Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Deaglán schreef:@dennis, gefeliciteerd met je ZZ shet, ziet er goed uit. Jammer dat je bij Dennis niet uit kan vinden wat nu precies de trigger is, lijkt me echt ellendig om continu te blijven puzzelen waar je wel of geen goed aan doet.
@[***], sterkte met je paardje en welkom bij de steeds weer puzzelende eigenaren.
Bij mijn pony was het in het begin vrij heftig, ze liep op 3 benen maar het liefst ging ze liggen. Ik heb haar gelukkig (samen met haar dochter) op een afgezet stuk wei kunnen zetten waar bijna geen gras stond en dit in combi met o.a. medicijnen, een dieet van graszaadhooi, regelmatig koelen van de hoeven en voor de voerbak een modderpoel maken heeft ervoor gezorgd dat ze na enkele weken zelf weer regelmatig ging bewegen.
Ondertussen had ik in de wei wat binnenweitjes gemaakt zodat ze een pad hadden waarop ze dag en nacht toch behoorlijk wat meters af konden leggen om van voerbak naar voerbak te kunnen komen (deze stonden over heel de pad verspreid).
Ze heeft nog wel een enkele keer een terugval gehad (1x ernstig, 2x gewoon wat strammer lopen) maar nu (na ong. 2 jaar) lijkt het onder controle te zijn en staat ze weer 24/7 buiten. Ik werk nog steeds met binnenweitjes en een pad eromheen en dat schijnt voor mijn dames voldoende uitnodiging te zijn om te bewegen. Nu hebben ze nog wat gras wat op de pad groeit en krijgen ze in de voerbakken ong 8 plakken 1e snee hooi (voor beiden). Verder krijgen ze nu ong. 4x pw 1 schep pre alpine aspero met suppl. (grand hoof, grand complete wat omega olie en een theel. jozo zout) en in het najaar/winter gaan we weer continu graszaadhooi voeren met dagelijks 4 plakjes 1e snede hooi (voor beiden).
Zoals iedere eigenaar van een HBer zal zeggen; het blijft opletten geblazen, wat bij het ene paard werkt, werkt niet altijd voor een ander en wat het ene jaar werkt, werkt het jaar erop weer niet
janouk schreef:Fijn dat het beter gaat met Brutus.
Alleen kan je nog niet zeggen dat je paard pijnvrij is zolang je nog Metacam gebruikt. Je moet er dus wel degelijk rekening meehouden dat je paard zonder Metacam weer pijn heeft.
Ik vind het feit dat je paard nu al weer 3 uur op het gras staat per dag niet verstandigMaar het is jouw paard.
Marijuhhhhh schreef:Kleine update van Brutus:
We gaan in de afgelopen vier dagen met sprongen vooruit!![]()
Morgen gaan we met de Metacam stoppen. Deze hebben we langzaam afgebouwd en de pony vrijwel rad over het harde. Zodra hij in het landje komt gaat hij even helemaal uit zijn dak. Heel erg fijn om je pony weer zonder pijn kunnen zien te bewegen.
Ik heb met de dierenarts overlegd dat hij iedere dag een kwartiertje langer op het land kan. Inmiddels hebben we dit opgebouwd naar 3 uur. Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met het fructaan gehalte, maar in verband met school/werk wil dit niet altijd even goed lukken.
Ik ben in ieder geval super blij, maar houdt wel in mijn achterhoofd dat hij een terugval kan krijgen.
Even een klein vraagje:
Mijn pony is zijn spieren en glans verloren (logisch), maar hij komt ook heel slecht uit zijn haar.
Hij krijgt geen biks, dus het is moeilijk om hem iets van lijnzaadolie/appelazijn te geven zodat hij makkelijker verhaard. Ik borstel vrijwel iedere dag met mijn Furminator, maar toch blijft hij nog heel erg fluffyIemand een oplossing?
lienetjes schreef:Mijn shetje die staat gewoon als fructaan te hoog is, gewoon in de wei, maar dan in een klein hokje zonder gras en dan armhooi. en verder overdag krijgt ze haar muilkorfje op
hoefbevangenheid ontstaat vaak uit fructaan van het gras, als de temperatuur hoog is en de zon ook fel, dan is de kans groot.
is het koud en bewolkt is er minder kans enzo. dus niet van eiwitten uit het gras, dat klopt niet
fructaan is de boosdoener van paarden op de wei.
wuswa schreef:Marijuhhhhh schreef:Kleine update van Brutus:
We gaan in de afgelopen vier dagen met sprongen vooruit!![]()
Morgen gaan we met de Metacam stoppen. Deze hebben we langzaam afgebouwd en de pony vrijwel rad over het harde. Zodra hij in het landje komt gaat hij even helemaal uit zijn dak. Heel erg fijn om je pony weer zonder pijn kunnen zien te bewegen.
Ik heb met de dierenarts overlegd dat hij iedere dag een kwartiertje langer op het land kan. Inmiddels hebben we dit opgebouwd naar 3 uur. Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met het fructaan gehalte, maar in verband met school/werk wil dit niet altijd even goed lukken.
Ik ben in ieder geval super blij, maar houdt wel in mijn achterhoofd dat hij een terugval kan krijgen.
Even een klein vraagje:
Mijn pony is zijn spieren en glans verloren (logisch), maar hij komt ook heel slecht uit zijn haar.
Hij krijgt geen biks, dus het is moeilijk om hem iets van lijnzaadolie/appelazijn te geven zodat hij makkelijker verhaard. Ik borstel vrijwel iedere dag met mijn Furminator, maar toch blijft hij nog heel erg fluffyIemand een oplossing?
Geef hem een vitaminekorrel bv Marstall Force; mijn paarden doen het er super op in combinatie met was Safe & Sound en Marstall Vito. Verder, maar dat is al gezegd, gras blijft een item! Hier gaat het goed (contrair aan de theorie) op het onbemeste stuk maar op het bemeste stuk zie ik veel meer effect (dikkere manenkam).
lienetjes schreef:Mijn shetje die staat gewoon als fructaan te hoog is, gewoon in de wei, maar dan in een klein hokje zonder gras en dan armhooi. en verder overdag krijgt ze haar muilkorfje op
hoefbevangenheid ontstaat vaak uit fructaan van het gras, als de temperatuur hoog is en de zon ook fel, dan is de kans groot.
is het koud en bewolkt is er minder kans enzo. dus niet van eiwitten uit het gras, dat klopt niet
fructaan is de boosdoener van paarden op de wei.