Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:04

taverno schreef:
Niet handig om hem vandaag een pijnstiller te geven als je morgen naar de kliniek gaat.
Ik neem aan dat ze hem ook willen zien lopen.Pijnstillers beinvloeden wel de diagnose.

De dierenarts heeft hem al zien lopen, en dezelfde dierenarts maakt de foto's.. Hebben alleen niet van die mobiele apparatuur, dus nu moet ik met Novel naar hem toe..

Esther28

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:08

Nou ik hoop echt voor je dat er qua HKO niets aan de hand is....
Je gaat anders echt een onzekere kl0tetijd tegemoet....

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:13

Hallo Allemaal.

Ik ben Rianne, woon in Drachten en kan mij *helaas* ook melden in dit topic. Mijn tuigpaard van 6 jaar oud heeft r.v. in zijn hoef HKO klasse 3.
Spurvorming op het straalbeen en bovenop "gezoomd" ofzo (?) Hij had nog geen verwijde voedingskanalen, de onderkant van het straalbeen was "goed" aldus de dierenarts. Ik weet het nu sinds vrijdag, toen zijn de foto's gemaakt en morgen krijgt hij beslag met zooltjes onder zijn voorvoeten op aanraden van de dierenarts. (dierenkliniek Marum)
Hij loopt nu nog niet rad en hij krijgt nog 1,5 week rust en als hij dan "100%" rad is mag ik hem op gaan pakken.
Springen (hij haalde 1.45), mennen (mag niet op het harde draven maar ow wat vond hij het gaaf) of dressuur (in een zware bak zeker niet..) zit er niet meer in.... ;(
We kunnen straks wat basis rijden en buitenritjes, maar zoveel mogelijk op het zachte. Ik hoop dat hij snel weer rad en pijnvrij is. Al gedraagd hij zich nu niet alsof hij pijn heeft maar hij loopt toch onregelmatig dus hij heeft er wel last van op 1 of ander manier. :)
Het is de vraag hoe snel de HKO verergert en daar kan ik weinig aan doen... Het proces gaat gewoon door in zijn hoef....

Wou me even voorstellen en ga dit topic maar eens rustig aan doorworstelen. Ben ik nog wel even bezig maar heb ik ook wat te doen he ;) :) :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:17

Jeetje Allejandro, je had mijn verhaal kunnen vertellen...
Mijn 7 jarige Groninger heeft precies hetzelfde ook rv......
Ook spurvorming, zoom boven op straabeen, alleen nog een 2-tal kolfvormingen

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:23

Meld mij hier ook, mijn paard (nu 19) heeft ook rv hoefkatrol een 3.
Weten het nu een jaar of 6 denk ik, hij begon wat onregelmatig te lopen, niet kreupel! We zijn met hem naar de watermolen geweest, siliconen in laten spuiten en sindsdien nooit meer wat van vernomen. Staat lekker op de wei van zijn oude dag te genieten godzijdank!Is de laatste jaren wel gewoon bereden geweest.
Hoeft niet slecht af te lopen dus! ;)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:32

Is denk ik ook sterk afhankelijk van welke vorm van HKO je paard heeft of en hoe die weer goed gaat lopen

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:06

Allejandro, jij moet zo veel mogelijk op het zachte?
Mijn paard heeft ook zooltjes onder haar voorvoeten en moet juist zoveel mogelijk op het harde. :P

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:12

Ik op een zo gelijk mogelijke ondergrond....dus geen hupsen en bupsen zeg maar....
Maar kan me voorstellen dat harde ondergrond meer doortrilt dan zachte....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:41

Mij is verteld zoveel mogelijk rechte stukken te rijden en zo min mogelijk wendingen .
Longeren mocht wel maar dan niet bijgezet maar juist met longeren loopt hij niet goed.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:39

Ehhm hoefkatrol komt toch altijd aan beide voorbenen voor??

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:07

hoeft niet....vaak wel
Bij die van mij is het momenteel ook alleen rv

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:28

Ik inderdaad ook alleen rechte stukken en harde ondergrond.
En eigenlijk ook zo gelijk mogelijk, want merk aan haar dat ze op scheve klinkers bijvoorbeeld niet stabiel loopt.

Arabia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:54

Helaas helaas, moet ik mij ook melden.

Bij mijn pony is vorig jaar hoefkartrol aan beide voorbenen [met name, zwaarder dus, rechtsvoor] fase 3. < dit is erfelijk aangeboren en heeft dus niets te maken met verkeerde training. Met speciaal beslag is het ongeveer een jaar goed gegaan, we reden intensief wedstrijden en ook buitenritten. Alleen sinds een maand is ze weer aan het sukkelen. Ze is zeer licht gestruikeld en komt er voor dit moment niet meer bovenop. Ik vrees dat ik haar moet verkopen als recreatief/ enkel dresuurpaard. Want af en toe een sprongetje zit er ook niet in. Ook als grasmaaier werkt dit niet, want ik heb een pony om op te rijden, en wedstrijden, veel. Niet om haar in de wei te zetten.

Iemand een gelijksoortig verhaal?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:26

Nou sorry dat ik het zeg maar je gaat een paard met HKO toch niet verkopen.

Trouwens,mijn paard wordt ook recreatief gereden maar het is wel de bedoeling dat hij goed loopt.
En dat is nu net de onzekere factor bij HKO.
Ik vind het zo stom om te zeggen dan moet hij maar recreatiepaard worden,deze paarden hebben ook recht op een pijnvrij leven.

Ik kan mijn paard ook niet als grasmaaier houden dus als hij niet meer hersteld neem ik afscheid van hem en ga hem echt niet doorverkopen.

Arabia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:33

Ik ga kijken tot hoever iemand haar wil hebben, al schat ik die kans, net als jij, zeer klein. En ja, ik snap ook best, dat een paard goed moet lopen, wil je hem recreatief berijden.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:27

Sorry maar ik vind net als Taverno dat je een HKO paard, zeker met een 3 of wellicht inmiddels meer niet kan/mag verkopen.
Dan zadel je een ander met het probleem en de kosten op.

Boris knapt bij mij op of gaat bij mij dood, die verantwoording ben ik aangegaan op het moment dat ik hem kocht....

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:35

Iedereen heeft zijn eigen doelen en als je zelf perse de sport in wilt dan denk ik dat een goed huisje voor hem zoeken eerlijker is dan om hem in te laten slapen? Ik heb wel het idee dat als je zo gefocused bent op wedstrijden dat je paard meer weg heeft van een wegwerpvoorwerp :o Zo van als die niet meer bruikbaar is pak ik een nieuwtje :\

Mijn pony mag best grasmaaier worden als hij maar pijnvrij in de wei kan dan ben ik al een blij mens.
De rest is alleen maar extra meegenomen :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:37

Nou ik ben net terug van de dierenarts.. Slecht nieuws, wat ik eigenlijk al had verwacht.. Beide voorbenen HKO fase 4.. Hij zei daarbij ook dat hij niet snapte dat hij als 5-jarige goedgekeurd is.. Weet niet zo goed wat ik hiermee moet, gezien je natuurlijk een paard niet voor niets rontgenologisch laat keuren.. Hoe is dit bij jullie? Ook heeft hij artrose en is daarvoor nu ingespoten.. Nu 4 dagen stalrust en dan 2 week op de wei.. Dan moet die op katrolijzers en daarna weer 2 week op dewei. Daarna mag ik hem weer gaan proberen.. Alleen vraag ik me af wat ik moet doen als het niet helpt.. DA vertelde me dat zenuwsnede verboden is..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:42

Jeetje Upp, wat een kl0te nieuws he...
Hij is rontgen goedgekeurd?
Tja zo zie je...leeftijd zegt niets hoor...
Borretje is ook nog maar 7...en niet heel intensief gereden....

T kan er altijd al in hebben gezeten...zolang ze niet ohz zijn, kunnen ze compenseren he...zodra ze dan in t werk gezet worden, vallen ze door de mand.

Zenuwsnede mag wel, alleen mag je dan nooit meer starten en krijg je een melding in je paspoort..
Maar dat wil je zeker een 5 jarige niet aandoen....zitten zoveel risico's aan...

Weet je ook wat er precies op zn straalbeen te zien is?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:47

Ow nee, Novel is als 5-jarige goedgekeurd.. Hij is nu 14, maar de dierenarts zegt dat op de andere foto's het ook al te zien moet zijn geweest.. Op zn straalbeen zijn van die verticale zwartingen te zien.. LV erger dan RV, maar RV ook nog steeds ernstig...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:51

ooh had begrepen dat ie nog maar 5 was...
Wat heeft je va als prognose afgegeven?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:52

Met 2 op t straalbeen worden ze vaak gewoon goedgekeurd hoor...en wat de ene als een 2 beoordeeld, beoordeeld een ander als een 3....

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:55

Hij was nog redelijk positief, gezien hij dus al 14 is en pas het laatste half jaar klachten geeft. Hij denkt dat er al veel verbetering kan komen met een katrolijzer en met het inspuiten. Dan wel vooral recreatief rijden.. Beetje meer kijken hoe die reageert.. Als je een keer een sprongetje maakt en hij dag erna slechter loopt, dus helemaal niet meer springen..

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:35

Wat bedoel je met een katrolijzer Uppojono?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:45

Ik moet zoveel mogelijk op zachte ondergrond, op harde ondergrond mag wel maar alleen stappen. Stappen op harde ondergrond was wel goed maar niet draven ofzo. (zoals we met mennen altijd kilometers deden....!)
Maar helaas, dat zit er niet meer. Beter van niet.
Ik denk ook niet dat het bij mijn paard door training komt, hij is nu 2,5jaar onder het zadel .... veel buitenritten en nooit zware trainingen qua dressuur. Af en toe vrijspringen..
Gezien zijn verleden gok ik op aangeboren. :) Maar dat wist ik toen ik hem kocht..

Een paard met HKO verkopen zou ik ook zeker niet doen. Iedereen kijkt me dan ook gek aan. Maar zoals ik dan zeg, hij gaat niet weg tenzij met de Rendac, bij wijze van. :)
En ik hoop dat dat nog heel lang duurt...