Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:20

taverno schreef:
Wat bedoel je met een katrolijzer Uppojono?

Zo een helemaal rond ijzer.. Dacht dat die katrolijzer heette.. }:0

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:22

Ok, het zit in zijn lijn dat het erfelijk kan zijn Allejandro?
Tja ik had allerlei dressuurplannen met hem en af en toe een sprongetje....maar denk dat ik dat al helemaal kan vergeten...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:22

heet dat eggbar toch? Of een balkijzer?

Uppojono

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:26

Ja klopt.. Ben nu even gaan zoeken en die ik bedoel is een Eggbar ijzer.. Ook moet hij er zooltjes onder, al vraag ik me af wat het doel daarvan is..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:28

opvangen van de trillingen op het gewricht...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:34

Okeej.. Dank je.. Nou ik hoop dat het gaat helpen, en dat die arme ziel snel beter gaat lopen en het belangrijkst natuurlijk dat de pijn overgaat.. Vind het zo sneu dat hij van een stoere bink, de laatste weken is veranderd in een depressief zieltje..

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:35

Ik dacht dat Eggbar`s al tijden achterhaalt waren,wordt nog maar weinig gebruikt omdat met zo`n ijzer eerst de achterkant van de voet neerkomt en zo een hefboom werking ontstaat.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:44

Dat idee had ik ook eigenlijk....
Ik heb een regulier ijzer met een flinke opzet en een leren randje en ga naar een breakover ijzer voor een betere afwikkeling.....

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:11

Hmm dan zal ik het nog even navragen.. De dierenarts zei tegen mij dat die op ijzers moest en aangezien ik alleen weet van die ronde ijzers die gebruikt worden bij hoefkatrol, vroeg ik of die op een 'katrolijzer' moest. Dat bevestigde de dierenarts, maar misschien bedoelde hij een ander ijzer dat bij hoefkatrol wordt gebruikt.. Ik zal even met de hoefsmid overleggen..

Dan is bokt echt handig zeg. Anders had ik zometeen iets helemaal verkeerds tegen hoefsmid gezegd..

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:28

Misschien kan je hoefsmid ook overleggen met je da?
Dat heeft die van mij in ieder geval gedaan. Hij kwam naar de kliniek toe, bekeek de foto's en overlegde met de da wat er verder moest gebeuren.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:29

Zou het idd even navragen bij je smid, voor ie straks op verkeerde schoenen staat

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 12:29

hihi Innepin, zelfde kliniek, zelfde smidje....
Bor is ook op de kliniek beslagen adhv van de fotos en diagnose

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:45

:D
Ik was er heel blij mee. Volgens mij heb ik er niks extra's voor hoeven te betalen en het was meteen goed geregeld. Da keek het nog even na ook.

Arabia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:44

Hanneke84 schreef:
Iedereen heeft zijn eigen doelen en als je zelf perse de sport in wilt dan denk ik dat een goed huisje voor hem zoeken eerlijker is dan om hem in te laten slapen? Ik heb wel het idee dat als je zo gefocused bent op wedstrijden dat je paard meer weg heeft van een wegwerpvoorwerp :o Zo van als die niet meer bruikbaar is pak ik een nieuwtje :\

Mijn pony mag best grasmaaier worden als hij maar pijnvrij in de wei kan dan ben ik al een blij mens.
De rest is alleen maar extra meegenomen :)

Je moet wel snapen dat ik ook een mens ben heah? Ik vind het net als iedere eigenaar verschrikkelijk vervelend. Ik kan alleen niets met een paard dat niet recht loopt en waar ik steeds met twijfel op moet stappen. Daarbij wist ik niet [andere quote] dat ze hoefkatrol had, anders hadden we haar nooit gekocht. En nogmaals, ik heb een paard om te rijden, niet om als zorgekindje te nemen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:47

ja dat heb ik ook, maar ik neem wel de verantwoording ervoor......
Als jij een rijpaard wilt, en je huidige paard gaat niet meer recht lopen dan dien je je verantwoording te nemen. Zo simpel is het toch echt. Wees reeel, neem afscheid (inslapen of slacht) en koop een nieuwe. Maar ga niet een ander met het probleem en de kosten opschepen.

Arabia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:54

als wij een ander 'met het probleem en de kosten opschepen' dan maken we hun van tevoren duidelijk hoe het zit. Misschien wil iemand anders, ookal acht ik die kans klein, een paard met alleen dresuurcapaciteiten. [ze mag naar de M2] En als ze weer recht gaat lopen, is er altijd een risico dat ze weer slecht gaat. Daarbij zijn er misschien mensen die graag een grasmaaier hebben, wie weet.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:57

tja daar verschillen we over van mening Arabia, ik vind dat je een kapot paard niet willens en wetens kan verkopen, maar dat je hier zelf je verantwoording in hoort te nemen.
Vind het idd overkomen alsof t een gebruiksvoorwerp voor je is.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:05

Ik ben het met Esther eens,als een paard met HKO zover is dat hij alleen maar als grasmaaier kan dienen,ook grasmaaiers krijgen problemen op den duur.

Wees fair voor het paard en neem op een andere manier afscheid.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:07

Als het een grasmaaier zonder pijn is zullen er vast wel mensen zijn die zo'n dier een goede oude dag kunnen en willen geven!
Ook zijn er rusthuizen waar zulke paarden terecht kunnen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:08

Paard is niet voor niets grasmaaier, ook een grasmaaier moet pijnvrij kunnen rondlopen... kreupel= pijn.
Erg oneerlijk naar het paard toe.
Mijn oude staat nu dienst te doen als grasmaaier, op het moment dat ie krom gaat lopen, gaat ie toch echt naar de paardenhemel.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 22-09-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:10

Ja maar bij HKO kan het gewoon ieder moment terug komen die pijn en ik hoop dat dat ook tegen die mensen die zo`n dier aanschaffen gezegd wordt.

En ik denk ook wel dat er genoeg kwalen zijn waar het paard heel gelukkig in het weiland kan zijn maar met HKO heb ik mijn twijfels.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:10

Taverno: deze dame vindt het wrs. vooral jammer voor zichzelf want zij kan geen wedstrijden rijden, en wat het paard betreft....die mag lekker met pijnlijke poten bij een ander grasmaaier gaan spelen

Arabia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:29

Esther; Jij doet net alsof ik geen gevoel heb, komnou. Ik zeg toch als ze hersteld. Ze heeft bijna een jaar recht gelopen op die hoefijzers, en ik snap ook echt wel, dat je een kreupel paard ook niet kán verkopen. Het is vooral omda tik niet de onzekerheid wil hebben elke keer als ik erop stap.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:39

Ik denk dat Arabia het vooral om de sport te doen is, wat ook heel leuk is natuurlijk.
En voor andere mensen geldt; je koopt een beest (hond, kat, paard) en je zorgt er zijn hele leven voor. Zo ben ik tenminste opgevoed.
En dat is voor iedereen verschillend..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:56

Eggbars zijn iderdaad achterhaald,mijn paard had ze bij de vorige smit.