[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

norton84

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:35

ja in mijn ervaring is een paard met artrose duurder.

suplement elke 2 a 3 maanden ongeveer 100 euro
hoefsmid aangepast ijzer bij mij 100 euro en daar wordt ik mee gemats
dap vaker nodig als ander
eventueel inspuiten van gewrichten vanaf 150 euro per gewricht
los van de andere problemen die ze kunnen krijgen vaak blijft het niet alleen bij dat ene nu zn kogel over 3 jaar 2 kogels dan keer tijdje verkeerd belast bijvb achter weer probleem

als ik naar die van mezelf kijk door artrose si gewrichten aangetast wat is het volgende?
hard gezegd ik zou de koop ongedaan maken hij is 3.5 en dan al artrose

je hebt een paar blz terug door maris geplaats een pagina daar je de verschillende suplementen kan beoordelen op samenstelling en kosten mischien wordt je daar wijzer van?
tis echt heel persoonlijk.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:36

maaikiemike schreef:
norton84 schreef:
paarden met arrose hebben net als mensen pijn. en nee ik ben niet van mening dat je bij het eerste pijntje gelijk moet laten gaan. zeker je probeert een tijdje het nodige zij met middels beweging dap rust pijnstilling etc. maar als mijn paardje die nu ook in lappenmand zit niet volledig pijn vrij kan gaan lopen dan houd het op het is dan voor mij de combi en en en die me doet besluiten dat dit het beste is voor hem. dek dat ze ok niet bedoelt van ach hij staat kreupel laat ik hem maar inslapen.

+1

(kruipt weer even tevoorschijn) Ik heb gezegd dat ik zou stoppen zodra ik negatieve gedragsveranderingen zou zien. Keuze is en blijft moeilijk, weten we denk ik allemaal wel iets vanaf!
(ps. mag me hier niet meer melden, want blijkt dat de kreupelheid een andere oorzaak had dan artrose. Hij gaat behandeld worden en ik hoop op hersteld, maar ben ook realistisch)

wat mankeer hij dan???

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:38

Deze paarden zijn inderdaad duurder, je bent geld kwijt aan medicijnen en aan speciaal voer eventueel.
Ook anders beslag en dierenartskosten spelen mee..

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:18

We zullen het zien. En van de koop afzien NOOIT. Ik ben al helemaal verliefd.
Ik denk dat ik het goed aanpak. Overdag op de wei en snachts op stal goed voer en veel liefde en aandacht.We zullen zien hoever we komen met het beleren voor de kar. Ik hoop dat het gewoon kan maar ik hou er ook rekening mee dat hij het niet kan.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:27

Zo mijn merrie heeft vanmiddag weer een injectie in haar borst gekregen, de vorige heeft best lang gewerkt nu maar weer afwachten.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:23

@Norton
ws peesblessure vanwege scheefstand van voorhoef.

Doet er niet aan af dat ik dit topic erg prettig vond. Kon hierin mijn verhaal kwijt, voelde me gehoord, kon een hoop vragen stellen en vond het prettig alle andere ervaringen te lezen. Bedankt allemaal!
(ps. gezien leeftijd van peerd (19) zal ik hier nog wel terug komen...)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:56

Iig gelukkig voor je dat het geen artrose.
Veel beterschap voor je paard! :)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:59

veel beterschap.
ik baal weer stevig norton had 2 dikke achterbenen denk dat het van de mok komt maar leuk is het niet.
diego had wond op zijn achterbeen gaat weer lekker.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:52

Dank jullie.
Jullie allemaal heel veel succes met jullie paardjes!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:24

ik begin me ook een beetje erg zorgen te maken over mijn mannetje, hij loopt gewoon echt niet lekker, ook niet kreupel ofzo, maar gewoon niet helemaal rad, en hij is ook helemaal niet echt vrolijk meer.

misschien komt een gedeelte doordat we samen aan het rouwen zijn om onze grote vriend Smoke, maar hij is ook gewoon niet echt happy op het moment.
alles wat ik ga doen doet hij heel braaf, maar echt enthousiast is hij totaal niet.

ik ga beginnen met supplement en ben heel benieuwd of dat wat gaat doen, anders ga ik me misschien toch maar eens afvragen of ik hem niet moet laten inspuiten.

zijn tijd naar buiten heb ik vanaf vandaag gehalveerd, hij staat in een paddockje wat nu echt heel erg modderig is, gelukkig staat hij daar wel alleen in, dus hij wordt niet opgejaagd door anderen of gaat zelf achter anderen aan, maar sinds het zo nat is loopt hij echt bedonderd.
alleen wil ik hem ook niet de hele dag op stal hebben, dat vind ik ook zielig.

uiterlijk 1 december ga ik hem verhuizen naar een stal heel dicht bij mijn huis, daar krijgt hij een eigen stenen paddock met 's morgens en 's middags hooi of kuil, en ten alle tijde schoon water, maar ik zit nog even te puzzelen wanneer ik hem ga verhuizen. het liefst zo snel mogelijk, maar ik wil hem nu na de dood van Smoke ook niet door al te veel stress laten gaan, hij is al zo stress gevoelig.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 09:10

dat is zeker heel erg moeilijk mister. ik zou hem goed na laten kijken en eerst zijn been in laten spuiten vordat ik aan de suplementen zou gaan. werkt de spuit niet ben je niet ook nog eens extra veel kwijt aan suplementen. en verhuizen is dan altijd moeilijk. je moet dan gewoon je hard volgen 1 dec is over 1 maand dus dat is goed te over zien. sterkte.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:45

ik ga wel al beginnen met een supplement, en gewoon eens kijken of het wat doet, niet geschoten is altijd mis.

als het niet werkt dan zal ik hem zeker meenemen naar de kliniek om hem door te laten meten en inspuiten, maar ik heb nu echt even genoeg van da en klinieken, heb een soort van overdosis :o

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:35

Daarom, me kan er altijd nog mee stoppen..

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:42

Balen mister dat het nog steeds niet lekker gaat.

Bij mij is gisteren de hoefsmid geweest en die was helemaal tevreden. Hij merkte niks aan Danté en na het beslaan liep ze ook meteen zuiver. Goed nieuws dus en erg fijn want morgen gaan we na een jaar weer op concours.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:57

Meld mij ook weer even.

Lindia heeft afgelopen dinsdag weer een injectie in haar borst gehad ( dit ging gepaard met het nodige gesteiger haha raar ding) maar moet zeggen ze is best druk momenteel en draaft ook alweer redelijk heb nog niet met rijden gedraafd alleen gestapt ( op advies van dierenarts) maar zag dr af en toe wel door de wei heen racen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:04

Hier gaat het ook niet goed. Jessie loopt in stap zuiver, in draf kreupel en staat zodra ze stil staat in de wei met haar slechte been op rust. Deed ze eerder nooit, ze heeft er duidelijk last van. Ga nu eerst de Devil's relief van mijn staleigenaresse gebruiken, dat werkt pijnstillend. Als het daarmee beter gaat dan is het duidelijk dat ze (veel) pijn heeft en kan ik aan de hand daarvan weer verder. Ze staat nu ook weer 's nachts op stal en met haar (ongevoerde) deken op in de wei. Hoop wel dat het snel beter gaat, dit is ook niets. Hoewel ik het er mee eens ben dat je een dier niet te snel af moet schrijven bij een beetje pijn, maar als ze zo duidelijk aangeven dat ze last hebben... Zij kunnen de keuze niet maken, die moeten wij maken. En als ze zoveel pijn hebben dat ze daar non-stop last van hebben en er ook geen lol meer in hebben.. :n

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:06

lindia staat als ze stil staat ook in rust met haar zere been

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:12

Ik hoor/lees het inderdaad meer :j Op zich is het ook niet zo spannend, ware het niet dat ze het voorheen niet doet en nou non stop. Dat is iets wat me zorgen baart. In stap is ze echter niet kreupel, ze stapt zelfs ruim :? terwijl ze in draf echt zwaar kreupel is.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:39

Berdien, ik heb ook een paard die in stap gewoon zuiver loopt.
Maar mijn paard gaat na ongeveer na een kwartiertje draven onzuiver lopen. Hij loopt beter als ik hem verzamel, maar mijn dochtertje kan dat natuurlijk nog niet. Ik maak me er z''on zorgen over. Ik ga een afspraak met een kraker maken.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:14

Hoi Bokkers:)
Wat waren voor jullie de eerste tekenen waaraan je merkte dat je paard eventueel artrose zou kunnen hebben? En hoe gaat zo'n onderzoek?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:27

Bij mijn merrie speelde al langer dat ze moeite had met het onder de massa plaatsen van het linkerachterbeen. Verder geen symptomen. Daarna, toen ze niet meer zwaar in training stond werd ze stijver, ging ze vaker struikelen en op het laatst liep ze erg moeilijk. Toen DA gebeld, die is met een mobiel rontgenapparaat naar stal gekomen en heeft haar op de foto gezet. Begonnen bij het linkerachterbeen omdat daar de klachten weg leken te komen. Uit de foto's bleek artrose in de knie en verwoeste kniebanden. Toen is ze op dieet gezet (hoe zwaarder, hoe meer gewicht ze op brakke gewrichten moeten dragen) en is ze op een supplement (Lubrichon) gezet. Verbetering was snel zichtbaar (met enkele weken al). Helaas gaat het nu, ruim een jaar later, weer minder met haar.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:23

ik merkt voor het eerst iets met rijden net of rechts voor een knikje na gaf ( beetje verder door zakte) en idd achterbeen minder onder de massa plaatsen.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:51

bij mijn paard ook het niet onder de massa kunnen plaatsen van het linkerachterbeen (artrose in linker SI) en hij trok zijn rug hol.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:15

Struikelen en vallen :(

Kingdom4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:14

Bij artrose adviseer ik altijd te starten met Equi Flex.
Na een paar weken ga je over op Equi Mobility.
Beide producten kwam ik eerder tegen in Dubay maar dan onder een andere naam.
Na rondvragen ben ik er achter gekomen dat de producten geproduceerd zijn op advies van Johan Botha en dierenarts Smith.
Onder bovenstaande namen zijn deze topproducten in Europa te bestellen op de Boerenwinkel.nl.