Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:18

god wat een discussie zeg!
Hebben jullie je wel eens afgevraagd waarom zenuwsnede bij paarden met hoefkatrol verboden zijn?

Ik heb mijn Robin laten slachten hiervoor, ik begrijp deze discussie ook niet hoor.
Hij was te ver voor een zenuwsnede anders had ik dat laten doen en weet nog steeds de weg wel als het nodig is maar dat doe je niet om je paard te verkopen maar om bij je te houden.
daarom mag het ook niet meer, te veel gerotzooi ermee, dus trek de schoen aan als je hem past.
Wat Robin betreft, heb hem laten slachten, noodslacht maar heb er vrede mee, nu weet ik dat het goed is, dat is wel het minste wat ik voor hem kon doen na alle liefde die ik gehad heb.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:06

Zenuwsnede zou ook mijn ding niet zijn...veels te veel risico's en de kans dat je paard dan echt katskapot gaat omdat ie niets meer voelt in zn voet is mij te groot...Vind ik net zoiets als hem altijd maar op pijnstillers of bute houden....

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:14

mensen, blijf netjes naar elkaar iedereen gaat anders met de situatie om! ook ik ben opgevoed met dat je een dier neemt om er zijn of haar hele leven voor te zorgen en als je dat niet meer kan door ziekte of iets anders dat je voor het beest kiest.

ook ik vindt dat je een ander niet met dit probleem mag en kan opzadelen net als ariana (hoop dat ik het goed spel) zegt dat ze haar paard heeft voor de sport en dat ze hoopt een goed plekje te vinden zou ik eros nooit weg hebben gedaan hij is bij mij gebleven letterlijk tot hij zijn laatste adem uitblies.

Ik vraag me altijd af dan of mensen zich echt aan de afspraak houden want je kunt voor zn paard ook geen wereld prijs vragen omdat er misschien nog mega kosten aan gaan komen.

kies voor je beest en niet voor je portemonnee....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:33

We blijven toch netjes :? Ik ben niet over een zenuwsnede begonnen ,is trouwens voor mij ook geen optie.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:34

taverno ik bedoel dat we niet gelijk moeten veroordelen. nee zenuwsnede is ook voor mij geen optie...

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:45

Arabia schreef:
Helaas helaas, moet ik mij ook melden.

Bij mijn pony is vorig jaar hoefkartrol aan beide voorbenen [met name, zwaarder dus, rechtsvoor] fase 3. < dit is erfelijk aangeboren en heeft dus niets te maken met verkeerde training. Met speciaal beslag is het ongeveer een jaar goed gegaan, we reden intensief wedstrijden en ook buitenritten. Alleen sinds een maand is ze weer aan het sukkelen. Ze is zeer licht gestruikeld en komt er voor dit moment niet meer bovenop. Ik vrees dat ik haar moet verkopen als recreatief/ enkel dresuurpaard. Want af en toe een sprongetje zit er ook niet in. Ook als grasmaaier werkt dit niet, want ik heb een pony om op te rijden, en wedstrijden, veel. Niet om haar in de wei te zetten.

Iemand een gelijksoortig verhaal?

Arabia, ik begrijp je denkwijze en vind het tot op zekere hoogte acceptabel. Maar je plan zal niet werken, en ik zal uitleggen waarom:
De meeste HKO paarden (dus niet allemaal) redden het nog een jaar dankzij behandeling: inspuiten, ander beslag, bijvoederen supplementen. De meesten krijgen daarna hun echte knak en dan gaat het alleen maar achteruit. Je schrijft dat ze licht is gestruikeld, maar dat ze er toch niet bovenop komt. Maw de ziekte evolueert, ondanks het speciale beslag.
De ziekte evolueert, dus maak je de keuze om haar te verkopen. Je verdedigt jezelf door te stellen haar alleen te verkopen aan iemand die je volledig ingelicht hebt over haar toestand, ziekte en evt extra kosten. En daar zit hem net de valstrik: mensen die een paard kopen voor recreatief/dressuurmatig gebruik, hebben verwachtingen van dit dier en gaan deze opeisen. Het kan met de beste bedoelingen zijn, daar niet van, maar gewoon als doordenkertje:
- er staat een goedkope auto op internet, maar er zijn kosten aan
- je wil wel een tweede wagen, je heb hem niet echt nodig om mee te rijden, de prijs is aantrekkelijk, dus die extra kosten neem je voor lief, aan het eind van de rit zal hij waarschijnlijk wel rijden belooft de verkoper
- je koopt de auto, doet de kosten, de auto rijdt even, je maakt weer kosten, de auto kreunt als een gek maar nu bijt hij maar even voor jou op zijn tanden tot hij niet meer kan, je maakt weer kosten, de auto rijdt even etc. Uiteindelijk staat hij alleen op de oprit te blinken.
Dan moet de liefde voor de auto al heel groot zijn om hem niet aan een schroothandelaar te geven.

Ter verduidelijking: ik vergelijk een paard niet met een banale auto, maar wil je laten nadenken zoals een eventuele koper!

Zelfs als je hem weggeeft schat ik het somber in, want iemand die echt weet wat HKO betekent, zal nooit aan zo' n dier beginnen, omwille van de kosten, de zorgen en het verdriet! Dit impliceert dus, dat wanneer je hem verkocht krijgt, dit in 99% van de gevallen mensen zijn die niet goed beseffen waar ze aan beginnen met alle gevolgen van dien. Zelfs mijn eigen staleigenaresse wil mijn HKO merrie (die 30% scheeft staat van de last in haar hielen) zo aan een kinderboerderij geven om gehandicapten op te laten rijden. Wil jij dit voor je pony? Ze struikelt, dus er is iets aan de hand. Ze heeft nog geen acute pijn, maar dat gaat wel komen. Vertrouw jij erop dat een vreemde tijdig ingrijpt en dan aan de verleiding weerstaat om met het dier te rijden?

Vergeet nooit: paarden lijden in stilte.

Als je toch nog een beetje wil overhouden (wat ik best wel snap): neem je verantwoordelijkheid en breng hem zelf naar de slager. Je krijgt dan nog een 300 tot 400 euro schat ik (weet niet hoe groot hij is).
In mijn geval trouwens gaat de "opbrengst" naar een goed doel.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:47

foxy, helemaal goed verwoord meis!!!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:55

Citaat:
De meeste HKO paarden (dus niet allemaal) redden het nog een jaar dankzij behandeling: inspuiten, ander beslag, bijvoederen supplementen. De meesten krijgen daarna hun echte knak en dan gaat het alleen maar achteruit.

Wow, dit wist ik niet.. Wist wel dat het uitstel was, maar wist niet dat het zo kort uitstellen was..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:02

ik ook niet maar als je eenmaal gaat speuren op internet en de juiste vragen stelt dan kom je hier wel achter. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen die gelukkig nog een paar jaar langer mee mogen blijven doen.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:10

De mijne is nu een jaar geleden voor het eerst behandeld en in juni voor de 2de keer,gelukkig loopt hij nog steeds en ik hoop dat hij het nog een hele poos blijft doen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:13

taverno dat is al lang voor deze aandoening sinds ik in dit topic deel neem heb ik nog niemand voorbij zien komen die al zo lang onderweg is....

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:38

Ik ook niet, zelfs mijn dierenarts heeft nooit een prognose gemaakt.
Maar net zoals Laura zegt, zodra je wat rondvraagt blijkt het na een jaar afgelopen. (dit is een gemiddelde hé, bij sommigen is de pijn na een maand zo hevig dat inslapen moet, anderen worden meteen op rust gezet op speciaal beslag en redden het zo nog jaren). Maar wat ik hier zie, bij de ruiters die proberen te rijden: een jaar.

Dat vind ik nog het allerrottigste eraan: de diagnose wordt gesteld, je hoort wel links en rechts dat dit ernstig is maar je dierenarts stelt een behandeling voor, dus je begint er vol goede moed aan.
En ja, de behandeling slaat aan, alhoewel soms met wat ups en downs, maar het gemiddelde is goed, (ik heb nog nooit zo goed dressuur met Candy gereden als dit voorjaar, maar af en toe waren er ook dagen dat ze telkens dreigde te struikelen).
Net als je bijna vergeten bent dat je dier eigenlijk ziek is, slaat de HKO weer toe, struikelen, manken etc.
En dan blijken die poedertjes en ijzer en injecties maar 1 ding opgeleverd te hebben: tijd.
Want je paard is er dus niet beter van geworden.
Integendeel, die is er meestal nog erger aan toe als tevoren.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:42

ja dat is dus het ergste je bent zo onwetend in het begin en grijpt iedere kans die de DA je bied aan omdat je kosten wat kost je maatje bij je wil houden. Ik heb niet eens meer kunnen rijden die van mij was binnen 4 maanden op en ineens heel erg mega oud.

HKO is echt een sluipende ziekte juist als je denkt dat het beter word dan slaat het onvermijdelijk toe en kun je je maatje meestal afschrijven.

Dierenartsen blijven in mijn ogen heel praktisch kijken en zullen je niet zo snel vertellen dat de kans bestaat dat je binnen een jaar je paard weg kan brengen. Hun gaan puur voor het medische ( de meeste dan he) je krijgt hierdoor een heel vertekend beeld

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:18

Mijn DA heeft wel gezegd dat het een aflopende zaak is,geen termijn gesteld,dat kan ook niet.
Maar we hebben samen afgesproken dat als het niet meer zinvol is we de behandelingen stopen.

Ik denk dat als Tence geen peesblessure erbij had gekregen dat we gewoon door hadden kunnen rijden,maar ja,die pech was er nu eenmaal.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:21

Een jaar.. jeetje ik had op wel iets meer tijd gehoopt maar dit is niet hoopvol ..

De hoefsmid zou gister dus komen maar heb er een uur zitten wachten, hij kwam niet. Bleek dat ie pech onderweg had.
Dus vrijdag herkansing...dan krijgt hij zijn ijzers met zooltjes.

En een aflopende zaak begrijp ik sowieso wel. Het is geen ziekte die kan genezen helaas.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:31

Laura1982 schreef:
ja dat is dus het ergste je bent zo onwetend in het begin en grijpt iedere kans die de DA je bied aan omdat je kosten wat kost je maatje bij je wil houden. Ik heb niet eens meer kunnen rijden die van mij was binnen 4 maanden op en ineens heel erg mega oud.

HKO is echt een sluipende ziekte juist als je denkt dat het beter word dan slaat het onvermijdelijk toe en kun je je maatje meestal afschrijven.

Dierenartsen blijven in mijn ogen heel praktisch kijken en zullen je niet zo snel vertellen dat de kans bestaat dat je binnen een jaar je paard weg kan brengen. Hun gaan puur voor het medische ( de meeste dan he) je krijgt hierdoor een heel vertekend beeld

Ik weet nog goed dat ik samen met de DA de foto' s bekeek en hij zei dat het duidelijk HKO was, en ik hoorde wel vaag een belletje rinkelen, maar vroeg toch maar wat het was, en toen legde hij uit dat het een ontsteking was, en ik (superidioot) dacht: "Oef, maar een ontsteking, dat kan je genezen met antibiotica."
Mijn dierenarts was niet in paniek of zei niet dat dit heel ernstig was of zou kunnen worden.
Ik freakte dus niet, ook niet toen ik daarna op bokt ging snuffelen.
Je gelooft echt dat je nog alle kansen hebt.

Nu op het laatste merkte ik pas goed hoe slecht de gemiddelde DA zich kan inleven in de situatie en verwachtingen en gevoelens van zijn klanten.
Ze hebben inderdaad de pramatische kijk: "Het loopt zonder veel problemen rond en het eet, dus is het wel ok"
Vergeet ook niet dat dierenartsen vaak heel andere dingen zien, koeien die zichzelf in volle paniek een been afrukken, paarden die ten val komen etc;
Dan is niet correct onder het zadel lopen voor hen niet het einde van de wereld.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:49

nou die angst heb ik eigenljik al sinds ik de diagnose heb gehoord.....dat het met de meeste HKO paarden die ohz zijn toch met een jaar of minder afgelopen is......
Vandaar dat ik me ook afvraag hoelang ik door wil/kan blijven gaan met behandelen.....
Krijg het het idee dat de meeste paarden met een HKO 3 of meer het gewoon niet lang redden nadat de diagnose is gesteld......
K heb wel heel duidelijk aangegeven bij mn da dat het een sportpaard is, dus ik ga er vanuit dat ie daar rekning meehoudt met de prognose......
Hoe hard dat ook is.......

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:25

Laura1982 schreef:
ik ook niet maar als je eenmaal gaat speuren op internet en de juiste vragen stelt dan kom je hier wel achter. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen die gelukkig nog een paar jaar langer mee mogen blijven doen.

Bedoel je de juiste vragen aan je da?
Wat zijn die vragen dan?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:28

Ik denk dat er geen verschil is in HKO bij een sportpaard of bij een recreatiepaard.
Iedere paardeneigenaar is even dol op zijn/haar paard en beiden zullen hun gelijke veel waard zijn.
Als het goed is zou er dus ook geen verschil in een evt. prognose mogen zitten.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:01

nee maar wellicht is de prognose als recreatiepaard anders...wat ik bedoel is dat een paar keer per week een buitenritje nog kan, maar een lesje in de bak uitgesloten is....

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:26

kan ik me in vinden esther28.... :)
maar ik hoop toch echt niet dat ik mn paardje met een jaar (hko 3) kwijt ben eigenlijk. daar teken ik niet voor..
maar als het niet anders is ........ bah, moet er niet aan denken zeg.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 18:30

nee ik ook niet, maar Bor is geen paard voor een per keer week een buitenritje en meer niet. Hij wil graag voor je werken...merk het nu ook aan hem. Hij is het zo spuugzat dat we niets doen...hij zit zo vol energie

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 06:49

Dat probleem heb ik ook met Novel.. Niet dat die graag voor me werkt, meneer is liever lui dan moe.. Maar ik hoef ik niet met fris weer lekker een buitenrit te maken.. Denk dat we heel snel terug zijn dan..

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:14

Ik kan met fris weer ook geen buitenrit maken hoor,ik ben nog niet levensmoe. :D

Maar wij hebben nog het geluk dat we een drafbaan hebben,al wordt Tence naar mate de winter vordert ook daar aardig fris.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 08:29

Esther28 schreef:
nee ik ook niet, maar Bor is geen paard voor een per keer week een buitenritje en meer niet. Hij wil graag voor je werken...merk het nu ook aan hem. Hij is het zo spuugzat dat we niets doen...hij zit zo vol energie

Jeetje je haalt me de woorden uit de mond. Precies mijn paardje ook. Hij leeft zich uit op speciekuipen (waar dan water in zit. omgooien en vervolgens mee gooien en voetballen :D ) en zodra ik even ren bij hem in de paddock rent en bokt hij mee. Zo vol energie... hij had gister heel zijn deur verbouwd (kon niet meer open) omdat hij als laatste naar buiten ging 's ochtends :o En daar was meneer het niet mee eens... :=
Ook met naar de wei brengen verteld de pension eigenaresse dat hij ook wel eens op 2 beentjes enthousiast is haha :=
Maarja we mogen nog niks tot 2 oktober en hij verveeld zich echt. Hij houd van uitdagingen en dingen doen, maar dat mag allemaal niet (meer..) ;(