Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 11:52

Klopt trouwens wel Annetje dat ik met springen lantefantiger rij ;-). Durf daar nog niet teveel te vragen en daar maakt ie dan ook gretig misbruik van door veel te hard te gaan enzo haha...

Gulpje.. Mijne had zijn been na het smidbezoek dus vorige week ook wat dikker. Gebeld maar zou ook maar eens wel gaan rijden. Ook springen. Heb vreselijk getwijfeld maar t toch gedaan en ja hoor. Been weer mooi dun na t springen. Idd erg verwarrend soms.

Nou heb om 13u dressuurles. Hoop dat zn been dun blijft. Rustig aan doen maar weer... Instructrice ff wat temmen. Die wou er zelf eens op en ik ben bang dat ze dat teveel wil zoals iedereen die vindt dat ie wel meer kan. Moeilijk soms hoor. Om bij je eigen gevoel te blijven...

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:07

Dan was die van jou wel redelijk snel genezen Annetje. Gelukkig maar! Hopelijk blijft het ook goed nu.
Hoe ging je les Qizz? Waren de benen goed te pas ;-)?

Ik ben vandaag niet bij paard lief geweest, voel mij er onwijs schuldig over... Maar ben gewoon gebroken, 2x per dag een 20 minuten rijden daar heen de halve dag mee bezig zijn. Gelukkig lieve stalgenootjes die zo nu en dan even een stap avontuurtje over willen nemen. Blij dat de vakantie bijna voor de deur staat, heb ik tenminste wat meer tijd. :)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 12:51

Noa dat heb ik ook gehad hoor. Het is onwijs vermoeiend na een tijd om het steeds weer op te brengen. Ook al doe je het graag. Na 3 maand voelde ik me bij wijze van overspannen. Kon weinig meer hebben. Was gewoon kapot. Daarna ging het gelukkig weer beter toen ik er na 3 maand weer op mocht.

De les ging best goed. Hij vindt t erg moeilijk allemaal dat wel. Maar t gaat steeds beter. Alleen was vanochtend weer zijn been dikker. Weer gebeld maar zou me daar niet teveel zorgen om maken. Moeilijk... Want dat doe ik toch wel. Misschien voorlopig even wat meer buitenrijden.. En niet teveel dressuurrijden. Ik vermoed toch (ook) wel dat dit mede komt vd standsverandering bij de smid. Want na t rijden is het weer mooi dun. Hij is daar wel gevoelig voor.

Vanavond maar lekker een grote ronde stappen over de harde weg. Het lijkt net een stalbeen want na de wei is ie ook weer dunner.

Wat denken jullie trouwens over op gras rijden? Persoonlijk denk ik dat hij beter nu op een mooie zandbodem kan lopen dan op een grasveld dat niet mooi vlak is. Mijn instructrice denkt dat gras beter is. Een vlak voetbalveld lijkt me geen probleem maar helaas zijn de wedstrijdterreinen vaak niet zo mooi vlak. Ben ik te voorzichtig als ik de komende tijd liever nog op zand rij tot ie wat sterker is?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:12

Soms kan het ook geen kwaad om een weekje even op t harde te stappen. Doe ik ook tussendoor :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:13

Als het om een niet heel vlak veld gaat zou ik daar ook huiverig voor zijn Qizz :j

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:35

Quiz, ik rij ook overal op, het enige waar ik op let is dat de bodem niet te los is. Villie zijn been blijft ook nog steeds werken. Zolang het niet dikker wordt door het werk zelf, dus als het niet dikker is direkt na het werk blijf ik gewoon opbouwen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:06

Apart dat bij jullie de benen toch steeds weer dikker worden. Ik zou daar echt zenuwachtig van worden :o Ik rijd in principe ook overal op nu, maar modderbodems (zuigt) en zware zandbodems probeer ik zoveel mogelijk te omzeilen.

Hoe ziet jullie weekschema er eigenlijk uit? Hoevaak rijden jullie en wat doen jullie na een dag rijden?

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:28

eergisteren was ik zo blij, het been was weer mooi dun! heb die dag een stukje gewandeld voordat het weer dikker werdt, gisteren ook een stukje gewandeld beide keren gewoon 15 minutjes!
Kom ik net naast stal, denk stop even om haar lekker hooi te geven, is haar been weer dik! :( pff..

vandaag of morgen komt ook nog eens de hoefsmid en misschien nog wat anders! ben benieuwd! :D

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:33

In principe rij ik minimaal 5 dagen per week en dat varieert van 20 minuten naar 50 minuten. En ik wissel ritjes buiten af met trainen in de bak. Nu op dit moment heb ik wat stapjes terug gedaan en ga ik vandaag weer voor het eerst in de bak trainen. Maar tot 4 weken geleden had ik hem op 90% van de normale training. En dan bedoel ik aardig pittig, met in de draf ook al zijgangen meepakken, flinke galoptraining. Het enige wat ik nog niet deed was een kleine volte rijden, maar wel dus slangevoltes.

Je moet het eigenlijk zo zien bij die van mij, zijn been blijft constant een beetje werken, de kliniek zei toen dat dat altijd zo zou kunnen blijven. Zijn 'nieuwe' pees was in november ca 1/3 dikker dan normaal. Hierdoor krijg je dat zijn been sneller gaat werken. Dat kon nog weg gaan als ik weer volledig aan het trainen was, maar het kon ook zijn dat de pees nooit meer de normale dikte zou krijgen. Hier zou hij verder geen last van hebben, maar wel zou zijn been een beetje blijven werken. En dat is dus zo minimaal dat ik me daar geen zorgen over maak. Als het dikker is als normaal, dus wat hij een aantal weken geleden had na behandeling van de osteo, dan maak ik me dus wel zorgen en doe ik eventjes een paar stapjes terug.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:07

Dat is bij mijn paard ook gezegd. Ik rij nu zo'n 4 a 5x per week. Zit op 8 minuten draf en rijd daarin alleen nog grote voltes en rechtuit en in stap doe ik veel halthouden, schijnovergangen etc. Verder pak ik er soms een stukje travers en schouderbinnenwaarts bij in stap. Bij mij hetzelfde, been is soms dun, dan weer wat dikker maar het is nooit dikker na het rijden. Over een paar weken DA weer even bellen en dan weer verder opbouwen, van 8 naar 12 minuten draf. Dat 3 weken en dan mag er weer 5 minuten draf op, dan zitten we op 17. Ik denk dat we dan ook mogen galopperen :j

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:36

Barbar, ja beide voorbenen. Ene echt 2 gaatjes en de andere "alleen" vocht. Geen gaten of iod zichtbaar maar toch wel geirriteerd.

Qizz, ja 2 van de 3 in de lappenmand... ze staan nu in het Twentse land in de wei. Wel goedkoop :P

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:17

Dat dikkere been blijven ze ook houden als ze niet in training zijn. Die van mij is dus op 21-jarige leeftijd met pensioen gegaan i.v.m. peesblessure die niet goed wilde herstellen (checkligament 90% kaduk) - heb ik vele p's geleden in dit topic wel eens verteld. Die staat nu 24/7 op wei en in schuilstal. Wandelt lekker rond, heeft geen pijn, maar ook daar 'werkt' de pees nog wel eens en is het soms ineens weer dikker, dan weer dunner.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:17

Hoe gaat het verder met je paard Ester? Is hij nog steeds happy?

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:13

Ha Gulpje, en de rest!

Leuk dat je het vraagt. M'n oude heer heeft een zware winter achter de rug. Wennen aan zijn nieuwe plek, met die kapotte pees, niet meer in training, dus meteen verlies van spieren en conditie, koud (het was -20 in de Ardennen sommige dagen), per ongeluk een trap van een ander paard tegen zijn schouder, wat ernstig leek te zijn (en gelukkig meeviel)... nog een keer erg ziek geweest... Het zat hem bepaald niet mee het eerste half jaar.

Maar nu, sinds april zo'n beetje, gaat het meer dan prima met hem! Hij ziet er goed uit, is prima uit de wintervacht, heeft weer praatjes voor tien, doet alles voor eten, heeft prachtige appeltjes op z'n vacht. Echt fijn om te zien. Ik kreeg van Hinniken House laatst nog een foto door waar hij in het gras ligt te eten, volkomen relaxed, met de rest van de kudde erom heen. Liggend eten, de ware luiheid. Hij heeft een paar maanden terug vriendschap gesloten met een andere ruin en die twee zijn 2 handen op 1 buik, staan altijd kop aan kont, heel schattig.

De pees is dus blijvend wat dikker, maar de eigenaresse van Hinniken House heeft al wel geopperd dat ik de volgende keer dat ik langskom mijn zadel wel mee kan nemen, voor een staprondje rond de heuvel... Dat lijkt me heerlijk. Hij krijgt echt alle zorg en aandacht die nodig is, ben erg blij met mijn beslissing. Ben zelf lekker aan de gang met een nieuw paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:24

Wellicht kan ik mijn vraag ook aan de experts stellen:
Ik heb even wat advies nodig, omdat ik zelf niet helemaal weet hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Mijn paard staat denk ik een goede 2 jaar stil nu. Eerst werd hij nog wat recreatief gereden, maar vanwege een peesblessure moet ik op een gegeven moment stoppen met rijden.
Hij kwam op de zogenaamde postzegel te staan en ik ging hem opbouwen, stappend aan de hand. Helaas moest ik na een maand van revalidatie voor mn werk naar het buitenland en ben ik daar 8 maanden verbleven. Mn paard kreeg steeds grotere weides thuis zodat hij op deze manier kon revalideren.
Na die 8 maanden heb ik zo af en toe wat stapritjes gemaakt op de harde weg, maar verder niets noemenswaardig.
Inmiddels is mn paard 16 en zou ik ongeveer 2 keer in de week weer met hem willen gaan rijden. Dwz,een bosritje (half uur) en een keer training in een NIET zware en vlakke bak. Deze training is dan max 20 minuutjes, dus ook niet erg belastend wellicht?
Het is eigenlijk meer een soort bezigheidstherapie omdat ik zie dat hij zich soms wat verveeld.

Mn paard loopt niet kreupel of wat dan ook door de peesblessure, maar kan het zijn dat deze weer op gaat spelen door belasting van mij?
En hoe kan dit eventueel opgebouwd worden?
(nb, ik raadpleeg deze week nog een da, wilde hier alleen even naar wat meningen kijken)

NB: Mijn paard heeft deze 2 jaren dus gewoon altijd op de weide gelopen! (van postzegel opgebouwd naar grotere weide)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:28

Rowdine, wat voor blessure had je paard precies? Daar zit namelijk erg veel verschil in.

Mij lijkt dat een paard na twee jaar echt wel genezen is wanneer hij niet meer kreupel loopt. Ik zou er dus niet te bang voor zijn en rustig aan (!!) op gaan bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:38

Annetje schreef:
Rowdine, wat voor blessure had je paard precies? Daar zit namelijk erg veel verschil in.

Mij lijkt dat een paard na twee jaar echt wel genezen is wanneer hij niet meer kreupel loopt. Ik zou er dus niet te bang voor zijn en rustig aan (!!) op gaan bouwen.

Een peesblessure aan het voorbeen van middelmatige ernst.
Hij loopt eigenlijk weer helemaal normaal, draaft en galoppeert vrolijk rond. Ik vraag me dus alleen af hoe je dit rustig opbouwt.
Begin ik met alleen stappen of ook wat rondjes draven? Of moet ik helemaal vanaf het begin beginnen en stappen aan de hand etc?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:40

Rowdine schreef:
Annetje schreef:

Een peesblessure aan het voorbeen van middelmatige ernst.
Hij loopt eigenlijk weer helemaal normaal, draaft en galoppeert vrolijk rond. Ik vraag me dus alleen af hoe je dit rustig opbouwt.
Begin ik met alleen stappen of ook wat rondjes draven? Of moet ik helemaal vanaf het begin beginnen en stappen aan de hand etc?

Ik zou beginnen met half uur tot 3 kwartier stapritje maken. En dan af en toe een stukje draf tussendoor. Dit een paar weken volhouden en dan steeds iets verder uitbreiden, klein stukje galop erbij pakken op een gegeven moment etc. En vooral goed op het been blijven letten, of het na het rijden niet veranderd van dikte of warmte etc :). Anders stapje terug doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:14

Super bedankt! Ik ben toch wat onzeker en gelukkig onervaren op dit gebied!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 15:34

ik zou het inderdaad ook zo doen, ook bij een paard die niet stil heeft gestaan met een blessure. Wanneer een paard twee jaar niets gedaan heeft moet je het gewoon rustig aan opbouwen. Ik zou je paard ook enkel om de dag trainen, zodat er elke keer een dag herstel tussen zit voor de spieren en de pezen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:44

Oooh ik baal zo! Laatste 3 dagen was het been super strak, geen bultje vocht in het been. Alleen een lichte zwelling waar checkligament zit. Ik helemaal blij, been zag er goed uit, paard was vrolijk en stapte braaf mee aan de hand. Zit nu met stappen in week 5, dus blij dat het been er zo uit zag. Nog nooit was die zo dun geweest in de afgelopen weken. Kom ik vanmorgen op stal, ja hoor.. Been weer dik en warm. Na het stappen gelukkig koud en dun zoals vorige dagen, maar 4 uur later weer wat dikker en warmer. Zou dit kunnen komen door de wisseling in temperatuur steeds? Vandaag erg benauwd dus meer vocht? Afgelopen dagen koel en nat dus slank been. Of is dat te ver gezocht? Baal hier zo van, nu toch et idee dat ik wat fout doe of dat ze misschien toch haar stal verbouwd als ik er niet ben? Dat been geeft mij zoveel kopzorgen, bah! 25 juli terug naar de kliniek na 10 weken stappen.. Hopen op goed nieuws!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 08:45

Ik heb soms ook het gevoel dat als het erg warm is het been ook wat warmer en dikker is... Weet niet of het echt daardoor komt, maar een tijdje terug had ik dat gevoel ook. Plus dat het af en toe net een soort stalbeen lijkt met vocht smorgens. Wat dan later weer wegtrekt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:11

Ik denk dat het op zich wel met het weer te maken kan hebben. Sowieso ook wanneer er door warm en vochtig weer meer vliegen op stal zijn, je paard gaat meer stampen en dus wordt de pees meer belast.

Koel je nog wel N0a? Ik kreeg het advies om dat in het begin gewoon af en toe te doen en na een intensieve training doe ik het nu ook nog steeds. Schijnt goed te zijn voor de pezen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:55

ik had ook al gemerkt dat als het warm is het been dikker is en met koud weer weer dunner.
ik dacht dat het toeval was maar ik ben dus niet de enige :)
ik koel verder het been iedere dag maar heb niet het idee dat het daarna dunner is.
toch heb ik het idee dat het wel iets beter gaat, in het begin stapte hij heel erg voorzichtig en met draven was hij stokkreupel.
nu stapt hij gewoon door en als hij perongeluk een stukje draaft moet je goed kijken om te zien dat hij niet helemaal rad is.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:05

ook ik had al het idee dat het ook aan te temperatuur kon liggen.
Bij die van mij is het ook afwisselend hoe het met haar been gaat. Helaas is ze de laatste tijd niet meer zo braaf met stappen, dus na 10 minuten draai ik me meestal maar om omdat ik er anders naast lig ben ik bang.. zo opgefokt raakt ze als ze mag stappen..