[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 07:26

Huilen wat vreselijk Huilen Heel veel sterkte.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:56

Verschrikkelijk... heel veel sterkte Wildgirl.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:59

Wat afschuwelijk! Heel veel sterkte.

Ik blijf met een vraag zitten: waarom, als het paard in de verzekering zit, wordt er dan niet alles aan gedaan om het paard beter te krijgen? De kosten worden immers toch gedekt. Of is ze alleen verzekerd voor 'dood', want volgens mij valt hoefbevangenheid daar niet onder.
Voor het paard is het goed dat het uit haar lijden wordt verlost, maar ik heb toch een beetje een ombestemd gevoel hierover. Het is niet mijn bedoeling om te kwetsen, maar door de adviezen van de betreffende dierenarts op te volgen, is het zeker niet beter geworden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:09

Hé Wildgirl, wat vreselijk Huilen . Maar ik ben het wel met Romeorowan eens, maar aan de andere kant, als ze niet eens meer omhoog wil komen, dan kan ik me ook heel goed voorstellen dat je haar niet onnodig wil laten lijden en stel dat ze erdoor zou komen, HOE komt ze er dan uit, en wat voor leven zou ze dan nog hebben.

Ik wens je heel veel sterkte Ach gut

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:19

Ik bedoel ook niet deze fase. Nu is het goed dat ze haar laten inslapen. Maar ik bedoel de periode dat Wildgirl dit meldde hier en de dierenarts zei dat het paard bijna geen eten mocht hebben, geen stro in de stal, alleen rubberen matten enz.

We hebben tegenwoordig het voordeel van internet. Over hoefbevangenheid is zoveel te vinden, waarom is er alleen naar deze dierenarts geluisterd, waarom niet een tweede of derde opinie gevraagd.
Ik weet natuurlijk niet hoe het allemaal gegaan is en misschien weet Wildgirl er ook het fijne niet van (is tenslotte niet de eigenaar), maar ik heb intens medelijden met het paardje, mede omdat er nog een kleintje in haar buik zit.

Zoals ik al zei is het goed dat ze nu uit haar lijden verlost wordt.

En wat betreft de dikke 500 euro die het al gekost heeft, dat is niets als je paard ziek is.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:22

romeorowan schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe het allemaal gegaan is en misschien weet Wildgirl er ook het fijne niet van (is tenslotte niet de eigenaar), maar ik heb intens medelijden met het paardje, mede omdat er nog een kleintje in haar buik zit.

Dat vind ik ook, gewoon te erg om over na te denken

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:20

Pff... moeilijk zeg! Wat triest dat het zo moet aflopen Wildgirl, maar als ze zoveel pijn heeft, dan is dit de beste keuze, hoe moeilijk dat ook is! Heel veel sterkte!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:37

Romeorowan, ben het volledig met je eens, en vind de behandeling van betreffende d.a. ondermaats, neigend naar onkunde eerlijk gezegd. Maar daar kunnen we met zijn allen niets mee, arm paard, arm ongeboren veul!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:23

Vreselijk nieuws. En veel sterkte, samen met je vriendin.

Het is altijd moeilijk als je op dit punt beland en een "hadden we niet toch dit of dat, of hadden we maar zus of zo", maakt het alleen maar moeilijker om een wijs besluit te nemen.

Ik denk dat het voor het paard beter is. Ze tobt nu al zolang en als ze nu duidelijk laat zien niet meer te willen, dan houdt het op.

Jammer van het veulen. 8 Maanden is nog te vroeg om het levensvatbaar te laten zijn ben ik bang.

Ik heb trouwens wel goed nieuws vanaf deze zijde.
Huifbedpony Wendy heeft gister weer meegelopen onder het huifbed. De hele middag. De reservepony stond klaar, maar was niet nodig. Om de zoveel ritten even getemperatuurd, maar er was niets aan de hand (wel ondertemperatuur en moest dus toch even aan Geerke denken ... Bij Wendy was het 36,5 en toen ze een uurtje gelopen had 36,7. Bij de stilstaande reservepony was het 37,3 ... ook niet bijster hoog Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:28

Fijn dat het met Wendy goed gaat!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:34

ojee,widgirl,wat vreselijk!!!(ben 3 dagen off-line geweest...)
echt heel verdrietig dit,wie roeit die rotziekte nou eens uit?
Heel veel sterkte meid,het was een prachtige pony...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:39

Dankjewel iedereen, haar verzorgster heeft vandaag afscheid genomen en wil er niet bij zijn, ik weet het nog niet maar vind het wel ontzettend jammer dat het zo heeft moeten lopen.
@ isa wat fijn, toch nog positief nieuws

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:20

Goed nieuws van Wendy!
Gefeliciteerd!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:22

Goh, ben ook een tijdje off-line geweest en schrik toch heel erg van het nieuws van Wildgirl!
Ik heb geen ervaring met hoefbevangenheid in combinatie met drachtigheid, maar ik vind dit toch echt een drastische beslissing. De eigenaar is 5 weken bezig....da's nog helemaal niets! 500 euro kosten...dat verbleekt met de kosten die ik de eerste keer had.

Ik vind dit zo sneu voor die merrie en het ongeboren veulen, ik ben van mening dat ze weldegelijk geholpen kan worden...dat er van het begin af aan een verkeerde aanpak is geweest. Als ik het had gekund had ik haar graag overgenomen, want ik ben er echt van overtuigd dat ze gered kan worden. Misschien wel ten kostte van het ongeboren veulen, maar dat krijgt nu toch ook geen kans.

Maar goed...ik weet dat Wildgirl hier ook niets aan kan doen en dat maakt het zo wrang. Ik zit hier echt een beetje van streek achter de computer, want ik wil haar zo graag helpen en het kan niet..... Huilen Het doet me weer denken aan de tijd dat Victor ook niet meer op wilde staan en bijna opgaf, maar toch is hij er weer bovenop gekomen....het kan echt wel.

Bah...wat is het leven toch oneerlijk! Verdrietig
Wildgirl, ik wens je heel veel sterkte toe, het is voor jou misschien nog rotter als voor de eigenaar. Ach gut

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:24

Ik denk er precies zo over, ik vind het zo erg, het laat me niet los, maar idd, er is voor ons niets aan te doen, en voor wildgirl en haar vriendin moet het helemaal vreselijk zuur zijn.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:35

Ik vraag me iets af..... Stel dat dat veulen wel volgroeid zou zijn en levend geboren zou worden.... Zou die dan ook hoefbevangen gevoelig zijn? Ik bedoel omdat de stofwisseling van de moeder verstoord is of dat de merrie insulineresistent is/zou kunnen zijn. Zou zoiets dan ook gevolgen hebben voor het veulen en diens stofwisseling e.d. Misschien is het wel ver gezocht hoor maar ik vroeg het me gewoon af.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:55

Bedoel je hiermee is het erfelijk, of bedoel je dat het veulen dat ook zou hebben omdat de moeder ziek was op het moment van de dracht?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:56

Het laatste, dus dat de moeder ziek was ten tijde van de dracht.

Eigenlijk een beetje naar aanleiding van het verhaal van Wildgirl met die merrie die een 8 maanden oud veulen draagt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:12

mysa schreef:
Ik denk er precies zo over, ik vind het zo erg, het laat me niet los, maar idd, er is voor ons niets aan te doen, en voor wildgirl en haar vriendin moet het helemaal vreselijk zuur zijn.

Het is en blijft ontzettend verdrietig, ben iig blij dat ze nu geen pijn meer hoeft te hebben en als als als daar schiet je nu niks meer mee op dus dat probeer ik maar een beetje over te geven

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:14

Tja, ben geen deskundig, maar het lijkt mij, dat als de glucose- in insulinewaarden van de moeder extreem hoog zijn, dat ook schadelijk is voor het veulen. Ik heb geen idee, wat precies het effect is. Hierbij gaan we er dan wel vanuit dat het paard inderdaad insulineresistent is, wat natuurlijk niet beslist het geval hoeft te zijn. Er zijn wel meer drachtige paarden hoefbevangen geweest, en ik heb nog niet gehoord dat veulens dan ziek ter wereld komen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:16

Wildgirl schreef:
mysa schreef:

Het is en blijft ontzettend verdrietig, ben iig blij dat ze nu geen pijn meer hoeft te hebben en als als als daar schiet je nu niks meer mee op dus dat probeer ik maar een beetje over te geven

O, tegelijk gepost. Nee, klopt joh, als....daar heb je niets aan en je moet het ook over geven, dan houd je het voor jezelf nog een beetje leefbaar.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:41

Ik weet wel van merries die hoefbevangen waren omdat het nageboorte er niet goed af kwam maar niet van merries die tijdens de dracht hoefbevangen zijn. En toen ik daar zo over na zat te denken dacht ik ook dat dat dan ook z'n invloed op het ongeboren veulen moest hebben maar dat weet ik niet. En dan nog afgezien van het feit waardoor ze bevangen zouden zijn geworden. Vandaar de vraag.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:49

Je hoort altijd dat drachtige merries minder snel bevangen worden omdat ze meer voedingsstoffen nodig hebben ivm het veulen. Bij Aurora was dat duidelijk waar, vanaf dat ze drachtig was van Saros totdat hij is afgespeend heeft ze nergens last van gehad (voor en na wel dus).
Maar ik heb hier op bokt ook wel verhalen gelezen dat merries wel bevangen werden tijdens een dracht (volgens mij een pony van Dennis op bokt) maar ik weet niet of dat gevolgen had voor het veulen.

Overigens heeft Saros gelukkig nog nooit een stap verkeerd gezet (even afkloppen hoor), hij is dik zat op het moment maar het lijkt erop alsof hij de voeten van zijn vader heeft. Aurora's moeder had wel altijd problemen, maar ja die ging ook altijd gewoon op een volle wei het hele jaar door, net als Aurora dus haar eerste drie jaar.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:58

EMS is naar alle waarschijnlijkheid een erfelijke ziekte.
Maar voldoende beweging, goede voeding hoeft het niet altijd aan het licht te brengen. Isabella's moeder en voorzover ik het weet al haar zussen, zijn nooit hoefbevangen geweest. Maar zowel moeder als zus zijn wel eens zomaar spontaan kreupel geweest zonder aanwijsbare reden (alsdus huidige eigenaar). Echter niet bevangen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:18

Wessels moeder was ook bevangen. Het verloop van het ziektebeeld en de symptomen waren precies hetzelfde. Alleen wist ik bij Wessel veel eerder en beter wat er aan de hand was, dus is het bij lichte bevangenheid gebleven. Dat het erfelijk is, daar ben ik dus eigenlijk wel van overtuigd.