[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 05:20

twinducklin schreef:
Bedankt voor de uitleg capopjekop.
Mijn ruin loopt nagenoeg weer goed nu zonder ijzers. De smid wilde niet in de acute fase nagels erin slaan omdat het veel pijn doet dan volgens hem en mijn ruin knapte ook zonder beslag goed op. Hij wilde wachten tot de ontsteking eruit is en dan beslaan. Hij beweegt ook uit zichzelf weer in stap, draf en galop

Fijn dat ie weer goed loopt!!
Een paard wat een kanteling op 4 hoeven heeft (ook al was de directe aanleiding niet het gras) moet m.i toch echt van het gras! Elke kanteling is er 1 teveel, elke trigger ook! Gras is er daar 1 van.
En natuurlijk is het een afweging die je maakt ( afhankelijk van leeftijd, gebruikersdoel)
Lastige keuzes..

twinducklin

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:55

Het paard is nu 12 jaar. Heeft op een half jaar na nooit alleen in een stal gestaan maar altijd in een kuddeverband en of loopstal met andere paarden.
Hij staat nu al 2,5jaar in deze kudde van 25-30 paarden. Toen we dachten aan hoefbevangenheid hebben we eerst geprobeerd of hij op stal kon samen met een ander paard maar daar stond hij steeds op zijn achterbenen en sloeg zijn voorbenen over de wand. Ook niet echt veilig. Staleigenaar heeft er toen voor gezorgd dat hij op een stukje kon zonder gras samen met 1 ander paard met wat hooi. 8 dagen ging dat goed, daarna braken ze snachts steeds uit.
Apart kan op deze stalling wel maar dan komt hij 24/7 op een wei te staan, nu staat hij ongeveer 10 uur per dag op de wei en andere uren op de paddock. Achterblijven op de paddock kan niet, die blijft open zodat de andere paarden daar in de schaduw kunnen staan en daar is hun drinkbak.

Enige stalling hier in de buurt waar hij wel in een paddock ( alleen) zou kunnen staan komen ze in de zomer 4-6 uur buiten en in de winter 30 min ongeveer in de paddock op Stap molen.. Daar wordt hij echt niet gelukkig.

De dierenarts zei hij is dit gewend, dan moet je gaan kiezen. Hij vond dat een paard ook niet kan herstellen als hij ongelukkig is. Optie van een kudde van 25+ paarden en zoveel ruimte tegenover alleen of met 1 paard staan is wel echt een enorm verschil.
Ik hoop dan maar dat het zo ook goedkomt. En anders laat ik hem liever inslapen als dat ik hem op een stal zet waar hij amper buiten komt zonder soortgenoten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:33

Lastige keuzes allemaal!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 09:08

Idd moeilijke afwegingen... En stallingen die verder weg rijden zijn?

Mijn merrie en shet kunnen niet echt zonder elkaar maar toch staan ze nu apart. De ene in de paddock en andere op het land. Ik heb een kleine paddock in het land gemaakt met tegels en tapijt dat pony er bij kan staan maar geen gras heeft. Gelukkig ligt dat Tot dusver te werken...

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 08:12

Hoelang wachten jullie met het oppakken van wat licht werk wanneer ze weer goed lopen?

Die van mij was licht bevangen en loopt nu na 2 weken weer helemaal goed gelukkig.
Nog een tijdje laten staan? Of langzaam aan wat beginnen, eerst aan de hand uiteraard.
Hij moet wat afvallen dus het liefst laat ik hem zo snel mogelijk weer wat bewegen.
Zelf loopt ie ook weer rondjes op de track en van de week liep ie zelfs te galopperen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 08:25

Tot binnen een half uur rijden ken ik geen stallingen waren ze voldoende buiten komen zomer en winter, nu een optie hebben om niet op het gras te staan en ijzers zijn toegestaan. We hebben hier overal kleigrond, buiten in de winter is hier vrij zeldzaam. En als het wel is zijn het stallingen waar hij dan op een postzegel in zijn eentje zou staan.

@bcd94 mijn dierenarts zei zodra hij goed loopt weer te beginnen, hoe meer beweging hoe beter. Maar mijn dierenarts vind gras dan ook niet direct een onoverkomelijk probleem.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:32

Hier hetzelfde. 2 weken geleden bevangen geraakt, maar liep met 3 dagen al vrijwel goed. Na een week medicijnen afbouwen en trainen opbouwen, begonnen met 3 km wandelen. Daarna dagelijks (kort) gelongeerd met galop. En uitstappen in het bos.
Na twee weken verzorgster na het longeren erop, en hij liep erg goed, op het harde alleen minder.
Gister ben ik er voor het eerst weer opgeweest: in bak vooral gedraafd en gegaloppeerd en na een kwartier naar buiten gegaan waar hij zeer vlot doorstapte.

Mijn da zegt ook trainen weer oppakken wanneer ie goed loopt: hij moet verbranden. In het gras zit nu niet veel, maar de combi onbeperkt voordroog en gras en 3 dagen beweging waren funest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:45

Ik ben begonnen met wandelen zodra ze uit zichzelf meer ging lopen toen ze van de pijnstilling af was. Gewoon rondjes in de wei. Eerste week dagelijks 5 minuten. Veel rechtuit, de bochten zo ruim mogelijk aansnijden. Als dat geen terugval opleverde dan deed ik de week erna 5 minuten erbij. Op een gegeven moment ben ik op de dijk gaan wandelen, daar heb je veel bermen en dat is wat minder saai.

In combinatie met graszaadhooi/weidehooi ipv onbeperkt weidehooi vlogen de kilo's eraf (wep opletten dat ze niet te snel afvallen, dat neemt ook risico's met zich mee)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:09

Ik heb met Lola erg lang gewacht. Die kwam na een acute aanval in april bij ons. In april dit jaar pas echt begonnen met opbouwen en vorige week ons eerste ritje voor de sulky gemaakt in stap.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 15:35

Maand geleden stond ze bevangen
Van de week ga ik Er weer op , Er op stapwerk doen is een stuk relaxter als Er naast op de ovaalbaan :p

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:35

Beweging is juist goed. Natuurlijk niet in de acute fase!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:52

Hier is de acute fase idd wel voorbij was het al een week voor de verhuizing (toen had ik de metacam inmiddels afgebouwd )

Ben nu sinds dinsdag (ze is maandag verhuisd ) bezig met stap er naast
Gaat dermate goed dat ik aan ohz stapwerk ga beginnen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 18:22

Geven ze tegenwoordig geen Bute meer? Daar heb ik beter ervaringen mee dan met Metacam. Al is ieder geval en ieder paard weer anders.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 18:59

Ik heb er geen dierenarts bijgehad
Ze was licht bevangen , gevoelig rondom maar wel mobiel
Dus in overleg met de hoefsmid apart op zand, hooi, water, volledig supplement en een zoutblok (vrijdag van pinksterweekend)
We hadden nog metacam staan
Dus daarmee gestart en na pinksterweekend bij de kliniek een nieuwe fles geregeld
Met de bestaande fles 4 dagen gedaan, daarna 1 fles vab 100ml opgemaakt met afbouwen er bij en daarna bleef ze goed lopen(ze zal een anderhalve week pijnstilling gehad hebben inclusief afbouw)
En ze kreeg naast de metacam in de morgen , wilgentakken in de avond .

En de woensdag na Pinksteren is ze bekapt (hielen wat omlaag en teen goed afgerond)

Nu op de nieuwe stek zetten we het afvallen voort (en doe ik fanatiek met haar mee ;) ) en zijn we de dag na de verhuis begonnen met activeren

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:17

Ik meld me toch maar even hier nog. Misschien herkent iemand dit. Mijn 25 jarige fjordenmerrie kreeg 2 maanden geleden door het voorjaarsgras acute hoefbevangenheid. Alles er aan gedaan het hele pakket medicijnen, koelen en lymfedrainage. Binnen 2 weken liep ze weer een stuk beter. Sinds dien op een kaal landje met een beetje hooi en ze krijgt een handje Hartog digest met Glucobalans en magnesium. Nu gaat het dit weekend opeens weer heel slecht en het lijkt vooral rechtsvoor heel erg mis te zijn. Ik hoop dat het komt door de hoefsmid die 2 weken geleden al langs zou komen en het nu eigenlijk echt niet meer kan. Maar ze staat sinds vandaag weer op de metacam. Woensdag komt de smid en ben benieuwd wat hij ervan gaat zeggen.
Wat ook opvallend is dat de huid net boven de kroonrand zo nu en dan open is en er steeds nieuwe kleine wondjes ontstaan. Kan de ontsteking een weg vinden door de huid?
Het ziet er nu echt naar uit en het lijkt echt op een gekanteld hoefbeen. Tja en hoe nu verder....foto's laten maken? Of bloedonderzoek? Iemand tips of ideeën?

Afbeelding

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:57

Eefiesvenna schreef:
Ik meld me toch maar even hier nog. Misschien herkent iemand dit. Mijn 25 jarige fjordenmerrie kreeg 2 maanden geleden door het voorjaarsgras acute hoefbevangenheid. Alles er aan gedaan het hele pakket medicijnen, koelen en lymfedrainage. Binnen 2 weken liep ze weer een stuk beter. Sinds dien op een kaal landje met een beetje hooi en ze krijgt een handje Hartog digest met Glucobalans en magnesium. Nu gaat het dit weekend opeens weer heel slecht en het lijkt vooral rechtsvoor heel erg mis te zijn. Ik hoop dat het komt door de hoefsmid die 2 weken geleden al langs zou komen en het nu eigenlijk echt niet meer kan. Maar ze staat sinds vandaag weer op de metacam. Woensdag komt de smid en ben benieuwd wat hij ervan gaat zeggen.
Wat ook opvallend is dat de huid net boven de kroonrand zo nu en dan open is en er steeds nieuwe kleine wondjes ontstaan. Kan de ontsteking een weg vinden door de huid?
Het ziet er nu echt naar uit en het lijkt echt op een gekanteld hoefbeen. Tja en hoe nu verder....foto's laten maken? Of bloedonderzoek? Iemand tips of ideeën?

[ [url=m/zXOrTS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gelukkig komt de smid woensdag, is wel hard nodig..

Kan je haar in een paddock met hooi zetten? Kort gras is erg gevaarlijk

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:59

anjali schreef:
Geven ze tegenwoordig geen Bute meer? Daar heb ik beter ervaringen mee dan met Metacam. Al is ieder geval en ieder paard weer anders.

Ik krijg gewoon bute voor mn pony, heb wel een keer eerst metacam gehad omdat hij licht bevangen was maar dat hielp niet voldoende en toen kon hij alsnog op de bute.

Nu was hij licht bevangen en kreeg gelijk bute, dat helpt echt wel een stuk beter!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 23:27

Mijn pony heeft steeds inflacam gehad waar ze direct na paar dagen goed op loopt ondanks de kanteling. Tweede keer wilde ze Buut geven maar toch inflacam gehaald en dat sloeg ook direct goed aan gelukkig

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 23:57

Eef, ik vind haar voeten er niet mooi uit zien. Lijkt bijna of ze eerder al tegen bevangen ofzo aan heeft gezeten. Helemaal raar omdat ze zo snel alweer goed liep. Ik zou foto’s laten maken, dan weet je wat er speelt. En de smid echt eerder laten komen, dat hangt zo nauw met bevangen paardjes.

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:48

Woensdagochtend 7 uur komt de hoefsmid, dat is helaas een ding op Texel hij is er maar 1x in de week. We denken ook dat ze er vorig jaar ook tegenaan heeft gezeten door de groeiringen. Hij gaat haar speciaal beslag geven en dat de huid soms open is dat heeft hij dus wel vaker gezien dat de ontsteking via de huid er uit wil.
Ik hoop dat het wat verlichting zal geven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:59

Ontsteking boven de kroonrand komt ook voor bij sinker. Hopelijk is dat niet het geval

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 12:48

Er zijn ook smeden die geen ijzers onder een hoefbevangen paard willen doen omdat de voeten dan te gevoelig zijn. Dat heeft een smid mij verteld.

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:12

capopjekop schreef:
Ontsteking boven de kroonrand komt ook voor bij sinker. Hopelijk is dat niet het geval

Bij een Sincker komt de hoefwand ook naar voren dat heeft ze niet. Maar binnenkort weten we meer en ik sta op de wachtlijst voor röntgen foto’s. Die komen zo nu en dan naar Texel om paarden op de foto te zetten.

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:00

De Hoefsmid is geweest en die vond haar zo slecht die durft er nu niks mee te doen. (Geen sincker) Ze staat nu zonder ijzers en nu eerst weer aan de bloedverdunners om te kijken of dat helpt. Pff ik ben bang dat het niet meer goed komt.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:06

Eefiesvenna, weet je zeker dat ze geen hoefzweer heeft? En geef je buut of metacam? Metacam hielp bij die van mij helemaal niks. Buut werkt wat sterker. Sterkte in ieder geval!