[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:32

liespower94 schreef:
Mister01, het is voor mij heel makkelijk,
als ik ook maar iets, ookal is het maar een superklein dingetje,
merk dat zij pijn krijgt, dan is het gelijk einde oefening. Ik ben absoluut niet ego-centrisch,
dus als het nodig is, is het gelijk einde oefening voor mijn paard :)

Fijn voor je paard zeg.
Als het maar een superklein beetje pijn krijgt, mag het metéén naar het slachthuis.
Wat een opluchting !

lies_sparkle

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:11

Nou slachthuis absoluut niet 0.o ik laat mijn paard niet door iemand anders opeten 0.o
Nooit! Ben zelf niet voor niks vegetarisch/veganistisch.
Niet iedereen denkt hier even positief over, maar zij wordtgewoon ingeslapen en krijgt een crematie.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:19

liespower94 schreef:
Nou slachthuis absoluut niet 0.o ik laat mijn paard niet door iemand anders opeten 0.o
Nooit! Ben zelf niet voor niks vegetarisch/veganistisch.
Niet iedereen denkt hier even positief over, maar zij wordtgewoon ingeslapen en krijgt een crematie.

Als jij ieder paard wil laten inslapen, dat een superklein beetje pijn heeft,
ben je goed op weg om de grootste seriemoordenaar te worden in de Nederlandse geschiedenis.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:49

christaerik schreef:
norton84 schreef:
elke dag bewegen. en suplement geven. tja en ik weet ondertussen waar je aan begint en dat wil jij niet horen.

je mag als je dat wilt mij ook pb en want ik wilt het graag weten want zoals ik al zei dan ben ik voorbereid.

ik pb je morgen in de loop van de dag even heb een ziek meisje en da is net wakker geworden

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:05

Even hier m'n vraag stellen..

M'n oudere paard met artrose staat sinds deze winter weer zonder deken buiten overdag en 's nachts op stal. Afgelopen 4/5 jaar heeft ze altijd deken op gehad, in verband met wat fanatieker rijden, maar dit jaar doen we rustiger aan, daarom geen deken.

Maar nu mijn vraag.. Is het voor een paard met artrose in haar benen beter om toch een deken op te hebben, omdat over het algemeen warmte zorgt voor minder last van de artrose??

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:28

bigben ga een ander zitten pesten dit is een gezellig forum topic hoe je het ook wil noemen. ik en ik denk meerdere stel die mening van jouw niet op prijs. er zouden er meer zo over moeten denken als liespower ipv rekken rekken reken.

dispar-vulgo ivm zwangerschap heb ik vorig jaar geen deken op gedaan en ik doe het nooit meer die van mij krijgt gewoon op tjid deken op zodat het goed warm blijft.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:37

Ookal zet Bigben het een beetje rot neer... Persoonlijk vind ik ook dat het erg kort door de bocht is om te zeggen dat het paard met maar een heel klein beetje pijn, gelijk afgemaakt moet worden.

Wat wordt er gezien als een heel klein beetje pijn? Die van mij had 7 jaar geleden ook pijn, want ze liep mank. Nu 7 jaar later is ze er nog steeds en we konden zelfs Z2 gaan starten. Had ik haar dan moeten laten afmaken?
Artsen in Utrecht stonden versteld, aangezien ze haar hadden afgeschreven.

Nu is ze dit jaar plotseling achteruit gegaan, dankzij een flinke botwoekering (dit hoeft niet met haar artrose te maken te hebben, kon ook door een trap of iets dergelijk gebeurd zijn). Dan alsnog blijft ze licht aan het werk.
Ben eerlijk, ze loopt niet meer 100% goed. Dus ze is niet voor 100% pijnvrij. Moet ik haar dan laten gaan meteen?
paard gaat door training beter lopen (sterke spieren). Artsen in Utrecht waren ook versteld hoe ze liep ondanks alles. In theorie zou ze allang niet meer kunnen leven. In praktijk? Er zijn genoeg paarden die slechter lopen dan haar. Paard is happy, vind het heerlijk om 3x per week gereden te worden en verder hele dagen buiten.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:43

paarden met arrose hebben net als mensen pijn. en nee ik ben niet van mening dat je bij het eerste pijntje gelijk moet laten gaan. zeker je probeert een tijdje het nodige zij met middels beweging dap rust pijnstilling etc. maar als mijn paardje die nu ook in lappenmand zit niet volledig pijn vrij kan gaan lopen dan houd het op het is dan voor mij de combi en en en die me doet besluiten dat dit het beste is voor hem. dek dat ze ok niet bedoelt van ach hij staat kreupel laat ik hem maar inslapen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:49

Het is overigens niet aanvallend bedoeld Norton. Weet hoe moeilijk het is met een artrose paard. Heb met die van mij al meerdere keren gehad: Is dit het einde? Heb al eens bijna afscheid genomen.
Ook ben ik van mening dat een paard met echt pijn, dat niet meer paard waardig is.. Dan is het klaar. maar ben wel zo, ik luister en kijk goed naar mijn paard. Tuurlijk rijd ik met die van mij voor groot gedeelte op "karakter" en heeft ze wel iets pijn.

Maar als mijn eigen dierenarts a.d.h. van rontgenfoto's van de botwoekering eerst over dagelijkse pijnstilling begint, en nadat hij het paard zelf had gezien daarop terug komt.. Dan weet ik dat het goed zit.

Iedereen heeft het beste voor zijn paard en het is soms erg lastig bij paarden. Het blijven vluchtdieren en de meeste zijn echt niet kleinzerig waardoor het soms moeilijk te beoordelen is.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:08

norton84 schreef:
dispar-vulgo ivm zwangerschap heb ik vorig jaar geen deken op gedaan en ik doe het nooit meer die van mij krijgt gewoon op tjid deken op zodat het goed warm blijft.

Merkte je duidelijk dat je paard meer last van haar artrose kreeg? Kwam dat niet (ook) doordat ze misschien minder beweging kreeg door je zwangerschap?

Zou fijn zijn als we de 'onruststoker' gewoon negeren en misschien meer mensen hun ervaringen willen geven op mijn vraag :+

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:14

Ik vind het persoonlijk wel interessant om het erover te hebben (maar wel dat er wat meer respectvol over gepraat wordt hihi :+ ).
Om antwoord te geven op jou vraag: Zelf heb ik het idee dat het makkelijker is voor mijn paard als ze het lekker warm heeft in de winter, dan kan ze haar spieren beter ontspannen. Zodat ze ook fijner in haar beenwerk gaat lopen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:16

Thnx :)
Ik moet er toch eens over nadenken of ik dan niet toch een deken op ga doen, ondanks dat ze nog maar 3x per week half uurtje gereden word.

En inderdaad is het bovenstaande ook een interessant onderwerp, maar niet op bovenstaande manier (vind ik) :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:26

Ik denk dat je alleen de berichtjes van BigBen bedoelt toch (ik kom ook maar "eventjes" in het topic binnenvallen, maar probeer het wel zo netjes mogelijk te verwoorden). Maar geef je gelijk, dit had zeker anders verwoord kunnen worden. Beetje respect voor elkaar is niet teveel gevraagd lijkt mij :).

En over je deken, als je er zelf prettiger bij voelt om een deken om te doen. dan zou ik het zeker proberen!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:43

klopt combi van beide was is mijn gedachte maar doe het nooit meer.
cardy ik voel me niet aangevallen hoor. die van mij loopt ook op zn karakter en dan moet ik een grens trekken denk ik. hij heeft en artrose en zn rug gebrui is niet goed en zn si gewrichten zijn een probleem. daarom zeg ik tis vaak en en en en dan vind ik dat je als baas keuze moet maken

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:54

@cardy: ik denk dat je beter gewoon het ritme behouden zoals het was, hij heeft eerst wel jaren een deken opgehad en nu opeens niet meer. Ik heb nooit een deken opgedaan vanwege de hoeveelheid dat ik rij, mijn quarter is 1,5 jaar geleden heel lang ziek geweest en kon ik de winter erna bijna niks met hem, maar hij heeft altijd een deken op gehad.

Nu moet ik wel zeggen dat hij een beetje watje is en het erg snel koud heeft, maar hij voelt zich veel fijner met deken op.

Over het andere onderwerp: je moet voor jezelf de grens bepalen tot hoever je bereid bent om te gaan en je paard te laten gaan. Die keuze is bij iedereen anders, en denk ik ook niet dat je iemand daarop kan/mag aanvallen.
Zolang je met je hart achter staat en zeker weet dat je het beste voor je paard doet.

Ik ben in de afgelopen 7 jaar 3 paarden kwijtgeraakt, ik weet dat het goed is geweest dat ik de keuze heb gemaakt, maar weet ook dat ik bij allemaal een stukje van mijn ziel ben kwijt geraakt, dat is mee gestorven omdat ik zoveel van ze hou.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:00

Big Ben, jij laat je paard dus gewoon doorlopen als je weet dat het dier pijn heeft en dit ook niet meer over zal gaan?
Dan ben jij goed op weg om een rasechte dierenmishandelaar te worden.
Als je er nog wat op te zeggen hebt doe het maar via pb.
Van dit soort onzin wat jij uitkraamt hoeft niet iedereen mee te genieten.
Bedankt.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:04

ach liespower die zien we denk ik hoop ik hier niet meer.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:05

Dankjewel norton :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:06

Kan mij daar zo kwaad om maken :(
Maar goed even onntopic,
Hoe gaat het met al onze artrose paardjes en ponys?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:31

Cardy schreef:
..
En over je deken, als je er zelf prettiger bij voelt om een deken om te doen. dan zou ik het zeker proberen!

Het is geen kwestie van proberen :p want heb afgelopen 4-5 jaar al deken op gehad. Voor mijn gemak zou ik geen deken op doen, maar belang van het paard staat voorop.

Mister01 schreef:
@cardy: ik denk dat je beter gewoon het ritme behouden zoals het was, hij heeft eerst wel jaren een deken opgehad en nu opeens niet meer. Ik heb nooit een deken opgedaan vanwege de hoeveelheid dat ik rij, mijn quarter is 1,5 jaar geleden heel lang ziek geweest en kon ik de winter erna bijna niks met hem, maar hij heeft altijd een deken op gehad.

Nu moet ik wel zeggen dat hij een beetje watje is en het erg snel koud heeft, maar hij voelt zich veel fijner met deken op.
..

Ik ben niet echt een voorstander van een deken opdoen als het niet nodig is. Maar nou zijn mijn paarden ook absoluut geen watjes, dat scheelt ook. Voorheen deed ik een deken op, zodat haar wintervacht (dit idee krijgt ze zonder deken) niet te veel werd, voor het werken.
Maar een paard krijgt toch niet minder wintervacht als ze de winter daarvoor een deken op hebben gehad? :+

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:43

christaerik schreef:
Hallo
wij hebben net een paardje gekocht die klinisch in orde was maar rontgenlogisch niet. Hij heeft in beide achterkogels artrose. Hij is nu 3,5jaar en alle tips zijn welkom. Hij is nu niet kreupel maar DA heeft wel afgeraden om er mee de sport in te gaan. Dus hij wordt een recreatiepaard. Hoe vaak krijgt jullie paarden beweging elke dag of wisselend dat heel erg?
Liever geen negatieve reakties van waarom heb je zo beest gekocht. Dat horen we al in de omgeving van koop dan een gezond paard. Maar dit paardje heeft mijn hart gestolen.

Mijn paard staat iedere dag van smorgends 7u tot savonds 20u in de wei. De rest op stal. Ik denk dat dit echt het beste is voor haar omdat ze nu, in tegenstelling tot vroeger (stond ze eigenlijk alleen op stal) veel minder stijf de stal uitkomt. Daarnaast krijgt ze natuurlijk een supplement.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:54

liespower94 schreef:
Big Ben, jij laat je paard dus gewoon doorlopen als je weet dat het dier pijn heeft en dit ook niet meer over zal gaan?
Bedankt.

Je hoeft echt zo'n toon niet aan te slaan.
Jij zet hier letterlijk neer dat je een paard, zodra het ook maar een superklein beetje pijn heeft, wil laten inslapen.
Misschien had je het anders bedoeld, maar ik kan tenslotte alleen maar lezen wat er staat.
En wat er staat is dom en grof.

In plaats van kwaad te worden, kun je hier misschien beter iets van leren.
Bijvoorbeeld dat je wat beter moet nadenken voor je iets neerschrijft.
Of dat je wat minder snel op de knop "versturen" moet klikken.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:22

norton84 schreef:
paarden met arrose hebben net als mensen pijn. en nee ik ben niet van mening dat je bij het eerste pijntje gelijk moet laten gaan. zeker je probeert een tijdje het nodige zij met middels beweging dap rust pijnstilling etc. maar als mijn paardje die nu ook in lappenmand zit niet volledig pijn vrij kan gaan lopen dan houd het op het is dan voor mij de combi en en en die me doet besluiten dat dit het beste is voor hem. dek dat ze ok niet bedoelt van ach hij staat kreupel laat ik hem maar inslapen.

+1

(kruipt weer even tevoorschijn) Ik heb gezegd dat ik zou stoppen zodra ik negatieve gedragsveranderingen zou zien. Keuze is en blijft moeilijk, weten we denk ik allemaal wel iets vanaf!
(ps. mag me hier niet meer melden, want blijkt dat de kreupelheid een andere oorzaak had dan artrose. Hij gaat behandeld worden en ik hoop op hersteld, maar ben ook realistisch)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:35

BigBen schreef:
liespower94 schreef:
Bedankt.

Je hoeft echt zo'n toon niet aan te slaan.
Jij zet hier letterlijk neer dat je een paard, zodra het ook maar een superklein beetje pijn heeft, wil laten inslapen.
Misschien had je het anders bedoeld, maar ik kan tenslotte alleen maar lezen wat er staat.
En wat er staat is dom en grof.

In plaats van kwaad te worden, kun je hier misschien beter iets van leren.
Bijvoorbeeld dat je wat beter moet nadenken voor je iets neerschrijft.
Of dat je wat minder snel op de knop "versturen" moet klikken.

Via pb kun je reactie krijgen,

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:24

Wat voor supplement zullen jullie dan geven? Hij is nu niet kreupel, ik dacht aan alleen glucosamine.
Is een paard met artrose veel duurder in het onderhoud dan een gezond paard?
Het paard zou 'snachts op stal komen te staan en overdag op de paddack in de winter en in de zomer op de wei.