Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:44

* :o kruipt uit de meeleesmodus*

Helaas is er bij mijn paard ook een peesblessure geconstateerd, nadat madame uit de wei is gesprongen en zo'n 20 minuten over een net omgeploegde klei akker heeft lopen rennen....
's Avonds was haar pees heel iets vol op 1 plek, dus maar gekoeld en aan de hand gestapt op het harde, daarna niks meer te zien. Maar de paar dagen erna bleef het toch wel iets anders als haar andere been en besloten om toch te laten scannen. Ik vertrouwde het niet helemaal. Eenmaal bij de DA bleek dat haar oppervlakkige buiger wat verrekt is en het daardoor iets opgelopen is op de aangetaste plek :\ Einde cross seizoen voor ons en dus eerst maar eens zien dat ik haar weer fit ga krijgen. Dit is inmiddels zo'n 7 weken geleden. Ze mag niet meer in de wei en we hebben vanaf het begin aan de hand gestapt en moesten dit uitbouwen naar 40 min als we op 8 weken zitten en dan terug om te scannen. Dus we zitten nu op 35 min en gaan van de week naar de 40 min. Over het algemeen is ze wel braaf gelukkig, maar langs de weg stap ik haar toch echt met een hoofdstel om en dan naast de fiets, want ze heeft toch wel aardig de pas erin :o Haar been ziet er weer mooi uit, blijft koel en strak al blijf ik nog altijd een hele kleine afwijking voelen.... in principe zou ik na volgende week terug moeten om te scannen en te kijken of ik haar onder het zadel mag gaan stappen, maar ik weet nog niet zo goed of ik er wel op wil als ik nog steeds wat voel aan haar pees......

Ik zit er trouwens wel over te denken om haar met een soort stalbandage op stal te gaan zetten in de vorm van de Kentucky beschermers, of die van CeraTex of Back on track. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:17

Oh gelukkig, ik ben dus niet de enige die de invloeden van het weer merkt. Ik mocht eigenlijk na 2 weken stappen al stoppen met koelen, maar doe het nog steeds. Heel soms als ik geen tijd heb doe ik het niet, maar smeer dan wel even een klodder coolings gel op het been.
Vandaag was been ook mooi dun weer na het stappen, ze wordt wel steeds schrikachtiger en irritanter. Heel vervelend. Ga er dinsdag even op klimmen en dan iemand ander mee die haar aan de hand mee neemt kijken of dat goed gaat. Want alleen stappen heeft ze na 10 minuten haar rondje wel gezien en wordt ze erg vervelend, net zoals bij jou dus N_J

Welkom Jipje, hopelijk geneest het allemaal goed en mag je snel weer beginnen met opbouwen! :(:)

jipje_niekje

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:31

Hoe doe je koelen NOa?? Ik heb van die indra beschermers waar je coolpacks in kunt doen die ik gebruik, dat werkt wel heel goed, blijft zelfs tot 1,5 uur goed koud daar mee.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:04

Die wilde ik eerst ook kopen, toch maar niet gedaan want geef al zoveel geld uit de laatste tijd. Speciaal voer etc. Doe nu 15 minuten afspoelen het been met koud water en dan coolingsgel erop. Geen idee of die coolingsgel ook werkt, haha. Tijdje geprobeerd met coolingspack gewoon tegen het been aan houden, maar dat is geen doen. Mijn paard zat continu met haar been te stampen dus kon het er niet goed tegen aan houden.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:47

JN, ik heb TG ook in de stalbandages gehad, ook die kentucky dingen en bij hem heeft het dus niet geholpen. Dan zou je beter je gewoon stalbandages kunnen doen en niet van die dure dingen kopen.
Wat betreft die verdikking, die zou weg kunnen trekken maar ook kunnen blijven zitten maar daar kunnen ze op de scan wel meer over zeggen.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 16:58

TG, jij hebt dus die recuptex van Kentucky bij hem om gehad? Wat enorm balen dat het toch weer terug is gekomen bij hem ondanks dat je zo voorzichtig met hem bent geweest :(:) :(:) Ga is even overleggen met de DA wat handig is.... eerst alle moed weer verzamelen om een scan te laten maken, eigenlijk ben ik 'bang' voor hetgeen wat erop te zien is......

NOa, ik doe ijsblokzakjes in de indra beschermers en zet haar daar gewoon mee op stal. In de tussentijd kan ik andere dingen doen en wordt haar been toch goed gekoeld :)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:26

Ja heel erg balen. Hopelijk na de zomer een dressuurcarriere. Ja ik heb 4 van die Kentucky dingen, super fijn hoor maar ik denk dat het meer preventief is na zwaar werk en niet als je paard al wat heeft?
Gewoon laten scannen hoor, dan weet je wel waar je aan toe bent...

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:34

Ik ga haar ook zeker laten scannen, voordat ik er uberhaupt iets anders mee ga doen als er naast lopen/fietsen. Maar vind het toch wel weer ernstig spannend :o

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:57

ik werd het koelen met water een beetje zat dus heb ik bij de action van de week een coolpack met hoes gekocht.
kost nog geen 4euro dus ik dacht ik probeer het gewoon, nou het valt me niets tegen, de hoes kan bij elke maat been worden vastgemaakt dus sluit goed aan en door de hoes komt de coolpack niet direct op de huid, er zit 1 coolpack bij maar ik had er nog een van HH en die past er ook gewoon in.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:25

Ik heb gewoon een coolpack vanuit de diepvries in een zeem gewikkeld en die met een bandage om zijn been gewikkeld tot het warmer werd. Zo'n 20 minuten ongeveer. Ik was dat water na een aantal weken wel zat, en nu kon ik in de tussentijd wat anders doen ipv daar staan met die slang.

Ik smeer nu nog coolinggel erop als het wat dikker is en als het normaal is traumeelgel. Dat blijf ik voorlopig ook nog doen.

Vandaag een flinke training achter de rug. Ik heb het gewoon geprobeerd hoe het ging. Een dik uur naar buiten geweest, beugels gaatje korter en veel in verlichte zit gedraaft en gegaloppeerd. En daarna gelijk zijn been gecheckt wat normaal bleef :D . Dus we gaan weer fijn verder. Deze week weer de training in de bak op gaan bouwen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 21:55

barbar schreef:
ik werd het koelen met water een beetje zat dus heb ik bij de action van de week een coolpack met hoes gekocht.
kost nog geen 4euro dus ik dacht ik probeer het gewoon, nou het valt me niets tegen, de hoes kan bij elke maat been worden vastgemaakt dus sluit goed aan en door de hoes komt de coolpack niet direct op de huid, er zit 1 coolpack bij maar ik had er nog een van HH en die past er ook gewoon in.

Ideaal he _/-\o_ en goedkoop! Had die ook al. Evenals hun coolingsbandages, 0.89 cent en ook ideaal. Die gebruik ik nu na een oefenparcours, op de trailer. Als ik dan weg ga haal ik ze eraf en smeer er nog coolingsgel op bij gebrek aan een slang op concours ;-)

Ik heb naast het koelen met de slang ook heel wat potjes coolingsgel en traumeelgel gebruikt.
De coolingsgel was in de aanbieding bij Reaal in Duitsland een tijd geleden (jaja, voor paarden :j ) en toen heb ik er 10 meegenomen, zijn niet zulke grote potten, ideaal, en maar 1 euro per stuk.

Oliebol he als je zo voorzichtig bent en het gaat nog mis :(:)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 17:34

Vandaag was t weer zo benauwd en zijn been was weer ietsje warmer/dikker,.. (om even te checken of het door het weer kwam haha). Maak me er nu geen zorgen om, maar wel frappant dat het weer zo was ;-).

Ben met zadels bezig, al een tijd lang, wat een DRAAAAAAAA-MA.
Hoge schoft, rechte rug,.. niks past, en ze hebben zo weinig springzadels 2e hands te koop. En nieuw is zo duur. Misschien laat ik toch maar wrongen op mn Kieffer VZ dress. zetten.

Teegee: is het Ruiterslot een aanrader qua zadelpassen of niet?
Wordt hier helemaal moedeloos van alle slechte ervaringen van iedereen van zadelmakers hier in de buurt,..
of had ik dat al eens gevraagd? Misschien dat er nog meer mensen uit Twente hier zijn die het weten?
We wilden hem op stal laten komen,..

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:52

Qizz, zadels zijn inderdaad een drama.... Ik kom niet uit Twente dus weet er zo ook niemand. Maar jij mag dus wel weer met je paard aan de slag? En ik heb eventueel nog wel een 2e hands prestige paris D springzadel te koop in het zwart.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 18:26

jipje_niekje: ja gelukkig wel. Het is bij ons nu ruim een jaar geleden gebeurd en hij is nog lang niet waar we waren maar ik ben momenteel blij met alles wat we kunnen ;-). Sinds kort dus zelfs weer af en toe een BB parcoursje ;-) terwijl de prognose eignelijk was nooit meer crossen en springen.

Hopelijk krijgen we geen terugval of 2e blessure,.. ben er wel heel bang voor en we doen ook wel erg voorzichtig, maar ja dat zegt niets, het kan zo weer gebeuren. Dat blijft toch wel heel erg in mn hoofd spoken. Vandaar dat we extra genieten van alles op dit moment.

Ik stuur je even een pbtje over je zadel ;-)

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:37

Qizz uhm twijfelgeval. Ik heb zelf een hele goede ervaring met Klumper.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:11

Qizz, Klumper schijnt goed te zijn of Walter in Enschede? Succes ermee :)

Morgen ga ik weer mijn eerste buitenritje proberen. Neem iemand mee die haar vast houdt aan de longeerlijn. Eens kijken hoe dat gaat, want na 10 minuten komt mijn stoomwals op gang en dan is er geen houden meer aan :')

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 19:31

Walter zit ik al 2 maand op te wachten.. Die heeft steeds niks en zou op zoek gaan. Heb er al 2x achteraan gebeld.
Klumper ken ik niet. Ga ik eens googlen. Thanx. Als dat ook in Almelo of daar ergens zit kan ik daar ook wel eens naartoe bellen wat zij adviseren. Kun je daar ook zadels proberen/rijden?

Ruiterslot komt iig op stal vlg week omdat er nog 3 anderen willen, maar ik wil toch graag meer meningen horen ivm zijn moeilijke rug/schoft voordat ik wat koop.

Het zadel van jipje_niekje zou ook weleens wat kunnen zijn. Hoor vaker dat Prestige goed is voor paarden met hoge schoft. En ik heb er 1 op stal geprobeerd. Was alleen een vz maar zat fijn zacht. En lag ook redelijk.

Noa heb je goed dat er iemand meegaat. Als dat beter gaat, waarom niet?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:22

Walter heeft mij een veel te smal zadel verkocht en toen ik daar achter kwam wou die hem wel voor me opvulle. :S

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 23:47

oh ja das lekker!

ik heb de site doorgelezen en ik ben erg enthousiast over Klumper (en de MSCF), en heb haar gelijk gemaild :D. Die van het Ruiterslot komt voor 3 anderen en die mag de mijne dan ook wel even nakijken wat zijn mening daarover is, maar de echte aanpassingen aan een ander zadel wil ik dan wel graag via Klumper.

Kun je daar bij hun winkel evt ook rijden Teegee? of alleen aan huis?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:25

Je kan bij de Bosrand rijden of ze komt aan huis. Ik heb een hele lading zadels getest met haar en ze kan dan ook ter plekke aanvullingen doen zoals een dikker knieblok of achter iets ophogen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:53

Qizz waarom had je de prognose dat je nooit meer mocht springen en doe je het nu wel? Of begrijp ik dat verkeerd? ik heb qua zadelmakers altijd Edwin Ligtvoet en Gijs Weck, die komen (naar eigen zeggen ;) ) in een heel groot gebied.
Ik wil zelf graag weer een keer met mijn dressuurzadel rijden, maar ik ben bang dat die niet meer passend gemaakt kan worden. Ding is net een wip sinds zijn blessure.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:27

Qizz, ze staan deze week met een stand op de almelose ruiterdagen dus misschien dat het antwoord wat langer duurt :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:06

Qizz schreef:
oh ja das lekker!

ik heb de site doorgelezen en ik ben erg enthousiast over Klumper (en de MSCF), en heb haar gelijk gemaild :D. Die van het Ruiterslot komt voor 3 anderen en die mag de mijne dan ook wel even nakijken wat zijn mening daarover is, maar de echte aanpassingen aan een ander zadel wil ik dan wel graag via Klumper.

Kun je daar bij hun winkel evt ook rijden Teegee? of alleen aan huis?

Ruiterslot ben ik niet zo enthousiast over. Hebben stalgenoot van mij een duur zadel verkocht van 2000 euro, vervolgens lag die voor geen meter. Hebben ze hem opgevuld lag die nog steeds voor geen meter. Toen klumper laten komen om te controleren, zadel paste totaal niet. Nieuw zadel van klumper gekocht en ligt als gegoten. Ze staan idd op Almelose ruiterdagen, dus duurt wat langer voor je antwoord hebt.

Vanmorgen een mini buitenritje gemaakt met paardlief. Was blij dat er iemand mee was die meeliep met longeerlijn eraan. Heenweg was ze erg braaf, vervolgens kwam de stoomwals na 10 minuten op gang en begon steeds harder te wandelen. Terugweg was ze bijna niet te houden en probeerde om aan te galopperen. Blij dat er dus iemand naast liep. Tot nu toe heeft ze verder altijd nog in stap kunnen houden gelukkig. Word wel steeds lastiger heb ik het idee. Maar aan de hand is ze een mak lammetje. -O-

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:04

TeeGee schreef:
Je kan bij de Bosrand rijden of ze komt aan huis. Ik heb een hele lading zadels getest met haar en ze kan dan ook ter plekke aanvullingen doen zoals een dikker knieblok of achter iets ophogen

dat is ideaal, dat ze dat ter plekke kan.
Ben benieuwd of ze op korte termijn tijd heeft.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:14

Noa: dat is mooi lastig als ze zo druk wordt.
Jeetje, dat is minder van RS.
Hij komt maandagavond bij ons op stal voor 4 personen.

Hopelijk kan ik zondag het zadel van jipje_niekje ophalen en kan Klumper kijken of dat wat is voor de mijne. Ruiterslot zegt maandag dan vast dat t voor geen meter ligt (aangezien hij een ander Prestige zadel in gedachten had voor hem). O:) lees overigens wel vaak dat de bomen klemmen van Prestige en erg smal zijn??

Ontopic :D : Noa geef jij je paard nog iets van tranquigel of muisjes?