[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyG

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:07

dat vond mn dierenarts ook vreemd, maar er waren die week meerdere klanten waarbij het paard verdoofd werd voor kreupelheidsonderzoek waarbij niks uitkwam. veearts is ook samen met de leverancier aan het aanzoeken waar dit door komt

ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee waarmee hij ingespoten gaat worden, heb er ook niet echt naar gevraagd hoor

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:33

Hyaluronzuur?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:07

Ja dat dacht ik ook, dat is het meestal Knipoog

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:14

stipje

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:19

Lange tijd geleden heb ik hier ook een tijd gepost, ik wil nu toch nog een keer wat advies vragen.

Met Winston ben ik in januari 2007 voor het eerst naar de DA geweest, waar de diagnose werd gesteld dat hij spat heeft.
Hij is toen 'behandeld' dmv ontstekingsremmers in het gewricht. Dat heeft toen in eerste instantie goed uitgepakt. Hij liep weer als een trein en we waren weer lekker aan het rijden. Hij heeft meer als een half jaar goed gelopen, maar toen ging hij weer kreupelen.. Ik heb toen besloten hem eerst een tijd rust te geven. Hij heeft toen ong 5 maanden op rust gestaan en toen ben ik weer wat gaan doen. Hij liep weer goed en het rijden ging steeds beter (winston is scheef naar links gebogen, en hij werd door training steeds rechter). Maar na een tijdje werd hij weer kreupel. Ik ben met hem in april/mei naar de DA geweest en toen zijn er foto's gemaakt van allebei zijn spronggewrichten en er is een scan van de aanhechting van de pezen gemaakt. Het zag er allemaal redelijk goed uit, zijn linkergewricht is nog helemaal gezond (gelukkig!) en zijn rechtergewricht was niet veel verslechterd. Ook was er niets verkeerds te zien aan zijn pezen dus dat was al super!
Hij is toen weer ingespoten met ontstekingsremmers en ik ben na een week rust 'rechtuit gaan trainen'(veel wandelen langs de weg, met later ook stukjes draven). Hij heeft sinds dien niet echt een lange tijd regelmatig gelopen. Het was per dag verschillend, maar ik wilde hem niet meteen nog een keer laten inspuiten met ontstekingsremmers en het nog even aankijken. Nu loopt hij soms super goed en soms wat onregelmatig, maar hij loopt niet heel erg kreupel.

Ik wil van jullie graag wat info wat ik met hem zou kunnen doen om dit te verbeteren. Op het internet staan zo veel verschillende dingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.. Aangezien jullie er ervaring mee hebben, hoop ik dat jullie me misschien wat goede info kunnen geven. (Ik bedoel dan qua behandelmethodes en trainingen)

Winston word behandeld bij dierenartsenpraktijk Bodegraven (hofland). Ik werk met hem vanuit de basis van de freestyle methode, maar krijg ook gewoon dressuurles van Elske (http://www.con-pasion.nl)(al heb ik dat nu al heel lang niet meer gehad omdat ik nooit weet of hij goed loopt als ik een les wil afspreken..)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:24

Geen tijd om een heel topic bij te lezen maar wel even een stipje omdat ik op zoek ben naar meer info over o.a. Tildren bij spat (gelukkig niet voor mijn eigen paard)

Even een edit: ik ben ook benieuwd naar het effect van glucosamine en duivelsklauw.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:23

Wat is spat precies? ik heb er nog nooit van gehoord..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:46

http://www.bokt.nl/wiki/Spat

Fransje, ik ben net begonnen met Proflex geven. Daar zit beide iig in.
Mara ik moet zeggen dat mijn paard na de Tildren sowieso weer gewoon goed liep. Dus of ik echt verschil ga merken...

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:43

Hallo allemaal!
Ik meld me ook weer eens een keertje(lees telkens wel mee hoor .. Knipoog )
Met Kayro gaat het op dit moment prima. Hij is nu inmiddels weer 2 x behandeld door de osteopaat en loopt de sterren van de hemel. Hij had nogal wat naweeën van de operatie(rugligging en optakelen aan de benen)
Gelukkig gaat het nu weer heel fijn allemaal .. Oftewel we merken gewoon helemaal niets van de spat!

Ivm verschillende gebeurtenissen en de hieruit voortvloeiende ergernissen op de pensionstal waar ik 14 jaar!! klant ben geweest Verdrietig .. heb ik de knoop doorgehakt en ben ik twee weken geleden met Kayro verhuisd naar een andere pensionstal. Nu geen veel te zware bak meer, giftige planten eten, slechte kwaliteit kuil(lees: schimmel!) .. en nog vele andere dingen.
Dus met ons gaat het prima! Hoe is met jullie en met de paardjes??

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:51

Fijn dat het zo goed gaat met Kayro!! En wel goed hoor dat je verhuist ben van stal, soms is dat gewoon nodig helaas.

Tiger staat sinds 2 weken in Friesland. Hij blijft daar tot Februari, het is een soort rusthuis Lachen een grote schuur om te schuilen en hooi te eten en verder heeel veel land. Zal even wat fotos erbij zetten, geeft een beter beeld. In februari wordt er weer een foto gemaakt, ben benieuwd maar ook wel een beetje bang voor de uitslag

Afbeelding
Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:32

Zo, dat ziet er relaxed uit!

Die van mij loopt nog steeds goed. Die Tildren heeft goed z'nbestgedaan. Ben nu weer aan het lessen. En durf zelfs weer te denken aan wedstrijden. Had ik niet gedacht.

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:47

@Tiger. Hij heeft daar echt een super plek .. wat heerlijk voor hem! Hopelijk dat het hem 'goed' doet en dat de uitslag in februari positief zal zijn.
@Needje. Fijn dat het goed gaat! Hopelijk dat het zo goed blijft gaan ..

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:17

Jalo Wat fijn zeg dat het zo lekker gaat met Kayro en jou, het lijkt mij inderdaad ook goede beslissing om dan over te gaan naar een andere stal.
Maar soms kan je er gewoon niet om heen.
Dus het gaat nu weer lekker met Kayro met het rijden?
TigerBD Zo dat zit er goed uit zeg, daar kan hij heerlijk overwinterem. Nu alleen de uitlag nog afwachten.
Hoe gaat het met het leenpaardje?
Needje Wat fijn zeg en heerlijk dat je weer aan wedstrijden kan gaan denken Ja

Met mijn haflinger gaat het prima, en het veulen is nu 3 weken afgespeend en dat gaat ook perfect.
Het is echt haar moeder helemaal super Tong uitsteken
We rijden nu ook lekker dressuurmatig en springen, mennen en crossen daarnaast ook met haar.
Bij mij zit het ook te kriebelen om met haar wedstrijden te gaan starten in de dressuur, maar ik twijfel nog.
Ik vind mezelf voor het mooie aanzicht groot voor haar, maar andere mensen vinden juist van niet Scheve mond

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:32

He Ladies,

Ik lees allemaal goede berichten. Ook over Selena mag ik niet mopperen. Sel is nog steeds lekker aan het moederen. In de wei is ze ongelovelijk actief. Ze gallopeert, bokt en doet lekker gek. Een teken dat ze zich goed voelt. Vanaf de Kerstvakantie ga ik Diva afspenen en pak ik het rijden met Selena weer op. Ze heeft dan ruim 1 jaar stilgestaan. Ben heel benieuwd hoe ze het weer oppakt.

Ik las een artikel in Bit waarbij spat uitgebreid aan het licht kwam. Ik zal eens kijken of ik het ingescand hier kan plaatsen. Om eerlijk te zijn schrok ik nog al van de beweringen. Nog meer mensen hier die het gelezen hebben?

Effe wat anders.
Sinds Sel Diva aan de voet heeft, werd ze mager. Eigenlijk elke week een beetje erger. Ruim een maand geleden is de tandarts geweest en het bleek dat ze haar achterse kiezen niet goed afsleet. Met als gevolg dat deze heel lang waren en haar pijn deden met kauwen.
Inmiddels dus een maand later, moet ik opletten dat ze niet te dik wordt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 13:46

Ik heb het Bit niet. Dus als het ingescant kan worden.... top.
Sowieso lees ik alleen maar negatieve dingen in boeken enzo.
Maar schijnbaar dat t in praktijk nog best mee kan vallen.
Dinnetje van me had er ook een met spat die nog Z springen was.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:04

Ik ben ook wel erg benieuwd naar het artikel!

Fijn dat het met de meeste paarden zo goed gaat!
Met mijn theemutsje gaat het ook prima Lachen Ze loopt eigenlijk gewoon super! Vorige winter/voorjaar heeft ze echt een moeilijke periode gehad, toen ontdekten we ook haar ziekte en waarschijnlijk heeft de cushing en de hoge spierspanning ook wel meegedaan aan het stijve/kreupele lopen. Sinds ze aan de medicatie is heeft ze geen pasje meer onregelmatig gelopen. Nu maar hopen dat dat zo blijft Lachen
2 weken geleden is de osteopaat geweest en ze is helemaal goedgekeurd Knipoog Ze had in haar onderrug een kleine blokkade en haar illiopsoas (spier van het bekken naar achterbeen) was links verkort, wat ook een oorzaak kon zijn voor het korte pasje dat ze voorheen maakte met links achter.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:50

Ik ben ook wel heel benieuwd naar het artikel.
Want ik ben van mening dat spat an sich goed te behandelen valt, maar dat evt problemen er omheen een groter struikelblok vormen. Als ik kijk naar ons Vic, die heeft van de spat eigenlijk geen last meer. Het is uiteindelijk zijn rugprobleem wat hem de das om doet. Daarbij ken ik ook 2 paarden in mijn directe omgeving die zuiver een spatbeentje hebben. De één is behandeld met Tildren, de ander krijgt jaarlijks een injectie met cortico. Beide paarden springen vrolijk rond in het Z. Dus ik ben heel benieuwd wat er in dat artikel staat. Ons Vic heeft het niet getroffen met de combi rug-spat, maar het is niet de spat die hem belemmert in zijn beweging....

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:49

Ik zou het stukje ook wel graag willen lezen.

Toen ik dit mijn tante verdeelde, zei ze op een voorzichtige manier (via een brief) of ik hem niet beter kon laten gaan want het zal alleen maar erger worden, schrok hier echt van en kreeg te tranen in me ogen.....wij geven het niet zomaar op. Ja zie je dat ze echt pijn hebben en houden ook op de wei, dan moet je echt goed gaan nadenken maar zo op de wei ziet hij er echt niet ontevreden uit hoor..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:18

Als die van mij constant pijn zou hebben zou ie helaas toch echt gaan.
Maar elukkig loopt ie rad en is dat dus (nog) niet aan de orde.
Buurpaard van hem gaat vrijdag naar de eeuwige groene velden. HKO. Sinds mei al niet goed en niet meer goed gekregen. Heeft t nu ook niet meer naar z'n zin op het land. Dan is het tijd om te gaan. Scheve mond

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:39

Ja oke als ze constant pijn hebben zou ik het ook laten doen, maar dit verwachte ik niet want zij heeft hem nog nooit gezien etc dus dan kan je niet zomaar oordelen erover Lachen Ze heeft zelf 2 paarden en heeft er wel echt verstand van hoor daar niet van maar toch, om zoiets te horen wordt je wel weer even op de feiten gedrukt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:00

Zonder een paard te hebben gezien en meegemaakt kan je er weinig zinnigs over zeggen denk ik.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:20

Nee precies vind ik ook Lachen

Met me leenpaard gaat het trouwens goed, het is net of ik gewoon nog met me eigen paard (Tiger) bezig ben, ze lijken ook op elkaar ook wel qua karakter. Ben blij dat ik zo wel afleiding heb tot sowieso Februari Pling

Afbeelding
Dit zijn ze samen haha! Lijken wel broers. Hier was hij er nét. (links Tiger, rechts Update)

Afbeelding
En dit met me buurmeisie Lachen Hij is wat groter en steviger als me eigen paard.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:01

Het paard is niet alleen wat steviger Haha! Bloos

Vwb het artikel. Ik krijg het niet voor elkaar en daarbij vraag ik me de wetenschappelijk onderbouwing af. Er staat geen bronvermelding oid bij. Wel een heleboel stellingen zoals dat spat niet ontstaat agv een onjuiste training/belasting. Dit staat natuurlijk haaks op de bevinding van wijlen dr. Offereins.

Begin december gaat mijn 2lingzus weer naar Emmeloord. Zij zal dr. Van Muiswinkel eens vragen wat hij zegt over de erfelijkheid. En wat hij uberhaubt te melden heeft over spatpaarden (kansen sport e.d.) Eerlijk gezegd heb ik daar meer vertrouwen.

Wordt vervolgd dus!

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:44

@Alani. Bedoel jij dat artikel in het gezondheids ABC??
@Tiger. Leuke foto's, leuk beestje ..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:22

ik heb ook een spatpony. in beide achterbenen. Ze doet bijna niets meer behalve lekker paard zijn en als ze het aanbied een beginnerslesje.