[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:34

vescoron, op zo'n wei staat mijn shet met 3 anderen (wel heel groot, maar wel zo kaal) maar 5 uurtjes langer gaat echt niet.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 08:41

Ik heb ook zo'n smid gehad :n
Met onze paarden wil je gewoon geen weken wachten, ik wil een smid die dat begrijpt :o
Heb nu wel een hele fijne gelukkig.

Ik durf 5 uur nog echt niet aan, ben errug voorzichtig dus langer dan 1 a 2 uurtjes doe ik nog niet. Hij staat de hele ochtend in de paddock met anderen en gaat 's middags dan even bij de shet. Dit stukje is denk ik 10 x 30 meter. over een tijdje wil ik het misschien uitbouwen naar 2 a 3 uurtjes, maar is maar net hoe het peerd zich houdt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:03

Vesceron schreef:
Ik heb ook zo'n smid gehad :n
Met onze paarden wil je gewoon geen weken wachten, ik wil een smid die dat begrijpt :o
Heb nu wel een hele fijne gelukkig.

Ik durf 5 uur nog echt niet aan, ben errug voorzichtig dus langer dan 1 a 2 uurtjes doe ik nog niet. Hij staat de hele ochtend in de paddock met anderen en gaat 's middags dan even bij de shet. Dit stukje is denk ik 10 x 30 meter. over een tijdje wil ik het misschien uitbouwen naar 2 a 3 uurtjes, maar is maar net hoe het peerd zich houdt.

Ja, je moet je eigen tempo aanhouden, wat ik wilde zeggen is hoe kort het ook is dat mijne ook niet veel langer erop kan dan 5 uur.
De ene kan 5 uur volle wei aan en de ander nog geen kwartier kale wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:08

FahyaFemke schreef:
ja, elke week de hoefwand kort vijlen. Zodat het paard absoluut zo min mogelijk last van de afwikkeling zal hebben!! Want juist dit, verzoorzaakt dat de hoefwand weer los raakt van het hoefbeen, omdat het door de wrijving aan de grond zich lostrekt van de witte lijn: wat vreselijk pijnlijk is voor je paard!

Ik vind het jammer dat je zegt lijkt me sterk. Het beestje loopt toevallig wel weer. En elke week kon ik er wat afhalen want het groeit als een jekko en elke week heb ik de toon afgerond zodat er geen wrijving kon ontstaan tussen grond en hoefwand - dus geen irritatie aan de al pijnlijke witte lijn! Alles wat je kunt doen voor je paard doe je dan.. dus waarom onnodig pijn laten lijden met te lange hoeven en lastig afwikkelen door de te lange hoeven dus lastig lopen en nog meer pijn krijgen.

Ik denk (met mijn zeer weinige en korte hb ervaring) dat het per paard verschilt. Mijne is 3 wkn terug voor het eerst in zijn leven bevangen geraakt. Hoefsmid is gisteren nog even geweest, maar bij mijn paard groeit het absoluut NIET. Het verbaasde hem ook. Wel goed dat jij je paard zelf kan helpen.

Heeft overigens een soort "spacey" hoefijzer gekregen direct nadat er hb geconstateerd is. Mijn da is tijdens een bijscholing met dit ijzer in aanraking gekomen en ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard zo'n 85% beter liep nadat het ijzer eronder was gezet.

Verder staat mijn paard nog steeds 24/7 op het gras. Wel veel minder gras, maar het kan gewoon niet anders. Hij is sinds 3 dgn van de buut af en loopt als een trein. Ik heb begrepen dat gras vaak een boosdoener is voor hb, maar dat niet elk paard hb wordt van gras. Intussen heb ik mijn paard zo'n 3 p.wk 10 min aan de longe en hij loopt goed. Ik hoop dat hij op deze manier toch wat gewicht gaat verliezen.

Verder ben ik ook erg blij met mijn smid.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:11

FayaFemke, elke week bekappen?
Mijne stond dan op ijzers, maar liep er wel een week of 6 op hoor toen het snel groeide.
Momenteel is 12 weken geen uitzondering omdat het snelle groeien eruit is.

Jesito, als de smid erg goed bevalt is het ene kant toch wel fijn.
Mijn pony wordt beslagen op een manier die sommige verafschuwen. Maar ze loopt er goed op en dan ga ik niet veranderen. :n
Een verandering brengt ook weer risico's.
Maar dan moet die wel komen als je hem belt inderdaad, hier is dat gelukkig geen probleem.

Zo'n wei met kort gras kan wel risico's brengen. Mijn pony staat veel op de weide, ze krijgen 2x per dag een stukje met bloeiend gras. En ik neem ze heel snel weer stukjes af zodat ze geen net aangroeiend gras kunnen eten.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:18

oh ja :o vijlen klinkt als wat anders ja. sorry!
[***] zeker je kijkt per paard. maar gemiddeld genomen groeit de hoef hard genoeg om het wekelijks af te vijlen op de afwikkeling.

jesito wat vervelend. hopelijk hoor je toch vandaag/morgen wat!

vesceron leuke foto. fijn dat het goed gaat.
de chronisch hb shet staat nu aan 5 uren per dag, en hier moet ze stoppen van de DA. het gaat dus eindelijk goed, zonder medicijnen!! Wel heeft ze iets van een voedingssupplement dacht ik.
mijn shetje heeft nergens meer last van. witte lijn is ook weer helemaal dun, en hij staat wel eens de hele dag op de wei, maar liever zet ik hem snachts op de wei en overdag dan maar op de paddock.
de welsh is ook niks aan te merken die we net hebben. die staat precies hetzelfde altijd als de shet op de wei. bij haar zie je alleen nog wel de verdikte witte lijn in het eendenbekgedeelte vd hoef. Ik hoop dat dat binnenkort er uit is.

Dyonne daarom is mijn eerste keuze niet op ijzers te zetten, want je kan dan de wand niet kort houden. hoe zit het dan met het pijnlijke afrollen?? hoeven worden steeds langer, slijten niet af en het afwikkelen zou pijnlijk moeten zijn?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:27

Sja, ze stond al op ijzers toen het gebeurde en er werd zelfs aangeraden die er nog even onder te houden.
Wat betreft afrollen en pijn, ze kon niet eens lopen omdat ze op vier benen bevangen stond. Ze kon daarom ook niet beslagen worden.
Verder wist ik er toen te weinig van, ik heb vertrouwd op veearts en hoefsmeden. Ze is eerste keer na een week beslagen door de smid van Bodegraven. Daarna door mijn eigen.
Voorwand wordt eraf gehaald. Ijzers teruggelegd voor goed afrollen. En ze loopt er al zes jaar op ondertussen en doet het prima.

Overigens op ijzers zetten zou ook niet mijn eerste keuze zijn, maar een pony die al op ijzers staat eraf halen is wel heel heftig.
Helaas staat ze nog steeds op ijzers omdat haar hoeven te snel slijten zonder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:31

Ik ben blij dat Grietje eenmalig op de ijzers stond, het heeft haar wel goed geholpen gelukkig. Ze kon daardoor pijnvrij lopen waardoor we uit die pijncircel kwamen en weer konden gaan lopen waardoor het afvallen sneller ging. Dus voor Grietje zijn ijzers wel haar redding geweest. Die zaten overigens ook 10 weken en er hoefde toen niet eens zoveel af.

Een hb paard 24/7 op het gras houden zou ik echt niet durven. Ik heb mijn andere pony's toen een stuk kaal laten eten en daar heb ik Grietje toen opgezet. Nu heb ik een groot stuk wei waar nauwelijks meer iets groeit waar ze op lopen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:41

Tja, mijn hoefsmid zegt dat ze (voorlopig) niet meer zonder ijzers kan, maar die van mij had dan ook een hele hele dunne zool. Het afrollen wordt geregeld doordat het ijzer rond gemaakt is en niet plat op de grond staat, hierdoor wordt het afrollen vergemakkelijkt.

Vindt het wel opmerkelijk dan de ene zegt dat ze juist niet op kort gras moeten en de ander zegt dat hun pony/paard op een kaal/kort stuk staan.
Ik heb voor kort en kaal gekozen omdat de hoeveelheid gras die ze binnen krijgt dan erg laag is. Er staat zó weinig dat ik denk dat het voor die 1 a 2 uurtjes te doen is, maar dat is echt mijn gevoel en tot nu toe gaat het goed. Heb wel altijd begrepen dat kort gras, wat dus wil groeien, meer fructaan bevat.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:50

Vesceron, voor 1-2 uurtjes lijkt me prima hoor. Nu beperk je in tijd en hoeveelheid, lijkt me super.
Maar als je bijvoorbeeld 24/7 zou kiezen omdat er toch niet veel staat dan krijgen ze wel veel binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:00

@capopjekop, ik zou het met mijn sportpaard ook niet durven hoor. Mijn paard dat hb is, heeft nogal een verhaal. Dus het is voor mij kiezen of delen:
of
hij gaat gewoon met de andere paarden mee op het land en ik hoop dat hij door wat af te vallen, dit nog een tijdje kan volhouden
of
hij kan niet meer met de andere paarden mee het land op (omdat hij hb wordt en te veel pijn heeft), dan is er voor hem nog maar 1 oplossing |(

Hji doet verder niets, kan ook niets (niet veel) ivm blessures. Dit klinkt erg simpel en kort, maar het verhaal achter dit paard is veel te lang en offtopic.

Ik heb een ijzer waarvan de teen open is en de achterkant vrij dik en dicht. De vorm aan de achterkant zorgt ervoor dat er veel druk op de achterkant van de hoeven komt. En daardoor de druk aan de voorkant wordt verlicht. Het is vrij dik aluminium, de straal en de straalgroeven zijn helemaal bedekt. Hij heeft overigens ook hele dunne zolen(was duidelijk te zien op de foto's). Weet iemand of hb bij paarden met dunne zolen pijnlijker is dan paarden met dikke/normale zolen???

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:03

Je hebt kaal en kaal vesceron. Bij mijn weiland zie je enkel grond met hier en daar een sprietje.

Pijnlijker viel niets van te zeggen volgens mijn smid, ieder geval is anders. Grietje heeft sinds haar hb dunnere zolen dan vroeger en heeft nu vaker last van steentjes. Zit ik weer in de stress dat ze een terugval heeft maar is een steentje de boosdoener.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:15

Kan me voorstellen dat je schrikt als ze door een steentje beroerd loopt. Mijne heeft altijd al dunne zolen gehad. Dus ook voordat hij hb werd.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:19

Ik snap de theorie achter de stelling dat het gras op een kale (lees groeiende) wei meer fructaan bevat dan een 'volle' weide. Maar vooralsnog doet die van mij het beter op zo'n kale wei dan op een volle wei! Vertel het mij maar....

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:28

wuswa, ze krijgen op een kale wei natuurlijk wel minder binnen, dus op zich kan het wel beter gaan dan. :j

Mijne heeft ook dunne zolen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:52

Idd dat is mijn theorie ook. Op een kale wei moeten ze veel meer moeite doen om een kilo gras naar binnen te werken dan op een volle wei.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:10

Zo staan ze bij mij. Ze krijgen een vakje superlang gras erbij en dan haal ik in de middag de merrie eruit als de andere beginnen te eten.
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:22

Ik heb nog NOOIT problemen gehad op een kale wei, al heel VAAK problemen gehad op een wei met middellang of lang gras..............................

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:32

IK zit nog eens te bedenken dat het misschien ook ligt wat voor grondsoort. Hier is het erg groeizame grond.
Ik heb eigenlijk maar een kleine wei, maar het is meer dan zat omdat het zo hard groeit.
Middellang gras zou ik niet snel doen. Als je lang gras wilt geven moet het gebloeid hebben.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:43

Ja, maar gebloeid kan ook niet, omdat er dan vaak nog wat zaadresten in zitten, gaat ook altijd fout hier. Arme zure zandgrond hier, trouwens, maar ik kalk en bemest wel.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:15

Tja....ik vind inderdaad vijlen iets héél anders dan bekappen, vandaar mijn reactie.
Maar dan nog....elke week vijlen is imo ook niet echt nodig....dan krijgt het niet eens de tijd om zich te ontwikkelen lijkt wel, maar als het werkt...why not.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:22

Smid heeft vanmorgen toen ik op het werk was nog gebeld en daarna krijg ik hem weer niet te pakken.
Vanavond of morgen heb ik een afspraak met een smid, als hij het niet is is het een andere, klaar.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:26

elcamino je vijlt de 'mustangrol' weg zoals ze die bij het natuurlijk bekappen noemen. dus de onderkant/zijkant/voorkant, de toon. daar is geen ontwikkeling in, dat is aan het begin, waar het groeit; dus bij de kroonrand. Dus wat heeft dan niet te tijd om te ontwikkelen?
Juist door het kort te houden, heeft het de mogelijkheid om weer vast te groeien (de wand dmv de witte lijn aan het hoefbeen) :j

Ik vind het ook moeilijk met die theorie lang gras, en kort gras gevaarlijker. Ik heb er 1 op kort gras staan, soms een hele dag zelfs. niks aan de hand. heeft ook nooit kreupel gestaan zegt oude eigenaar; maar ik zie aan de hoeven dat ze last heeft gehad vd voeding, eendenbekjes dus ik ben voorzichtig. Tot nu toe gaat alles goed, vorige week liep ze wel wat traag in de les.
En de andere, mn shetje die enkele dagen hb stond vd winter vd stress/boxrust, staat met het veulen op de volle wei. Ook nergens last van...

dus bij mij gaan beide theorieën op, op dit moment.

dyonne als ze al op ijzers staan zou ik ze daar ook zeker niet afhalen.
ik begrijp dat het ijzer voor hb paarden wel speciaal ontwikkeld is, met naar achter leggen en afwikkelpunt dus verplaatsen. Heb hier een paard in het dorp zien opknappen met ijzers die er achterstevoren onder geslagen werden... tsjah ook daar bij denk ik dan: als het werkt...why not. beestje loopt wel weer als een trein!

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:00

Het blijft inderdaad moeilijk met het gras, mijn paard gaat in de zomermaanden elke dag een half uurtje in het lange gras en dat gaat goed. Maar wat is een half uurtje dan ook.... Ze heeft ook wel eens in een korte/kleine wei gestaan voor max 3 uur en dat ging niet goed. Dus ook hier denk ik weer wat voor het ene paard wel werkt, dat werkt voor een andere niet.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 20:35

Toch gek...