Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:11

@barbar; Bij die van mij zag ik na 3 weken al verbetering. Been was mooi dun en ze stapt vrolijk door. Helaas is er geen pijl op te trekken. Zit nu in mijn 5e week, been is weer lichtjes gezwollen maar niet zo erg als dat het was. Stap nu iets minder, had stiekem al iets opgebouwd na 30 min stappen ipv 20. Maar nu weer stapje terug gedaan naar 20 minuten. Hou het been goed in de gaten. Na het stappen ook mooi dun.

Ben helemaal geobsedeerd door het been, elke vrije minuut zit ik er aan te voelen :') paardlief wordt er helemaal gek van.
Vandaag een doorbraak, we zijn weer van het erf af geweest. Aan de hand dat wel, maar het ging iig weer. Ze trok zich niet los om er lekker vandoor te kletteren. Heb het idee dat ze zich nu een beetje bij neer heeft gelegd dat ze alleen maar mag stappen. Verder is ze wel heel zielig haha. Hopelijk over 5/6 weekjes weer in de wei na ons bezoek aan de kliniek.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:45

Hey, een heel topic over peesblessures!
Mijn paard heeft een scheur in haar check-ligament, beetje te vergelijken met jouw verhaal TS.
Ik weet niet voor hoeveel procent het kapot is, zal ik volgende keer eens vragen.
Tis vrij ernstig iig.
Ik zit nu pas op dag 6 na de diagnose, dus het hele verhaal moet voor mij nog beginnen. Als jullie het leuk vinden om te volgen :

Dagboek over een peesblessure [INCL foto's]

Ik ben dapper begonnen met topic doorlozen, zit op pagina 49 :+

Groetjes Jolieke

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:00

wel een lekkere lugubere foto in je topic gezet zeg %)

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:17

Pfff, bij Villie is het met een sisser afgelopen. Nadat zijn ijzers eronder geslagen zijn heb ik gelijk eventjes op de harde aan de hand met hem gestapt en zijn been werd gelijk dun! Hij is nu dus mega gevoelig zonder ijzers op de harde. Ik ben gelijk doorgegaan met weer opbouwen, maar wel in een versneld tempo. In principe waren we al aardig ver, dus ik blijf gewoon opbouwen en kijk hoe zijn been zich gedraagt. Vandaag een klein stukje galop gedaan en dat ging goed, dus deze week dat ook weer meer opbouwen. Ik ben blij dat het echt eraan lag dat hij zijn ijzers eronderuit had, maar dan merk je dat zijn been nog echt niet genezen is. Nouja, zolang het elke keer met een sisser afloopt ben ik al blij.

@Jo_vales, wat balen van je paardje zeg!! Die van mij had zijn check ligament kapot over een lengte van 5 cm, wat ongeveer zijn hele check ligament is. Ook vrij ernstig, maar wel dezelfde diagnose als die van jou. Stalrust van 8 weken, daarna heeft hij 4 maanden op een stukje van 4 x 8 m gestaan en daarna heb ik hem naar een revalidatiestal gebracht waar ze de wei met hem opgebouwd hebben. Toen ik hem teruggehaald had, heeft hij nog 3 maanden max 6 uur per dag op zijn eigen wei gestaan en pas na een jaar mocht hij de hele dag op de wei. De rest lees je wel als je het topic doorleest :D

@Noa, als ik het zo lees denk ik dat jullie heel veel geluk gehad hebben!! Die van mij heeft nu nog af en toe een opgelopen been. Zo te horen zal het niet zo lang duren voordat jullie weer aan het werk zijn :D . Haha en dat geobsedeerd zijn door zijn been heb ik ook hoor!! Nu niet meer zo overdreven als in het begin maar zodra ik klaar ben met hem doe ik eerst zijn peesbeschermer af om zijn been te voelen :) ..

En wat Quiz aangeeft had die van mij ook. Hij werd pas na máánden weer echt vrolijk. En dan merk je inderdaad dat ze er toch wel last van hebben. Ook afgelopen week weer, als hij weer een opgelopen been heeft, je ziet het gelijk aan zijn uitstraling en aan zijn vacht dat hij zich dan niet lekker voelt. Trouwens, de osteo kan ik je verder echt wel aanbevelen hoor! Villie heeft er in zijn lijf heel veel aan gehad! Hij zat echt op bepaalde plaatsen heel erg vast. Gewoon duidelijk aangeven dat ze met dat been voorzichtig moeten zijn. Over een tijdje als ik mijn nieuwe zadel heb en de training weer aan het opbouwen ben laat ik hem nog eens behandelen, maar dan in de rijbak zodat als hij zich lostrekt, hij zijn been in het zand knalt ipv op de stenen. Het was gewoon echt nodig en hij is nu veel losser in zijn lijf.

@Barbar, heel veel geduld hebben. In het begin was ik ook in weken aan het denken, maar op een gegeven moment begin je vanzelf aan maanden te denken. Afgelopen vrijdag zaten we op 20 maanden :+ . Vooral als zijn pees ook ernstig beschadigt is. Ik heb in November het groene licht gekregen dat ik de training weer mocht opbouwen omdat zijn pees 'genezen' was. Maar je merkt dat de pees nog lang niet op volle sterkte is, dat kan echt nog wel een hele tijd duren. Na 6 weken hoef je bij een ernstige blessure nog nauwelijks verbetering te verwachten. Probeer tussen de smidbeurten maximaal 6 weken te houden zodat de stand zo min mogelijk wijzigd.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:17

barbar schreef:

Bedoel je de eerste?? Ik vond hem wel interessant, je ziet precies welke pees waar zit.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:18

Jo_vales schreef:
Hey, een heel topic over peesblessures!
Mijn paard heeft een scheur in haar check-ligament, beetje te vergelijken met jouw verhaal TS.
Ik weet niet voor hoeveel procent het kapot is, zal ik volgende keer eens vragen.
Tis vrij ernstig iig.
Ik zit nu pas op dag 6 na de diagnose, dus het hele verhaal moet voor mij nog beginnen. Als jullie het leuk vinden om te volgen :

Dagboek over een peesblessure [INCL foto's]

Ik ben dapper begonnen met topic doorlozen, zit op pagina 49 :+

Groetjes Jolieke

Die van mij heeft ook blessure aan haar checkligament. Gat zit er in van paar mm. Ze heeft het vanaf 8 mei. Week daarna gelijk naar de kliniek gegaan, had namelijk hetzelfde als wat jij had. Been was ook weer dun. Afspraak had ik toch al staan dus toch maar gegaan met goede hoop dat het niks was. Was het toch helaas wel een peesblessure. Nu bijna 5 weken aan het stappen. Na 10 weken pas weer terug en dan zitten we op 2x 15 min per dag stappen. Ik zie dat jij al veel sneller mag opbouwen.

Succes met alles. Hopelijk blijft je paardje rustig.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:31

MontyRulezz schreef:
barbar schreef:

Bedoel je de eerste?? Ik vond hem wel interessant, je ziet precies welke pees waar zit.

oh zeker interesant, maar ik zag opeens dat hij echt is :+

4 jaar geleden heeft mijn paardje een peesblessure (+afgebroken griffelbeentje) aan een achterbeen, dit heeft in totaal ook 2 jaar geduurd, dit is nooit meer helemaal goed gekomen en hou dus met rijden altijd rekenig met zijn been.
de tijd en ergenis en zorgen die het gekost hebben had ik ver weg gestopt om nooit meer an te denken......

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:43

Dat is balen dat dat been nooit meer helemaal goed is gekomen. Wat doe je nu dan nog met dat paard?
Ik hoop ook dat ik als Villie zijn been dadelijk weer helemaal goed is, dat ik dan ook niet meer terug zal denken. Ik hoop alleen dat we nooit meer zoiets mee hoeven te maken. Wat een ellende zeg!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:00

ik hoopte het ook nooit meer mee te maken.
ik rijd/reed nog zo'n 3a4 keer per week met hem, en dan een beetje tot L2/M1 niveau maar dan weinig tot geen galop en niet te veel op de achterhand zetten, galop is iets waar hij echt veel moeite mee heeft en doe het eigenlijk alleen op dagen dat hij lekker loopt, en dan ook alleen maar lings om, want rechts om gaat echt niet meer, verder deed ik nog af en toe buitenrijden en voor het leuke met barebackpad en touwhalster rijden, springen doen we bijv ook niet meer.
griffelbeentje is nooit meer aangegroeid, zat te veel ruimte tussen de stukjes bot, dit is wel mooi ingekapseld zodat het geen schade kan geven.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:13

Ik hoop dit ook nooit meer mee te maken, moet je nagaan.. sommige van jullie zijn al zo ontzettend lang bezig. Terwijl ik nog maar 5 weken aan het stappen ben, en er nu al zat van ben. Baal gewoon zo erg, kon ik de tijd maar even doorspoelen.. of terug draaien. Dan was mijn bijrijdster nooit op buitenrit geweest en was ze nooit gestruikeld met gat in der checkligament als gevolg :+ Nog even tandjes op elkaar.. zeg ik ook tegen mijn paard die elke 3 seconde staat te hinneken naar de paarden in de wei :'). Arm ding!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:43

N0a schreef:
Ik hoop dit ook nooit meer mee te maken, moet je nagaan.. sommige van jullie zijn al zo ontzettend lang bezig. Terwijl ik nog maar 5 weken aan het stappen ben, en er nu al zat van ben. Baal gewoon zo erg, kon ik de tijd maar even doorspoelen.. of terug draaien. Dan was mijn bijrijdster nooit op buitenrit geweest en was ze nooit gestruikeld met gat in der checkligament als gevolg :+ Nog even tandjes op elkaar.. zeg ik ook tegen mijn paard die elke 3 seconde staat te hinneken naar de paarden in de wei :'). Arm ding!

Tijd gaat sneller dan je denkt hoor :j

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:46

barbar schreef:

Haha, heb er eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan dat sommige mensen het niet zo fijn vinden om naar te kijken. Maar omdat ik eerst zelf geen fláuw idee had wat een check-ligament is, en wat de functie is (laat staan hoe die eruit ziet :+ ) vond ik het inderdaad ook wel een interessante foto :) .

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:02

MontyRulezz schreef:
@Jo_vales, wat balen van je paardje zeg!! Die van mij had zijn check ligament kapot over een lengte van 5 cm, wat ongeveer zijn hele check ligament is. Ook vrij ernstig, maar wel dezelfde diagnose als die van jou. Stalrust van 8 weken, daarna heeft hij 4 maanden op een stukje van 4 x 8 m gestaan en daarna heb ik hem naar een revalidatiestal gebracht waar ze de wei met hem opgebouwd hebben. Toen ik hem teruggehaald had, heeft hij nog 3 maanden max 6 uur per dag op zijn eigen wei gestaan en pas na een jaar mocht hij de hele dag op de wei. De rest lees je wel als je het topic doorleest :D

Heb em inmiddels afgelezen, haha. Staat een hoop informatie in, vind zulke ervaringen minstens even bruikbaar dan de 'standaard' informatie van de dierenarts. Die informatie is toch wel mijn uitgangspunt, maar zoals ik in dit topic ook heb gelezen is het in de praktijk toch altijd lastiger dan op papier.

In mijn diagnose staat letterlijk 'in het distale deel bevindt zich een duidelijke leasie (core lesion) over enkele centimeters.' Denk dat onze blessures wel vergelijkbaar zijn..

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 00:04

N0a schreef:
Die van mij heeft ook blessure aan haar checkligament. Gat zit er in van paar mm. Ze heeft het vanaf 8 mei. Week daarna gelijk naar de kliniek gegaan, had namelijk hetzelfde als wat jij had. Been was ook weer dun. Afspraak had ik toch al staan dus toch maar gegaan met goede hoop dat het niks was. Was het toch helaas wel een peesblessure. Nu bijna 5 weken aan het stappen. Na 10 weken pas weer terug en dan zitten we op 2x 15 min per dag stappen. Ik zie dat jij al veel sneller mag opbouwen.

Succes met alles. Hopelijk blijft je paardje rustig.

Dat is wel typisch, je bouwt indd een stuk langzamer op dan ik. Terwijl mijn paard een scheur van enkele centimeters heeft.. Maargoed, misschien heeft elke dierenarts er een andere kijk op.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:04

Ik zat pas na 4 maanden op 2 x 20 minuten stappen per dag!
En ik ben pas na 11 maanden begonnen met draven. Eerst na 5 maanden begonnen, maar daar reageerde zijn been zo heftig op dat ik toen weer door ben gegaan met alleen maar stappen. Op advies van de revalidatiestal waar ik hem uiteindelijk 2 maanden naartoe ben gegaan, ben ik door blijven stappen tot zijn been helemaal dun was en dun bleef en dat was dus pas na 11 maanden. Ik ging toen wel rustig een uur met hem naar buiten om te stappen. Toen heb ik hem weer laten scannen en zag het er zo goed uit dat ik toen pas begonnen ben met draven.
Vanaf toen ging het ook een stuk sneller.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 09:11

Weet je wat ik zo frappant vind? Dat het been van mijn paard na springen dunner is dan nadat we dressuur hebben gereden. Begrijp daar helemaal niks van :o? . Niet dat het dan superdik of superwarm is hoor, maar ik zie wel heel iets een verdikking na dressuur in de bak. Met buitenritten en springen heeft ie dat dus helemaal niet. En we doen echt geen gekke dingen met dressuur in de bak (we doen nog steeds weinig oefeningen, en wijken heb ik pas voor het eerst gedaan maar dat blijft echt bij een paar pasjes), en ook de bodem van de bak is goed. Is er iemand die dit begrijpt? Longeren gaat trouwens ook prima, doen we 1x per week.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:50

Hmm, dat is wel raar Qizz. Misschien een betere bloedtoevoer in het been tijdens springen waardoor vocht e.d goed worden afgevoerd? Ik weet het ook niet om eerlijk te zijn :') Luister maar niet naar mijn onzin, haha.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 09:58

Noa: hahaha nou ik vond het ook zo raar,... en kan er echt geen verklaring voor verzinnen.
Want er komt toch veel meer kracht op dat been met springen. Met dressuur lopen wij onze rondjes maar, voltes, alle gangen, van hand veranderen, achterwaarts, halthouden en dat was het zo ongeveer, wijken heb ik nog steeds het idee bij dat dat niet zo goed valt,..

wat ik wel heb gelezen op een Engelse site die ik helaas niet meer terug kan vinden, is dat bij deze blessure aan het checkligament de HOOGTE van de sprong er niet toe doet,.. dus of ik nou 50 cm of 80 cm zou springen, dat zou voor deze specifieke blessure niet uitmaken. Weet dus niet of dat echt zo is, maar las dat (heb het hier nog nooit gehoord van iemand dus twijfel er wel aan hoor). Persoonlijk blijf ik mooi even lage huppeltjes maken hoor ;-). Wat ik wel geloof is dat als je paard op 80 cm makkelijk springt dat beter kan zijn dan 50 cm, omdat ie daar half over struikelt of veel te hard gaat (dat stond daar ook in dat artikel). Dat merkte ik in de crossen eerder wel in het lage springparcours, dat was altijd erg lastig, terwijl de B hoogte eerder hem veel makkelijker af ging.

En ook alleen op goede bodems (zand/Achterberg etc). Zelfs mijn les wil ik liever nog niet op gras, daar hebben we nu een beetje een discussie over. Maar ik vind dat gewoon nog niet fijn op gras. Denk dat ik het dus ook niet ga doen, moet nog terugsmssen. Wacht daar liever nog even mee. Misschien is het overdreven, ik weet het niet,... maar voor mijn idee is gras toch vaak ongelijker, kan harder en gladder zijn,..

Monty: ik heb dat wat jij had met zijn been bij de ostheo gehad toen ie nog "gezond" was,.. vandaar ook mijn twijel. Hij is al veel losser nu gelukkig dus hopelijk wordt het zo door rijden beter.
Vind het wel eng als ze weer aan zijn blessurebeen gaan trekken eigenlijk.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:28

Gras of zand maakt mij niets uit, maar als jij je daar niet fijn bij voelt dan moet je het ook echt niet doen Qizz.

Ben je met het springen trouwens niet veel lanterfanteriger aan het rijden dan wanneer je een serieuze dressuurtraining hebt?

Ik heb vorige week weer voor het eerst met mijn paard in het bos gereden en zijn benen bleven mooi slank en hij had nergens last van de volgende dag. Daarom gisteren toch maar weer een huppeltje in de bak gezet en dat vond meneer natuurlijk helemaal geweldig. Bij ons gaat de blessure dus helemaal goed, maar mijn paard is dan ook al vanaf januari 'genezen' verklaard.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:32

Ik zit na 2 maanden ook weer in het zadel. Vorige week naar de kliniek heen geweest en de diepe buiger was nu voor +/- 75-80% gevuld met nieuwe vezels. Ik maak nu buitenritten met haar en draaf haar nu elke keer zon 200 meter. Dit ga ik langzaam uitbreiden. Over 2 maand laat ik haar weer opnieuw scannen. Tot die tijd nnog steeds veel stappen en buiten op het harde draven. Op dit moment sedeer ik haar nog wel met tranquigel, is nog even wat veiliger :+

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:38

Ik ben toch wel blij met die brave soek van mij. Die was met al het stappen braver dan dat hij nu is :P Heel af en toe had hij een uitspatting, maar meestal ging het goed. Scheelt misschien ook dat die van mij gewoon in de kudde buiten is geweest?

Bij de mijne zijn we vorig jaar september naar de kliniek geweest en in januari was hij weer goed verklaard. Op zich heb ik niets te klagen dus qua revalidatietijd. Ik doe het wel nog steeds voorzichtig aan.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 10:54

Wat had je de jouwe precies Annetje? Ook met het checkligament?
Trouwens, als het een mooi stuk vlak gras is maakt het mij ook niet uit, maar dat hobbel de bobbel terrein wat je vaak nog hebt, dat zie ik vooral niet zo zitten,..

Marsmars: fijn om weer in het zadel te zitten he?

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:58

Ja is wel weer erg fijn :j!. Heel wat beter als er naast stappen :Y). En ook voor het paard, ziet die weer wat anders als het erf. Paard geniet er ook echt van.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:08

Ik raak ook af en toe in de war van zijn been hoor :j
De ene keer is het alsof er niets aan de hand is, de volgende dag is de peesschede weer behoorlijk overvuld. De laatste keer dat t wat dikker was ben ik toch gaan rijden, kijken of het been er dan extra op zou reageren. Maar na het rijden was het juist weer mooi dun. Voor de zekerheid even de DA gebeld en die vond dat ik de komende weken maar even op 8 minuten draven moet blijven en kijken of er iets verandert. Daarna even telefonisch contact weer. Maar, ze zei ook dat ik me niet teveel zorgen moest maken, dat de peesschede de ene keer dun is en de andere keer wat dikker zal ws altijd zo blijven bij dit been.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:31

Qizz schreef:
Wat had je de jouwe precies Annetje? Ook met het checkligament?

Aan allebei de voorbenen de tussenpees beschadigd.
De groene lijn http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/img.php?iid=592
Plek van beschadiging was hetzelfde als bij dit paard: http://www.paarden-thermografie.nl/begi ... teraal.jpg
Echt bij de aanhechting. Rechter pees had ook een stukje bot losgetrokken, maar dat was later niet meer te zien. Schijnt vaker voor te komen bij deze blessure. De mat van blessure was bij mijn paard niet groot. Het was niet heel erg beschadigd en eigenlijk hadden we in december dacht ik al een eindpunt (genezing van de pezen) maar de dierenarts twijfelde toen nog over de echo. In januari was er echt een eindpunt en geen grote verandering meer te zien met de vorige scan in december.