Mijn shetlander Bonnie liep een maand geleden niet goed toen ze het weiland op mocht dus haar weer van de wei afgehaald en nagekeken.
Ze maakte alleen korte pasjes, geen pulserende aderen voelbaar in de kootjes, geen warme hoeven, geen dikke manenkam, niet van het ene been op het andere been gaan staan geen koorts enz.
Toen ik de hoeven nakeek zag ik wel dat de straal niet meer zo netjes was. Haar terug gezet in de zandpaddock en de hoefsmid laten komen. Die heeft de stralen bij gesneden maar volgens hem was de pony niet bevangen en kwam het korte lopen niet van de stralen. Toen ik haar terug bracht naar de paddock had ik het idee dat ze wel pijn had dus toch maar een DA erbij laten komen.
De DA heeft haar grondig onderzocht en dacht toch aan lichte hoefbevangenheid, dus 3x per dag de hoefjes afspuiten en de pony kreeg metacam voor geschreven. Na 2 dagen knapte het al op en liep ze bijna al weer normaal. Na 10 dagen zag je niets meer aan haar dus de weidegang langzaam opgebouwd.
Toen ze hengstig was haar naar de hengst gebracht en daar kwam ze op een hele schrale wei te staan en kreeg ze 's morgens en 's avonds een plak hooi.
Ik kon haar vrijdag weer ophalen ze liep toen op een ander stuk land waar meer gras stond maar ze liep toen gewoon voor zover ik het kon zien en merken.
's middags is ze thuis nog een 1/2 uurtje het land op geweest samen met de andere pony. Na de weidegang haar gewassen want haar achterbenen waren erg vies nog steeds liep ze gewoon. Zaterdag wilde ik haar in de paddock zetten zet het deurtje van haar stal open maar ze wilde niet haar stal uit, dus ik pak een pluk manen en trek haar iets naar de deur toe, toen schrok ik want ze liep heel moeilijk.
Haar terug gezet en de DA gebeld. Gelijk werd ze weer op de metacam gezet en op ascal poeders ook haar beentjes moet ik weer afspuiten 3x daags. Ze staat nu weer volledig in de paddock met "oud" hooi. Ze begint al weer redelijk goed te lopen. Maar vanmorgen (maandag) met het afspuiten vond ik haar toch wel magerder worden,toen ik haar terug zette in de paddock ging ze van het hooi eten en toen begon ze weer proppen te kauwen.

_Karin @ [MD] Weet iemand raad? Shetlander blijft proppen kauwen.
Sinds december was het proppen kauwen ineens over maar nu begint ze dus weer.
Nu is mijn vraag mag een bevangen pony compact gras eten van Hartogh want dat kreeg ze de vorige keer en dat kon ze wel eten zonder er proppen van te kauwen. Ook kreeg ze gras mix maar dat durf ik haar nu niet te geven want daar zitten ook brokjes in.