[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:42

Ik zit diep na te denken of hoefbevangenheid erfelijk zou kunnen zijn of niet. Als dat het geval is, dan ben ik niet goed bezig met het fokken.
Ik denk dat 'vetzucht' eerder erfelijk is, met alle gevolgen van dien.
En het karakter, een hittepetit is over het algemeen minder snel vet dan de Indiana's in deze wereld. Indiana is nl. heel erg relaxed.

Ik heb hier nog 2 kinderen van Indiana, een merrie van 11 en een ruin van 8. Alletwee zijn ze prima op gewicht, terwijl ze slechts 1 a 2 keer in de week gereden worden.
Alletwee ook nog nooit last gehad van EMS, insuline resistentie, hoefbevangenheid e.d. Ik realiseer me, dat we nog niet is, nog kan komen, maar door de ervaringen met Indiana hou ik het extra in de gaten.

Wat ik me nou afvraag (misschien heb ik het al eens eerder gevraagd), nu Indiana slank is zou ze dan in theorie geen insuline resistentie meer hebben?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:49

Las ergens dat de gevoeligheid voor insuline idd weer kan toenemen als het paard op gewicht is en voldoende beweegt.
Over erfelijkheid: mijn vorige pony was af en toe bevangen, waarsch. in gang gezet door cortisoninjecties, maar was ook af en toe te dik (paddock naast huis van m'n oma!!!) Haar veulens zijn nooit bevangen geworden, haar ouders weet ik niet, want ze kwam uit IJsland. Mijn huidige bevangene is het waarsch. door lokale overbelasting, die heeft het nooit eerder gehad, is 13 inmiddels, en haar kinderen ook geen van allen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:00

Insulineresistentie is volgens mij afhankelijk van de hoeveelheid (vet) weefsel en de hoeveelheid aangeboden glucose. Wanneer ze dus slank is en geen overmaat aan glucose krijgt, zou ze theoretisch niet meer insulineresistent zijn. Ik denk persoonlijk wel dat de gevoeligheid voor insuline niet meer helemaal op het oude niveau komt, maar resistent hoeven ze denk ik niet te blijven.

Wat betreft erfelijkheid, het zou ook kunnen dat de triggers voor hoefbevangenheid erfelijk zijn. Zoals je al zegt, de mate van vetzucht, karakter, en zo zullen er misschien wel meer eigenschappen zijn. Ik zou zelf iig wel dat je een paard met mogelijke vererfde eigenschappen een neutraal rantsoen geven. Wanneer de triggers aanwezig zijn, dan bestaat de kans dus dat de nakomeling ook bevangen raakt...

edit: hoefbevangenheid kan op zichzelf nooit erfelijk zijn. Het is het samenspel van genen / eigenschappen wat in combinatie met milieuinvloeden (verkeerde voeding, enz, enz) ervoor zorgt dat bevangenheid optreedt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:19

Toch zie je het in bepaalde bloedlijnen meer terug dan andere, en dan heb ik het over de KWPNers. In de lijn van Kylians vader zie je het regelmatig terugkomen. Kan ook toeval zijn hoor.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:46

Na alles wat je zo langzamerhand weet over voeding kun je 'gezonde' paarden nooit meer 'gewoon' voeren. Ik heb daar tenminste moeite mee. Hier krijgen de anderen, June Romeo en Miami, ook een koolhydraat arm menu.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:58

Wildgirl schreef:
Het is en blijft ontzettend verdrietig, ben iig blij dat ze nu geen pijn meer hoeft te hebben en als als als daar schiet je nu niks meer mee op dus dat probeer ik maar een beetje over te geven

Daar heb je zeker gelijk in!
Toen ik bijna 3 jaar geleden m'n hond moest laten inslapen (kanker) heb ik het heel erg moeilijk gehad. Ik was bang dat ik toch te snel voor euthanisatie had gekozen, ookal ging hij heel hard achteruit en had hij veel pijn. Had ik een second opinion moeten nemen, had ik toch nog wat langer moeten dokteren (opereren?), was het echt wel kanker of was het toch wat anders...???
Ik had er natuurlijk niets meer aan -hij was tenslotte toch al dood-, maar ik bleef mezelf er mee "pesten" totdat ik er bijna aan onderdoor ging. Soms moet je gewoon loslaten, hoe moeilijk het ook is. Als je er toch niets meer aan kunt doen (in mijn geval omdat ik m'n hond al had laten inslapen, in jouw geval omdat het niet aan jou is om de beslissingen te nemen), dan is het niet anders. Maar het blijft (voor mij iig) moeilijk...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:28

Gemske PBde mij omdat ze dacht dat ik een merrie bevangen gehad heb die drachtig was, en idd. Dus bij deze kom ik even mijn verhaal van toen melden.

Merrie had de hele zomer bij de hengst in dik gras gestaan (was na het verwerpen van het vorige veulen schraal gebleven, dus het kon wat hebben). Niets aan de hand, kreeg een prachtig volle merrie terug.
Een paar maanden later hier thuis toen ze op kaal land met onbeperkt hooi stond was ze in eens bevangen(volgens mij was ze toen een maand of 4 onderweg). Dus VA er bij, Metacam(eigenlijk niet voor drachtige merries staat op de bijsluiter, maar heb het al eerder van m'n VA moeten geven, nooit problemen) er in, in de padock op 2 plakjes hooi per dag. Toen herstelde ze erg goed maar is nooit de oude geworden. Ruim een maand later begon ze weer te kwakkelen, dat bleek verbeend hoefkraakbeen te zijn (waarschijnlijk last van gekregen door andere belasting enz). Merrie is dus nooit meer gaan lopen zoals ze voorheen gedaan heeft en staat nu ook op iets aangepast beslag.

Ik heb die merrie van de zomer verkocht(als kinderpony, met het verhaal er bij), maar begeleid haar nog wel steeds als hoefsmid. Ze doet het verschrikkelijk goed en springt zelfs weer op B/L nivo.

Veulentje is inmiddels een grote dikke bijdehante twenter die nooit wat heeft (ook verkocht, maar ben ook de smid van zijn eigenaar). Die heeft er dus niets aan over gehouden.

Ik behandel sinds de kerst ook een opknap projectje van de buurvrouw. Pony had ze gruwelijk bevangen opgehaald bij zijn vorige eigenaar. Geen idee hoe lang hij al bevangen was, en ook geen idee waneer hij voor het laatst bekapt was (errug lang geleden). Hij is ook net zo breed als dat hij hoog is. Binnen een week liep hij weer (hij stapte, draafde en galopeerde op het land, nog niet rad, maar hij deed het wel en uit zich zelf). Die is zeker bevangen door gewoon te veel eten (hij werd samen met de vlees-koeien mee gevoerd Koe ) dus die krijgt enkel een plukje hooi en ik ben beetje bij beetje z'n voeten weer aan het fatsoeneren.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:56

Hee Dennis,

Vraagje, de merrie was dus bevangen tijdens de dracht. Heeft dat invloed gehad op de stofwisseling van het (toen nog ongeboren) veulen? Is die nu ook gevoelig voor hoefbevangenheid of heb je daar nooit tekenen van gezien?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:31

Het 'veulen'(inmiddels twenter) heeft nergens last van tot zo ver. Hij staat 24/7 buiten op toch een flink stuk gras (bij zijn nieuwe eigenaar). Hij ziet er toppie uit en heeft nooit wat.

Die merrie is er altijd gevoelig voor geweest. Die heb ik van de zomer voor de verkoop nog een tijdje in de padock op ranzoen gehad omdat ze er tegen aan zat.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:33

Oke, dank je.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:04

Update Image 31.1.08

Eerst even foto's van het weekend, toen ze voor het eerst de wei weer op mocht. 2 x 10 minuten. Helaas was ze maandag en dinsdag weer gevoelig op het rechtervoorbeen. Woensdag is de osteopaat geweest om blokkades op te lossen. En zie hieronder het resultaat de volgende dag. En dan waren ze al 5 minuten aan het maf doen voor ik het fototoestel had gevonden.

Eerste keer na alle ellende weer op de wei
Afbeelding

Janouk mag ook weer na alle weken van solidariteit (ze heeft ook extra gewicht nodig Vork )
Afbeelding

Dit is toch mijn droom: samen op de wei: nooit gedacht dat ooit weer te kunnen zien
Afbeelding

Hé meiden, wacht op mij: ik kan niet zo snel (Binkie in de bocht achter de paarden aan de wei op)
Afbeelding

Vanmorgen na de behandeling van de osteopaat even de spieren oprekken. Voor Image de eerste keer dat ze rondjes galoppeert en bokt sinds augustus. Geholpen door Janouk, die even wil checken hoever die spieren opgerekt kunnen worden. Clown

Let vooral op mijn overtuigende geruststellende stem en de goed luisterende paarden Haha!
Ik heb echt heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeel overwicht (help, haar gouden hoefje)

FILMPJE van vanmorgen
http://www.youtube.com/watch?v=wO5357dR2ko

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:22

O, wat goed, echt super joh, wat zul je blij zijn! Kan helaas niet horen wat je zegt, ben slechthorend, maar de beelden spreken voor zich!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:55

Geweldig, ik heb echt gelachen.

Mysa: ze roept eigenlijk alleen maar dat de paarden rustig moeten doen, easy en op het laatst, als Janouk de haflinger voor de camera komt staan zegt ze dat de randdebiel Janouk er weer aan komt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:30

@ Mysa
Je mist echt niets belangrijks, hoor. Bloos alleen een muts die met heeeeeel veeeeeel overwicht (dus niet) probeert om Image een beetje rustig te houden. Maar de wind en de haflinger zijn vele malen leuker.
Ik ben alleen zo blij voor haar dat ze nu weer zoveel lol heeft, terwijl ze in november echt geen pas meer kon verzetten en een telefoontje verwijderd was van inslapen (de beslissing was eigenlijk al genomen).
Dankzij Visdonk en Van Nassau spettert ze nu weer.

Volgende week zondag gaan wij er weer op sinds augustus vorig jaar. Vrijwilligers?? Clown

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:02

janouk schreef:
Volgende week zondag gaan wij er weer op sinds augustus vorig jaar. Vrijwilligers?? Clown

Haha...nou, uhm...nee! Clown
Ik mag ook weer beginnen met Victor, maar heb nog niet de moed gevonden om na 2 jaar (!!!) er weer op te stappen. Het lijkt wel of het hier altijd stormt en met storm is Victor niet echt de makkelijkste... Haha!
Fijn om te horen dat het zo goed gaat met Image!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:14

@Image; Super!!!! OK dan! . Ziet er goed uit!

En nee, ook ik meld me niet aan met die storm, ik sla wel even een rondje over Nagelbijten / Gniffelen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:22

Yeehaa ... dacht Image.
Haha ja lekker overwicht heb je.

Had ik van de week ook.
Ik spande Isabella na 9 maanden weer eens in voor een klein en vooral rustig !! ritje door het bos.
Ik vraag rustig om een drafje aan haar ... ze draaft aan en ineens .... woeiiiiii weg was madama.
Die dacht ook "Yeehaa"; eindelijk !!.

Hoewel ik blij was dat ze er overduidelijk zin in had, dacht ik toch aan de spieren, de hoeven en even later ... och wat; gaan met die banaan.

Heerlijk was het weer op de kar met mijn EIGEN PAARDJE ervoor !!!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:24

Dat klinkt ook alweer een heel stuk positiever Isapaardje! En ik las dat dat huifbedpaard ook weer goed ging! He he, eindelijk allemaal positieve berichten ! (Behalve Wildgirl dan Ach gut )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:04

Ja, en behalve hier Boos!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:00

Sorry, helemaal vergeten te vragen.
Mysa: hoe gaat het met Tyra?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:08

Vinden jullie ook dat het opbouwen van conditie (en evt. spiermassa) zo langzaam gaat na hoefbevangenheid? Wessel is in augustus bevangen geraakt, daarna hebben we een hele tijd weinig tot niets met hem gedaan. Dat is langzaam opgebouwd, en nu doet ie ongeveer 6 keer per week iets lichts. Normaal gesproken zou ie nu allang weer wat meer in conditie zijn, maar als ik hem nu wat harder laat werken dan kan ie daar echt 2 dagen last van hebben. Merken jullie dat ook?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:13

Ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel van gemerkt maar Kylian heeft al met al toen ook maar een maand stilgestaan en die kwam volop uit de training (lessen, wedstrijden etc.).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:24

romeorowan schreef:
Sorry, helemaal vergeten te vragen.
Mysa: hoe gaat het met Tyra?

Met Tyra gaat het niet goed. De afgelopen maanden ging het heel redelijk, alleen nog gevoelig op asfalt. Ze had eerst ijzers met zooltjes, voor kerst zooltjes ertussen uit en ijzers er weer op.
Toen met haar gaan wandelen, later fietsen, en twee weken geleden 3 x een stapritje gemaakt van 20 min. (op zachte bodem, en heeeel even gedraafd, omdat ze zelf leek te willen). Twee dagen later was 't weer helemaal mis.
Maandag twee weken geleden weer begonnen met medicatie en daar deed ze het wonderlijk goed op. Liep al weer bijna normaal.

Maar de d.a. vond dat de ijzers er snel weer onderuit moesten. Donderdag, week geleden, kwam de smid om dat te doen, hij heeft haar nog zien lopen in de paddock en ze liep best ruim, met medicatie dus he?
Ok. IJzers er af. Ook deze smid, was niet m'n eigen maar van de kliniek, kon niet zien dat ze in september/oktober ook al bevangen was geweest. Witte lijn normaal, geen ribbels in de wand, helemaal niets, maar wel zoolkneuzingen.
Enfin, smid weg, uur later, paard stokkreupel. Schuifelde voetje voor voetje en op links echt heftig kreupel. Heb gisteren geprobeerd de medicatie te halveren, maar dat lukt nog niet. Ondertussen wordt ze ook nog mager, en ze was al niet dik.

Naja, twee smeden die, afgezien van zoolkneuzingen, niets kunen ontdekken, een thermografie in december die liet zien dat 1 hoef nog te veel warmte had, maar dat er geen afgestorven weefsel is, en dus geen losgelaten lamellen of gekanteld hoefbeen. Pfff, 'k weet het niet meer hoor!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:28

He gatver! En met de voetjes in de blub geeft ook geen verlichting?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:35

Wat vervelend!
Zijn er ook foto's gemaakt? En was het bij Tira dat ik heb gelezen dat de stand van de voeten veranderd was? Want daar kan Isapaardje vanalles over vertellen.

Ik ga voor je duimen.