Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:24

Juist op de bovenste foto leek ie vrij recht.
Zonder lippen is met dit ijzer wel beter denk ik.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:31

Vrij recht bedoel je misschien omdat de smid hij hier nog geen opzet in heeft gemaakt!? Ik heb foto's van de een na laatste beslag beurt.

7 februari 2009:

Afbeelding

Mijn huidige smid heeft zijn verzenen al stukken beter gekregen dan ze waren, maar helemaal beter worden zal het waarschijnijk niet.

Afbeelding

LV
Afbeelding

RV
Afbeelding

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:33

Hoe bevalt het eigenlijk zonder lippen? Heb je hier nog nadelen van ondervonden? (Zou je eigenlijk nadenken waarom er eigenlijk lippen aan (voor)ijzers zitten..)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:35

Nee totaal geen nadelen! Bevalt prima. Mijn paard wordt nu om de 8 weken bekapt/beslagen en de ijzers liggen er zelfs na 8 weken nog keurig onder. Voeten groeien er niet overheen, helemaal niets. Ziet er echt keurig uit en ben super tevreden over deze ijzers en mijn smid :D Ik heb sinds 19 oktober vorige jaar Ton de Wit als smid trouwens.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:40

Maar als het dan zonder kan, waarom zitten er dan eigenlijk lippen aan een ijzer? (Zeker al vaker gesteld, maar dan heb ik er vast overheen gelezen.)
Heb vanmiddag nog even naar de voetjes van m'n pony gekeken, z'n ene voorvoetje ziet er nog netjes uit, maar het is dan ook een ruime week geleden. .

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:51

Al sla je me dood Myour :)) Misschien dat Scoxx ofzo daar antwoord op kan geven. Kan het zijn dat een lip het voor de smid makkelijker maakt, meer houvast voor het ijzer en juist plek ofzo :?

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:57

AnneOmie schreef:
Woods, de ijzers die je er nu onder hebt liggen lijken heel erg op de ijzers die ik sinds oktober bij Omar onder zijn voorvoeten heb liggen! Heb jij nou een enkele lip of geen lippen??
Heb jij die ijzers zowel voor als achter? Ik heb achter normale achterijzers voor Omar.

Ik heb alleen voor ijzers met een enkele lip. Maar ik zie wel wat verschillen tussen jouw en mijn beslag. De ijzers van Omar lijken meer op equilibrium beslag waarvan de toon meer naar achter ligt, die van mijn paard zijn deze:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.strommys.co.uk/dbfiles/catalogue_items/11/thumbs_160x120/Picture_193.jpg&imgrefurl=http://www.strommys.co.uk/pages/home/shop.php%3Fsect%3D1%26page%3D1&usg=__QhLd98b7gtITg4Y7Usefa280D0M=&h=120&w=121&sz=10&hl=nl&start=5&um=1&tbnid=dGgC3j5lwTCI4M:&tbnh=88&tbnw=89&prev=/images%3Fq%3Dkerckhaert%2Bclassic%26hl%3Dnl%26um%3D1

Needje schreef:
Ga zelf maar na wat het verschil is als je met n zachte zool op een steentje trapt, en met een bikkelharde...
AnneOmie schreef:
Met dunne zolen heb je sneller kans op zoolkneuzingen enzo.

Dat snap ik. Mijn vraag is ook niet of een harde zool beter is dan een harde :+
Ik wil graag weten of iemand weet of een "verende zool" (letterlijk gezegd door HS) betekent dat de zool dunner is.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:24

Ijzers van Omar zijn ook idd soort van equilibrium, maar ook weer niet helemaal volgens mijn smid, Ijzers zijn beetje bol en hij kan makkelijk alle kanten afrollen. Ijzers worden niet verder naar achteren teruggelegd trouwens hoor, zit gewoon als normaal beslag eronder.

Edit: op de foto's hierboven van 7 feb. staat Omar trouwens 5 weken op zijn beslag. Ik ben trouwens niet van het vetten/teren en wassen van de voeten hoor := Ik doe helemaal niets aan zijn voeten, behalve hoeven uitkrabben. Hij heeft gelukkig wel hele harde hoeven en ook zolen.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:05

AnneOmie schreef:
Ijzers van Omar zijn ook idd soort van equilibrium, maar ook weer niet helemaal volgens mijn smid, Ijzers zijn beetje bol en hij kan makkelijk alle kanten afrollen. Ijzers worden niet verder naar achteren teruggelegd trouwens hoor, zit gewoon als normaal beslag eronder.

Edit: op de foto's hierboven van 7 feb. staat Omar trouwens 5 weken op zijn beslag. Ik ben trouwens niet van het vetten/teren en wassen van de voeten hoor := Ik doe helemaal niets aan zijn voeten, behalve hoeven uitkrabben. Hij heeft gelukkig wel hele harde hoeven en ook zolen.

ik zie het nu, het is een beetje vertekenend omdat ze alle kanten rond aflopen. Omar staat op praktisch dezelfde ijzers als die van mij. Merk jij verschil in het lopen/rijden met deze ijzers?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:38

Verklein je het draagvlak niet te veel met zo'n bolling?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:42

Bij de laatste foto's zie ik idd niet wat ik dacht te zien bij de eerste. (was ook maar een vraag, geen verwijt)
Ik denk dat lippen het werk idd makkelijker maakt. Zonder kan ook, dus schijnbaar hebben ze niet echt een groot nut. (iig bij gewone, gezonde voeten)
Verende zool is volgens mijn smid een dunne zool.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:52

@AnneOmie: Jeetje was zijn die hoeven vooruit gegaan zeg! Zo zie je maar hoe belangrijk een goede smid is. Ik vind het er wel grappig uit zien zo zonder lippen. Mijn smid had ook een soort van "fake" equilibirum ijzer, weet niet of deze dezelfde is maar mijn smid was hier meer over te spreken omdat het ijzer wat lichter was. (voor ijzers van equilibirum schijnen nogal zwaar te zijn? )

Over dat Cytek heb ik trouwens nog nooit wat positief gehoord :o

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:31

hm dan zegt jouw hoefsmid dus precies het tegenovergestelde als die van mij...
Wie brengt de stand op 2-1 ? (of 1-2 natuurlijk) :P

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:32

Cytec is imo pure verminking. :o

Ik vond de equilibrium niet zwaarder als een standaard ijzer.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:02

joopie7 schreef:
@AnneOmie: Jeetje was zijn die hoeven vooruit gegaan zeg! Zo zie je maar hoe belangrijk een goede smid is. Ik vind het er wel grappig uit zien zo zonder lippen. Mijn smid had ook een soort van "fake" equilibirum ijzer, weet niet of deze dezelfde is maar mijn smid was hier meer over te spreken omdat het ijzer wat lichter was. (voor ijzers van equilibirum schijnen nogal zwaar te zijn? )

Over dat Cytek heb ik trouwens nog nooit wat positief gehoord :o

Nou ik zou er ook zeker nooit aan Cytek beginnen! Ik kan het ook echt niemand aanbevelen :n Het is misschien nog niet eens zozeer het Cytek ijzer, maar meer de Cytek manier van bekappen wat echt funest is voor je paard zijn voeten! Omar heeft echt gigantische pijn in zijn voeten gehad! Echt heel erg als ik daar nu over nadenk, gelukkig heb ik op tijd ingegrepen.

Dit ijzer is idd niet zwaar, gewoon normaal. Hoeven zijn echt heel erg opgeknapt. In 1 beslagbeurt zelfs! Ik ben echt heel erg blij met mijn smid :D Wat vooral opvalt is dat zijn hoeven beiden gelijk uitgroeien en hij geen lange tenen meer krijgt/uitzakt. Zijn hoeven groeien ook niet meer zo achterlijk hard.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:54

Er zit wel een groot verschil tussen de ijzers die op de foto´s staan en Equi-Librium ijzers en het wordt zijdelings ook al opgemerkt. Bij Equi-Librium wordt het draagvlak maximaal gehouden en zit er een vloeiende afronding in het toongedeelte die ook nog eens verbreed is. Het ijzer hier getoond op de foto´s is meer een zogenaamd half rondje en lijkt ook veel ook ijzers zoals ze in Engeland veel gebruikt worden met als nadeel inderdaad dat het draagoppervlak verkleind wordt en daarbij heeft het ijzer ook niet de uitgesmeede toon (waarvan onderzoek heeft aangetoond dat het juist hele positieve effecten heeft voor de beweging en belsting van het paardenbeen).
Het gewichtsverschil klopt wel, waar een normaal ijzer tussen de 200- 500 gram weegt weegt Equi-Librium ongeveer 50 gram per ijzer meer. Ik betwijfel of dat verschil nadelige gevolgen heeft voor een paard (helemaal tegenover de positieve effecten die Equi-Librium heeft).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:25

Afbeelding
De enige foto die ik heb van de EL van onder.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:30

Waarom is de straal zo erg terug gesneden? :=

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:36

Zou het niet weten.
Ik heb nog wel een veel engere foto.
Maar ik heb nu een andere. Nu krijgt ie hele mooie voeten. (vind ik dan)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:11

Myour schreef:
Maar als het dan zonder kan, waarom zitten er dan eigenlijk lippen aan een ijzer? (Zeker al vaker gesteld, maar dan heb ik er vast overheen gelezen.)

De lippen zijn er puur voor de smid. Dan is het makkelijker plaatsen op de hoef. Hoe meer lippen hoe makkelijker.

Aldus de smid die bij ons op de cursus was.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:22

Ik dacht dat ze erop zaten zodat ze beter/langer bleven zitten/hangen op een geflarede hoefwand

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:08

Een lip maakt passen makkelijker voor de smid maar er wordt ook gezegd dat iedere lip een nagel vervangt en dat paarden er steun aan hebben. Vooral bij achtervoeten waar veel voor-achterwaartse verschuiving optreedt. Het verschil in lippen zit hem vooral in de toepassing er zijn smeden die lippen bijna los tegen de voet aanleggen een op het laatst tegen de voet aantikken en er zijn smeden die de lippen ongeveer in de voet branden en welhaast geen nagels meer nodig hebben.... zoals zo vaak, de uitvoering bepaalt het resultaat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:19

kan iemand mij uitleggen waarom het equi-librium ijzer met dubbele lippen gebruikt gebruikt wordt en niet met een enkele voorlip.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:01

Dat heeft te maken met de verbreding in de toon en het feit dat daardoor steeds minder materiaal aanwezig is om een lipt te maken, ze zijn er overigens wel met toonlip... sinds kort.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:15

Arabesk schreef:
Myour schreef:

De lippen zijn er puur voor de smid. Dan is het makkelijker plaatsen op de hoef. Hoe meer lippen hoe makkelijker.

Aldus de smid die bij ons op de cursus was.

Eigenlijk dus puur overbodig :Y)

Het valt mij eigenlijk nu pas op dat er op de boerderij waar ik sta best veel paarden staan met dubbele lip voor, met een paar met een enkele lip. Ik ben benieuwd of mijn smid ook bereid is liploos te beslaan.