[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:27

Zo, ben net thuis van het binnenzetten, madam wilde niet naar binnen, liep steeds de verkeerde kant op OK dan! .
Omdat ze nu blootsvoets in de modder heeft gestaan heb ik haar voet even goed gewassen, ik kwam nu bij de bovenrand van de hoef toch een soort randje tegen. Precies in de lijn waar de veearts de zweer gezocht heeft. Ik heb het iets weggekrabd met mijn vingers en betadinezalf op gesmeerd, geen idee of dit nou echt iets is of dat ik spoken begin te zien...
Morgen maar eens kijken hoe het er dan uitziet.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:33

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:45

Gemske: ze loopt alweer iets beter volgens mij. Heb je nog iemand naar de vorm van de hoef/hoeven laten kijken. Ik kan me nl. voorstellen dat als die (holle) toon een stukje verwijderd wordt, dat ze dan veel makkelijker 'over de toon' kan rollen.

Ik vind Aurora wel erg leuk hoor, met die 3 witte voetjes en de twee-kleurige staart. Een knap ding.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:52

Dank je Lachen ik ben ook altijd heel trots op d'r staart Ja helaas alleen lastig schoon te houden, ze heeft zoveel haar dat ze hem niet ver genoeg kan optillen en hij dus heel vies wordt.
Morgen heb ik weer een wasbeurt gepland Lachen

Ik heb nog geen hoefsmid erbij gehad, wil eerst even wachten tot ze ook weer op die hoef kan staan zodat dan meteen allebei haar voorhoeven goed gedaan kunnen worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:29

he,je hebt een stukje staart afgeknipt!Het is inderdaad een leuke pony! sommige stapjes zijn niet eens zo slecht...
Haar hoeven doen mij erg denken aan de hoeven van mijn vorige pony's,gewoon vergroeid door die rot ziekte...jammer!!
Verstandig dat je even wacht met de hoefsmid,dat zou nu alleen maar pijn doen,om op haar zere been te staan(en wat is jou wei schoon!!!ik zie helemaal geen drollen,ach ja,waar een mens op let...staarten,drollen.....)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:04

ja ik had je hint opgevolgd Lachen nu nog wassen
er liggen heus wel drollen in de wei hoor Ja maar de wei is best groot, en ze staan er maar een paar uur per dag in. Ik schop ze trouwens altijd kapot, mooie bemesting meteen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:43

Het lopen zier er idd weer wat beter uit!
Aurora heeft zeker een mooie staart, lekker vol. Vingers aflikken Victor had vroeger ook een mooie volle en lange staart...totdat ik Mouse erbij kocht. Sindsdien zijn er hele plukken uitgetrokken en heeft hij nog maar een schim van z'n vroegere staart. Verdrietig Hij wordt nu wel weer wat dikker, maar de lengte is helemaal weg. En ook Victor tilt z'n staart niet hoog genoeg op met mesten, dus dan weet je wel hoe die er uit ziet... Clown

Mouse z'n staart is ook minder dik geworden sinds hij van mij is, dus Victor zal hem af en toe waarschijnlijk wel terugpakken... Haha!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:51

Gelukkig dat het weer wat beter gaat met Aurora! Super.

Image heeft haar volgende mijlpaal bereikt: ze is net 10 minuten op de wei geweest.
Heel eng voor mij. Maar voor haar niet. Het is hier zonnig, wel veel wind, de wei is goed aan het opdrogen, de fructaanindex laag, dus ik heb het erop gewaagd.

Ik verwachtte een spektakel, maar zij en Janouk stortten zich op het gras en hebben 10 minuten gegraasd. Niks geen renpartij. Wel al grazend naar de achterkant van de wei gelopen: dan duurt het lekker lang voor je opgehaald wordt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:53

Filmpjes zien er inderdaad al een heel stuk beter uit. Scheelt misschien ook omdat ze nu niet meer op 1 schoen loopt (loop zelf maar eens met 1 schoen aan en eentje uit. Dan loop je ook niet zuiver haha).
Ze heeft niet alleen een mooie volle staart, maar ze heeft ook een redelijk smal kontje. Aurora is zeker geen "dikke" shet.

Gister had ik er hier eentje om mee te gaan rijden. Die had een dikke manenkam en nauwelijks voelbare schoft om over de ribben maar te zwijgen. Maar lopen als een tierelier Haha!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:32

Isapaardje schreef:
Aurora is zeker geen "dikke" shet.

Cool deze opmerking word ik echt super blij van Ja een half jaar geleden had niemand dat gezegd namelijk.
Sinds ik de magnesium gebruik is ze eindelijk op een "gezond" gewicht gekomen. (ik denk voor de tweede keer in haar leven, eerste keer was toen Saros net geboren was)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:51

Ik zeg het ook steeds: voor Indiana heeft de magnesium ook het verschil gemaakt. Zelfs als ze net een veulen had gehad, zag ze eruit alsof er nog 1 in zat. Als het veulen flink dronk ging er wel iets van haar gewicht af, maar ze zorgde erg goed voor zichzelf.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:34

Gek genoeg is Isabella gaan afvallen toen ik haar meer hooi ben gaan voeren. Klinkt krom, maar ik denk dan maar aan het verhaal op "paardnatuurlijk".
Zelfs onze geiten zijn nu ze een hooiruif hebben met bijna doorlopend hooi, een stuk minder dik dan toen ik ze 2x per dag een haffel gaf.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:37

Gewoon even filmpje ... zo'n tuttebol is mijn paardje tegen een ander paardje (begin filmpje; gaat erg snel). Let ook eens op de geitjes op de achtergrond. Hadden de gekke 5 minuten. Dan zijn de pony's op de voorgrond maar saai Haha!
http://www.home.versatel.nl/ijsvogelnes ... ijntje.wmv

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:49

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:51

gemske schreef:
Isapaardje schreef:
Aurora is zeker geen "dikke" shet.

Cool deze opmerking word ik echt super blij van Ja een half jaar geleden had niemand dat gezegd namelijk.

Dat ken ik... toen ik Kylian liet nakeuren op de kliniek in juni vorig jaar zei de dierenarts; het is een dikke vette pad Nagelbijten / Gniffelen . Nu zegt gelukkig niemand dat meer.....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:54

Ha, leuk ja, en herkenbaar, dat ook. 'K heb er ook zo één! Leuk die geitjes ook. Zou ik ook wel willen, maar heb nog een kater van de MKZ, we hadden zelf geen geiten gelukkig toen, maar veel van onze buren en vrienden zijn toen beesten kwijtgeraakt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:13

Wat dat betreft zijn merries echte tuttebollen, niet erg gastvrij naar de visite.
Wel leuk om te zien die twee en dan een beetje 'schijnheilig' bij elkaar gaan staan eten.

Ik zag dat je het ene geitje te koop hebt op bokt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:23

isapaardje,te gekke site heb je!!!met leuke foto's!!en wat woont isabella mooi!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:25

oja,dat las ik ergens in zemelen zit heel veel magnesium(tja,ook koolhydraten....)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:32

Ik krijg alleen geluid bij je filmpje helaas, mijn computer kan dat formaat niet Scheve mond
maar je accent komt me bekend voor Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 10:58

Ik had het juist in het "simpele" moviemaker-formaat gemaakt (wmv bestand). Jammer dat je het niet kunt openen.

En ja 1 van de geitjes staat te koop. Of beter stond ... sinds gistermiddag hebben we besloten ze alle 3 te houden. We hadden een fiks dominantieprobleem tussen de 3 dames en eentje mocht nergens meer mee-eten en als het regende kon ze van de ander naar buiten vertrekken. Bleek dat het enkel en alleen om voer ging (voedernijd ?). Nu geen eten meer in het schuilhok, maar buiten waar ze omheen kunnen lopen en probleem lijkt opgelost. Vanochtend stonden ze ook lekker te knabbelen, met af en toe stuivertje wisselen om die ruif heen.
Zodra er geen eten is, is er ook geen probleem en mogen ze elkaar. Tja; dames hè ... ook onder de geiten dus tuttebollen.
Wat de MKZ betreft ... ja dat is wel mijn grootste angst. Ook hier is destijds alles geruimd. Paar jaar geleden ook onze kippen met de vogelpest. Als er varkenspest is, gaan we ook meestal mee met onze regio. En al hoeft er niet geruimd te worden, Isabella zal dan niet meer naar buiten mogen met die geiten als je met zo'n verbod komt te zitten. Maar ja dat zien we dan wel weer. Hopelijk komt het niet meer en zowel vinden ze er wat op en mag je als hobbyhouder vaccineren oid.

Nog meer off-topic: gister nieuw hooi gehaald. Echt super spul. Toch een harde spriet, maar het ruikt zo super lekker, dat ik het bijna zelf wil gaan proberen Haha!
Ik hou het Isabella voor; ze hapt erin en spuugt zo alles uit. Bleh, dat hoef ik niet ... Grumbel. Je zou haar toch af en toe achter het behang willen plakken he.

Kom ik gisteravond laat voeren; staat madame mij heel schijnheilig en ook zuchtend aan te kijken : pfff alweer eten, leek ze te denken. Loop ik de stal in met een schep D&H, zie ik gelijk wat er aan de hand is. Heel de stal onder het hooi.
Ze heeft op de een of andere manier zo'n nieuwe pak hooi te pakken gekregen (waarvan ik het touwtje al door had geknipt) en die is naar beneden gelazerd en lag lekker open gevallen op de grond ... Vretuh, moet ze gedacht hebben.
Oke, dan lust ze het dus wel.

Zie het ook al helemaal voor me. Dat beest hengelen naar een sprietje hooi (want ze moet bijna op haar achterbenen gestaan hebben om het te kunnen pakken), en dan "bons" krijgt ze de hele lading over zich heen. Ik denk dat ze een paar passen naar achter heeft gezet, de oren heeft gespitst en gedacht "he, werkt dat zo; da's handig) Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:07

Isapaardje schreef:
Nog meer off-topic: gister nieuw hooi gehaald. Echt super spul. Toch een harde spriet, maar het ruikt zo super lekker, dat ik het bijna zelf wil gaan proberen Haha!
Ik hou het Isabella voor; ze hapt erin en spuugt zo alles uit. Bleh, dat hoef ik niet ... Grumbel. Je zou haar toch af en toe achter het behang willen plakken he.

Heeeeeel herkenbaar! Blijkbaar hebben paarden toch een hele andere smaak als wij Haha!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:42

geerke schreef:
oja,dat las ik ergens in zemelen zit heel veel magnesium(tja,ook koolhydraten....)

Klopt idd. Toch durf ik geen zemelen meer te geven. Ik had Wessel pas een klein handje gegeven, als beloning, maar hij liep de volgende dag toch wat stijf...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:44

Isapaardje schreef:
Zie het ook al helemaal voor me. Dat beest hengelen naar een sprietje hooi (want ze moet bijna op haar achterbenen gestaan hebben om het te kunnen pakken), en dan "bons" krijgt ze de hele lading over zich heen. Ik denk dat ze een paar passen naar achter heeft gezet, de oren heeft gespitst en gedacht "he, werkt dat zo; da's handig) Haha!

Haha mooi is dat he Lachen dat hooi kun je wel wat verder weg zetten nu, dit soort dingen hoeven ze maar een keer te zien om het te onthouden Pling

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:13

Dit wordt wss de laatste update:

Het gaat nog steeds geen steek beter, ook niet sinds ze weer buiten staat.
Ze is enorm afgevallen en wou gisteren niet meer opstaan toen we het land in kwamen, ze drukte haar hoofdje tegen de grond van de pijn.
Ook eet ze bijna niet meer, ze lijkt helemaal uitgeblust.
Het lopen ging een paar dagen terug in de bak redelijk maar niet beter, eerder slechter(stijver,ongemakkelijker).
Daarnaast heeft ze een bal ter grootte van een kleine voetbal die uitsteekt bij de overgang van buik naar flank.
Deze bobbel heeft ze gekregen na haar uitglij partij een aantal maanden terug en was soms weg en soms te zien, niet gevoelig oid.
Hierop is ze nooit op onderzocht.
Deze bobbel zit er nog steeds en is vaker aanwezig(valt ook veel meer op bij zo'n ingevallen paard).
Daarom is er nu, na ruim 5 weken en ruim 500 euro DA kosten besloten om haar deze week uit haar lijden te verlossen.
Ze is nu 8 maanden drachtig en wij vrezen dat ze het alleen nog maar zwaarder gaat krijgen als ze dikker wordt door de dracht.
Omdat er in de afgelopen 5 weken geen énkele progressie te zien is geweest denk ik dat dit een wijs besluit is, ze heeft constant pijn nu en dat is niet de bedoeling.
Gelukkig is ze verzekert en zal er weer een nieuw paard komen maar moeilijk is dit wel.
Grote brave Imbridge, slechts 3,5 jaar en nooit een stap verkeerd gezet.
Haar verzorgster(en mijn vriendin) is er uiteraard helemaal kapot van dus ik probeer haar zo veel mogelijk te steunen maar ik ben bang dat ikzelf ook nog wel een traantje zal moeten wegpinken(we hebben haar oa samen ingereden).

Graag wil ik jullie bedanken voor de lieve berichtjes en de steun/tips die er werd(en) gegeven!

Afbeelding

Rust zacht meisje....