Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:41

Ik weet idd genoeg Richtje. :+ Ik ben blij dat het zo duidelijk is. Anders blijf je zo hangen in een stuk wat steeds minder wordt, maar waar trek je je grens. Dat steeds minder worden hebben we de afgelopen 2 tot 3 jaar al gehad.

Richtje

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:45

Hoe zuur ook, duidelijkheid is wel fijn ja. Sterkte!

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:49

Jee Belker pittig hoor, succes met de juiste beslissing maken en inderdaad je kent je paardje zelf het beste en zal daarom ook de beste beslissing maken, sterkte hiermee!

Beau haar kogel is de hele dag niet dik geweest, mooie droge benen maar nog wel een temp van 37,9, we gaan het weekend maar eens afwachten. Onze bak ligt op zijn kop dus ik kan op het moment niet meer dan buiten stappen en op het land laten lopen. Na het weekend maar eens kijken wat haar been dan doet, maar na vandaag weer wat positiever gestemd

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:26

Wat moeilijk Belker.. :(:)

Ik ben net voor de 1e controle na de prp behandeling naar bodegraven geweest en ze was echt super verbeterd, zowel klinisch als op de echo! Echt boven verwachting!! :):) dus mag weer rustig wat gaan stappen en draven! :D had het echt niet verwacht, sander zei vorige keer namelijk nog dat ze echt slecht was. We zijn er natuurlijk nog lang niet, maar het is iig al een goed begin naar herstel! :D

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:32

@Mijnzoef: Hoe is het nu met je paard? :)
@IndyVanity: Wat een supergoed nieuws zeg!! :D

Nou.. Wolin lijkt niet echt door te zetten met opknappen ;( . Vandeweek had ik haar wat later op het landje gezet en toen is ze best wel gaan rennen toen ik weg was, begreep ik van de staleigenaresse. Sindsdien is de binnenkant van haar koot/kroonrand weer warm en loopt ze niet lekker in draf. Ben er echt zo ontzettend klaar mee en het lijkt wel alsof alles wat je doet, gewoon weer verkeerd uitpakt.. Om moedeloos van te worden.. -O- Ik baal er goed van.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:48

He WL,

Beau haar been is nog niet alle momenten van de dag helemaal dun maar wel stukken beter dan het was. Het geeft een beetje een raar beeld ene dag 's morgens dik en in de middag na op het land gelopen te hebben dun en dan 's avonds weer dik. Volgende dag 's morgens weer dun. Kortom geen touw aan vast te knopen. Gelukkig loopt ze al die tijd wel goed. Na overleg met mijn vriendin (haar dierenarts) denken we dat ze haar kogel geiriteerd heeft waardoor ?? geen idee denk toch in het land uitgegelden of verstapt oid. Ik mag haar rustig aan het werk houden zolang haar been na het rijden als het iets opgelopen is maar na het afspuiten weer dun wordt. Mocht het dik worden en niet snel weer dun dan toch maar even scannen voor de zekerheid. Maar goed ben het knoop in mijn maag gevoel wel een beetje kwijt maar jee wat kun je jezelf toch gek maken. Ik zag me al weer 7 maanden wandelen met een bloedsjagerijnig paard. Net nu ze weer zo lekker gaat. Maar goed zoals het er nu uitziet moet het goed gaan.

Balen dat het met Wolin niet op wil schieten al die moeite die je erin steekt dat mag toch wel eens beloond worden. Moeilijk hoor om over dat punt heen te komen. Kan me voorstellen dat de moed je zo af en toe in de schoenen zakt! Maar kop op er komt een tijd dat het weer beter gaat daar duimen we hard voor! Veel succes

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:59

@ IV: Dat is echt heel fijn nieuws hoor! Echt geweldig, laten we hopen dat het herstel zo doorzet. Zal
voor je duimen.
@ Belker: Vreselijk moeilijk om een beslissing te moeten nemen. Je kent hem natuurlijk door en door en
ziet dat het stukje "goed" steeds kleiner wordt.. Heel verdrietig en moeilijk.. :(:) . Waar doe je
goed aan?
@ mijnzoef: Soms vraag je je inderdaad af hoe ze het steeds presteren weer wat anders te verzinnen...
Hopelijk herstelt ze snel weer..
@ WL: Wat een ellende blijft het toch..Paarden die niet snappen dat compleet uit je dak gaan
niet meehelpt aan het herstel. Ik wilde dat ik de gouden tip voor je had hoe je ze rustig
kunt houden, maar helaas :n . Moeilijk hoor..

Iggy doet het best lekker, hij is een stuk simpeler te revalideren dan Zhuf was. Natuurlijk is hij wel druk onder zadel en aan de hand maar hij is net 4jaar, dus dat is niet gek.Hij staat, als het weer het toelaat,een paar uurtjes op een heel klein stukje weiland met flink gras. Zijn kop gaat direct naar beneden om te grazen dus dat is heel fijn. In de paddock los zetten durf ik niet omdat hij zich dan gaat vervelen en uit zijn dak gaat. Dat risico neem ik zeker niet. Voor de rest bouwt hij natuurlijk veel minder stalmoed op omdat hij eigenlijk (licht) in het werk gebleven is.. Hij loopt nu helemaal rad gelukkig..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:03

Nou om het verhaal helemaal af te maken is mijn jonkie gisteren via trailerdeur de trailer uitgekomen . We stonden net op tijd stil op een parkeervak. Hij sStond met 2 touwen vast, is gewend aan de trailer etc. Helaas lag de hele knie open. Weer de trailer in, direct naar Bodegraven waar hij is ingeslapen |(

Zo heb je er 2, zo heb je er geen.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:06

hihi ja :D Bart en Sander waren ook echt verrast. Tijdens de echo maken zei Sander helemaal blij: Gaaf he!? :D hahaa normaal zegt hij nooit zoveel.
Fijn dat Iggy ook goed gaat!

Wat balen WL :(:) hopelijk komt er voor jou ook een keer een goede tijd aan!!

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:09

Neeee dat meen je niet Belker :oo ;( ;(
wat verschrikkelijk ;( heb er gewoon geen woorden voor..
Heel veel sterkte!! :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:11

Ahh...Belker ik krijg het er koud van.. Wat een vreselijk ongeluk..Heel veel sterkte. Ik weet gewoon niet wat ik zeggen moet.. :(:)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:12

WL wat ontzettend balen zeg.. :( ik ken dat gevoel zo.. ik heb er zo vaak helemaal mee willen stoppen, maarja dat gaat natuurlijk niet zomaar als je met een levend wezen te maken hebt dat je ook nog eens heel erg aan het hart gaat. Er komen betere tijden, daar houd ik me ook altijd maar aan vast ;)

Mijnzoef, was het bij Beau het geblesseerde been of een ander been? Yade heeft aan haar geblesseerde been de kogel overbelast gehad (secundair aan de blessure). Verschil tussen een irritatie van de kogel en zwelling door peesschede oid is te zien door de plaats van de zwelling, als het echt de kogel is dan zie je de zwelling als eerste opkomen tussen het pijpbeen en griffelbeen/tussenpees, zit het achter de tussenpees dan komt het meestal niet uit het kogelgewricht zelf. Ook de lymfebanen lopen langs de plek waar je zwelling van het kogelgewricht ziet, dus als het paard een piepklein wondje of zweertje heeft in de hoef dan kun je daar ook zwelling krijgen. Yade heeft dat gehad vermoedelijk (piepklein wondje) en het heeft best lang geduurd voordat het helemaal weg was, ik denk wel een week of 8.

Goed nieuws IndyVanity! :)

De rest ga ik zo even teruglezen..

Hier gaat het wel goed naar omstandigheden ;) Yade doet het goed op haar nieuwe plekje, ze staat lekker op het land en het klikt heel goed met de andere merries samen. Ik ben haar sinds deze week weer aan het longeren en dat gaat tot nu toe ook goed.. als het zo door gaat wil ik er over een maandje weer op gaan denk ik (nog wel even iemand zoeken die de eerste keren wil, ik heb geen idee of ze nog een beetje zadelmak is).

edit; Belker.. wat verschrikkelijk!!! niet te geloven, wat een pech... :(:)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:35

Wat vreselijk Belker! Heel veel sterkte, dat is gewoon niet te bevatten.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:29

pppffff Belker, wat heftig heb er even niet zo veel woorden voor .......Hoeveel pech kun je hebben zeg! Veel succes om dit een plekje te geven zal wel effe lastig zijn!

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:18

@ Belker
Enorm veel sterkte, heb er geen woorden voor : (

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:23

Belker, wat een gebeurtenis.. Heel veel sterkte.. :\

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 18:50

Ik heb even een vraagje over het gewicht, hoe houden jullie dat in de hand?

Fayah heeft niet echt aanleg alleen zie haar nu wel langzaam dikker worden maar ja ze doet ook niks dus weet niet waar ik nog moet "bezuinigen"
Iemand opperde vlas ipv stro, nu eet ze nagenoeg geen stro uit der stal en ben bang dat ze zich dan echt gaat vervelen en omdat ze alllen op stal staat ze of vlas gaat eten of gaat draaien

Fayah krijgt
3 uurtjes weide (erg kaal)
een kwartje marstall naturell (dit is voor de glissando poeder die erdoorheen gaat)
marstall force (voor de vitamientjes)
4 kilo hooi

Als ze niet op de wei staat krijgt ze 4,5 a 5 kilo hooi
en we stappen 2x 15 min

misschien heeft iemand de gouden tip

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:41

@ Ireen, Beau haar dikkere kogel is nu haar linker been rechts was het bandje. Het gaat gelukkig steeds beter en ze blijft er goed op lopen dus ik hoop maar dat het zo een beetje overwaait :(:) Ze is vandaag weer naar de hoefsmid geweest, was voor haar doen hard gegroeid, dus een maat groter ijzer en weer nette voetjes. Ook hebben ze al weer nieuw hooi van dit jaar dat kan ook een dingetje zijn wat op haar benen slaat. Omdat er zoveel dingen evt zouden kunnen meewerken (of tegenwerken het is maar hoe je het wil noemen) weet ik het niet zo goed en zolang ze goed blijft lopen en het niet dikker wordt gaan we zo maar door. Fijn dat je die zwelling even uitlegd, best handig voor een evt volgende keer, ben nml bang dat ik met dit paard nog niet het laatste dikke been heb gehad.

@D-Y toen Beau volledige boxrust had kreeg ze 3x per dag een bakje (150 gram) lijnzaadbrokken (linamix) met wat wortels en lucerne van (equifirst) zodat ze even bezig was als de rest zijn bak leeg at. hier had ze voldoende aan. Ze staat best hoog in het bloed en verteerd best hard. Daarbij kreeg ze 3x per dag een grote pluk hooi (dat was gebruikelijk op de stal waar ik haar tijdelijk had neergezet. Zelf vulde ik nog een hooinet met hooi zodat ze eigenlijk onbeperkt kon eten. Dat hooinet was nooit leeg, ze had er geen behoefte aan dus echt groeien deed ze ook niet. (nu het weer goed met haar gaat eet ze per dag als ze overdag op het land loopt (wel een kaal land) bijna twee grote hooinetten met fijne mazen leeg. Ze heeft er nu veel meer behoefte aan.Maar dat dik worden is lastig. Je zou kunnen proberen graszaadhooi te voeren, daar zit natuurlijk bijna geen voeding in maar ze hebben er wel lang wat mee te doen. Krachtvoer zou ik echt tot een minimum beperken eigenlijk helemaal niets. Zou haar niet van het stro afhalen als dat niet echt nodig is dat geeft ze toch wat te doen. Succes met een middenweg vinden

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:53

Ja ingewikkeld vaak he mijnzoef.. ik heb bij Yade ook nooit geweten waardoor het dikke been toen kwam, houd het er maar op dat het door het wondje is geweest omdat ze er niet minder van ging lopen.. maar het kan zo veel zijn..

Dientje_Yara, goh bekend probleem :P Yade is erg snel dik. Hooi zou ik niet minderen, 4,5 a 5 kg zou ik echt het minimum vinden. Je kunt idd wel voor ander hooi kiezen nog zoals graszaad. Stro zou ik haar ook niet vanaf halen in combi met deze hoeveelheid hooi, anders loop je weer risico op maagzweren e.d.
Marstall naturell zou je nog kunnen vervangen voor marstall faser light? In de naturell zat volgens mij nog wel wat meer, ik gaf altijd faser light. Denk dat je verder toch echt wel op het minimum zit..

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 22:08

In principe eet ze de poeder en de korrels zo op dus kan het ook met een handje mixen maar lager dan dat kan ik echt niet gaan haha

ga vragen of ik rechte stukken aan de hand mag draven dan kan ik stukjes gaan fietsen en hopen dat het snel over is zodat we wat mogen gaan doen de strijd tegen de kilo"s haha

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:33

@ Belker: wat vreselijk voor je, zeg! heel veel sterkte toegewenst!

Ik lees verschillende berichtjes over opbouwen: hoe en wat. Fijn als je weer op kunt gaan bouwen!
Floris begint ook beter te lopen, ik ben benieuwd naar de manier waarop jullie hebben opgebouwd? Hoeveel tijd nam dat in beslag? en wat moest je doen tijdens het opbouwen?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:27

Vandaag weer met Wo naar buiten geweest, stappen onder de man (vrouw ;) ).. Ze is aardig nerveus, heb het idee dat dat ook door het voetje komt i.c.m. lang niet op buitenrit te zijn geweest, dat ze daarom niet kan ontspannen.. Van enkel een stukje stappen (1/2 uur) kwam ze toch wel aardig warm terug, paar plekjes nat. Gelukkig ontspande op de terugweg wel weer.
Normaliter als ik met het zadel aan kom zetten staat ze vrolijk te kijken omdat ze zin heeft in leuke uitstapjes, nu krijgt ze een heel bedenkelijke blik :(:) . Ook vind ik haar rechtervoorvoetje weer wat platter ogen, maar het kan ook aan mij liggen.
Hopelijk gaat het snel beter met haar.. Vind het echt niet fijn om haar zo te zien :n ..
Het vervelende is dat Wolin ook last heeft van headshaken, dit had sinds vorig jaar tijdens het rijden opeens heel heftig, dat het rijden gewoonweg niet meer ging. En tijdens het behandelen hiervan (sinds maart, eerst 3 x tandarts, fysio etc erbij) mochten we ook echt niet rijden.. Ik heb nu een bitloos hoofdstel voor haar, en daar gaat het redelijk mee.. Gelukkig is ze daar dressuurmatig ook goed mee te rijden :) .

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:16

@ Dientje_Yara Ik ken dit probleem ook. Mijn paardje staat al een half jaar stil. Stap hem 2 x (soms 3 x) een half uur/ driekwartier tot een uur per dag. Verder krijgt hij maar qua eten eerst ook een kwartje musli (met toegevoegde viamientjes, handje luzerne en een stukje donker bruin brood. Ook was dit te veel van het goede, en werd dikker.
Dus ben over gegaan op 2 x perdag hooi, stro in de box, en 2 x per dag Een handje luzerne met de helft van een kwartje (dus 1 8ste) musli en een boterham. Verder krijgt hij soms een bakje met verse groentes en fruit.

Ik zie nu verbetering, en alles wat aan kwam gaat er nu heel langzaam af...

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:19

Wij mogen donderdag weer voor nieuwe schoenen :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 20:40

Thirsolieman schreef:
@ Belker: wat vreselijk voor je, zeg! heel veel sterkte toegewenst!

Ik lees verschillende berichtjes over opbouwen: hoe en wat. Fijn als je weer op kunt gaan bouwen!
Floris begint ook beter te lopen, ik ben benieuwd naar de manier waarop jullie hebben opgebouwd? Hoeveel tijd nam dat in beslag? en wat moest je doen tijdens het opbouwen?

Hoe lang het opbouwen duurt hangt er natuurlijk vanaf op welk niveau je paard voorheen liep. Ik heb meer dan een jaar over het opbouwen gedaan, maar als ik een B proef had moeten rijden, dan was dat na een maand of vier wel mogelijk geweest.
Ik ben begonnen met een week vijf minuten stap, toen een week zeven minuten stap, toen tien minuten stap één minuut draf, en zo telkens een heel klein beetje toegevoegd. In het begin alleen maar heel klein en verzameld draven, ik heb meer dan een jaar geen uitgestrekte draf gereden, en de galop ben ik pas na anderhalve maand gaan meepakken omdat dan alle gewicht op dat ene voorbeen komt.
Gecontroleerd bewegen is superbelangrijk. En je kunt natuurlijk altijd beter iets langzamer opbouwen dan té snel.