Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:13

Peelie schreef:
mijn gewrichten zelf zijn niet scheef. bij mij staan mijn gewichten aleen maar de ver naar binnen. dus dan is het wel prettig als er gedwongen recht 'afgerold' kan woren.

In ieder geval een afwijkende beenstand zoals bij paarden een afwijking in de benen of hoeven.
Uw lichaam heeft toch altijd de neiging "scheef" te lopen (afrollen) en als je dat gedwongen verhindert krijg je overbelasting met alle gevolgen van dien. Daarom bedoel ik corrigeren ja, maar afdwingen nee.

Mizora schreef:
Zelf loop ik ook schreef (toontredend in de paardenwereld), maar nee, ik vind nieuwe rechte schoenen na enkele keren lopen (zodat de ergste rechtheid eraf is) lekkerder lopen dan de oude die al helemaal scheef zijn. Die duwen je namelijk eigenlijk nog verder.

Dat nieuwe schoenen moet u zien als corrigeren met bekappen en het weer scheef afslijten als dat de afwijking blijft. Als dat niet meer mogelijk is, ontstaat er de overbelasting die ik bedoel met als slijtage op het lichaam als gevolg. Beter uw schoenen die slijten en de ijzers bij de paarden, dan uw lichaam of die van het paard.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:15

Mizora schreef:
Zelf loop ik ook schreef (toontredend in de paardenwereld), maar nee, ik vind nieuwe rechte schoenen na enkele keren lopen (zodat de ergste rechtheid eraf is) lekkerder lopen dan de oude die al helemaal scheef zijn. Die duwen je namelijk eigenlijk nog verder.

Dat laatste bedoel ik.... min of meer dan ;-) Daarom een paardenhoef altijd recht in zijn hoefcapsule zetten.... een blote voet heeft geen opzet a la rim-ijzer... blote voet rolt toch wel buitenlangs af. Je wilt echter voorkomen dat een paardenhoef verder naar buiten geduwd wordt dan ie eigenlijk van zichzelf doet, daarom altijd een hoef recht zetten.

Dat laatste geldt overigens ook voor kunststofbeslag: kunststofbeslagen paardenhoeven rollen exact af zoals ze afrollen op blote voeten.
Derhalve is een opzet in kunststof gelijk die van rimbeslag totaal overbodig.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 20-09-09 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:18

Fabersmid: Bijna, want nieuwe schoenen dwing je zelf al snel in het juiste model, met oude schoenen glij je eerder te ver door en rek je dus juist de verkeerde kant op waardoor je het nog verder uitbreid en je eerder slijtage heb aan knieën en enkels. (bij mensen)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:22

Mizora schreef:
Fabersmid: Bijna, want nieuwe schoenen dwing je zelf al snel in het juiste model, met oude schoenen glij je eerder te ver door en rek je dus juist de verkeerde kant op waardoor je het nog verder uitbreid en je eerder slijtage heb aan knieën en enkels. (bij mensen)

Een paard laat je toch ook niet eindeloos zonder te corrigeren lopen, die bekap je toch ook en bij beslag nieuw beslag? Maar met nieuwe schoenen, bekappen en beslaan zet je nooit je benen en voeten en benen en hoeven vast. De mogelijkheid de beweging te maken die het lichaam moet maken, laat je vrij genoeg om overbelasting te voorkomen. Snapt u nu wat ik bedoel? Zou wat zijn als de mens altijd maar op 1 paar schoenen moet lopen en het paard maar 1 keer bekapt en beslag krijgt bij beslag.
Vandaar altijd corrigeren.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:20

Ik heb hier trouwens een paard dat vanaf mei dit jaar niet goed liep, afgelopen woensdag na vele onderzoeken ect. op EL ijzers is gegaan, met zooltje en silicone... En hij loopt gewoon zuiver :):)

dat was lang geleden :D

Iemand die wilt voelen, vergelijken.. wil hem wel opsturen over 7 weken als ze er onder uit gaan hoor :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:49

Needje schreef:
Ik krijg het idee dat jij EL niets vind Hoeftniet.
Ik heb zelf nooit verschil in gewicht gemerkt eigelijk.
Jammer dat je dat niet goed kan testen met gebruikte ijzers. Ik heb gister bij het opruimen van mn kast toevallig een EL en een normaal ijzer weggegooit. Had t graag gevoeld.

Toevallig heb ik het er van de week nog overgehad en gevoeld. Een EL is inderdaad beduidend zwaarder dan een gewoon RIM-ijzer.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:54

Hoe zwaarder, hoe essentieler de opzet

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 00:13

Ik heb een vraagje :D
Kan wel een nieuw topic openen maar volgens mij zitten hier de hoevenexperts :o

Wij hebben een stapmolen op stal met stenen ondergrond...
Ik wil mijn paard toch wel graag regelmatig in de molen hebben...

Toen ik hem net kreeg raadde een hoefsmid mij voorijzers aan en dat deed ik, ik vertrouw een expert!!!
Drie andere smeden raadde het af dus ijzers eraf!!! Na een goede maand was de nagelrand er mooi uitgegroeid, kwam er een hoefzweer uit (biotex badje, hoef en zool gesmeerd en een kuur van 3 maanden Profeet Star, hoefsmid) en nu zijn zijn hoeven top!!! En hij loopt als een trein!!! Zelfs beter als toen ik hem kreeg, ik denk dat die hoefzweer toen al dwars zat... Vandaag zweefde hij echt door de bak!!!

Nu: Scheuren/ brokkelen niet en zien er heel gezond uit!!! Nu heb ik hem een paar dagen in de stapmolen gezet maar zijn hoeven slijten af! We stappen ook veel meer buiten en dat is meestal ook op de stenen...
Wat moet ik nou? Ijzers erop? Voor en achter? Als ik alleen voor doe ben ik bang dat hij erg op zijn voorhand gaat lopen om de achterhand te ontlasten (of denk ik stom? ik ben geen hoefsmid :D )... Is er een ander alternatief? Hij is bijna 3...
Ik hoop dat jullie snel antwoorden morgenmiddag laat komt de hoefsmid... Wil ook even zien wat jullie denken?....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 00:44

Wat doet een 2-jarige in een stapmolen?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 01:03

Uhhh stappen misschien?...

Maar dat was mijn vraag niet... ;)

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 07:38

wat doet een 2jarige uberhaubt met ijzers onder?

Gewoon lekker zo laten..

En als je echt zekerheid wil, even een fototje plaatsen dan kunnen we het een beetje beoordelen...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:08

Het lijkt mij ook dat de hoeven van een jonger paard nog zachter zijn dan die van een volwassenpaard. Klopt dat?

Ik zou zeggen:
- ijzers eraf
- Paard in de wei ipv de stapmolen

Mocht het echt neit anders kunnen, dan kun je wellicht hoefschoenen overwegen voor in de stapmolen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 08:43

Voor een jong paard is het zeker niet slecht om ook wat op het harde te lopen. Persoonlijk kies ik alleen niet voor een stapmolen. Teveel op een rondje lopen.
Ijzers: nee!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 09:09

scoxxx schreef:
Wat doet een 2-jarige in een stapmolen?

Ja dat is wat ik mij ook afvroeg..
jeetje wat is dat slecht voor de gewrichten zeg!

Lekker zo laten, lekker rechtoe rechtaan lopen of het harde (wel blijven kijken naar de hoeven)
en idd je paard daarna lekker op de wei gooien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:12

rechtdoor op het harde: goed
in een stapmolen op het harde: slecht

om op het beslag terug te komen, de leeftijd niet in beschouwing genomen. Bij veel slijtage van de hoeven door beweging op harde ondergrond is het vaak voldoende om alleen vooraan beslag te nemen, omdat een paard van nature meer gewicht op de voorhand draagt en als jij als ruiter fysisch meer op de voorhand zit en afhankelijk van je rijkunsten je volledige gewicht op de voorhand plaatst.
hieruit komt het verschil in vorm tussen voorhoeven en achterhoeven. Vooraan zijn ze ronder, omdat ze meer druk/gewicht dragen. en a

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:12

rechtdoor op het harde: goed
in een stapmolen op het harde: slecht

om op het beslag terug te komen, de leeftijd niet in beschouwing genomen. Bij veel slijtage van de hoeven door beweging op harde ondergrond is het vaak voldoende om alleen vooraan beslag te nemen, omdat een paard van nature meer gewicht op de voorhand draagt en als jij als ruiter fysisch meer op de voorhand zit en afhankelijk van je rijkunsten je volledige gewicht op de voorhand plaatst.
hieruit komt het verschil in vorm tussen voorhoeven en achterhoeven. Vooraan zijn ze ronder, omdat ze meer druk/gewicht dragen en achteraan iets ovaler van vorm

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:37

kimmert schreef:
Hoi,
Mijn paard is nu een aantal weken van de ijzers(voor) omdat z'n hoeven gingen brokkelen en scheuren door de droogte. Moet zeggen dat het tot op heden enorm goed gaat. En als het zo blijft hij zelfs op blote voetjes bijft.

Hier wat fotos. weet alleen niet meer wat wat is, maar dan hebben jullie toch een beeld. Het is nu zo'n 6 weken geleden en ondertussen is de Hoefsm. al weer 1 keer geweest om de boel bij te werken.

http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180186.jpg
voor
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180185.jpg
Achterkant voor
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180177.jpg
Achter
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180180.jpg
Aanzicht zijkant, hier zie je dat het hoefje voor nog schade van het ijzer.
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180183.jpg
Onderkant van?
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180184.jpg
Nog een onderkant

Niemand iets te vertellen over zn hoeven? :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:06

Bedankt voor de reacties

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:24

Alves aub geen ijzers zodat uw paard in de molen op bestrating kan lopen. Beter is een laag "zand" over de stenen of matten, niet het paard aanpassen op de bodem. Maar de bodem aan het paard aanpassen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:06

kimmert schreef:
kimmert schreef:
Hoi,
Mijn paard is nu een aantal weken van de ijzers(voor) omdat z'n hoeven gingen brokkelen en scheuren door de droogte. Moet zeggen dat het tot op heden enorm goed gaat. En als het zo blijft hij zelfs op blote voetjes bijft.

Hier wat fotos. weet alleen niet meer wat wat is, maar dan hebben jullie toch een beeld. Het is nu zo'n 6 weken geleden en ondertussen is de Hoefsm. al weer 1 keer geweest om de boel bij te werken.

http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180186.jpg
voor
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180185.jpg
Achterkant voor
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180177.jpg
Achter
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180180.jpg
Aanzicht zijkant, hier zie je dat het hoefje voor nog schade van het ijzer.
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180183.jpg
Onderkant van?
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180184.jpg
Nog een onderkant

Niemand iets te vertellen over zn hoeven? :D

Jawel hoor: zit een mooie hoef in (zoals Bandina al schreef ;-) ).... echter 1. welbekende spleet = bacterie/roltstraal en 2. tijd voor een bekapping.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:16

Alves schreef:
Bedankt voor de reacties

Niet l*llig bedoeld natuurlijk en uiteraard heb je het beste voor je paardje voor: maar een 2-jarige hoor 24/7 buiten te staan in de wei met vriendjes en vriendinnetjes.

Gister mijn paard eens in 2 minuutjes :+ (had toch niks te doen) zadelmak gemaakt: ze is 5.... 5 jaren oud dus.
Afbeelding

Over 2 tot 4 weken heeft ze weer een jaar rust, staat 24/7 buiten en zal als ze de 6 ruim gepasseert is.... aan het lichte werk gezet worden.
Longeren doe ik nooit... rondjes lopen vind ik slecht voor de ontwikkeling van zo'n jong dier. Rondjes lopen komt op veel latere leeftijd in gedoseerde mate.
laat staan een stapmolen, afschuwelijke uitvinding.... vind ik persoonlijk :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:41

Grappig toevallig heb ik ook vandaag voor het eerst even op mijn nieuwe paard ook vijf jaar gezeten, ik reed even een klein stukje buiten en Arno liep er wel naast (scheiterd die ik ben :P ) hij gaat ook pas aan 't werk als ie zes is. :-) Geen foto helaas. 8-)

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:23

Scoxx, betekend dat dat hij dat al heeft? Of dat hij meer kans heeft?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:37

Ben vandaag lekker met m'n paard naar buiten geweest, voor het eerst weer op blote voeten. 2 uur weggeweest, waarvan ongeveer de helft over het harde. Is super gegaan, hij slijt alleen de toon voor scheef af (beide kanten binnenvoor meer dan buiten). Vind het wel een vervelend iets, want achter slijt hij wel recht.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:18

dan voor een beetje bijvijlen. dan is allen weer okidokie. En in de gaten houden dat ze want niet korter word dan de zool ;)