[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 17:25

judithM schreef:
Niet afwachten maar wat ondernemen! Dus of hoefsmid bellen voor ijzers of (leen)schoenen regelen.

Smid is al op de hoogte maar zei dat er een aantal dgn gewacht moet worden omdat voeten zoveel voir kiezen hebben gekregen laatste paar dagen..

HorseTimeXL

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:11

Hallo, ik hoop dat ik dit berichtje mag plaatsen. Ik heb een vermoeden dat mijn paard misschien bevangen is. Of er is iets anders met zijn hoeven. Morgen komt de Dierenarts ene woensdag heb is de hoefsmid er die tevens verbonden is met de kliniek. Nu heb ik gefilmd hoe die loopt en vroeg mij af (uiteraard weet ik dat jullie geen Dierenarts en zijn) of iemand het filmpje zou willen beoordelen. Zij hoeven etc voelen niet warm maar toch iets in mij.. alvast bedankt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 05:58

Ik vind mijn oudje heel slecht, en twijfel ernstig of dit nog wel eerlijk is.
Gister al even contact gehad met de DA..inslapen is al wel besproken.
Hij staat nu op 4zakjes bute en zo weinig verbetering. De planning is/ was om hem dinsdag op een ijzer proberen te krijgen maar als ie zo slecht is lijkt het me geen doen er een ijzer onder te krijgen.
Hoewel hij meganisch bevangen is ( dus geen hoefbeenkanteling maar gezakte hoefbeentjes in zn totaliteit) hou ik hem nu toch alleen nog op t zand, de rit naar de wei is te pijnlijk!
Vrees dat zn ppid de veroorzaker is waar hij sinds 3 wkn medicatie voor krijgt!
Die zolen waren waarschijnlijk al dun, met dat er eem hoefzweer zat en verdenking daarvan lv en rv is er ook nog flink in gehakt en gewroet.
Hij eet overigens goed, en staat er ook nog vrolijk bij te kijken. Maar bewegen wil hij absoluut niet!
Ik wil niet te vlot besluiten maar hoe groot is de kans nog dat hij stabiliseert, hij heeft zijn leeftijd tegen.
Vind het vreselijk hem zo te zien!
Hoewel de DA heeft gezegd hem alleen op bute te zetten, denk ik dat ik hem toch ook maar de ascall erbij geef..toch maar behandelen als normale hb.
Jezus wat moeilijk allemaal!
Ga dadelijk met t lood in de schoenen kijken hoe ie is..

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 07:02

Kan je het niet met hoefschoenen proberen? Als hij daar beter op loopt ijzers overwegen? Ik deed beslaan met rubberen mat onder de steunende hoef, dan hield hij het beter vol.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 07:13

Of zorgen dat je dierenarts er is met beslaan zodat die de hoeven kan verdoven.

Ondanks de pijnlijke voeten heb ik grietje in 2010 op de trailer geladen naar de kliniek. Daar heb ik echt over getwijfeld, maar ik zag het toen als laatste redmiddel. Als dat niets zou worden zou ik haar laten inslapen. Daar hebben ze haar hoeven verdoofd en haar een roesje gegeven. Anders was beslaan geen doen. Ze had toen ook erg dunne zolen. Na het beslaan was ze 2 weken een hoopje ellende en ik vroeg me af of het wel de juiste beslissing was geweest maar daarna leefde ze weer helemaal op en had ze alleen nog maar de stijgende lijn te pakken. De keer erna besloot rob dat ze zonder ijzers zou moeten kunnen. Dat is zo rot aan deze ziekte. Je wil ze niet laten lijden maar tegelijk weet je dat het tijd nodig heeft.

Je zou vrijblijvend kunnen bellen met rob van nassau om zijn visie te horen. Ik zie hem echt als expert als het om bekappen en beslaan van hoefbevangen paarden gaat. Hij heeft er ook een aantal in dit topic weer aan het lopen gekregen en hij is heel erg eerlijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 07:20

Ben nu bij hem..
Hij staat rv te ontlasten, hij heeft wel zowaar gelegen, wil wel eten.
Heb er bute en ascall in gedaan.

Kan de voet ook nog verdoofd worden voor het beslag? Dat wist ik niet.
Ik probeer van Nassau te bellen vandaag heb zn nummer.
Maar ik heb wel een goede smid, werkzaam voor 2 dierenklinieken.

Hart breekt om em zo te zien.
Hij is wel attent, oortjes naar voren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 07:23

Afbeelding

Foto van nu.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 09:31

Ik heb equine fusions alle terrain maat 12 liggen. Kun je zo proberen. Als je internet kijkt of deze zouden kunnen passen kan ik ze evt opsturen. Niet geschoten is altijd mis...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:07

Helaas kan ik me ook (weer) melden. Pony liep laatste tijd al erg gevoelig, dus moest al oppassen. Helaas gister had ie echt moeite met lopen, vanuit stilstand vooral. Toen we even liepen ging het weer ‘goed’.
Uiteindelijk toch de da gebeld, en zij dacht ook bevangen. Spier of hoef was niet duidelijk, hij reageerde niet op de hoeven. Maar dat zegt niks.

Hij staat 24/7 buiten, met onbeperkt voordroog. Dat laatste is veel te rijk. Nu dus op een afgezet stukje (zand) met hooi, en aan de Novacam.

Dit is helaas de derde keer, 2 keer in 4 jaar tijd. (1e was voor mijn tijd overigens).

Ik gaf al gluco balance, maar had het idee dat dit niet veel deed. Twijfel een beetje of ik hiermee moet doorgaan?

Pol1, sterkte, moeilijk idd je beestje zo te zien (reageer later op de rest)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:09

Heb net de DA aan de lijn gehad, deze zou toch graag de ijzers die gepland staan op dinsdag afwachten.
Hij kent t paard door en door al bijna 20 jaar.
Hij eet wel goed, mest, gaat af en toe liggen maar komt toch ook weer omhoog.
Pffff wat is dit lastig.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:49

pol1 schreef:
Weer helemaal bijgelezen, wat maakt iedereen toch veel mee!

Ik Zit nu ook met een vreemd iets..benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben:
Een 2 tal weken terug meldde ik hier nog dat t loos alarm was, het bleek om een hoefzweer te gaan ( dat was ook zo)..
Maar nu t volgende: paard toch weer wederom kreupel. Ik dacht nu wil ik toch een foto.. vanmorgen gedaan.
Wat blijkt: geen hoefbeenkanteling, maar beide voorvoeten zijn wel in zn geheel wat naar beneden gezakt, dit door flinke artrose, pezen die nog zo/ zo zijn.. als het ware mechanische hoefbevangenheid. Ook bleek dat de zolen heel erg dun waren ( en met al dat gesnij en geschraap in die voeten ( op zoek naar zweren) is dat er niet beter op geworden)!
Paard dus heel pijnlijk..nu volop aan de bute.
Hij is dus niet bevangen in de zin van hoefbeenkanteling, maar de boel in zn geheel is wat verzakt en dat met de dunne zolen zorgt voor pijn. Hij is dus ook niet bevangen van het gras, suikers. Paard heeft wel ppid en krijgt sinds enkele weken prascend. Onstekingen die niet meer over wilde gaan heeft mij doen besluiten hem op de ppid medicatie te zetten.
Ik heb overleg gehad met de DA en smid, zou een ijzer verlichting kunnen geven? ( minder druk op de zool)..
Dit is natuurlijk al een proces van jaren..
Ik zou hem graag nog een zomer pijnvrij op de wei hebben, als dit haalbaar is.
Paard is net 29 geworden maar in zijn koppie nog niet toe aan t einde.

Hebben jullie ervaringen met dunne zolen?

Hoe weet je zeker dat het om mechanische HB gaat en de HB niet komt door PPID?
Misschien noodzooltjes maken?

Iedereen sterkte. Het is zo rot om ze met zoveel pijn te zien. |(

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:37

[/quote]
Hoe weet je zeker dat het om mechanische HB gaat en de HB niet komt door PPID?
Misschien noodzooltjes maken?

Iedereen sterkte. Het is zo rot om ze met zoveel pijn te zien. |([/quote]

Hij is op de foto geweest!
De pidd zal ook meespelen..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 23:11

Nou weer de DA gehad.. gek van!
Had mij op t ergste voorbereid, DA twijfelde teveel of ie nu last had van de mechanische hb!
Niet de typische hb stand, eet goed, is attent, ontlast alleen rv, de bute doet niks!
Hij vreest toch dat er een hele diepe zweer zit maar dit x rv, weer in een nat verband!

Wbt die mechanische hb: t zakken ( dus niet t kantelen vd hoefbeentjes) en de dunne zool zitten er natuurlijk niet vd laatste 2 weken, bute zou ook bij deze vorm wat moeten doen, doet niks.
Hij heeft natuurlijk wel ppid, maar staat daarvoor nu aan de prascend sinds een aantal wkn.

Nou maar hard hopen dat t toch wederom een zweer is..

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:23

pol1 schreef:
Nou weer de DA gehad.. gek van!
Had mij op t ergste voorbereid, DA twijfelde teveel of ie nu last had van de mechanische hb!
Niet de typische hb stand, eet goed, is attent, ontlast alleen rv, de bute doet niks!
Hij vreest toch dat er een hele diepe zweer zit maar dit x rv, weer in een nat verband!

Wbt die mechanische hb: t zakken ( dus niet t kantelen vd hoefbeentjes) en de dunne zool zitten er natuurlijk niet vd laatste 2 weken, bute zou ook bij deze vorm wat moeten doen, doet niks.
Hij heeft natuurlijk wel ppid, maar staat daarvoor nu aan de prascend sinds een aantal wkn.

Nou maar hard hopen dat t toch wederom een zweer is..

mijn merrie (ook met Cushing) was ook mechanisch bevangen door harde bak/ondergrond (vroor toen) icm dunne zolen en de Cushing natuurlijk, kreeg wel al een paar jaar Prascend,
wat haar goed hielp, is niet op het zand maar op een pad van mest (stro uit je box) daar liep ze zo overheen, maar op zand wilde ze niet, liep dan veel slechter. Ook bij haar hoefzweer na hoefzweer, dit was ook zo pijnlijk hielp ook geen bute tegen. ze kunnen de zenuwen in de kootholte verdoven, werkt maar kort, maar dan voelen ze geen pijn meer, dan kunnen ze beslagen worden, op het standbeen een mat eronder nog misschien? nood schoenen zolang aandoen kan ook, prascend heeft denk toch een week of 6 nodig om aan te slaan, Cushing icm Hoefzweren is wel veel voorkomend wat ik toen heb gelezen is dat door het zakken van het hoefbeen, hoefmateriaal in de verdrukking komt wat afsterft, dit moet eruit, in de vorm van een hoefzweer meestal, of het zo is weet ik niet, klonk mij toen wel logisch in de oren.
vreselijk om je dier zo te zien. op de foto ziet hij er wel heel attent uit. Veel sterkte hoop dat je paard heel snel opknapt!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 22:57

Omdat ik onlangs op info stuitte die in mijn ogen het missende puzzelstukje bevatte in Raya's gevecht en nu voor Pippa waarschijnlijk ook een belangrijke factor is, heb ik een blog geschreven over het voeren van zout. Dat blijkt namelijk belangrijker - zeker bij IR/EMS paarden - dan 'we' dachten...
Omdat het simpeler is om dat blog te delen dan het hele verhaal hier uit te leggen, deel ik even de link. Niet bedoeld als 'reclame' maar puur voor jullie info, wellicht hebben meer mensen hier iets aan...
http://francisdierenhomeopathie.nl/blog ... -van-zout/

een goede link met aanvullende info is deze: https://calmhealthyhorses.com/solution/salt.html

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 23:56

Thanks, goed artikel!

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 01:58

@pol 1
hoe gaat het nu?
die onzekerheid is zo vreselijk..
en voor mij herkenbaar wat betreft de vrolijkheid van je paardje
Mijn Vosje bleef ondanks haar pijn ook vrolijk en at goed..
Ik hoop dat het eventuele ijzertje wat verlichting gaat geven..

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 06:50

Interessant Francis!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 07:23

@ Francis: is dat dan zout met jodium of echt juist zonder?
Of zeezout?

Kan ik zo een twee drie niet terugvinden in je stukje.

Wel erg interessant!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 07:33

Ik las elders ook een artikel over zout (en kalium en nog wat dingen )
En moet zeggen , mijn merrie staat idd erg fanatiek aan haar zoutblok te likken sinds ze apart staat ivm hb (geen EMS/ir/ppid , gewoon veel te zwaar op een veel te Rijke Weide )

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 09:27

Begrijp ik het goed dat het dan ook geen kwaad kan als er geen onbalans zou zijn om het te geven?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 03:29

judithM schreef:
@ Francis: is dat dan zout met jodium of echt juist zonder?
Of zeezout?

Kan ik zo een twee drie niet terugvinden in je stukje.

Wel erg interessant!

Klopt, op FB ben ik daar in reacties nog wel op ingegaan ik zal dat morgen nog even toevoegen aan het blog ook.
In principe is voor het verhaal over natrium en kalium elk zout goed, zolang het natriumchloride is. Er is ook calciumchloride, dat werk niet, maar zit in de meeste soorten die je voor consumptie koopt, ook veezout, niet noemenswaardig veel in.
Of je kiest voor gewoon keukenzout of voor ongezuiverd zeezout (of alles wat er tussen zit) heeft vooral met jouw voorkeur en ideeën over zuivere voeding te maken.
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor zout met toegevoegd jodium. Zeezout bevat ook jodium maar in een veel lagere natuurlijke concentratie dan het geiodiseerde keukenzout wat je in de winkel koopt.
Daarnaast is keukenzout chemisch gebleekt. Ik voer dat zelf liever ook niet, en ook het anti-klontermiddel (een chemische stof) geef ik liever niet aan m'n paard.
Ik kies dus voor ongerafineerd zout zonder anti-klont middel. Dat zijn de grove soorten zout of zout geschikt voor biologische voeding/landbouw/veeteelt. Of dat dan himalayazout is of keltisch zeezout maakt mij niet veel uit. Beiden bevatten een kleine hoeveelheid andere mineralen waardoor de voorstanders ze 'gezonder' noemen, maar die gehaltes zijn echt verwaarloosbaar en zeker niet hoog genoeg om een goede balancer uit je dieet te laten. Zeezout komt - zoals het woord al zegt uit de zee, het keltisch slaat puur op de manier waarop het gewonnen wordt, meeste 'keltische' zeezout komt uit Frankrijk maar ook in Nederland wordt zeezout geproduceerd, alleen niet op de traditionele zoutpannen. Het is beiden zout uit de noorzee ;) Himalayazout komt uit Pakistan uit zoutlagen aan de voet van de Himalaya (ja, daar komt het dus écht vandaan) De roze kleur wordt veroorzaakt door 'roest', het bevat dus ijzer. Dat kan een overweging zijn om het niet te geven maar nogmaals, de gehaltes zijn verwaarloosbaar en ook in zeezout zal ijzer zitten. Het is alleen 'vers' terwijl himalayazout uit zoutlagen komt die honderden jaren oud zijn waardoor het ijzer geoxideerd is.
Verder is er nog zoiets als steenzout, wat uit de bodem komt (belangrijke leverancier van veezout haalt het uit de grond in Duitsland waar erg zuiver steenzout uit de grond komt).

Ik heb een paar leveranciers aangeschreven over hun veezout omdat dat veel goedkoper is, een heeft zeezout, de ander dus steenzout en beiden hebben ook biologisch zout (dus ongebleekt en zonder antiklontermiddel), ik ben alleen aan't kijken of dat net als het normale veezout per zak te bestellen is i.p.v. per pallet. Dan betaal je 8 tot 20 euro (afhankelijk van het soort zout) voor een zak van 25kg. in plaats van 6 euro voor een kilo van BioRon (dat zelfde zout is elders sowieso al veel goedkoper te koop, koop je wat groter in bij Pit en Pit dan betaal je rond de 2 euro per kg voor grof nat zout).

@Joyce, nee, het kan geen kwaad om het te geven, het lichaam zorgt zelf voor de balans en de nieren filteren overmatig zout uit. Dat het de aderen verhard of slecht voor de nieren is, zijn misverstanden die zeker wat paarden betreft nergens op gebaseerd zijn. En de kans dat je paard geen tekort heeft is een stuk kleiner dan dat hij wel een tekort heeft...

@Sonja, je hebt waarschijnlijk het zelfde artikel op FB gelezen als ik, dat is dus ook de basis waar ik op verder ben gaan kijken en wat extra info heb gezocht en geprobeerd eea wat eenvoudiger uit te leggen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:21

Echt interessant Francis! Ik kreeg dit vermoeden toen mijn pony zondag verwoed handen begon te likken. Iets wat ie anders niet zo snel doet/mag. Dus gister Himalaya steen gegeven (had ik nog) en daar was ie dankbaar voor!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:40

lique68 schreef:
mijn merrie (ook met Cushing) was ook mechanisch bevangen door harde bak/ondergrond (vroor toen) icm dunne zolen en de Cushing natuurlijk, kreeg wel al een paar jaar Prascend,
wat haar goed hielp, is niet op het zand maar op een pad van mest (stro uit je box) daar liep ze zo overheen, maar op zand wilde ze niet, liep dan veel slechter. Ook bij haar hoefzweer na hoefzweer, dit was ook zo pijnlijk hielp ook geen bute tegen. ze kunnen de zenuwen in de kootholte verdoven, werkt maar kort, maar dan voelen ze geen pijn meer, dan kunnen ze beslagen worden, op het standbeen een mat eronder nog misschien? nood schoenen zolang aandoen kan ook, prascend heeft denk toch een week of 6 nodig om aan te slaan, Cushing icm Hoefzweren is wel veel voorkomend wat ik toen heb gelezen is dat door het zakken van het hoefbeen, hoefmateriaal in de verdrukking komt wat afsterft, dit moet eruit, in de vorm van een hoefzweer meestal, of het zo is weet ik niet, klonk mij toen wel logisch in de oren.
vreselijk om je dier zo te zien. op de foto ziet hij er wel heel attent uit. Veel sterkte hoop dat je paard heel snel opknapt!

Dat klinkt best logisch! Zal dat voorleggen aan de smid!
Maandagmiddag kon ik t niet meer aanzien, hij had zo'n pijn! Rv liet ue continu boven de grond hangen!
Hij lag in zijn stal te kreunen en te doen, en dan ook nog die hitte!
Ik DA gebeld, zeg t moet klaar zijn!
Ik had mijn smid ook bericht!
DA zijn er tussen 20 en 21 uur zijn.
Smid belde om 19.50, hij zei ik kom mee met de DA..ik wil nog 1 keer op zoek naar een zweer, alles of niets!
Mn oudje verging vd pijn bij uitsnijden, ik kon het niet aanzien..2 vriendinnen hielden hem vast! De DA en smid zo blij als een klein kind: PUS!!!!!!!!
Maar zo diep moeten snijden..ook een hoop bloed!
Maar dus wel degelijk een zweer ( ook al heeft ie natuurlijk niet te beste foto's) hij hoeft niks meer..alleen gras maaien en is 29.
Door het bloed kon smid niet verder snijden, waarschijnlijk zit er nog meer pus onder.
Het bloeden moet nu eerst stoppen alvoor de smid weer verder kan.
Hij staat nu in een dik betadine verband wat we elke dag verschonen.
Hij kan weer staan op rv! Lopen gaat nog met een behoorlijke slag in t wiel!
Nu op de bute en rust, rust, rust!
Door het ontlasten van rv kwamen zijn andere benen ook in gevaar ( dik) en door het overcompenseren zo verschrikkelijk spierpijn! Alles is beurs!
Maar hij is er nog!
Hoop zo Dat dit zo doorzet en dat de prascend zn werk gaat doen!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:43

Afbeelding veel bloed eruit.

Afbeelding foto van gisteren

Afbeelding foto van vandaag.
Afbeelding hij staat erop!