Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:37

Ik heb vanavond even foto's gemaakt van mijn pony's hoeven. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Hij moet bijna weer naar de hoefsmid en de zool is ook erg rommelig. In zijn voorhoeven heeft hij een soort van ''teen''. Dit word elke keer weer bij gevijld maar komt toch elke keer weer terug!

Afbeelding
Voor hoeven

Afbeelding
Achteraanzicht voor hoeven (hij staat hier wel erg naar binnen, volgens mij is dat normaal niet)

Afbeelding
Zijkant van de voorhoeven

Afbeelding
Achter hoeven. Hij stond hier niet echt optimaal!

Afbeelding
Zijkant van de achterhoeven.

Afbeelding
Links voor

Afbeelding
Links voor

Afbeelding
Rechts voor

Afbeelding
Links achter

Afbeelding
Links achter

Afbeelding
Rechts achter

Afbeelding
Rechts achter

Annetje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:51

S_L ik denk niet dat je paard bijna naar de smid moet, maar al een week of twee geleden had gemoeten. ;)
Achter ziet er op zich wel netjes uit, maar voor is echt veel te lang. Dit zie je vooral aan de onderkantfoto's. De hielen van de voorvoeten zijn onderschoven en samengeknepen. De tenen zijn afgesleten, ik denk omdat de hoeven te lang zijn, vooral bij de hielen.
Ik denk dat je paard wat vaker naar de smid moet en het dan allemaal vanzelf goed komt. Hoevaak gaat hij naar de smid en wat doe je allemaal met hem?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:55

Hij is ong 3 weken geleden geweest. En ja het groeit allemaal super snel. Hij moest eerst om de 4 weken en dan was t nog niet bij te houden. Hij gaat nu om de 6 weken ongeveer, en tussen door vijlt mijn zus af en toe bij. Maar die is er de afgelopen 2 maanden niet geweest. Hij staat momenteel 24 uur op het land. Ik rijd alleen maar buiten. En dat ook nog niet veel te laatste tijd omdat hij niet meer helemaal zuiver loopt. Bedankt voor je reactie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:09

Annetje schreef:
S_L ik denk niet dat je paard bijna naar de smid moet, maar al een week of twee geleden had gemoeten. ;)
Achter ziet er op zich wel netjes uit, maar voor is echt veel te lang. Dit zie je vooral aan de onderkantfoto's. De hielen van de voorvoeten zijn onderschoven en samengeknepen. De tenen zijn afgesleten, ik denk omdat de hoeven te lang zijn, vooral bij de hielen.
Ik denk dat je paard wat vaker naar de smid moet en het dan allemaal vanzelf goed komt. Hoevaak gaat hij naar de smid en wat doe je allemaal met hem?

Sluit ik me volledig bij aan :j

Over lange toon en wat eraan te doen heb ik dit ooit geschreven:

http://www.freewebs.com/leesvoer/langetoon.htm

Succes!

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:40

[quote="S__L"]Ik heb vanavond even foto's gemaakt van mijn pony's hoeven. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Hij moet bijna weer naar de hoefsmid en de zool is ook erg rommelig. In zijn voorhoeven heeft hij een soort van ''teen''. Dit word elke keer weer bij gevijld maar komt toch elke keer weer terug!

Het lijkt alsof er een NB'er bezig is geweest aan je paard...
Je moet wel extra aandacht besteden aan de stralen, dit gaat niet goed zo.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:43

kimmert schreef:
Scoxx, betekend dat dat hij dat al heeft? Of dat hij meer kans heeft?

Zn hoeven stinken niet en komt ook geen vies spul uit. Hij heeft het overigens bij alle vier de hoeven. Hij staat snachts in een super schone stal en van 7 tot 7 in een schone wei.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:06

Hoeftniet@ Hij word idd NB. Wat zou ik zelf aan zijn stralen kunnnen doen dan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:08

S__L schreef:

Ik zie hier niets 'NB' aan. Ben benieuwd door wie deze hoeven gedaan worden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:44

de hoeven zijn veeeeeeel te lang.

achter sleept hij. Hij moet recht op zijn hoeven gezet worden, dat maakt het lopen een stuk makkelijker voor hem.

Ik denk dat je aan de hielen niet zo heel veel meer kan doen gezien zijn leefttijd... (21 als ik het goed had gelezen in je pro)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:00

S__L schreef:

goede smid zoeken :o

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:48

Volgens mij is het paardje van S_L zelfs al 28!
Wow... mooie leeftijd, leuke pony!

Wij hebben ook een ouwetje... met hoeven waarvan je zegt "mmmm" -> knelhoefjes.
Hoe we ook ons best doen, blijven knelhoefjes.
Veel is te verbeteren, maar niet alles is te herstellen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:54

Zo zie je maar dat bij de foto's wat gegeven achtergrondinfo veel kan verklaren. Herstel duurt doorgaans veeeeeeeeeeeeel langer dan afbraak.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:12

even een pro lezen van iemand doen veel mensen blijkbaar niet... ik doe het altijd al ik nieuwe hoeven zie :P

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:30

In hoeverre moet je dan nog gaan sleutelen aan hoeven van 28 jaar oud?
Als de pony verder goed loopt is een regelmatige bekapbeurt wat mij betreft voldoende.

Ik ga ervan uit dat ouderdom met gebreken komt en zo ook misschien de hoefkwaliteit wat achteruit gaat.

Verder vind ik het echt super...28 jaar. Dan heb ik nog zeker 10 jaar te gaan met mijn paard

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:37

voor 28 te zijn vind ik ook dat zijn hoeven er redelijk goed uitzien (op het iets te lang na dan). Dat hij niet 100% zuiver loopt de laatste tijd kan evengoed van de arthrose komen in combinatie met fout bekappen dan van dit laatste alleen.
Hier staat een 23-jarige merrie met veel lelijkere hoeven (scheuren, barsten,...) volgens onze smid maakt ze gewoon geen goed hoorn meer aan, want of hij de scheuren nu een inkeping geeft of niet er komen telkens nieuwe bij en een deel begint in de kroonrand tot halverwege de hoefwand (dus niet van de rand omhoog)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:24

Bedankt voor de reactie's. Hij is idd 28 jaar. Ik begin het de laatste tijd wel steeds meer te merken dat hij ouder word.. Jammer genoeg.

Ik zal nog een keer foto's maken als hij net is bekapt. Aangezien zijn pees af en toe dikkig is en warm, denk ik niet dat het door zijn hoeven komt.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:05

S__L schreef:

S_L,

De behandeling die de reguliere hoefsmid zou volgen zou anders zijn dan die van de NB smid. Je hebt gekozen voor de NB methode dus is het niet aan te raden zelf aan de slag te gaan met de stralen volgens tips van de reguliere smid; andersom zou de reguliere hoefsmid dit ook niet op prijs stellen. Ik kan je dan ook niets anders adviseren dan op advies van je NB smid aan de slag te gaan.

Hier op bokt is er ook al van alles geschreven over stralen, misschien kun je hier iets mee.

Overigens vind ik de leeftijd van je paard geen enkele reden om met deze stralen rond te lopen, hier is echt iets aan te doen. De voetas van je paard is aan de hand van deze fotos niet exact te bepalen dus ik kan hier niets over zeggen, het hele paard zou echt op de foto moeten. Ik zeg wel heel voorzichtig dat ik het vermoeden heb dat het toon gedeelte wat verder "teruggebracht" zou kunnen worden, dit zou de pezen wat kunnen ontlasten; maar nogmaals het hele paard moet te zien zijn op de foto om ier iets zinnigs over te zeggen.

Bij een paard van 28 is "corrigeren" niet meer aan de orde. De kunst is om het dier zo comfortabel mogelijk door het leven te leiden. Hoe je dit doet is voor elk paard anders.

Succes

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:14

Ik ben ook zeker niet van plan om er zelf aan te gaan prutsen.

Bedankt voor je reactie.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:14

S__L graag foto's na het natuurlijk bekappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 23:56

Hoeftniet schreef:
NB smid.

:o?

bedoel je nou natuurlijk bekapper of heb je het over een natural balance smid?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 07:27

Arabesk schreef:
Hoeftniet schreef:
NB smid.

:o?

bedoel je nou natuurlijk bekapper of heb je het over een natural balance smid?

bekapper

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 11:43

Hoeftniet schreef:
De behandeling die de reguliere hoefsmid zou volgen zou anders zijn dan die van de NB smid. Je hebt gekozen voor de NB methode dus is het niet aan te raden zelf aan de slag te gaan met de stralen volgens tips van de reguliere smid; andersom zou de reguliere hoefsmid dit ook niet op prijs stellen. Ik kan je dan ook niets anders adviseren dan op advies van je NB smid aan de slag te gaan.

Ik spreek even niet over een paard op hoge leeftijd. Ik als DHZ'er zou theoretisch niks aan de stralen doen, maar de hielen verlagen wanneer de zool het toestaat, zodat de straal op den duur grondcontact kan maken, een proces wat veel tijd vraagt. Wat zou jij als reguliere hoefsmid adviseren?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 15:59

De straal kan ook gestimuleerd worden door hoefschoenen met pads die de ruimte onder de straal opvullen. Hier zijn al hele goede resultaten mee behaald :j

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:47

Even een update hier over de hoeven van mijn powny.
Vandaag even wat bijgevijlt met mn zieke hoofd, heb alleen zn voorhoeven gedaan meer redde ik niet.
Voor loopt hij wat gevoelig terwijl zn hoeven echt niet te kort zijn, denk dat het een kwestie van wennen is.

De waaiers worden wel steeds minder en minder (ook achter) :D
Achter loopt hij niet gevoelig maar heb het idee dat die hoeven wat harder zijn.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:16

opala schreef:
Hoeftniet schreef:

Ik spreek even niet over een paard op hoge leeftijd. Ik als DHZ'er zou theoretisch niks aan de stralen doen, maar de hielen verlagen wanneer de zool het toestaat, zodat de straal op den duur grondcontact kan maken, een proces wat veel tijd vraagt. Wat zou jij als reguliere hoefsmid adviseren?

Opala,

Een paard heeft in mijn ogen maar 1 juiste stand en dat is als de voet-as recht is. Ik vind het niet nodig om aan de voet-as te sleutelen om rotstraal te genezen. Dit doe ik op een andere manier. Ik snijd alle "rommel" weg en adviseer met een middeltje van het een of ander te gaan smeren. Tussen de bekap/beslag beurten snijd ik de stralen nog eens schoon als dit nodig is. Als het moet zijn de stralen op een periode van 8 weken 90%-100% genezen, de volgende bekap/beslag beurt zijn ze gegarandeerd helemaal goed.

Door alles maar te laten zitten, zoals jullie zeggen, groeit de straal vaak aan de oppervlak wat dicht. Zet ik mijn mes in deze stralen dan doet dit bij jullie zelf zeer maar er verschijnt wel rotstraal. Ik zie veel foto's op internetpaginas, die representatief voor het natuurlijk bekappen zouden moeten zijn, waarvan ik zeker weet dat er rotstraal onder de oppervlakte zit. Wat niet weet wat niet deert schijnen sommigen te denken. Ik kies voor duidelijkheid.

Aan jou de vraag: Als het dier 28 is, verander je dan de stand om de stralen te laten genezen (omdat dit volgens jou de enige juiste methode is). Zo niet, hoe los je dan het probleem op? Of los je het probleem niet op en laat je het dier zo lopen?

Hoeftniet