Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:51

Omdat voorijzers met dubbele lippen nogal omstreden zijn en ik liever het zekere voor het onzekere neem en het er gewoon af laat smeden ;) Kleine moeite voor de smid.

Lees hier maar voor meer info: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... beslag.htm

Van Nassau is iig een fel tegenstander van dubbele voorlippen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:56

http://www.surfert.nl/index.php5?q=aHR0 ... h0bQ%3D%3D (dubbele lippen aanklikken)
bij deze plaatjes geven ze zelf aan dat het voornamelijk achter is wat uitzet. Verder kan een voet toch ook niet uitzetten als er nagels inzitten? Daarom willen ze niet dat men te ver naar achter nagelt en dat er ruimte is na het 3e nagelgat. Maar de lippen zitten voor het 3e nagelgat...

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:58

Overigens gebruiken ze ze zelf dus ook bij scheuren voor in de teen...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:02

@ AnneOmie: heb net het stuk gelezen, ik schrik er toch wel vak. Enkele paarden op de boerderij waar ik sta, staan ook op dubbele lipijzers, van één paard heeft ie dat gedaan omdat deze een grashoefje zou hebben heb ik begrepen (?), maar daar durf ik geen zekere uitspraak over te doen. Maar ik moet wel zeggen dat geen van de paarden echt zo'n 'ovale' hoef krijgen, de voorhoeven zijn zover ik weet allemaal nog steeds rond.

Mijn pony moet misschien in de toekomst op voorijzers omdat hij een voorbeen verkeerd belast wat resulteert in ongelijke hielen, en ook is de binnenkant van de hoef korter dan de rechterkant. Maar hiervoor zou de hoefsmid dus ook voor een eenlips ijzers kiezen neem ik aan?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:02

Kan je plaatje op het werk helaas niet zien. Ik heb wel mooie plaatjes van met dubbele lip en zonder dubbele lip, die bij mij zaten wel mooi genageld en voor het 3e nagelgat volgens Scoxx :P :D Maar ik wou toch het zekere voor onzeker nemen en laat de dubbele lippen er nu sinds 2 beslagbeurten afsmeden. Er is al te veel fout gegaan met zijn voeten bij vorige smeden, waaronder ook cytek smid die zijn voeten flink verprutst heeft! Gelukkig zijn zijn voeten met mijn huidige smid echt heel erg opgeknapt en groeien zijn tenen niet meer zo raar lang uit. Zijn verzenen waren flink ondergeschoven en dit is al stuk opgeknapt, maar volgens mijn smid worden zijn verzenen nooit meer helemaal goed.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:03

En nog een vraag dan, waarom maakt t bij de achtervoeten dan weer niet uit dat er 2 lippen op zitten?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:08

Ik weet het ook niet hoor Myour want mijn huidige smid zegt bijvoorbeeld dat zoals hij hem beslaat het hoefmechanisme niet beperkt wordt! Omar werd door hem iig niet voor met achterijzers beslagen, maar met (soort van) equilibrium voorijzers ! Equilibrium is er sowieso niet met 1 voorlip, het is of dubbele lip, of geen lippen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:10

Maar kan jouw hoefsmid dan geen enkellips ijzers eronder zetten? Sorry ik ben gewoon nieuwsgierig. Ik wil eigenlijk niet eens hoefijzers onder de hoeven van m'n pony maar als het moet dan moet het, maar dan wil ik wel het best mogelijke beslag wat het beste bij hem past. Kennelijk vallen dubbellips ijzers dus al af.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:11

Needje schreef:
http://www.surfert.nl/index.php5?q=aHR0 ... h0bQ%3D%3D (dubbele lippen aanklikken)
bij deze plaatjes geven ze zelf aan dat het voornamelijk achter is wat uitzet. Verder kan een voet toch ook niet uitzetten als er nagels inzitten? Daarom willen ze niet dat men te ver naar achter nagelt en dat er ruimte is na het 3e nagelgat. Maar de lippen zitten voor het 3e nagelgat...

Hmmm site geblokkeerd...

Kijk vanavond wel even.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:13

Myour schreef:
Maar kan jouw hoefsmid dan geen enkellips ijzers eronder zetten? Sorry ik ben gewoon nieuwsgierig. Ik wil eigenlijk niet eens hoefijzers onder de hoeven van m'n pony maar als het moet dan moet het, maar dan wil ik wel het best mogelijke beslag wat het beste bij hem past. Kennelijk vallen dubbellips ijzers dus al af.

Dat zijn dan andere ijzers en Omar heeft juist deze ijzers omdat hij dan vrij kan afrollen. Ik zal kijken of ik vanavond een fotootje kan plaatsen van hetzelfde beslag met en zonder dubbele lip.

Mijn smid kan er in principe alles onderzetten wat ik maar wil. Hij is ook draversmid en heeft zelfs kunststof (blauwtjes) en een heleboel speciale draverijzers.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:17

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:12

Ik vind dat de tak wel wat langer mag zijn, lijkt mij meer draagvlak geven.

Waarom heeft die smid voor dubbellips ijzers gekozen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:15

Dit is een Equilibrium. Mijn smid had toevallig de 2 lips.
Takken zijn minder lang omdat ie ze er zo snel onderuit tikte. Zo niet meer.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:29

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af wat jullie van de hoeven vinden van mijn verzorgshet.
Ik zelf ken haar niet ander dan dat ze deze stand van hoeven/benen heeft, alleen als ik haar hoeven nu zie (nog geen foto van) dan lijkt het of ze net iets schuiner staat dan op foto 1.
Ze is verder nooit kreupel geweest ook geen been blessures of wat dan ook, maar toch vraag ik me soms af ze niet te schuin zijn, haar beenstand is wel volgens mij gewoon zo dat ze wel iets schuiner staat dan het "gemiddelde" paard.
Vrijdag maak ik even nieuwe foto's hoe de hoefjes er nu uitzien.
Ze is trouwens nooit beslagen geweest, en word zowel onder de man als voor de wagen bereden, haar hoeven zien dus regelmatig het asfalt.

Hier de foto's van een jaar terug en een van haar hoeven als jaarling.
Afbeelding

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:51

Het schijnt dat mijn pony zijn ene been verkeerd belast, als ik het goed denk te herinneren zet hij meer gewicht op de binnenkant van de hoef. Als hij even te lang niet bekapt is zie je ook dat de binnenste hiel lager staat dan de rechterhiel. ('Binnenkant' van de hoef is ook korter dan de 'buitenkant.) Volgens mijn hoefsmid zal ik misschien in de toekomst aan ijzers moeten aan de voorbenen als dit proces zich gaat versnellen, aangezien hij anders uiteraard op een scheve hoef komt te staan.

Zijn er misschien smeden/bekappers in dit topic die dit vaker tegenkomen? Valt er niets anders te doen dan dit met ijzers oplossen of is er iets anders waarmee ik normaal voorbeengebruik kan stimuleren? Ik zie hem namelijk het liefst zonder ijzers. (Pony is kwestie is overigens nog niet onder het zadel en bijna drie jaar oud.)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:52

Misschien vaker bekappen dan?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 20:29

Shetjes neigen vaak naar te lange tenen, zo is mijn persoonlijke ervaring met shetjes.
Ik zet de shetjes (die ik bekap) altijd wat korter in de teen.

En verder: heb je nog een fotootje Needje van je paard met datzelfde hoefje recht op de benen?
Mbt ondergeschoven verzenen weet ik dat Nassau bijv tijdelijk de hielen opent door ze korter te bekappen. Hij houdt dan ffkes geen rekening met de voetas om het verzenen-probleem eerst op te lossen en gebruikt dan extra lange takken en soms ook extra verbrede takken. Zijn ervaring is dat het verzenenprobleem zich dan zeer snel oplost/herstelt.... om zo bij het 2de danwel 3de beslag de hoefas weer correct te zetten.
Aftrappen... dat weet hij/weten zij wonderwel op te lossen, ondanks de extra lange en verbrede takken. Hoe exact? Geheim van de smid ;-)

Probleem van ondergeschoven verzenen = verkeerde belasting van de hoefschoen: te veel druk in het verzenengedeelte en te weinig belasting op het toongedeelte + te weinig/sterk verminderd hoefmechnisme.

@ Myour: inderdaad vaker bekappen om zo het "zaakje" recht te houden.
Laatst bijgewerkt door SamCo op 27-05-09 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:30

Niet zo een foto helaas soxxx.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:34

Laatst zat er zo'n halve centimeter verschil tussen beide hielen. Hij heeft het echt maar bij dat ene voorbeentje, de rest van z'n hoeven kunnen zowat gemakkelijk twee maanden zonder bekappen. Of ze groeien ontiegelijk langzaam maar ze zagen er laatst puntgaaf uit. Alleen dus dat ene voetje. Dus de oplossing is gewoon zo simpel? Maar is er niets echt oplossends voor dat verkeerde beengebruik? Ik vind het zo apart..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:44

Ik zou er een ostheopaat of iets bij halen Myour, want je kan hem wel vaken bekappen maar de scheefheid komt ergens uitvoort.. Mijn pony sleet ook scheef af en werd idd eerst vaker bekapt om hem rechter te houden. Nu is eruit gekomen dat hij scheef is in zijn lijf, logisch toch ook dat hij dan scheef afslijt? Met vaker bekappen los je dat probleem niet op.. :n

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:51

Ik wilde de hoeven van mijn paardje ook even 'voor de jury gooien' ;)

Ik weet niet of de foto's goed genoeg zijn...
Even wat achtergrond: mijn paardje wordt gewoon bekapt (niet natuurlijk, op deze foto's is het trouwens een maand geleden dat hij bekapt is) en heeft wel eens last van scheuren in de voorhoeven. Hij loopt ook vrij gevoelig op steentjes enzo...
Ik ben zelf van plan om mij binnenkort hoefschoenen aan te schaffen voor zijn voorhoeven, maar omdat zijn hoeve breder zijn dan ze lang zijn, lijkt dat vrij moeilijk te vinden...

LV
Afbeelding

scheurtje zijkant LV
Afbeelding

LV onderkant
Afbeelding

RV
Afbeelding

RV onderkant
Afbeelding

Stand voorbenen (niet echt goede foto)
Afbeelding

Stand achterbenen (waarschijnlijk ook geen ideale foto)
Afbeelding

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:55

Hanneke84 schreef:
Ik zou er een ostheopaat of iets bij halen Myour, want je kan hem wel vaken bekappen maar de scheefheid komt ergens uitvoort.. Mijn pony sleet ook scheef af en werd idd eerst vaker bekapt om hem rechter te houden. Nu is eruit gekomen dat hij scheef is in zijn lijf, logisch toch ook dat hij dan scheef afslijt? Met vaker bekappen los je dat probleem niet op.. :n

Ja dat vroeg ik me dus ook al af. Maar hoe scheef kan een pony zijn die dit ook al had voor ie ook maar gelongeerd werd? Maar zal zeker iets met je tip doen, eens de osteopaat van stal naar 'm laten kijken als die weer eens komt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 20:58

Myour schreef:
Laatst zat er zo'n halve centimeter verschil tussen beide hielen. Hij heeft het echt maar bij dat ene voorbeentje, de rest van z'n hoeven kunnen zowat gemakkelijk twee maanden zonder bekappen. Of ze groeien ontiegelijk langzaam maar ze zagen er laatst puntgaaf uit. Alleen dus dat ene voetje. Dus de oplossing is gewoon zo simpel? Maar is er niets echt oplossends voor dat verkeerde beengebruik? Ik vind het zo apart..

Nee, gewoon eigenlijk iedere 6 weken de smid laten komen. Bij de eerstkomende bekapping, afspraak maken voor over 6 weken (weet je zeker dat de smid tijd heeft en dat je niet 2 weken hoeft te wachten) en zo doorplannen.
Verkeerd beengebruik? Niks meer aan te doen: groeischijven van de benen zijn op het 2de levensjaar gesloten. Het beenstandje wat een paard na deze leeftijd heeft, is definitief.... m.u.v. verkeerd bekapte hoefjes/ achterstallig onderhoud natuurlijk.

Scheef in het lijf? Kan... maar ook onder een scheef paard wil je rechte hoeven ;-)
Scheefheid in het lijf wordt veroorzaakt door (pogen tot) ontlasten. De pogingen om zich te ontlasten wordt veroorzaakt door:
1. pijn (8 van de 10 keer primair veroorzaakt door een intern hoefprobleem bijv HKO, wat zich secundair uit in scheve rug)
2. scheefzittende ruiter.

Ostheopatische oplossingen zijn zeer tijdelijk (1 week) daarna zet/groeit het paard zichzelf weer gewoon weer scheef.
Tuurlijk heeft een paard een voorkeurszijde, maar dit is niet zo scheef dat hoeven zich derhalve ook scheef afslijten.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:05

Scheefzittende ruiter wordt heel erg moeilijk, pijn zou ik zelf niet uit kunnen sluiten. Osteopaat kan inderdaad niet het voor altijd oplossen máár met een goede weet je dus wel of het een scheefheid in het lichaam is (toch?).
Even wat meer informatie overigens: mijn pony staat niet perfect op zijn benen. Achter heeft hij een redelijk sterke Franse stand. Zie deze foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DY34GQ8Z.jpg
Hier staat ie wel beetje heel overdreven, maar geeft je wel een goed idee. Voor staat hij eigenlijk wel goed op de benen, maar dat ene voetje dus. Ik dacht van m'n hoefsmid te begrijpen dat hij zijn been verkeerd gebruikt.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:09

Tuurlijk wil je rechte hoeven, dat sowieso.. Dat ostheopatische oplossingen maar voor 1 week zijn ben ik het totaal niet mee eens.. Scheefheid kan ook prima veroorzaakt worden door andere factoren dan de ruiter of HKO. Mensen zijn ook vaak zat scheef ook kinderen die nooit hebben hoeven werken.. Mijn pony zou nooit zonder de ijzers kunnen omdat hij zijn hoeven zo snel ( en scheef) afsleet. 3 van de 4 hoeven zijn niet meer scheef en te snel afslijten? Absoluut niet de bekapper komt om de 5-6 weken en dan is het ook echt nodig.. Als hij scheef zou afslijten waarom zou dan 3 van de 4 hoeven recht blijven? De 4e blijft scheef omdat zijn bekken daar iets lager is en hij in zijn rug/nek/schouder scheef is aan die kant. Hij wordt daar straks rechtgezet en dan zou het mij niet verbazen als hij daar opeens ook recht afslijt.. Mijn mening mijn idee, ieder het zijne :D Feit is wel dat het probleem niet in de hoef lag..