[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:38

Iemand vinden is gewoon heel moeilijk. Ik zoek ook iemand, rijden kan niet (ivm tafelmodel pony's), maar mennen, lange teugelen enz wel. Zelf met mijn pony's mennen en wedstrijden starten behoord tot de mogelijkheden, maar helaas komt er niemand op af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:48

Het blijft lastig. Moet eerlijk zeggen dat ik ook wel kritisch ben. Ik zou denken dat je juist voor je tafelmodelletjes wel wat kunt vinden? In mijn geval moet het ook nog wel een stevig persoon zijn aangezien mijn "grasmaaier" ruim 1.70 hoog is. Hij is ontzettend lief (weet niet eens hoe hij zijn oren in zijn nek moet leggen), maar wel een beetje lomp :j

Ach, geduld is een schone zaak.... Dan moet ik zelf maar even meer tijd voor hem vrijmaken.

Maar goed, ik blijf hopen dat hij in ieder geval nog even kan blijven lopen.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:59

@dennis, gefeliciteerd met je ZZ shet, ziet er goed uit. Jammer dat je bij Dennis niet uit kan vinden wat nu precies de trigger is, lijkt me echt ellendig om continu te blijven puzzelen waar je wel of geen goed aan doet.

@[***], sterkte met je paardje en welkom bij de steeds weer puzzelende eigenaren.

Bij mijn pony was het in het begin vrij heftig, ze liep op 3 benen maar het liefst ging ze liggen. Ik heb haar gelukkig (samen met haar dochter) op een afgezet stuk wei kunnen zetten waar bijna geen gras stond en dit in combi met o.a. medicijnen, een dieet van graszaadhooi, regelmatig koelen van de hoeven en voor de voerbak een modderpoel maken heeft ervoor gezorgd dat ze na enkele weken zelf weer regelmatig ging bewegen.
Ondertussen had ik in de wei wat binnenweitjes gemaakt zodat ze een pad hadden waarop ze dag en nacht toch behoorlijk wat meters af konden leggen om van voerbak naar voerbak te kunnen komen (deze stonden over heel de pad verspreid).
Ze heeft nog wel een enkele keer een terugval gehad (1x ernstig, 2x gewoon wat strammer lopen) maar nu (na ong. 2 jaar) lijkt het onder controle te zijn en staat ze weer 24/7 buiten. Ik werk nog steeds met binnenweitjes en een pad eromheen en dat schijnt voor mijn dames voldoende uitnodiging te zijn om te bewegen. Nu hebben ze nog wat gras wat op de pad groeit en krijgen ze in de voerbakken ong 8 plakken 1e snee hooi (voor beiden). Verder krijgen ze nu ong. 4x pw 1 schep pre alpine aspero met suppl. (grand hoof, grand complete wat omega olie en een theel. jozo zout) en in het najaar/winter gaan we weer continu graszaadhooi voeren met dagelijks 4 plakjes 1e snede hooi (voor beiden).

Zoals iedere eigenaar van een HBer zal zeggen; het blijft opletten geblazen, wat bij het ene paard werkt, werkt niet altijd voor een ander en wat het ene jaar werkt, werkt het jaar erop weer niet :roll:

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:20

Hallo,

Ik kom hier nog eens wat advies vragen :)
Mijn paard Dietour is een halfjaar geleden ernstig hoefbevangen geweest. Ik heb toen hier ook veel gehad aan de tips die ik gekregen heb. Bij Dietour waren zijn hoefijzers eraf gehaald, omdat we de winter ingingen en hij zijn hoefijzers steeds zo vaak kwijtraakte. Hij kon al meteen geen stap meer verzetten, en het werd iedere dag erger. Na 2 dagen kwam de veearts voor entingen, en ze zei meteen dat dit ernstige hoefbevangenheid was. Dietour kreeg flink ontstekingsremmers, spuiten, en pijnstillers, en boxrust. Twee weken later liep hij al een stuk beter, maar de veearts zag het nog erg somber in, dus opnieuw spuiten, en medicijnen en boxrust. Inmiddels 4 weken later liep hij door de stal al erg goed en was al begonnen met de stal af te breken (hij kan niet goed tegen binnenstaan) Hij was echt zichzelf weer, dus wij dachten dat het goed ging. Opnieuw de veearts erbij voor controle, maar deze was helemaal niet tevreden. Dietour liep nog wel erg stijf en ze zei dat het nooit meer helemaal goed zou komen, en dat het iig geen wedstrijdpaard meer zou zijn, en dat ik van geluk mocht spreken ooit nog te kunnen rijden. Hij moest opnieuw een maand boxrust en veel medicijnen. Ondertussen waren er bij ons erg veel vragen, aangezien dietour uiterlijk zo goed leek ( hij had natuurlijk wel veel pijnstillers) maar vooral omdat het zo vreemd was dat hij hoefbevangen was geworden nadat de hoefijzers eraf gingen. Dus we hadden een second opinion genomen, en deze veearts zei dat dietour wel gewoon buiten mocht, en we konden langzaamaan de medicijnen afbouwen. Als snel ging het steeds beter met Dietour en momenteel heeft hij nergens meer last van. Ik heb in totaal 3 maanden niet gereden, maar nu loopt hij weer wedstrijden en alles.

Helaas heeft hij toch echt hoefbevangenheid gehad (we hoopten heel lang op gewoon gevoeligheid van de zool) aangezien het duidelijk te zien is door de hoefsmid bij het bekappen. Ook had hij de eerste keren pijn bij nieuwe hoefijzers, maar nu is hij alleen nogmaar gevoelig.
Waar heb ik nu advies voor nodig? Zoals jullie waarschijlijk wel herkennen, ben ik ontzettend bang/paranoide dat hij opnieuw hoefbevangen wordt. Vooral aangezien we de oorzaak ook niet weten (niet te dik, krijgt alleen hooi gevoerd en s'ochtends en s'avond klein beetje brok).
Ik kreeg in mijn fototopic veel 'commentaar' dat mijn paard te mager zou zijn, dus ik wil hem iets bijvoeren om het wat dikker te krijgen. Maar wat kan ik het best voeren aan een hoefbevangenpaard? Hij krijgt al meer dan genoeg hooi. Ik las in de OP iets van Safe en sound? Is dat ook speciaal om ze wat dikker te maken?

Mijn tweede vraag is, waarbij moet ik nog opletten bij een ex-hoefbevangen paard? Mag hij helemaal geen gras hebben? Ze kunnen in onze wei niet echt meer grazen, maar in de zomer wordt er meestal lang gras gemaait, dat ze gevoerd krijgen. En zijn er nog andere dingen die hij echt niet mag krijgen?
Ik ben gewoon zo bang dat hij vandaag of morgen weer geen stap kan verzetten, vooral nu het een periode is dat hoefbevangenheid vaak voorkomt..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:32

Laat je niet gek praten door de zogenaamde kenners op bokt. Ik heb je topic bekeken. En naar mijn bescheiden mening ziet je paard er top uit in sportconditie. En zeker met een hoefbevangenheid op de loer zou ik hem zo proberen te houden. Tenzij je in het werk merkt, dat hij meer energie nodig heeft.

En iedereen in het topic zal het beamen: eenmaal een hoefbevangen paard meegemaakt, maakt je nooit meer een onbevangen paardeneigenaar.
Image is in 2007 bevangen geraakt en nog steeds check ik dagelijks de polsslag in de koot, voel de benen en voel de manenkam.
Altijd bekijk ik haar met argusogen, iedere misstap, iedere diepe zucht.
Dat heb ik bij mijn andere paard helemaal niet.

Als je paard het nu goed doet, zou ik er lekker niets aan veranderen!

Succes met je paard, hij ziet er best uit.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:41

Bedankt voor je reactie!
Hij heeft in het werk iig energie voor 10.
Ik word gewoon gek van het zorgen maken, ik ga iedere keer met een bang hartje naar mijn paard, en inderdaad bij iedere misstap, rare draai of wat dan ook, denk ik dat het weer helemaal verkeerd zit. Ook als ik aan het rijden ben, vraag ik wel 100 keer aan iedereen of hij zeker wel goed loopt, en niet gevoelig ofzo.
Het is ook zo frustrerend dat ik echt niet weet wat er fout is gegaan de vorige keer, als hij nu gewoon veel te dik was geweest ofzo, dan wist ik wat is moest doen. Maar nu kan het voor mijn gevoel vandaag of morgen weer gebeuren -O-

Weet jij verder nog of mijn paard deze zomer lang gras (gemaaid) mag krijgen? Of toch alleen op hooi laten?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:37

Over dat gras:
Weet je wat werkt voor het ene paard, werkt niet voor het andere paard. Ook afhankelijk van de grassoort, weersomstandigheid, hoeveelheid fructaan.
Is echt een kwestie van heel voorzichtig uitproberen. De momenten van verandering zijn het gevaarlijkst.

Ik gebruik nu Haylage voor Image. Deze kleisoort lijkt voor haar goed te werken, omdat het blijkbaar haar darmflora rustig houdt. Sinds ze het krijgt, kan ze 3 kwartier per dag op het gras zonder problemen.
Vorig jaar had ze veel sneller een harde manenkam: voor mij is de manenkam echt de beste graadmeter, zodra hij hard wordt, komt ze in de gevarenzone en moet ik terug naar alleen hooi.

Maar voor de andere paarden in dit topic gelden weer andere meetlatten. Je ontwikkelt er een soort gevoel voor. Maar dan nog, dan kan het in ene mis gaan, zonder dat je kan aanwijzen waarom.

Dus wijze les: verander zo weinig mogelijk, voldoende hooi en beweging en vooral Geniet van de goede dagen. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:44

Ik vind je paard er ook goed uitzien. Je ziet een beetje zijn ribben maar zolang het niet meer is dan op die foto zou ik me niet zon zorgen maken. Bij mijn pony zie je ze ook licht, haar voer ik safe And sound bij en een scheut omega olie zodat ze niet meer invalt. Met goede omstandigheden laat ik haar een half uurtje grazen, maar dat is meestal niet dagelijks. Ik voer wel een vitamine supplement bij naast het graszaadhooi en de voordroog. Ze ziet er super uit. Goed in de vacht en glanzend. Dus over die ribben maak ik me niet al te veel zorgen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:05

die controles die je noemt janouk doe ik ook met 2 ponies nu.
Maar ik voel ook aan de hoeven, zo net onder de kroonrand. Maar de ene dag waren ze koud, en de andere dag warm. Heb ook al met beide ponies gehad dat een hoef warm voelde, en 1 hoef koud.

Wat is de regel daar van? Is warm nooit goed? Of is de doorbloeding dan gewoon goed....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:06

Deaglán schreef:
@dennis, gefeliciteerd met je ZZ shet, ziet er goed uit. Jammer dat je bij Dennis niet uit kan vinden wat nu precies de trigger is, lijkt me echt ellendig om continu te blijven puzzelen waar je wel of geen goed aan doet.

@[***], sterkte met je paardje en welkom bij de steeds weer puzzelende eigenaren.

Bij mijn pony was het in het begin vrij heftig, ze liep op 3 benen maar het liefst ging ze liggen. Ik heb haar gelukkig (samen met haar dochter) op een afgezet stuk wei kunnen zetten waar bijna geen gras stond en dit in combi met o.a. medicijnen, een dieet van graszaadhooi, regelmatig koelen van de hoeven en voor de voerbak een modderpoel maken heeft ervoor gezorgd dat ze na enkele weken zelf weer regelmatig ging bewegen.
Ondertussen had ik in de wei wat binnenweitjes gemaakt zodat ze een pad hadden waarop ze dag en nacht toch behoorlijk wat meters af konden leggen om van voerbak naar voerbak te kunnen komen (deze stonden over heel de pad verspreid).
Ze heeft nog wel een enkele keer een terugval gehad (1x ernstig, 2x gewoon wat strammer lopen) maar nu (na ong. 2 jaar) lijkt het onder controle te zijn en staat ze weer 24/7 buiten. Ik werk nog steeds met binnenweitjes en een pad eromheen en dat schijnt voor mijn dames voldoende uitnodiging te zijn om te bewegen. Nu hebben ze nog wat gras wat op de pad groeit en krijgen ze in de voerbakken ong 8 plakken 1e snee hooi (voor beiden). Verder krijgen ze nu ong. 4x pw 1 schep pre alpine aspero met suppl. (grand hoof, grand complete wat omega olie en een theel. jozo zout) en in het najaar/winter gaan we weer continu graszaadhooi voeren met dagelijks 4 plakjes 1e snede hooi (voor beiden).

Zoals iedere eigenaar van een HBer zal zeggen; het blijft opletten geblazen, wat bij het ene paard werkt, werkt niet altijd voor een ander en wat het ene jaar werkt, werkt het jaar erop weer niet :roll:

Dank voor je uitgebreide bericht. Wat jij hebt gedaan klinkt geweldig, maar ik heb helaas met een pensionhouder te maken die zaken als "binnenweitjes" echt niet gaat toestaan. Hij staat ondanks zijn hb nog steeds 24/7 buiten. Ik weet dat het heel dom klinkt en lijkt voor veel hb paardeneigenaren, maar dit paard heeft een bijzonder verhaal. Als hij niet lekker 24/7 buiten kan staan, dan houdt het gewoon op. Gelukkig viel de mate van hb mee, dus ik hoop dat de maatregelen die ik nu getroffen heb, afdoende werken.

@Suzanne_J ik zou me zeker geen zorgen maken over het uiterlijk van je paard. Ik vind hem er superknap uitzien en in het geval van hb is het alleen maar beter voor hem dat hij er zo uitziet. Mijn paarden zijn echt veel te dik (is mijn eigen schuld), maar daar ga ik aan werken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:11

Dinsdag word er bloed afgenomen bij haf voor IR en algemene check.
Moet wel hooi gaan voeren een paard dagen van te voren.
Nu zag ik op mp dat er hooi werd aangeboden wat te lang op het land was blijven liggen waardoor de kleur en versheid minder is geworden. Dit is toch juist goed voor een hb en mogelijk ir paard?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:28

@FayhaFemke, ben ik ook wel nieuwsgierig naar, ik heb hetzelfde. De enige dag zijn ze koud, dan warm, dan 1 warm :?

@Ash_, ik heb altijd begrepen dat het niet uitmaakt dat het hooi langer is blijven liggen, zelfs hooi van een jaar geleden bevat nog evenveel als het jaar daarvoor, alleen de vitamines en mineralen kunnen afgenomen zijn.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:22

Oke, dus ik zou dat dan kunnen voeren? groetjes

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:58

Nja, het zal niet veel armer zijn dan 'nieuw' hooi dus wat dat betreft maakt het niet uit of je dat hooi gaat voeren of hooi wat niet langer heeft gelegen :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:02

Ik wil me even melden :j

Mn paard staat nu al bijna 3 weken dag en nacht buiten, op redelijk kort gras.
Aan het begin werden zijn hoeven wit rond de kroonrand(gelezen dat het geen kwaad kon en kwam doordat de hoef zacht word, een soort eelt).
Vandaag even haar voetjes afgespoten, witte rand was weg alleen met hoevenkrabben vond ik in 1 voorhoef een dikkere witte lijn.
Hoefsmid heeft me ooit geleerd dat dit een HB kan zijn, ook stak de witte lijn iets minder uit als de rest van de hoef.
Verder liep ze gewoon hetzelfde als altijd.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 10:23

Dat de witte lijn breder wordt zie je niet direct na een aanval van hoefbevangenheid, dit zie je iets later. Het kan dus zijn dat je paard een tijdje geleden hoefbevangen is geweest. Het hoeft niet altijd meteen heel ernstig te zijn, met de typische stand enz. Is je paard een tijdje wat stijver geweest? Wilde hij een periode minder graag lopen/was hij minder voorwaarts?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:41

Kleine update van Brutus:

We gaan in de afgelopen vier dagen met sprongen vooruit! *\o/*
Morgen gaan we met de Metacam stoppen. Deze hebben we langzaam afgebouwd en de pony vrijwel rad over het harde. Zodra hij in het landje komt gaat hij even helemaal uit zijn dak. Heel erg fijn om je pony weer zonder pijn kunnen zien te bewegen.
Ik heb met de dierenarts overlegd dat hij iedere dag een kwartiertje langer op het land kan. Inmiddels hebben we dit opgebouwd naar 3 uur. Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met het fructaan gehalte, maar in verband met school/werk wil dit niet altijd even goed lukken.
Ik ben in ieder geval super blij, maar houdt wel in mijn achterhoofd dat hij een terugval kan krijgen.

Even een klein vraagje:
Mijn pony is zijn spieren en glans verloren (logisch), maar hij komt ook heel slecht uit zijn haar.
Hij krijgt geen biks, dus het is moeilijk om hem iets van lijnzaadolie/appelazijn te geven zodat hij makkelijker verhaard. Ik borstel vrijwel iedere dag met mijn Furminator, maar toch blijft hij nog heel erg fluffy :Y) Iemand een oplossing?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:55

Fijn dat het beter gaat met Brutus.
Alleen kan je nog niet zeggen dat je paard pijnvrij is zolang je nog Metacam gebruikt. Je moet er dus wel degelijk rekening meehouden dat je paard zonder Metacam weer pijn heeft.

Ik vind het feit dat je paard nu al weer 3 uur op het gras staat per dag niet verstandig :x Maar het is jouw paard.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:37

janouk schreef:
Fijn dat het beter gaat met Brutus.
Alleen kan je nog niet zeggen dat je paard pijnvrij is zolang je nog Metacam gebruikt. Je moet er dus wel degelijk rekening meehouden dat je paard zonder Metacam weer pijn heeft.

Ik vind het feit dat je paard nu al weer 3 uur op het gras staat per dag niet verstandig :x Maar het is jouw paard.

Pijnvrij is misschien niet het goede woord. Hij heeft minder pijn dan drie weken geleden. We zijn toen begonnen met een dosis voor 500 kg en dit hebben we nu afgebouwd naar ongeveer 50 kg. De laatste stap is nu om morgen helemaal niks meer toe te dienen en kijken hoe hij daar op reageert.

Op het land zetten is een groot woord. Hij staat op een stukje van 5 x 5 meter kort gegraasd land. Mijn dierenarts leek het ook goed om per dag met een kwartiertje op te bouwen. Ik neem aan dat zij er verstand van heeft. In ieder geval meer verstand dan ik ;)

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:42

Mijn shetje die staat gewoon als fructaan te hoog is, gewoon in de wei, maar dan in een klein hokje zonder gras en dan armhooi. en verder overdag krijgt ze haar muilkorfje op ;)
hoefbevangenheid ontstaat vaak uit fructaan van het gras, als de temperatuur hoog is en de zon ook fel, dan is de kans groot.
is het koud en bewolkt is er minder kans enzo. dus niet van eiwitten uit het gras, dat klopt niet :o
fructaan is de boosdoener van paarden op de wei.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:52

Mijn paard staat overdag in de bak, das een gedeelte van de wei met heel weinig gras. En s,avonds gaat hij de wei weer op.Van de week 2 graas korven gesloopt dus die haal ik niet meer.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:05

Marijuhhhhh schreef:

Morgen gaan we met de Metacam stoppen. Deze hebben we langzaam afgebouwd en de pony vrijwel rad over het harde. Zodra hij in het landje komt gaat hij even helemaal uit zijn dak. Heel erg fijn om je pony weer zonder pijn kunnen zien te bewegen.
Ik heb met de dierenarts overlegd dat hij iedere dag een kwartiertje langer op het land kan. Inmiddels hebben we dit opgebouwd naar 3 uur. Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met het fructaan gehalte, maar in verband met school/werk wil dit niet altijd even goed lukken.
Ik ben in ieder geval super blij, maar houdt wel in mijn achterhoofd dat hij een terugval kan krijgen.

Even een klein vraagje:
Mijn pony is zijn spieren en glans verloren (logisch), maar hij komt ook heel slecht uit zijn haar.
Hij krijgt geen biks, dus het is moeilijk om hem iets van lijnzaadolie/appelazijn te geven zodat hij makkelijker verhaard. Ik borstel vrijwel iedere dag met mijn Furminator, maar toch blijft hij nog heel erg fluffy :Y) Iemand een oplossing?

Geef hem een vitaminekorrel bv Marstall Force; mijn paarden doen het er super op in combinatie met wat Safe & Sound en Marstall Vito. Verder, maar dat is al gezegd, gras blijft een item! Hier gaat het goed (contrair aan de theorie) op het onbemeste stuk maar op het bemeste stuk zie ik veel meer effect (dikkere manenkam). Overigens moeten mijn andere 3 paarden 'meelijden' in het regime van mijn gevoelige paard en ze doen het er prima op! Beter dan voorgaande jaren....
Laatst bijgewerkt door wuswa op 26-05-12 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:06

lienetjes schreef:
Mijn shetje die staat gewoon als fructaan te hoog is, gewoon in de wei, maar dan in een klein hokje zonder gras en dan armhooi. en verder overdag krijgt ze haar muilkorfje op ;)
hoefbevangenheid ontstaat vaak uit fructaan van het gras, als de temperatuur hoog is en de zon ook fel, dan is de kans groot.
is het koud en bewolkt is er minder kans enzo. dus niet van eiwitten uit het gras, dat klopt niet :o

Ik houd de fructaanindex inderdaad goed in de gaten.
We hebben helaas geen beschikking over een paddock en hebben daarom zand in de stal gestort.
Verder heb ik contact met mijn DA over wat wel en niet goed is. Ik vertrouw op de informatie die ze me geeft en het lijkt nog steeds goed te gaan.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:07

wuswa schreef:
Marijuhhhhh schreef:

Even een klein vraagje:

Geef hem een vitaminekorrel bv Marstall Force; mijn paarden doen het er super op in combinatie met was Safe & Sound en Marstall Vito. Verder, maar dat is al gezegd, gras blijft een item! Hier gaat het goed (contrair aan de theorie) op het onbemeste stuk maar op het bemeste stuk zie ik veel meer effect (dikkere manenkam).

Bedankt! Dat ga ik even opzoeken.
Ons land is gelukkig helemaal niet bemest, maar het blijft inderdaad oppassen :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 18:09

lienetjes schreef:

Sorry maar dat klopt niet. De mate van fructaan is van veel meer omstandigheden en de wisselwerking daartussen afhankelijk. Kijk maar in de op (beetje lang verhaal om hier kort uit te leggen).