Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:14

Waarom zoveel onbeslagen paarden met scheuren in de hoeven?

Onbeslagen is toch juist zo gezond voor de hoeven? De beslagen paarden hebben geen scheuren. :?

Hanneke84

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:21

Mijn pony heeft nooit scheuren en is onbeslagen..
Te lange hoeven, dié gaan scheuren..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:23

Dta valt mij ook op. Maar ik denk dat dat weer met het ijzer temaken heeft. Op het moment dat een hoef wil gaan scheuren kan dat niet omdat het ijzer alles bij elkaar hoord. Dat heb je met een ijzerlooze hoef niet en gaat hij scheuren omdat niks bijelkaar gehouden word en er dus druk komt te staan op te langen tenen.

Dat is mijn hyposhese :P

Mara die heeft het wel een keer gehad. Een heel klein scheurtje, was er ook zo weer uit.

Gelukkig :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:31

die van mij hebben ook nooit scheuren,lopen nooit gevoelig, hebben geen hoefzweren en hebben geen ijzers????

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:35

@ Kinke: hier hetzelfde, al heeft hij vorig jaar -al is is dit niet zeker- wel twee hoefzweren te verduren gehad volgens vorige bekapper, maar huidige hoefsmid zegt dat het waarschijnlijk 'trauma van de wand geweest is'. Wie zal het zeggen....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:36

die van mij nu 7 jaar oud, ooit 1 keer een heel iniminiklein scheurtje gehad. Was er zo uitgefijlt. nooit op ijzers gehad oid. Word nu bijna een jaar natuurlijk bekapt. En dat bevalt super.

De laatste 2 keer een andere hoefsmit, mijn mams had alleen niet gezecht dat ze natuurlijk gedaan moest wordnen. Hij doet ook traditioneel, ijzers ed. Was ze dus tradidoneel gedaan... flits bijna 1 jaar natuurlijk bekappen weg... :S

Verder nog nooit hoefzweren oid gehad... ook nooit kreupel in de hoef oid.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:20

Bijke schreef:
scheurtje zijkant LV
Afbeelding

LV onderkant
Afbeelding

@ Bijke: arabiertje *D
Eens een arabier, altijd een arabier ;-)

Scheuren lijken oppervlakkig. Kenmerkend van een scheur veroorzaakt door een schimmel, is dat deze niet met de hoornlaminae "meelopen" zeg maar. Die lopen dwars door de verticale lijnen heen en kruizen (nemen verschillende lijntjes mee).

Jouw scheuren lopen in 1 enkel verticaal lijntje en lijkt veroorzaakt te worden door wat te lange hoefjes.
Als dit 1 maand geleden is, wordt dit aan het einde van komende maand echt veels te lange hoefjes.
En er zitten wat overige scheurtjes in die witte hoefjes (onder wat "oudere" paarden) vaker hebben: schijnt veroorzaakt te worden door zonlicht en zijn er zo uitgevijld.

Zomers groeien hoeven sneller dan 's winters. Wellicht ook verstandig om zomers de smid wat vaker te laten komen?
6-weken-roulatie-hoefsmid lijkt me voor dit arabiertje absoluut geen overbodige luxe.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:34

Hanneke84 schreef:
Tuurlijk wil je rechte hoeven, dat sowieso.. Dat ostheopatische oplossingen maar voor 1 week zijn ben ik het totaal niet mee eens..

Dat ben ik ook niet met Scoxx eens. Ik weet zowel van mezelf als mijn paard dat het toch echt langer effect heeft.

Mijn paard heeft ook een scheur in haar hoef..een horizontale veroorzaakt door een kroonrandbetrapping afgelopen najaar. Als het goed is zal de scheur er over 1 a 2 rondjes weer uit zijn.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:29

vandaag is mijn paard voor beslagen door een nieuwe hoefsmid en ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. 4 weken geleden is hij bekapt en voor beslagen door een andere hoefsmid, maar die kon helaas niet op korte termijn komen (paard had ijzer eraf geslagen, is al eerder gebeurd).

LA (zonder ijzer)
Afbeelding

RA (zonder ijzer)
Afbeelding

achteraanzicht voor
Afbeelding

Voor aanzicht (ijzer vorige week afgegaan)
Afbeelding

vooraanzicht LV
Afbeelding

vooraanzicht RV
Afbeelding

onderaanzicht LV
Afbeelding

onderaanzicht RV
Afbeelding

zijaanzicht beslagen
Afbeelding

vergelijking nieuw beslag-oud beslag LV
Afbeelding

vergelijking nieuw beslag-oud beslag RV
Afbeelding

Hij staat er op zich netjes op, maar wat krap vind ik (ik kon er niet bij zijn, stalgenoot wel en ik had aangegeven dat hij zijn ijzers al eerder heeft afgetrapt). Bovendien liggen de buitenste takken van het ijzer wat dicht op de straal.
Hij heeft ook ander beslag gebruikt (normaal gewoon "platte" ijzers ipv deze afgeronde) maar daar ben ik niet vies van, ik heb begrepen dat dit beslag hem beter helpt afrollen.
Wat vinden jullie?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:35

Scheuren ontstaan meestal als de wand te lang is. Komt teveel druk op te staan dan.

Woods, waarom heb je m op ijzers gezet? Ik vind dat ie hele mooie blote voeten had!
Ijzers lijken ook wat krap gelegd. (weinig garnituur na 3e nagelgat)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:10

russel schreef:
Waarom zoveel onbeslagen paarden met scheuren in de hoeven?

Onbeslagen is toch juist zo gezond voor de hoeven? De beslagen paarden hebben geen scheuren. :?

omdat heel veel mensen denken dat de smid minder vaak hoeft te komen bij een onbeslagen paard

bij beslagen paarden vallen de ijzers er vanzelf af en móet de smid wel komen

hoeven gaan scheuren zodra ze te lang worden, dat is 9 van de 10x de oorzaak

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:19

Bedankt voor de tips!

Maakt het trouwens een verschil als ik hoefschoenen wil kopen, moeten de hoeven daarom korter zijn ofzo?

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:58

Needje schreef:
Scheuren ontstaan meestal als de wand te lang is. Komt teveel druk op te staan dan.

Woods, waarom heb je m op ijzers gezet? Ik vind dat ie hele mooie blote voeten had!
Ijzers lijken ook wat krap gelegd. (weinig garnituur na 3e nagelgat)

Het paard is niet van mij, hij staat op ijzers voor omdat ze om de dag in de molen gaan. Wat mij betreft mocht het ijzer er ook wel af blijven, maar ik merkte toch dat hij bijv. RV op de toon hard sleet (hij is niet in de molen geweest zonder ijzers!). Aan de oude nagelgaten te zien klopt dat wel, want de nagelgaten dichter bij de toon zittten dichter bij elkaar.

Helaas was ik niet aanwezig bij het beslaan, dus kon dit verder niet met de smid overleggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:50

@ Myour; mijn paard is ook 'scheef' op de hoeven. Ze heeft ook 'uitwaaiende' groei naar binnen toe bij de voerhoeven, wat resulteerd in scheurtjes. Mijn hoefsmid komt elke 5 a 6 weken, om haar recht te houden. In het lijf is ze ook scheef, daar wordt aangewerkt door training. Er kan na 5 weken niet gek veel af, maar om die reden rij ik haar nu eigenlijk volledig op hoefschoenen als ik naar buiten ga, ipv af en toe lekker blootvoets. Zodat ze niet veel slijten en mijn smid er wat meer aan kan bekappen.

Mijn merrie heeft helaas nu ook in haar andere voorhoef een scheur... Wordt ik naar van als ik er aan denken, aangezien daar al tijden een oppervlakkige lijn/scheur te zien, die helemaal tot de kroonrand loopt, en die is nu vanonderen aan het inscheuren... Wordt er kriegelig van als ik er naar kijk.
Hoefsmid komt volgende week weer, kijken wat die er van zegt.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:53

aanvulling: ik heb net met de smid gebeld (ik heb mail gestuurd, nu belt hij, super netjes!)

Hij had de zool met de tang afgetast en vond dat de zool niet genoeg veerde. Voor hem was dat een aanwijzing dat de zool niet dik genoeg is en daarom wat gevoelig zou kunnen zijn voor hoefzweren veroorzaakt door steentjes e.d. Bovendien stond RV al iets scheef door slijtage (dat kan kloppen, deze was er als eerste af, ander heb ik er een dag later afgehaald). Paard heeft wel nette hoeven, maar geen hele harde hoefkwaliteit.
De ijzers zijn expres wat minder ruim gelegd om aftrappen te voorkomen, ik moet nu goed in de gaten houden of de hoefwand er niet overheen groeit en over 5 a 6 weken opnieuw laten beslaan.

Klinkt logisch voor mij, wat vinden jullie?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:54

Moet een zool niet juist hard zijn?
Als je een zool in kan drukken is het toch juist slecht?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:56

Een zool die kan meeveren, lijkt mij ook niet gewenst.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:12

hm, daar zeg je wat. Weet iemand hoe dat zit?

Je zou zeggen: hoe stugger (minder verend) het materiaal, hoe dikker het zou moeten zijn. Dus hoe soepeler de zool, hoe dunner? Of gaat dit niet op voor hoeven?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:08

woods schreef:
De ijzers zijn expres wat minder ruim gelegd om aftrappen te voorkomen,

Wat minder ruim? Ik zie helemaal geen garnituur.. Om aftrappen te voorkomen kan je de takken wat korter houden maar evengoed wel voldoende garnituur houden.
Overigens kan ik mij voorstellen dat het paard problemen had met afrollen omdat het ijzers wat er eerst opzat nagenoeg geen opzet heeft. Misschien dat de ijzers er daardoor ook werden afgetrapt. Met een betere afrol zou dat probleem over moeten zijn.

Maar goed, ik ben geen expert.

Hoelang staat ze in de molen en met wat voor ondergrond?

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:43

fransje23 schreef:
woods schreef:
De ijzers zijn expres wat minder ruim gelegd om aftrappen te voorkomen,

Wat minder ruim? Ik zie helemaal geen garnituur.. Om aftrappen te voorkomen kan je de takken wat korter houden maar evengoed wel voldoende garnituur houden.
Overigens kan ik mij voorstellen dat het paard problemen had met afrollen omdat het ijzers wat er eerst opzat nagenoeg geen opzet heeft. Misschien dat de ijzers er daardoor ook werden afgetrapt. Met een betere afrol zou dat probleem over moeten zijn.

Maar goed, ik ben geen expert.

Hoelang staat ze in de molen en met wat voor ondergrond?

Ik heb het oude ijzers van de zijkant niet gefotografeerd, er zit wel een (kleine) opzet op.
Ze staan om de dag driekwartier tot een uur in de molen, met een stenen ondergrond.

Is er niemand die weet hoe het met de hardheid van de zool zit?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:48

Ga zelf maar na wat het verschil is als je met n zachte zool op een steentje trapt, en met een bikkelharde...

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:15

Met dunne zolen heb je sneller kans op zoolkneuzingen enzo.

Woods, de ijzers die je er nu onder hebt liggen lijken heel erg op de ijzers die ik sinds oktober bij Omar onder zijn voorvoeten heb liggen! Heb jij nou een enkele lip of geen lippen??

Heb jij die ijzers zowel voor als achter? Ik heb achter normale achterijzers voor Omar.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:39

Beslag op 19 oktober 2008 1e keer door mijn nieuwe smid beslagen (hier nog met dubbele voorlip), hij heeft lage verzenen vanwege slecht koud beslag en minder goede smeden in het verleden:
LV
Afbeelding

RV
Afbeelding

Plaatje van beide voorbenen, betere foto's heb ik helaas niet.
Afbeelding

Afbeelding

Op 15 oktober 2008 zagen zijn voeten er nog zo uit (smid van kliniek):

Afbeelding

Afbeelding

Op advies DA heb ik Omar vorig jaar ergens rond eind augustus, na blessure leed mede door cytek beslag, bij smid van een kliniek laten beslaan (naam smid doet er verder niet toe). De smid heeft getracht Omar's voeten op te knappen, maar zijn voeten werden nog gekker dan ze al waren en helemaal vierkant. Ook trapte hij zijn voorbenen met rijden helemaal open, tot kreupel aan toe (had hij nog nooit eerder gedaan in de 7 jaar dat ik hem heb!). Helaas heb ik geen foto van de cytek.

Je ziet trouwens op de 3e foto van boven nog een wond zitten van het aantrappen op RV.

Ik moet eigenlijk nog foto's maken van zijn voeten zoals ze nu zijn. Positieve is iig dat zijn voeten normaal en gelijk uitgroeien en niet meer zo gek snel uitgroeien. Ook krijgt hij niet meer van die rare lange tenen. De smid heeft nu ook meer opzet erin gesmeed wat Omar niet gewend was en er de 1e keer op rv niet mee uit de voeten kon en we het ijzer weer terug hebben gesmeed. Bij de laatste beslagbeurt weer opzet erin laten smeden en deze keer lukte het wel :) Nu achteraf weet ik dat Omar nooit een opzet in zijn ijzers heeft gehad omdat hij al jaren door de 3 smeden die ik heb gehad in verleden koud werd beslagen! Nou ja inmiddels ben ik door schade en schande ook wijs geworden en weet ik precies wat goed voor mijn paard is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:03

Hmm, het lijken wel achterijzers die er nu onder zitten.
Voorijzers met dubbele lip hebben de lippen verder naar voren zitten imo. En van de onderkant lijkt het alsof de voorkant iets recht loopt.
Klopt dit?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:16

Zijn geen achterijzers hoor ;) Het zijn een soort van equilibrium ijzers. Je ziet de ijzers ook helemaal bovenaan van onderkant genomen. Deze lippen zitten er sowieso nu niet meer onder want heb ze nu zonder lippen.

Let wel dat de 1e foto's van 19 oktober de 1e beslagbeurt is van mijn huidige smid op voeten die er echt vreselijk uitzagen! Hij stond zelfs scheef op zijn voeten, wanden waren door de cytek smid volledig weggevijlt..... nou ja om te huilen.
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 28-05-09 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt