nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:21

Isapaardje : hoe heb je dat gemaakt? En van welk materiaal? Het ziet er namelijk netjes uit! :)

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:56

mijn paarden kunnen vanaf de wei zo het ruiterpad op, maar toch rijd ik met schoenen ivm hoefscheur en dunne zolen. Dat de Gloves zo strak passen in een voordeel, anders nemen we toch wel heel veel zand mee :o
Mijn shet loopt trouwens gewoon op blote voeten voor de kar, ook over de weg. :j Gelukkig maar, want ze heeft héle kleine voetjes, waarvan ik me afvraag of er schoenen voor zouden zijn, buiten de Smitjes om.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:02

Ik heb nu 3 volwassen pony's die prima zonder bescherming (zelfs na een winter in de padock) de weg op kunnen. Maar 2 die op het harde gevoelig zijn (de een laat haar hoeven wel heel, die ander trapt zomers ook meteen de hoeken er uit). En laten die 2 laatste nu net mijn tandem vormen en mijn wedstrijdpony's zijn.....
Bij de jeugd weet ik nog niet hoe die zich houden :).

Zo het ruiterpad op, wat een droom :). Dichtst bij zijnde ruiterpad hier is ong 8 km, en dat is een ruiterpad in een klein bosje waar je na 1x galopperen doorheen ben.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:54

Dennis, mijn paarden staan 22 km van huis af. Maar dan heb je ook wat :) Ik geloof dat we 60 km ruiterpad hebben, waar ik er ongeveer 7 van gebruik :o

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:20

Ik heb net de easyboot Gloves maatje 3 besteld, ben dus heeeel benieuwd! Het weekend ben ik weg, maar als ik terug ben zal ik wel even foto plaatsen van paardlief met dr schoentjes :D .

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:36

SIEMxFUNNY schreef:
Isapaardje : hoe heb je dat gemaakt? En van welk materiaal? Het ziet er namelijk netjes uit! :)

Vilten ondertapijt.
Rest stukken vaak gratis of voor weinig geld bij tapijtzaak te verkrijgen.
Makkelijk te knippen, te wassen en in gewenst model aan elkaar te naaien.

Paardlief houdt graag toezicht tijdens deze werkzaamheden of vrouwtje het wel goed doet :D

Afbeelding

Shetlander van mijn kennis, waar ik wekelijks mee men, loopt ook op blote voetjes voor de wagen, en ook over harde weg, al zitten ook wij hier maar 300 meter van het bos vandaan.
Maar om naar het natuurgebied te gaan paar km verderop, moeten we wat meer over de harde weg, maar nooit probleem. Voor de zekerheid nemen we op lange ritten wel haar schoenen (want ze heeft ze wel, maar nog nooit aangehad), mee op de kar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:51

Zijn hier ervaringen met lange tijd epics omhouden? Mijn paard heeft een hoefzweer, en ik ben veelte bang dat ze perongeluk met die pjnlijke plek op een steen stapt, daarom heb ik als bescherming de hoefschoen bij haar aan als ze buiten loopt. Echter is dat toch een paar uur. Te strak wil ik hem niet vanwege langdurig klemmen, maar los dat je zonder hoevenkrabber de sluiting kan openen vind ik eigenlijk ook weer een beetje link... Iemand hier ervaringen mee? Heb de gaiters eraan zitten, omdat ze bij alleen de schoen ze zo heeft uitgetrapt.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:53

En dan doe je de randen aan de zijkant meenemen, zodat dat opgevuld wordt ?
Ondertapijt had ik niet aan gedacht.

Leuke foto trouwens :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:13

@SiemxFunny: Nee de opstaande randen (zijkant) zijn los geknipte stukjes, die ik dan vastnaai aan de onderzool. Het is dus niet uit 1 stuk geknipt. Daarmee is het makkelijker in de schoen te passen.
Voordeel van ondertapijt is ook dat je eventueel op plek van een kneuzing een gat erin kunt knippen zodat je daar druk wegneemt, of je kunt stukjes verhogen of wat dan ook. Ik ben zelf wel tevreden met dat spul.

@Tandcreda4: Ik heb ervaring met langere tijd epics aan buiten. Hier ging dat goed, maar moet erbij zeggen dat Isa sowieso gewend is langere tijd schoenen aan te hebben. Persoonlijk heb ik liever als ze zonder toezicht op schoenen staat, gladde schoenen als RX of Cavallo. Die hebben geen sluitingen die bij het gaan liggen (rollen) aan elkaar kunnen blijven haken (met alle gevolgen van dien).

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:48

eventueel kun je een stuk ducttape over de sluitingen plakken misschien, om te voorkomen dat ze blijven haken. Of zou dat niet blijven zitten?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:01

Ja dat kan wel; heb ik zelf ook gedaan, alleen iets te krachtige tape denk ik. Toen kreeg ik de lijmresten niet meer van de schoenen af :o

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:24

Geweldige foto, Isapaardje! :D

ik heb vanmorgen weer heerlijk gereden met schoenen. De Gloves zitten als een huis en je merkt ze verder ook totaal niet.
Nu ik weer meer rijdt na Thyrla's blessure blijft het wel even spannend of ze op haar been van de gaitersluiting ook weer wondjes krijgt, zoals 2 jaar geleden. Tot nu toe zorg ik ervoor dat been en gaiter zoveel mogelijk droog blijven, dus ik mijd plassen, en dat lijkt te schelen.
Maar nu het winterhaar weer loslaat worden de benen dunner en sluiten de gaiteruiteinden straks weer nét over elkaar en dat geeft straks weer druk. Toch maar eens denken aan iets eronder, equiwrap oid.
Hoe zit dat bij jullie paard?
Of laten jullie de gaiter gewoon vrij los om? Bij mijn merrie zitten de gaiters er voornamelijk voor de veiligheid aan, maar zonder blijft in principe de schoen ook goed aan. Zou een losser zitten gaiter kunnen of zou dat juist gaan irriteren?
Laatst bijgewerkt door skessa op 17-02-11 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:25

Gewoon losser laten zitten. Ik doe ze ook nooit strak.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:27

ik doe ze behoorlijk strak, zoals aanbevolen door easyboot.
Hoe los heb jij ze dan zitten, DD? Kan er een vinger tussen gaiter een been?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:51

Ja daar kan bij mij idd een vinger tussen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:06

mooi, als dat geen problemen oplevert door schuren kan ik dat ook doen.;)
Dan heb ik in elk geval geen overlap van de gaiters met te veel druk voor op het been.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:07

Ik kan er ook een vinger tussen steken.

Denk dat overlapping inderdaad sneller drukking geeft, dan dat ze wat losser zitten. Als het goed is kan het toch niet gaan schuren door beweging als de schoen goed vast zit.
En anders een sok over de hoef heen trekken.
Isa heeft nu oude sokken van mij aan. Ik heb de hak eruit geknipt en daar past in haar geval prima de vetlok dan door. Zo is de hoef en hoefballen beschermd tegen schuren van de schoen en gaiter zonder dat de hoef echt veel dikker wordt als bij gebruikt van vetrap oid.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:30

oké, goede tips.
De afgelopen jaren overlapte de gaiter 's zomers net een halve tot 1 cm en dat gaf dus drukplekken en wondjes, met als gevolg dat ik alleen nog met schoenen zonder gaiters kon rijden. Dat blijft een beetje link gezien de kans op verliezen en kan een hoop geld kosten. Het ziet er trouwens wel heel gelikt uit :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:31

Ik denk ook dat de dubbele laag die je dan krijgt eerder drukkingen zal geven.
Als je bang banet dat met de lossere gaiter je iets verlies kun je er ook iets zachts tussen doen. Bijv. een stukje schaap.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:08

DD, ik ben niet bang om een schoen te verliezen, daar zitten ze te stevig voor aan de hoeven.
Ik heb het schaap ertussen al eens geprobeerd en díe verlies ik dus steeds. :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:38

Bedankt voor de tips, ik zal morgen de sluiting met tape afplakken. Ik baal wel een beetje, omdat ze eerst moet weken waardoor de hoefballen ook zacht zijn, en daarna een tijd met de hoefschoen aan staan. Ik droog de boel wel wat af, maar ben toch ook een beetje bang voor broeien... Al viel dat vandaag wel mee, zo leek het. Ik durf dr echter nog niet zonder hoefschoen te zetten, aangezien de boel nog open is. Moet er niet aan denken dat ze precies met het hoefzweer wondje op een steentje trapt :oo

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:19

Tancreda, bij ons heeft een paard met hoefzweer een tijdje met zo'n hoefzak omgelopen. Dat kun je ook doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:43

Ik heb al wat rondgekeken waar je die dingen kan krijgen, maar ik ben ze alleen voor ponys tegen gekomen, denk dat dat krap wordt voor een grote voeten paard helaas... Dat zou wel mijn voorkeur hebben zo'n zak.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:13

Easyboots heef toch ook zo'n speciale schoen daarvoor?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:04

Tancreda, meestal heeft de welkoop/Boerenbond die hoefzakken wel, en anders de dierenarts.