Schuldige meldt zich! Was meer een vraag naar de mods hoe en wat hoor. Peesblessuretopic is ook naar de HK gegaan. (zit ik ook in, wel met een genezen blessure ondertussen)
DA heb ik net eindelijk aan de telefoon gehad. Hij wou m de eerste 2 weken onbelast laten lopen. Hij wou m wel gelongeerd hebben en wat schakelen. Eerste dagen ook nog op de Metacam.
Ik had DA van de Lingehoeve ook nog gebeld voor advies. (duurde me wat te lang ) Die zei dat als een paard niet kreupel is, hij ze het liefst aan het "werk" ziet. Eerste week met 5 minuten draf en dan elke week 5 minuten erbij. Dus op zich wel wat tegenstrijdig.
Wat wel geldt voor alle spatpaarden volgens mij is dat ze baat hebben bij veel beweging, dus als het weer het toelaat lekker dag en nacht op het land. Dat zorgt ervoor dat ze niet zo stijf worden en dat de smering in het gewricht goed blijft.
Vic heeft eigenlijk geen last meer van zijn spatbeen. Het probleem zit 'm meer in zijn rug. En we zijn al 100 keer opnieuw begonnen en iedere keer loopt dat uit op onregelmatigheid na een week of 6 werken. Dus ik heb besloten hem tot het voorjaar alleen maar te longeren aan de pessoa en de dubbele lijnen om zijn rugspieren te versterken. En ik hoop dat dat dan afdoende is en dat ie dan lekker mee naar buiten kan, afgewisseld met lichte oefeningen in de bak om hem los te houden. Onbelast lopen aan de longe geeft geen problemen. Hij heeft dan nog steeds geen supergangen maar hij loopt dan wel rad. Dus ik hoop dat ik op deze manier zijn rugspieren zodanig versterk dat hij mij straks mee kan dragen want hij wil zo graag Lukt dit niet, dan gaat ie echt met vervroegd pensioen maar ik hoop het niet voor 'm want dat vindt ie eigenlijk helemaal niks
Niet echt nee Maar ik probeer voor hem optimistisch te blijven. Wel heb ik besloten niet meer verder te dokteren (iom mijn DA). Ik heb alles gedaan wat mogelijk is voor hem, inclusief die inspuitingen in z'n rug. Ergens moet je een grens trekken en ik ben eigenlijk allang over die grens heen gegaan. Er is genoeg aan gesleuteld, het laatste stukkie moet ie zelf doen....
Vraagje aan de Tildren-gebruikers. Gister viel me op dat m'n paard bij het ademen met z'n buik trok. Hij ademt verdeer gewoon normaal. (juiste hoeveelheid ademhaligen per minuut en geen bijgeluid oid) Nou weet ik dat paarden wat kramperig kunnen worden van Tildren. Maar dat is dan binnen een uur na toedienen meestal. Zou dat trekken er mee te maken kunnen hebben? (straks maar weer naar de DA bellen.)
hoefden we niet eens. Maar Raimaer heeft dus 3 maanden op de wei gelopen en daarna zijn we weer rustig gaan opbouwen. We hoefden alleen terug te komen als we er geen goed gevoel bij hadden, gewoon zelf scherp in de gaten houden. Foto's hebben dan niet zo heel veel zin, het opgeloste stuk blijft. Alleen een spatproef (buigproef) zou nut hebben op dat moment.
Heb 2 DA gesproken gister. De een zei dat ik onbeslast moest longeren en schakelen daarbij. De ander zei rijden, met 5 minuten draf, en elke week 5 minuten draf erbij. Dit alleen als paard rad is! (wat die van mij is) Ik vind longeren en veel schakelen best zwaar klinken. Wat jullie?!
Jalo Wat een vreselijk nieuws zeg, ook wel slordig dat de staleigenaar niet weet wat hij voor planten in de wei heeft staan en dit niet controleerd. Hopen dat het snel wat beter word met je paard zeg!
Gelukkig hebben we een goede staleigenaar die alles goed in de gaten houd en bestrijd.
Lielle Ik begrijp je verhaal helemaal de G is namelijk het dominante Gen zeg maar en de g niet heb het hele verhaal vroeger veel op school gehad
Needje Dat horen wij in dit topic heel vaak dat de DA's tegenstrijdige adviezen geven. Schakelen is wel zwaar, maar activeerd het achterbeen, waardoor het ruggebruik ook gestimuleerd word, wat erg belangrijk is voor spatpaarden (omdat deze soms snel hun rug vastzetten).
Ik zou gewoon doen, waar jij denkt dat jou paard het meest baad bij heeft
Maar als een andere DA zegt 5 minuten draf de eerste week. Kan ik het ook combineren misschien... Ene dag ohz, andere dag aan longe met pessoa. En dan goed stappen links en rechtsom en dan 5 minuten schakelen, en dan weer uitstappen. Ideetje?
Ik zou mijn eigen gevoel volgen en daar het werk op aanpassen. Persoonlijk vond ik de 3 maanden wei erg prettig, maar je begint wel weer op 0 na die drie maanden. En Raimaer had wle echt last van het gewricht na het inspuiten, achterbeen optillen om het ijzer eraf te halen vond ze echt niet leuk.
Need stilzetten is echt geen! optie. Hij heeft daar z'n lichaam niet voor mee. Dan weet ik iig zeker dat het infuus niet gaat helpen. [ITP] Sinaedo 22-08-2008 Zie hier de standfoto's. En hier is ie dus al enorm opgeknapt! Wil m niet meer hebben zoals ie was.
Hebben jullie jullie paarden op spatbeslag?
Rijden doe ik alleen over d ehoefslag met af en toe een grote volte nu. Dat bouw ik straks wel weer uit met een week of 2 ofzo. Dan wil mijn DA m nl weer zien.
Raimaer loopt op blote voeten, die gaat alleen rond het wedstrijdseizoen op ijzers. En op de wei zetten, tja. Ik vind het nog altijd de beste oplossing met langdurige blessures, Dr Field zeg maar. Niet leuk, maar voor ons werkt het.