij even lekker ravotten met zijn grote kleine vriend in de bak en ook al hij niet zo mobiel hij is nog steeds de baas en laat het kaas niet van zijn brood eten.

op het moment loopt hij erg goed en ga ik langzaam wat meer opbouwen met de arbeid kijken hoe dat gaat..helaas heb ik nog geen zadel dus blijven we nog even longeren. iemand nog tips om daar wat meer variatie in te brengen? ik laat hem af en toe al over wat balkjes heen lopen en zet hem soms vast met een simpel touwtje om hem lekker laag en voorwaarts te laten lopen

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:32

Mister ik geef mijn haflinger het liefst hooi. Zij wordt anders ook gassig zoals mvermeulen het noemt.
Op ons oude stal kreeg ze alleen maar kuil en toen kreeg ze diarree. Nu krijgt ze als ze overdag de wei opgaat een kruiwagen kuil en op stal hooi. En dat bevalt goed.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:42

dat probeer ik nu ook te doen, overdag kuil op de paddock en zelf hooi op stal te geven, maar het kuil is veeeeeeel lekkerder natuurlijk :D

hij is wel wat dikker aan het worden, maar hij eet nu ook gewoon veel meer dan eerst, nu krijgt hij ook op de paddock eten en dat was eerst nooit.

ik zal eens even aankijken hoe hij erop reageerd, ik kan het altijd aanpassen als het me niet bevalt.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:09

Afbeelding

hier een voorproefje van een spelende meneer sem

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:50

hahahah wat een leuke foto!
fijn dat hij zich zo goed voelt dat hij lekker kan spelen!

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:08

Hallo bokkers,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb een prachtig tinker met lichte atrose.
Het ging heel lang goed tot dat er een tijd terug een paard door het draad is gegaan en ze toen nog maar op 2 benen stond. DA is erbij geweest en die heeft haar pijnstiller gegeven en een week rust. Gelukkig liep ze de volgende dag alleen wat stijf. Ze heeft ijzers gehad met een zooltje ertussen maar die moesten er tijdelijk vanaf van de DA ivm blessure. We zijn erachter gekomen dat ze zonder die zooltjes hetzelfde loop als met die zooltjes. Alleen nu de laatste paar weken begint ze goed in de bak en dan ineens onregelmatig.
Ik zit dus echt in dubio: komt het door de rust dat ze stijf is en haar conditie niet is zoals het wezen moet.
Heeft ze pijn? (De DA kan niks vinden)
Of houd ze me voor de gek?!?

Het kunnen zoveel dingen zijn.
Nou rade de dierenarts mij poeder aan.
Maar mijn vraag aan jullie is welke poeder gebruik je en wat zijn je bevindingen?

Ik rij overigens recreatief dus ze hoeft gen zwaar werk te doen en onze bak ik gevuld met kokos snippers!

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:17

ik geef sem alleen hooi en halfje muesli met glucosamine van Dr Horse.. sem staat rondom op ijzers met zooltjes en siliconen en daar doet hij het super ..ik geloof niet dat je paard je voor de gek houd..dat doen in elk geval niet door onregelmatig te gaan lopen..ik zou persoonlijk starten met glucosamine en even rust geven in de vorm van niet rijden enof longeren maar lekker even laten lopen in de wei op paddock en dan rustig aan longeren..