Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:33

eckstreben :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 21:44

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:37

dat is een gedeeltelijk een vertaling van een amerikaanse site. die was ik al eens tegengekomen.

ff over de steunsels. bij "mijn" fjord zaten de voeten voor de eerste bekapping ook volgegroeid met steunsels en hij had flares in de kwartieren en veel te hoge hielen. omdat hij daardoor toonlandde, sleet aan de achterkant van de voet ook niet veel af.

inmiddels zet hij zijn voeten beter neer, dwz hij land op zijn hielen. ook komt hij redelijk vaak buiten. de steunsels hoef ik nu bijna niet meer te bewerken.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:42

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:26

Hoi,
Mijn paard is nu een aantal weken van de ijzers(voor) omdat z'n hoeven gingen brokkelen en scheuren door de droogte. Moet zeggen dat het tot op heden enorm goed gaat. En als het zo blijft hij zelfs op blote voetjes bijft.

Hier wat fotos. weet alleen niet meer wat wat is, maar dan hebben jullie toch een beeld. Het is nu zo'n 6 weken geleden en ondertussen is de Hoefsm. al weer 1 keer geweest om de boel bij te werken.

http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180186.jpg
voor
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180185.jpg
Achterkant voor
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180177.jpg
Achter
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180180.jpg
Aanzicht zijkant, hier zie je dat het hoefje voor nog schade van het ijzer.
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180183.jpg
Onderkant van?
http://i2.photobucket.com/albums/y6/jekeek/overig/P9180184.jpg
Nog een onderkant

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 09:40

Volgens mij ziet dat er goed uit. Wat schaafwerk aan, maar er zit een goeie hoef in ;-)

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:34

scoxxx schreef:
http://www.mustadhoofcare.com/nl/homepage.html

Meer info over equilibrium.
Mocht ik me ooit weer eens aan de ijzeren ijzers wagen.... dan zou ik dit ijzer kiezen. Ben te lui ;-)
Maar ook omdat een fabrieks-opzet natuurlijk minder "onregelmatigheden" meebrengt dan handwerk.
Handwerk = minder exact dan fabriek.

Scoxx,

- En hoe zou je het doen als een voet niet om een opzet exact in het midden vraagt, bijvoorbeeld buiten toon gedeelte iets meer als binnen toon gedeelte (of andersom)?
- Of als een paard om opzet vraagt verder voor in het ijzer of verder achter in het ijzer dan standaard aangebracht is in het EL ijzer?
- Of als een paard een opzet verlangt zoals in Zwitserland onderwezen wordt aan te brengen?
- En als je met kunststof werkt hoe doe je het dan?
- Vind je niet dat het EL ijzer met 2 lippen nogal zwaar is, vnl in het achterste deel?
- Wat vind je van de nagelgaten in het EL ijzer met 1 lip?

Luiheid gaat altijd ten koste van iets.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:02

Citaat:
- En hoe zou je het doen als een voet niet om een opzet exact in het midden vraagt, bijvoorbeeld buiten toon gedeelte iets meer als binnen toon gedeelte (of andersom)?
- Of als een paard om opzet vraagt verder voor in het ijzer of verder achter in het ijzer dan standaard aangebracht is in het EL ijzer?

Vooral naar het antwoord op deze twee vragen ben ik benieuwd. Als ik naar de hoefschoenen van mijn paard kijk heeft hij een opzet nodig die buiten de normale opzet in het midden valt.
Mijn paard heeft 14 jr. rondom op ijzers gestaan maar de opzetten die in de ijzers zaten waren altijd keurig in het midden. Helaas dus niet op de juiste plek.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:54

Hoeftniet schreef:
scoxxx schreef:
http://www.mustadhoofcare.com/nl/homepage.html

Meer info over equilibrium.
Mocht ik me ooit weer eens aan de ijzeren ijzers wagen.... dan zou ik dit ijzer kiezen. Ben te lui ;-)
Maar ook omdat een fabrieks-opzet natuurlijk minder "onregelmatigheden" meebrengt dan handwerk.
Handwerk = minder exact dan fabriek.

Scoxx,

- Of als een paard een opzet verlangt zoals in Zwitserland onderwezen wordt aan te brengen?
- En als je met kunststof werkt hoe doe je het dan?
- Vind je niet dat het EL ijzer met 2 lippen nogal zwaar is, vnl in het achterste deel?
- Wat vind je van de nagelgaten in het EL ijzer met 1 lip?

Luiheid gaat altijd ten koste van iets.

De hoeven aan passen, zoals bij cytec ijzers?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 01:39

Interessante vraag HoeftNiet!

1. kunststof is werkelijk i-d-e-a-a-l ;-)... 100% vrije afrol. Paard rolt exact af zoals deze zal doen op blote voeten

2. 1 kunststof ijzertje weegt net zo zwaar als 3 a 4 stuks 8mm-rimijzertjes. Perfect gewoon

3. equilibrium is ook liploos te verkrijgen, extra gewicht van de 2 lippen ook opgelost

4. Met de jaren zie je bij een extra (onbewust) gecreeerde buitenlangs-dwang-afrol door bijv verkeerde bekapping, dat de toontredigheid steeds erger wordt en ben je dus bezig met een negatieve standverandering.
Bovenstaand in mijn achterhoofd, zou ik zelf nooit voor een toontredige opzet/afrol in rim-beslag kiezen.... maar voor een zo breed als mogelijke afrol opdat de afrol volledig vrij kan zijn.
Een brede en vrije afrol in voor de meeste paarden redelijk haalbaar bij een opzet van 2de nagelgat tot en met 2de nagelgat, zoals equilibrium o.a. ook heeft.

Ik zet mijn paarden altijd recht in hun hoefcapsule... ookal zitten er paarden tussen met een toontredige afrol: ze rollen al jaren af op exact 1 halve wijsvinger (mijn wijsvinger :+ ) van het centrale punt.
Zou ik hun hoeven niet rechtzetten.... wordt dit langzamer hand 1/3de wijsvinger - 1 volle wijsvinger - 1 wijsvinger + halve middelvinger,,, etc etc.... je begrijpt denk ik wel het principe?

Overigens, een smalle centrale opzet/gedwongen afrol zal eveneens negatief zijn voor toontredige paarden met name in zwaar werk.

5. een latere afrol = ijzertje opensmeden (takken) en wat verder naar voren leggen en een vroegere afrol ijzertje iets verder naar achter leggen
Equilibrium is ver na mijn ijzeren-ijzers-tijd.... maar volgens mij kan je die dingen ook gewoon bewerken met oven & aambeeld?

6. nagelgaten is altijd a big issue bij rimbeslag... je smeedt immers het ijzer zodanig dat de nagels uitkomen boven de witte lijn, echter de praktijk wijst uit dat dit soms niet altijd combineert met de juiste bekapping die (op dat moment?) nodig is voor het paard

Punt 3 t/m 6 is bij kunststof no problemo: kunststof is vederlicht, heeft een vrije afrol, is perfect op de mm nauwekeurig passend te krijgen en ik kan mijn nagels plaatsen waar ik wil. Kortom... werkelijk ideaal beslag ;-)

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 07:59

[quote="scoxxx"]

1. kunststof is werkelijk i-d-e-a-a-l ;-)... 100% vrije afrol. Paard rolt exact af zoals deze zal doen op blote voeten Maar deze ijzers zijn toch redelijk vlak

2. 1 kunststof ijzertje weegt net zo zwaar als 3 a 4 stuks 8mm-rimijzertjes. Perfect gewoon Heeft niets met opzet te maken

3. equilibrium is ook liploos te verkrijgen, extra gewicht van de 2 lippen ook opgelost Gewicht zit hem niet in de lippen! Het is duidelijk dat je er nog niet mee gewerkt hebt.

4. Met de jaren zie je bij een extra (onbewust) gecreeerde buitenlangs-dwang-afrol door bijv verkeerde bekapping, dat de toontredigheid steeds erger wordt en ben je dus bezig met een negatieve standverandering.
Bovenstaand in mijn achterhoofd, zou ik zelf nooit voor een toontredige opzet/afrol in rim-beslag kiezen.... maar voor een zo breed als mogelijke afrol opdat de afrol volledig vrij kan zijn.
Een brede en vrije afrol in voor de meeste paarden redelijk haalbaar bij een opzet van 2de nagelgat tot en met 2de nagelgat, zoals equilibrium o.a. ook heeft. Wat heeft een toontreder aan overmatig opzet aan de binnen toon?
Ik zet mijn paarden altijd recht in hun hoefcapsule... ookal zitten er paarden tussen met een toontredige afrol: ze rollen al jaren af op exact 1 halve wijsvinger (mijn wijsvinger :+ ) van het centrale punt.
Zou ik hun hoeven niet rechtzetten.... wordt dit langzamer hand 1/3de wijsvinger - 1 volle wijsvinger - 1 wijsvinger + halve middelvinger,,, etc etc.... je begrijpt denk ik wel het principe? Nee. Toontreder en franse stand recht zetten? Knap als je nagaat dat het been enkel uit scharnier gewrichten bestaat.

Overigens, een smalle centrale opzet/gedwongen afrol zal eveneens negatief zijn voor toontredige paarden met name in zwaar werk.

5. een latere afrol = ijzertje opensmeden (takken) en wat verder naar voren leggen en een vroegere afrol ijzertje iets verder naar achter leggen
Equilibrium is ver na mijn ijzeren-ijzers-tijd.... maar volgens mij kan je die dingen ook gewoon bewerken met oven & aambeeld?

6. nagelgaten is altijd a big issue bij rimbeslag... je smeedt immers het ijzer zodanig dat de nagels uitkomen boven de witte lijn, echter de praktijk wijst uit dat dit soms niet altijd combineert met de juiste bekapping die (op dat moment?) nodig is voor het paard Duidelijk dat jer nog niet mee gewerkt hebt anders wist je waar ik nar toe wil. Je slaat de plank (of het ijzer) volledig mis
Punt 3 t/m 6 is bij kunststof no problemo: kunststof is vederlicht, heeft een vrije afrol, is perfect op de mm nauwekeurig passend te krijgen en ik kan mijn nagels plaatsen waar ik wil. Kortom... werkelijk ideaal beslag ;-) Ok, dus toch geen EL voor jou....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:37

Ik krijg het idee dat jij EL niets vind Hoeftniet.
Ik heb zelf nooit verschil in gewicht gemerkt eigelijk.
Jammer dat je dat niet goed kan testen met gebruikte ijzers. Ik heb gister bij het opruimen van mn kast toevallig een EL en een normaal ijzer weggegooit. Had t graag gevoeld.
Ik begrijp ook uit jouw vragen dat bij EL de opzet alleen in het midden zit. Apart, want dat is dus niet zo. Paard kan juist vrij afrollen. (maar kan ook je vraag verkeerd hebben gelezen)
Wat is het probleem met de 1 lips ijzers? Deze heb ik nooit in handen gehad.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:55

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:07

dat snapje ik ook al niet... maar ik zal de site eens vertalen voor je ;)

even kijk of het doet wat ik wil :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:51

scoxxx schreef:

2. 1 kunststof ijzertje weegt net zo zwaar als 3 a 4 stuks 8mm-rimijzertjes. Perfect gewoon

Net omgekeerd natuurlijk, kunststofje is vederlicht: passen 4 kunststofjes in 1 rim-ijzertje... qua gewicht

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:01

EL is inderdaad ver na mijn ijzeren ijzertijd... inderdaad nooit mee gewerkt.
Maar vrije afrol is essentieel voor toontredige beweging.

En inderdaad... zet alsjeblieft een toontredige danwel Franse beweging altijd RECHT in zijn hoefcapsule! Wat god-o-god... wat heb ik veel paarden gezien die deze "foute" beweging verdubbelde/verdrievoudigde door toe te geven aan zogenaamd "ja-maar-scharnieren-staan-scheef-dus-hoef-ook"-mentaliteit (inclusief consequenties hiervan in het zware werk).

Helaas gaat theorie en praktijk niet altijd samen in Hoevenland. Facinerend nietwaar? ;-)

En het inderdaad confronterend (wellicht?) om als ijzer-liefhebber te constateren dat je soms consessies moet doen aan bekapwerk om het ijzer (rits + nagelgaten) correct passend op de witte lijn geplaatst te krijgen.
Ondanks oven en aambeeld, is niet alles altijd 100% passend te krijgen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:38

Needje schreef:
Ik krijg het idee dat jij EL niets vind Hoeftniet.
Ik heb zelf nooit verschil in gewicht gemerkt eigelijk.
Jammer dat je dat niet goed kan testen met gebruikte ijzers. Ik heb gister bij het opruimen van mn kast toevallig een EL en een normaal ijzer weggegooit. Had t graag gevoeld.
Ik begrijp ook uit jouw vragen dat bij EL de opzet alleen in het midden zit. Apart, want dat is dus niet zo. Paard kan juist vrij afrollen. (maar kan ook je vraag verkeerd hebben gelezen)
Wat is het probleem met de 1 lips ijzers? Deze heb ik nooit in handen gehad.

Denk dat meneer Hoeftniet de nog met de hand gesmeden hoefijzers weet te waarderen? Fabriekijzers besparen hoefsmeden veel werk, maar het smeden van hoefijzers uit staven mag niet verloren gaan. Zo ook niet het ijzer per paard en hoef aanpassen, in plaats van het paard en de hoeven aan de ijzers aanpassen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:49

Dus wat ik begrijp (doe echt mn best hehe) als een paard toontredend staat moet hij alsnog RECHT afrollen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:06

Zack probeer u voor te stellen dat u zelf toontredend of Franse stand heeft? En dan u met stevige schoenen alleen recht kan lopen (afrollen). Hoe denkt u dat uw enkels en knieën bijvoorbeeld dan gaan aanvoelen?
Met bekappen zo recht mogelijk volgens anatomie waaronder de voetas van het paard. Maar met beslaan rekening blijven houden met de manier van lopen waaronder afrollen. Aangezien je met bekappen afrond, heb je al een vrije afrol. Wat de natuurlijke bekappers een mustangroll noemen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:27

Voor mij zou het fijn zijn om recht af te kunnen rollen. Ik heb zelf dat mijn enkels verder naar binnen staan dan mijn voetsen staan zeg maar. Mijn enkels knikken dus naar binnen, zo oom mijn knieen.

Als ik recht kan 'afrollen' ondslast ik mijn enkels en knieen omdat het natuurlijk is en de banden en pezen niet meer onder druk staan van de ingeknikte knieen en enkels ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:25

Peelie stelt u nu eens voor dat u alleen kaarsrecht kan lopen (afrollen)? Als gewrichten "scheef" zijn, is gedwongen recht dan comfortabel? Natuurlijk moet er gecorrigeerd worden naar de anatomie waaronder de voetas, maar een afwijking aan de benen en hoeven kun je niet meer recht maken? Je kan het wel begeleiden door te corrigeren, maar niet recht maken en houden.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:48

Ik loop zo scheef als een hoepel dus wat dat betreft :+

Die van mij staat toontredend, vandaar mijn intresse.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:51

Zou u dan gedwongen recht willen lopen (afrollen)? Corrigeren ja, gedwongen recht nee.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:02

mijn gewrichten zelf zijn niet scheef. bij mij staan mijn gewichten aleen maar de ver naar binnen. dus dan is het wel prettig als er gedwongen recht 'afgerold' kan woren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:05

Zelf loop ik ook schreef (toontredend in de paardenwereld), maar nee, ik vind nieuwe rechte schoenen na enkele keren lopen (zodat de ergste rechtheid eraf is) lekkerder lopen dan de oude die al helemaal scheef zijn. Die duwen je namelijk eigenlijk nog verder.