lucyknol schreef:Ik zoek me ongans naar het opbouwschema wat hier ergens moet staan![]()
Weet iemand nog waar het staat?
Bedankt alvast....
blz 36

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
paars schreef:Rechtuit lopen is het minst pijnlijk. In de bochten, vooral krappe, komt er veel druk op de wand te staan en omdat de lamina ontstoken zijn en loslaten kan je dat vergelijken met extra druk op je nagel (de pijn die je voelt als je nagel omklapt bijvoorbeeld). In de bochten wordt die druk nog gróter en dus pijnlijker.
Ik heb het zelf opgebouwd met 3 minuten per 2 dagen. Ging het slechter? Dan stopten we met wandelen en gaf ik de dag erna rust. Dan weer verder op het schema -3 minuten. Zo zit je (als het goed gaat) in no-time op een half uur. Blijf voorlopig op het zand wandelen. Zit je eenmaal een half uur op zand, dan ga je in die 30 minuten met 10-20 meter uitbreiden per dag stukjes op de weg lopen. Dus 27 minuten op zand en dan een klein stukje verharde weg. Geen haast maken in die opbouw is erg belangrijk. Niet doorgaan met wandelen als je ziet dat je paard pijn heeft ook! Ieder paard is verschillend. Die van mij herinnert zich nog heel goed dat de harde straat pijn deed. Hij moest eroverheen om van de stal naar de paddock te komen van de winter. Hij heeft bij vlagen nog steeds een paar pijnlijke stappen op de straat. Daarna is het over. Ik heb de indruk dat dat in zijn geheugen staat.
De prijs voor teveel doen betaal je altijd achteraf. Soms de volgende dag. Dus wees streng en hou je aan je schema!
Als dat allemaal goed gaat kun je het proberen met een paar rondjes aan de longe (in stap). Kijken wat er gebeurd met meer druk op de wand. Dan ben je wel wat verder in het proces, de lamina moet dan een flink stuk zijn hersteld vanuit de kroonrand.
lolclub schreef:@JP
hoe was Horse event ?
en hoe heb je het nou opgelost met Pauli en Jilske hun hooi gister ?
Marcella schreef:Ik ben gisteren verzopen.![]()
En geslaagd voor een reserve westernsingel alle deze is toch op aanrade een maatje korter. Vorig jaar zomer 34 inch, begin dit jaar 30 inch en nu dus toch 28 inch en die zit inderdaad een heel stuk beter. En heb weer extra ruimte om aan te singelen.![]()
spretje schreef:Even een ander vraagje; Is een terugval niet gewoon natuurlijk bij hoefbevangenheid?
Mijn paard heeft nu voor de derde keer een terugval, er zijn mensen die roepen; Zo vaak achtereen weer een opvlamming, dat komt nooit meer goed.
Anderen zeggen weer dat ht minstens een jaar duurt voordat het helemaal in orde is.
Dierenartsen geven diverse adviezen, hoefsmeden ook, op elke site een ander verhaal.
Help!
paars schreef:Hier ben ik weer even. Dacht vanuit hier soft rides te bestellen (dat ze dan goedkoper zijn qua verzendkosten) maar Vash heeft hetzelfde als de foto's hierboven: een plattere en een stijlere voet. De lengte van de zool is dus bij de stijle voet kleiner. En dat scheelt best flink. De softrides gaan per paar....wat is wijsheid?? Iemand ervaring?
paars schreef:Ja, da's eigenlijk wel een goeie! Gewoon de fabrikant vragen. Ga ik doen. Vash heeft op de straat last als hij met z'n zool op een steentje komt; dan struikelt hij. En die liggen er helaas nogal veel. Met softrides hoop ik meer ontspannen te kunnen wandelen.
paars schreef:Ja, da's eigenlijk wel een goeie! Gewoon de fabrikant vragen. Ga ik doen. Vash heeft op de straat last als hij met z'n zool op een steentje komt; dan struikelt hij. En die liggen er helaas nogal veel. Met softrides hoop ik meer ontspannen te kunnen wandelen.
Nado schreef:Om deze reden worden ze ook niet geschikt geacht om mee te rijden, ze zijn echt bedoelt als therapeutische schoenen (voor lang vervoer, hoefbevangenheid etc). Wandelen kan er prima mee trouwens, ook draven aan de hand ging goed. Maar als je de schoenen in je hoofd hebt voor de opbouw naar rijden toe en dan ook rijden ermee, dan zou ik als ik jou was naar andere schoenen dan softrides kijken.
Citaat:Hè? Wat? Lamellen? Wat is dat nu weer?
lolclub schreef:@lucyknol
Hoe is het met je pony ?