[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:18

Jannepauli schreef:
Au! Au! :(

Citaat:
Hè? Wat? Lamellen? Wat is dat nu weer?

Hoewel ik je inzet waardeer, moet ik toch kwijt dat de wijze waarop hier geschreven wordt mij toch stoort.We zijn geen kleuterklasje en ik denk eigenlijk dat niemand hier een lesje in HB hoeft te hebben. Nieuwe of concrete informatie is altijd leerzaam, maar van mij mag het "Oom Ronald vertelt verhalen bij het haardvuur om de lange winteravonden te vullen" gehalte wel wat minder.

Was het niet de bedoeling dat er een toelichting kwam op het waarom van het banaan-ijzer?

Het is niet mijn intentie je te kwetsen maar ik neem nu eenmaal niet vaak een blad voor de mond. Het is herfst, de blaadjes vallen. Zo ook bij mij dus :D

Mij stoort het totaal niet hoor, als "nieuweling" vind ik het heel begrijpelijk geschreven.
Ik denk dat als je al langer hiermee te doen hebt er misschien in de vorige stukken niet veel nieuwe info staat, en het als storend kan worden ervaren, maar ik vind het heel prettig om een stuk theorie te krijgen, ookal is het misschien een herhaling.
Als "nieuweling" krijg je zoveel info op je bordje, dat heeft best even tijd nodig om het allemaal te plaatsen, bij mij in iedergeval wel....
De opmerking die je citeerde kwam bij mij eerder over als "grappig" in plaats van storend.

ElCamino

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:26

Hij bedoelde het ook niet verkeerd. Heb hem net gebeld, hij gaf aan dat het al snel ingewikkeld wordt en lastig te begrijpen voor sommige mensen. Ronald is soms een beetje cynisch omdat hij veel mensen tegenkomt die het allemaal weldenken te weten maar wiens paard totaal naar de knoppen is geholpen door hun "deskundige smid".
Die totaal ontredderde paarden moet hij weer oplappen....vandaar...

Verder kun je eens zijn andere artikelen over western beslag lezen hier op bokt, wordt soms ook een erg gecompliceerd verhaal....

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:30

ElCamino schreef:
Hij bedoelde het ook niet verkeerd. Heb hem net gebeld, hij gaf aan dat het al snel ingewikkeld wordt en lastig te begrijpen voor sommige mensen. Ronald is soms een beetje cynisch omdat hij veel mensen tegenkomt die het allemaal weldenken te weten maar wiens paard totaal naar de knoppen is geholpen door hun "deskundige smid".

Verder kun je eens zijn andere artikelen over western beslag lezen hier op bokt, wordt soms ook een erg gecompliceerd verhaal....

Maar hoe kom ik er achter of mijn smit echt "deskundig" is of niet...
(voor ik hem aan mijn pony laat zitten ;) )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 10:44

@ Lucyknol: Dat is je goede recht hoor. Maar zowel deel 1 als deel 2 van het Centrale Topic HB wordt voorafgegaan door informatie die nieuwelingen zouden moeten of kunnen lezen.

ElCamino schreef:

Cynisme kan ik in dit verband niet plaatsen. Arrogantie daarentegen wel aan de hand van zo'n uitspraak. Wie heeft de wijsheid in pacht? Dit wordt een gevaarlijke discussie }>

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:45

lucyknol:tja....dat is nou net het probleem !!! Dat weet je niet, helemaal als leek weet je dat niet. |(
Vaak zijn de hoefsmeden die aan klinieken verbonden zijn kundig....zoals de mannen van hoofcare, Emmeloord, Utrecht...Die kunnern je vaak aan een goede smid in de buurt helpen...

Veel hoefsmeden pretenderen "orthopedisch" beslag te kunnen maken terwijl ze pas 2 jaar smid zijn of zo.... mijn smid heeft de eerste jaren alleen mogen vijlen en dichtmaken...daarna pas verder leren.... Ronald is al vanaf zijn 13e of zo bezig, wordt nu 50 en heeft bij goede smeden meegelopen. Daarbij is het een vrij beroep, vroeger was het beschermd maar nu niet meer....iedereen kan zich smid noemen. En vergeet de mensen niet "een cursusje bekappen" volgen en vervolgens hun eigen paard mollen...

Zelf ontwikkeling is ook belangrijk, veel smeden hebben er geen zin in om zich te scholen, weten het zelf beter....

Maar ook oudere smeden zijn niet altijd goed, ken zelf twee oude smeden die puur "omzetsdmid" zijn, zo veel mogelijk eronder rammen op de manege en na 4 weken ligt alles los....ook slecht !!!

En ook niet onbelangrijk: Vakmanschap kost geld !!!!!!
Dit grapje van Ron kostte me €125.00 euro, om mijn paard weer netjes neer te zetten en pijn te besparen.
Tel daar het DA bezoek bij op, de eerste smid die hem verkloot heeft voor €75.00..
Veel mensen vinden 75 euro al veel voor beslag en zoeken dan een goedkopere smid

Maar hetzelfde geldt voor de dierenartsen..... de een vind je goed, de ander mag nooit meer aan mijn paard komen.

Al met al heb ik geen echt goede tips....helaas.
Als je zelf wat verstand ervan hebt kun je een hoop bekijken, alleen ben je afhankelijk van de kennis van je DA en smid. De arts die bij Chico kwam adviseerde ijzers eraf als hij bevangen was....maar goed het lag uiteindelijk aan de vernageling en het beslaG...
Da's ook de reden dat mijn smid een zoolzweer uitsnijdt met een piepkleing gaatje en ik kan gelijk rijden. De arts wil weken in een hoefzak, en snijdt een krater in de voet...

JP: discussie hoeft niet hoor, ik ken Ronald al tijden en weet hoe hij is...heb hem geholpen met veel paarden en eigenaren dus ik begrijp hem wel een beetje...Sommige mensen zijn echt hun paard aan het slopen en blijven dan erg eigenwijs, dit weet hij uit ervaring ik hoop alleen dat hij gewoon doorgaat met zijn uitleg voor de mensen die dat wel waarderen, en ik weet zeker dat jij dat ook straks doet als hij bij de voor jou interessante stukken is aangekomen.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:48

Jannepauli schreef:
@ Lucyknol: Dat is je goede recht hoor. Maar zowel deel 1 als deel 2 van het Centrale Topic HB wordt voorafgegaan door informatie die nieuwelingen zouden moeten of kunnen lezen.

Is ook zo, en dat is ook heel duidelijk beschreven inderdaad...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:49

Dat is mijn vraag ook wel eens of mijn hoefsmid wel deskundig genoeg is of niet!? Denk dat je deels op je gevoel af moet gaan en het goed is jezelf te verdiepen in de hoeven van je paard.

Heb nog nooit ervaring met hoef bevangenheid gehad maar vind dit erg interessant om te volgen. (en ik Chantal en Chico goed ken :D )

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:56

JP: denk je dat er veel mensen zijn die vanaf pagina 1 lezen..... dat gaf Ronald ook al aan in zijn 1e post, je MOET ook veel lezen en je erin verdiepen.Je hebt wel gelijk hoor en hij zal best dingen herhalen....maar da's weer makkelijk voor de niet-lezers onder ons.... :D

Getver....ik lijk wel een wijf dat alleen maar haar smidje wil verdedigen :o ...kan hij best zelf haha.
Zal het niet meer doen..... :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 11:24

Ach ja, deze Miep Kritiek houdt ook haar mond maar 's even, in afwachting van de dingen die komen gaan :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:37

;) erg zijn we eigenlijk.
Maar goed, we strijden voor hetzelfde: ons paard heelhouden en met dit topic lever je een grote bijdrage, en ik hoop wij dan nu ook.... +:)+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:44

ElCamino schreef:
Ronald is soms een beetje cynisch omdat hij veel mensen tegenkomt die het allemaal weldenken te weten maar wiens paard totaal naar de knoppen is geholpen door hun "deskundige smid".

Hmmm ... even op jezelf projecteren ... je hebt Chico toch ook uit handen gegeven? Waarom? Kennelijk had je toch vertrouwen in die andere smid. Hij heeft nu je paard verkloot en Ronald mag hem oplappen? Ik denk niet dat je het zo bedoeld(e), maar zo schrijf je het nu wel in je berichten.

Wanneer een smid deskundig is of niet, is niet zomaar te zeggen. Ik heb ook veel zgn. deskundigen erbij gehaald in het verleden. Mooie verhalen, groot 'kijk eens hoe goed ik ben' gehalte, maar uiteindelijk bakten ze er weinig van bij mijn paardje en werd ze van kwaad naar erger geholpen.

Nu met mijn normale, nuchtere 'ik ben geen tovenaar' hoefsmid, lijkt het ineens veel beter te gaan. En zonder allerlei poespas.
Vandaar dat ik wat cynischer ben tegen hoefsmeden die menen het wiel opnieuw uitgevonden te hebben, dan tegen de hoefsmeden die gewoon nuchter meedenken met paard en eigenaar.

Maar wil niet zeggen dat ik niet met interesse het verhaal blijf volgen.
Tenslotte zit ik nog altijd te wachten op de uitleg WAAROM dat wipwap banaanijzer :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:54

nope, je hebt niet goed gelezen....!!!
Ronals WAS mijn smid, ging meer in USA beslaan en clinics geven in buitenland dus HIJ had geen tijd meer.
Zijn leerling heeft uiteindelijk mijn paard overgenomen en iom Ronald altijd chico beslagen. Al ruim 15 jaar dien ze dit.

Deze smid moest 1x komen omdat Jan in Amerika met vakantie is en Ronald geen tijd had.

DEZE smid moest van mij mijn paard gewoon neerzetten als altijd, dit heeft ze NIET gedaan, en als ze de ijzers eraf trekt en met haar tang de hoef in een keer kortwiekt ben je te laat he.... het kan er niet meer aanglijmd worden. Baalde meteen ervan maar kon niet terug.

Ik denk dat Ronald terecht kapsones mag hebben gezien de staat van dienst. Maar dat komt omdat ik hem en zijn werk ken en jullie natuurlijk niet dus ik begrijp jullie reactie ook.

Dat banaan ijzer komt voort uit de 1e foto met de lijntjes. Dit middelpunt draait alles om, óók het banaanijzer.

AnjaKosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:43

Of een smid goed is of niet is niet te zeggen totdat je zelf ervaart hoe die met de waardevolle voeten van jou paard omgaat.
Na een aantal jaren weet je zelf wel hoe jou paard het beste staat en als je dan een smid treft die het anders doet dan zie je dat en laat je die dus de volgende keer niet meer komen.
Ik had hier in Putten eerst Dimmendaal als hoefsmid, na een grove fout heb ik hem dus niet meer laten komen.
Ik weet uit ervaring dat als Miro's rechtervoet verkeerd bekapt word zijn pees gelijk dikker word.
Nu heb ik Jan-Willem van de Kraats en ben zeer tevreden over hem, hij ziet hoe de stand van Miro's voeten is en veranderd daar niks aan omdat hij nu geen last heeft.
Mede door hem is Miro wel van een ijzer maat 2 naar een 3tje gegaan en dat is gunstig omdat hij nu meer draagvlak heeft.
De shetlander staat achter scheef maar is nu 20 en Jan-Willem wil er niet teveel meer aan corrigeren omdat ze nu eenmaal gewend is om scheef te staan, verander zou meer belasting op de gewrichten geven en op deze leeftijd en ze al zo lang zo loopt laat hij het zo.
Ervaren is de beste manier om te oordelen en ik kan wel zeggen dat een bepaalde smid goed is maar wie weet vind een ander van niet, ieder heeft zijn persoonlijke voorkeur.
Ik vind Michiel Oskam uit Hilversum ook een goede smid en zo zijn er nog veel meer.
Ik heb ook een tuigpaarden smid gehad die er een sport van maakte zo snel mogelijk een paard rondom te bekappen/beslaan en vertelde trots dat hij 10 paarden in 1 uur kon doen :( , na 3 weken groeide Miro's hoeven al over het ijzer heen..was dus 1x en nooit meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:49

een goede hoefsmid is heel belangrijk...maar goed voerbeleid ook...je kunt hem door god laten beslaan ,maar als je je paard daarna weer fijn volstopt met fastfood en hem op een vette wei zet schiet je nog niets op.

Over eiwitten....vroeger dachten ze inderdaad dat het een teveel aan eiwitten hoefbevangenheid zou veroorzaken.
Nu zijn het de fructanen.
Ik denk dat het beide zijn...vaak is hoefbevangenheid de oorzaak van een ingewikkelt en niet goed functionerend hormonaal proces.
Waarbij de schildklier/pancreas/eilandjes van langerhans een grote rol spelen....en dan is inderdaad de eiwitstofwisseling verstoord.

Ron...je mag gerust met latijn gaan gooien hoor,dat begrijp ik prima...en anderen hier ook.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:38

mirtje27 schreef:
Ik ben het toen gaan voeren toen ze wat koliekerig was en ze had ook heel vaak gas in de darmen. Dat is nu eigenlijk helemaal over. Ik voerde eerst via hun de brok van the natural way, maar op een gegeven moment vonden de mensen waar ik het van haal dat de samenstelling niet meer goed was. Dus nu hebben ze alle mensen die bij hun zijn overgezet naar zemelen met ursonne en opbouwconcentraat.

Heb je ervaring mee?.

Mirjam

Willy woonde vroeger naast "mijn" Ronald en hij heeft zodoende dus de hele opbouw van "de Natuurlijke weg" meegemaakt.
In het eerste begin kregen Ronald, Ronald's broer en Willy de afgekeurde paarden te rijden van de verzekeringsmaatschappij waarbij door hen beoordeeld werd welke paarden nog bruikbaar waren voor een "tweede ronde",
later is Willy verhuist naar Tjalleberd en daar zelfstandig verder gegaan met het oplappen van uitgedokterde paarden.

Ursonne hebben wij ook jaren gevoerd maar dan als aanvullend supplement naast gewoon voer.

Willy had al vroeg door dat de fastfood (biks en muesli's) niet goed waren voor paarden en ontwikkelde met de zemelen, opbouwconcentraat en Ursonne dus zijn eigen voer.
Later is dit inderdaad tot een korrel gemengd en kon je het kopen in zakgoed.
Nadeel was dat je er erg veel van moest voeren en dat het zeker niet goedkoop was.

Ursonne is een prima product en wij voeren het nog wel eens bij aan een paard wat achterstand heeft of niet lekker in zijn vel zit.

Hittie krijgt het overigens niet, het is een kruidensupplement en vanwege de soms hoge fructaangehaltes in kruiden durf ik het haar niet (meer) te geven.
Daarnaast doet ze het goed op de Formula4Feet en dat is een compleet supplement naast ruwvoer.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:57

Ik probeer al enkele keren nog wat meer te plaatsen maar word er steeds uitgegooid, met als gevolg dat ik mijn teksten weer kwijt ben. Tikkie irritant wel.

Maar goed die lamellen dus. Pas met een goed begrip van de structuur van de ondervoet en de "constructie" daarvan valt goed te begrijpen wat hoefbevangenheid vanuit een mechanisch perspectief inhoudt en waarom speciale ijzers als een banana shoe zo'n gunstig effect kunnen hebben.

Afbeelding

Dit plaatje is van een hoef in de kliniek die zich afgescheiden heeft van het paard. Een ontschoening een mogelijk gevolg van bevangenheid. En nee, dat helpt niet. Maar het geeft wel een goed beeld van die zo vaak genoemde lamellen. Het hoefbeen is namelijk -bij een gezond paard- met lamellen verbonden aan de binnenkant van de hoornschoen. Die lamellen verankeren het hoefbeen letterlijk. Het is zelfs zo dat een paard helemaal niet op de grond staat op de onderzijde van het hoefbeen met daartussen de zool of zoiets, nee het hoefbeen hangt letterlijk aan die lamellen in de hoornschoen.

Dr. Ric Redden heeft dat eens vergeleken met een hangmat. Het hoefbeen vormt de hangmat opgehangen aan twee bomen. De lamellaire band als de ene boom en de diepe buigpees als de andere boom. En dat vergelijk klopt. Als namelijk de lamellaire band verbroken wordt (bijvoorbeeld ten gevolge van hoefbevangenheid) blijft de diepe buiger gewoon trekken, misschien zelfs meer door de pijn. Het hoefbeen roteert dan en wel met de punt richting de zool. Die diepe buigpees is een enorm sterke pees en prima in staat om in extreme gevallen in enkele dagen het hoefbeen dwars door de zool heen te scheuren. In heel zeldzame gevallen zelfs in enkele uren. Het omgekeerde, namelijk dat niet de lamellaire band kapot gaat maar de diepe buiger scheurt komt ook voor. Bijvoorbeeld als ten gevolge van een neurectomie de analgie bijdraagt aan een ruptuur van de diepe buigpees ter hoogte van het distale sesamoid. (Ik begreep dat een enkeling een voorkeur voor moeilijke woorden heeft.) Oftewel als een zenuwsnede de slijtage van de diepe buiger op het straalbeen niet laat voelen, kan het zover komen dat de diepe buiger doorscheurt. Opvallend daarbij is dan dat inderdaad het hoefbeen de andere kant opkantelt. In zoverre klopt het vergelijk van Ric Redden dan ook.

Een goed begrip van juist dit gevolg van de plaatsing van het hoefbeen met als steun aan de ene kant de lamellen en aan de andere kant de diepe buigpees, maakt meteen duidelijk dat bij het gedeeltelijk wegvallen van de lamellen het hoefbeen niet anders kan dan draaien ofwel roteren. En iedere actie die de diepe buiger tot kracht uitoefening aanzet, vergroot dus de tractie en dus het roterende effect of het hoefbeen! De eerste stap bij hoefbevangen paarden is dus het aanbrengen van beslag dat de invloed van de diepe buigpees op het hoefbeen tot een minimum terug brengt. Hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen.

De wijze waarop dat gebeurd kom ik nog op maar eerst nog een heel belangrijk onderdeel noodzakelijk bij het herstel van bevangenheid, namelijk doorbloeding.

Afbeelding

Dit plaatje laat zien hoe verschrikkelijk weinig ruimte het heel uitgebreide haarvaten net in de ondervoet heeft. Iedereen zal begrijpen dat een rotatie, zelfs een milde, van het hoefbeen in die hoornschoen onmiddellijk effect heeft op de haarvaten. Die worden gewoon platgedrukt. Bloed zal er niet meer door heen lopen en voedingsstoffen worden dus niet meer toegevoerd en afvalstoffen niet meer afgevoerd. Weefsel zal afsterven (necrose) en dood weefsel veroorzaakt geweldige abcessen in de hoornschoen. Die abcessen veroorzaken zwellingen die in een hoornschoen geen ruimte krijgen, dus enorm pijnlijk zijn. Die abcessen doen zich meestal na 4 tot 6 weken na de initieele schade ten gevolge van de rotatie voor. In de USA noemt men dit "purulent stage" van de bevangenheid. Alleen van feitelijk drainage van pus is geen sprake, de hele zooi blijft in de hoornschoen achter. Dit is dan ook de reden dat vaak een gat geboord wordt in de wand van de hoef om die pus te kunnen draineren.

Het bovenstaande maakt dan ook duidelijk dat een mechanische aanpak van hoefbevangenheid moet zien op: 1. het voorkomen of corrigeren van rotatie van het hoefbeen en 2. het bevorderen van de doorbloeding in de ondervoet.

To be continued...........

Ronald Aalders

plaatjes toegevoegd door ElCamino....
Laatst bijgewerkt door RonAalders op 14-09-10 14:11, in het totaal 2 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:03

lucyknol schreef:
Ik heb het schema maar even geprint voor ik het weer kwijt ben. :D
Ik heb daar wel een vraagje over, op het eind staat er dat voor je aan de longe wat gaat doen (stappen) dat de lamina een flink stuk moeten zijn hersteld vanuit de kroonrand. Hoeveel is een flink stuk? Spreek je dan over de helft van de hoef, meer of minder?

Het belangrijkst is hoe gehoorzaam je pony is aan de longeerlijn, lukt het jou om Lucy aan de longe gewoon rechtdoor te laten stappen over de hoefslag en een grote wending van 20 meter door te laten lopen op de korte zijde dan is er niet zoveel aan de hand,
Maar... als Lucy er af en toe vandoor peert of je laat haar kleine cirkels draaien dan kun je het longeren beter helemaal niet doen.
Het gaat er om dat op een cirkel de voeten aan de binnenzijde van de volte extra belast worden,
doordat het paard op een cirkel loopt loopt zal hij altijd (iets) over de binnenschouder heen leunen (denk aan een fiets), hierdoor zijn de krachten op het binnenbeen dus hoger als op de buitenkant van het paard.
Bij verzwakte laminae kan dit dus te veel zijn voor de voeten en kun je extra schade krijgen waardoor de genezing nog langer duurt.

lucyknol schreef:
Ik weet alleen niet of ik ooit nog in het voorjaar/weideseizoen op vakantie wil gaan, was dit jaar al blij dat we nog niets geboekt hadden. Zat van de week te denken dat ik in mei wel even het zonnetje zou willen opzoeken maar bedacht me toen ook dat de paardjes dan ook meestal het land weer op gaan en dan kan/wil ik dus echt niet weg.....

Ik ken deze gevoelens, en wil zelf ook geen dagen achtereen van huis nu..
Toch komt er een punt dat je afstand moet nemen anders leg je jezelf en je gezin wel heel veel belemmeringen op,
we moeten er zelf niet aan onderdoor gaan hoor ;) .
Is er niet iemand op stal die je Lucy kan toevertrouwen of kun je met de SH misschien regelen dat Lucy gewoon niet in de weide komt die week dat je op vakantie bent ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:29

RonAalders schreef:
Iedereen zal begrijpen dat een rotatie, zelfs een milde, van het hoefbeen in die hoornschoen onmiddellijk effect heeft op de haarvaten. Die worden gewoon platgedrukt. Bloed zal er niet meer door heen lopen en voedingsstoffen worden dus niet meer toegevoerd en afvalstoffen niet meer afgevoerd. Weefsel zal afsterven (necrose) en dood weefsel veroorzaakt geweldige abcessen in de hoornschoen. Die abcessen veroorzaken zwellingen die in een hoornschoen geen ruimte krijgen, dus enorm pijnlijk zijn. Die abcessen doen zich meestal na 4 tot 6 weken na de initieele schade ten gevolge van de rotatie voor. In de USA noemt men dit "purulent stage" van de bevangenheid. Alleen van feitelijk drainage van pus is geen sprake, de hele zooi blijft in de hoornschoen achter. Dit is dan ook de reden dat vaak een gat geboord wordt in de wand van de hoef om die pus te kunnen draineren.

Nou nee, niet iedereen begrijpt dat, dat er hoefzweren ontstaan na een bevangenheid. Beide van mijn toen geconsulteerde dierenartsen hadden er nog nooit van gehoord.

Hoefbevangenheid is een niet bacteriële ontsteking.
Hoefzweer een bacteriële ontsteking.
Ik neem aan dat je met de genoemde abcessen dus ook echt 'hoefzweren' bedoeld (ivm de pus en zo).

Ben blij eindelijk eens te lezen dat het dus wel 'normaal' is dat dit voorkomt :+
(en ook waarom, maar die had ik ondertussen zelf al wel bedacht).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:35

eigelijk is het ontstaan van een abces heel logisch..het necrotische weefsel kan geen kan uit,en wordt niet door het lichaam opgenomen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:47

RonAalders schreef:
Bloed zal er niet meer door heen lopen en voedingsstoffen worden dus niet meer toegevoerd en afvalstoffen niet meer afgevoerd. Weefsel zal afsterven (necrose) en dood weefsel veroorzaakt geweldige abcessen in de hoornschoen. Die abcessen veroorzaken zwellingen die in een hoornschoen geen ruimte krijgen, dus enorm pijnlijk zijn. Die abcessen doen zich meestal na 4 tot 6 weken na de initieele schade ten gevolge van de rotatie voor. In de USA noemt men dit "purulent stage" van de bevangenheid. Alleen van feitelijk drainage van pus is geen sprake, de hele zooi blijft in de hoornschoen achter. Dit is dan ook de reden dat vaak een gat geboord wordt in de wand van de hoef om die pus te kunnen draineren.

Kun je er andersom ook vanuit gaan dat als je paard geen abcessen of hoefzweren krijgt binnen deze bepaalde tijd dat de schade aan de bloed/haarvaten beperkt is gebleven ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:49

Mijn paardje heeft een (behoorlijke) rotatie, maar geen abcessen gehad. Wel kwam er langere tijd helder vocht uit de (zeer verbrede) witte lijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:51

volgens mij is dat ook de reden dat ze soms een venster maken in acute gevallen van hoefbevangenheid.
Dan is de druk eraf en kan er vochtuittreding plaatsvinden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:08

Denk dat in sommige gevallen het lichaam het zelf af kan voeren, mits je er op tijd bij was en de schade niet te groot is geworden.
Anders idd een opening.

Dat is de reden dat Ronald mijn paard meteen van de Bute / Ascal af wilde, eventuele ontsteking/abcessen door óf de vernageling óf de bevangeheid komt er dan eerder uit en wordt niet meer onderdrukt door AB of Onstekingsremmers. Als er kreupelheid optreedt nu zal Ronald ook bij Chico een uitgang creeeren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:12

De mijne kon helaas niet zonder buut, dan weigerde zij te staan.
Zij heeft ook extra 3 dagenlang een sterke pijnstiller gehad omdat ze alleen maar plat lag. Gelukkig is het nu stabiel en loopt ze (met een ijzer) helemaal weer goed.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:14

Oowh gatver.... dat had Chico ook de eerste keer !!! hij wilde amper staan en stond in de hoek, moesten emmers brengen want hij ging niet eens naar de drinkbak zo'n pijn.