[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:53

lucyknol schreef:
Ik zoek me ongans naar het opbouwschema wat hier ergens moet staan :o
Weet iemand nog waar het staat?
Bedankt alvast....

blz 36 :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:54

Blz 36 ;)

hierbij de kopie:

paars schreef:
Rechtuit lopen is het minst pijnlijk. In de bochten, vooral krappe, komt er veel druk op de wand te staan en omdat de lamina ontstoken zijn en loslaten kan je dat vergelijken met extra druk op je nagel (de pijn die je voelt als je nagel omklapt bijvoorbeeld). In de bochten wordt die druk nog gróter en dus pijnlijker.
Ik heb het zelf opgebouwd met 3 minuten per 2 dagen. Ging het slechter? Dan stopten we met wandelen en gaf ik de dag erna rust. Dan weer verder op het schema -3 minuten. Zo zit je (als het goed gaat) in no-time op een half uur. Blijf voorlopig op het zand wandelen. Zit je eenmaal een half uur op zand, dan ga je in die 30 minuten met 10-20 meter uitbreiden per dag stukjes op de weg lopen. Dus 27 minuten op zand en dan een klein stukje verharde weg. Geen haast maken in die opbouw is erg belangrijk. Niet doorgaan met wandelen als je ziet dat je paard pijn heeft ook! Ieder paard is verschillend. Die van mij herinnert zich nog heel goed dat de harde straat pijn deed. Hij moest eroverheen om van de stal naar de paddock te komen van de winter. Hij heeft bij vlagen nog steeds een paar pijnlijke stappen op de straat. Daarna is het over. Ik heb de indruk dat dat in zijn geheugen staat.
De prijs voor teveel doen betaal je altijd achteraf. Soms de volgende dag. Dus wees streng en hou je aan je schema!
Als dat allemaal goed gaat kun je het proberen met een paar rondjes aan de longe (in stap). Kijken wat er gebeurd met meer druk op de wand. Dan ben je wel wat verder in het proces, de lamina moet dan een flink stuk zijn hersteld vanuit de kroonrand.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:47

lolclub schreef:
@JP

hoe was Horse event ?

en hoe heb je het nou opgelost met Pauli en Jilske hun hooi gister ?

Ik ben gisteren verzopen. :+

En geslaagd voor een reserve westernsingel alle deze is toch op aanrade een maatje korter. Vorig jaar zomer 34 inch, begin dit jaar 30 inch en nu dus toch 28 inch en die zit inderdaad een heel stuk beter. En heb weer extra ruimte om aan te singelen. ;) }>

spretje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:55

Ik denk trouwens dat het verstandig is te kijken hoe je paard op de ondergrond reageert.
Die van mij loopt juist beter op de harde weg, niet zoveel oneffenheden die pijn doen aan haar hoef.
Even een ander vraagje; Is een terugval niet gewoon natuurlijk bij hoefbevangenheid?
Mijn paard heeft nu voor de derde keer een terugval, er zijn mensen die roepen; Zo vaak achtereen weer een opvlamming, dat komt nooit meer goed.
Anderen zeggen weer dat ht minstens een jaar duurt voordat het helemaal in orde is.
Dierenartsen geven diverse adviezen, hoefsmeden ook, op elke site een ander verhaal.
Help!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:29

Marcella schreef:
Ik ben gisteren verzopen. :+

En geslaagd voor een reserve westernsingel alle deze is toch op aanrade een maatje korter. Vorig jaar zomer 34 inch, begin dit jaar 30 inch en nu dus toch 28 inch en die zit inderdaad een heel stuk beter. En heb weer extra ruimte om aan te singelen. ;) }>

Ah gossie,

hadden jullie zulk slecht weer dan ?
Hier begon het pas te regenen rond een uur of 12 en rond een uur of 3 was het alweer droog.
Was het verder wel leuk ?

Bekend verschijnsel van die singel ;)
Ik had er een bij mijn zadel geleverd gekregen die Hittie niet eens paste, ik kreeg hem echt niet vast .
Nu zit hij aan beide kanten op gat 7 als ze aangesingeld is :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:42

spretje schreef:
Even een ander vraagje; Is een terugval niet gewoon natuurlijk bij hoefbevangenheid?
Mijn paard heeft nu voor de derde keer een terugval, er zijn mensen die roepen; Zo vaak achtereen weer een opvlamming, dat komt nooit meer goed.
Anderen zeggen weer dat ht minstens een jaar duurt voordat het helemaal in orde is.
Dierenartsen geven diverse adviezen, hoefsmeden ook, op elke site een ander verhaal.
Help!

Of een terugval natuurlijk is kan ik zelf niet beamen.
De mijne heeft tot nu toe geen terugval gehad, de hoeven groeien nog steeds gestaag door en het hele paard oogt verder gezond en alert.

ze heeft vorige maand 2 dagen een lichte pulsatie gehad (op één been) nadat ze gestruikeld was,
blijkbaar heeft door de struikeling de witte lijn een opdonder gekregen want de week erna was op de rontgen een bloedinkje te zien.
Na die twee dagen was echter de pulsatie alweer weg en kreupel is ze er helemaal niet van geweest.

hoe uit het zich bij jouw paard als ze een terugval heeft ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:02

Bij Grietje ging het wel op een neer. Dan was ik een paar dagen heel optimistisch en dacht ik alweer aan voorzichtig opbouwen en dan was het een paar dagen later weer drama. Eigenlijk zonder echt duidelijke trigger.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:13

@capopjekop

is het nog gelukt om de voetjes wat bij te vijlen ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:29

Nope, dus dat wordt de smid bellen. Mijn veil is niet scherp genoeg en te smal, dus ik schiet steeds van de hoef af en kan niet genoeg druk zetten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 01:42

paars schreef:
Hier ben ik weer even. Dacht vanuit hier soft rides te bestellen (dat ze dan goedkoper zijn qua verzendkosten) maar Vash heeft hetzelfde als de foto's hierboven: een plattere en een stijlere voet. De lengte van de zool is dus bij de stijle voet kleiner. En dat scheelt best flink. De softrides gaan per paar....wat is wijsheid?? Iemand ervaring?

Even een herhaling van mijn vraag, heeft iemand een idee?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 06:31

Zou het niet beter zijn om die vraag bij de fabrikant voor te leggen?
Ik heb toen het hier ter sprake kwam in dit topic ook 's de vraag gesteld hoe de maat van zo'n schoen bepaald wordt: als de hoef nét bekapt is, of enige tijd erna? Volgens mij zal een schoen eigenlijk nooit de juiste maat hebben.. het antwoord in de zin van "de schoen is flexibel" vind ik niet voldoende.
Ik ontdekte overigens dat ik in die opvatting niet alleen sta: op Hoofcare is onlangs een nieuw hoofdstuk toegevoegd over hoefschoenen ... lees maar 's.

Waarom zou je trouwens hoefschoenen aanmeten? Heeft Vash dat nodig? Heeft hij een gevoelige zool of anderzins ondersteuning nodig? Don't fix what isn't broken..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 06:42

Ja, da's eigenlijk wel een goeie! Gewoon de fabrikant vragen. Ga ik doen. Vash heeft op de straat last als hij met z'n zool op een steentje komt; dan struikelt hij. En die liggen er helaas nogal veel. Met softrides hoop ik meer ontspannen te kunnen wandelen.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:10

Als mi9jn paard een terugval heeft heeft ze dus weer heel duidelijk pijn en ontlast ze haar rechtervoet zo veel mogelijk.
De aanvallen zijn niet zo heftig als in het begin, maar er is een dag of drie, vier toch weer duidelijk sprake van pijn en kreupelheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 07:28

paars schreef:
Ja, da's eigenlijk wel een goeie! Gewoon de fabrikant vragen. Ga ik doen. Vash heeft op de straat last als hij met z'n zool op een steentje komt; dan struikelt hij. En die liggen er helaas nogal veel. Met softrides hoop ik meer ontspannen te kunnen wandelen.

Misschien John vragen iets minder van de zool af te snijden? }>

Als je antwoord krijgt van de fabrikant, laat je dat dan nog even weten? In relatie tot "de juiste maat" en het artikel van Van Nassau vind ik dat wel interessant om te weten wat er gezegd wordt!

Fijne vakantie trouwens nog! Zit je ver weg?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:08

Ik ben het toen gaan voeren toen ze wat koliekerig was en ze had ook heel vaak gas in de darmen. Dat is nu eigenlijk helemaal over. Ik voerde eerst via hun de brok van the natural way, maar op een gegeven moment vonden de mensen waar ik het van haal dat de samenstelling niet meer goed was. Dus nu hebben ze alle mensen die bij hun zijn overgezet naar zemelen met ursonne en opbouwconcentraat.

Heb je ervaring mee?.

Mirjam

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:19

paars schreef:

Toen ik mijn softrides ging bestellen heb ik een aantal keer telefonisch contact gehad met de verkoper, ik vond dat heel erg nuttig en ze was erg aardig. Ook over de maat vaststellen heb ik toen vragen gesteld. Ik weet alleen de precieze antwoorden niet meer, had toen teveel stress met Nado om veel te onthouden :o

Ik denk dat het verschil met de softrides en veel andere hoefschoenen is dat de stof aan de voor en zijkanten niet nauw aansluit of strak om de hoef zit. Dus dan gaat het echt om de afmetingen van de zool en de vorm van de hoeven. Om deze reden worden ze ook niet geschikt geacht om mee te rijden, ze zijn echt bedoelt als therapeutische schoenen (voor lang vervoer, hoefbevangenheid etc). Wandelen kan er prima mee trouwens, ook draven aan de hand ging goed. Maar als je de schoenen in je hoofd hebt voor de opbouw naar rijden toe en dan ook rijden ermee, dan zou ik als ik jou was naar andere schoenen dan softrides kijken. Ik was in totaal, incl. shipping costs, rond de 275 euro kwijt, en dat was voor 1 paar. Voor dat geld kan je hier denk ik ook hele fijne schoenen kopen en misschien zelf een zachte zool er in ontwerpen en laten maken ?

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:59

"Wat is dat dan? Hoe komt dat dan? En wat doen we eraan?"

Makkelijke vragen, niet altijd een makkelijk antwoord...........

Om enigzins te kunnen begrijpen wat hoefbevangenheid precies is, moeten we ons eerst in de anatomie verdiepen. En dan niet met tekeningetjes, nee met hetzelfde materiaal waar wij ook mee werken als we een en ander aan een eigenaar zoals Chantal uitleggen.

Afbeelding

Dit is een röntgenfoto van een "normale" voet, voorzien van enkele markeringen die ondermeer het buitengewoon belangrijke "center of articulation" (het "draaipunt" van het hoefgewricht of COA aangeeft, zie het plusje in de rode cirkel/kroonbeen distaal).

Wanneer we deze foto vergelijken met de volgende zien we een aantal verschillen.

Afbeelding

Op de eerste plaats zien we meteen dat de foto gemaakt is in een belaste toestand. Tevens is de hoornwand voorzien van markeringen die de wand aangeven, de punt van de straal en vooral de plaats van de kroonrand. Je ziet meteen dat de dierenartsen die deze foto hebben gemaakt veel ervaring hebben met onderzoek aan ondermeer bevangen paarden. De dames en heren van E-digit waar deze foto gemaakt is houden dan ook rekening met het feit dat een hoefsmid de foto nodig heeft, niet voor de diagnose, dat mag de dierenarts doen, maar om aan de hand van de foto mét markeringen, te weten waar wat gekapt moet worden. Zonder die markeringen is dat nauwelijks mogelijk in ieder geval niet met voldoende precisie. Vroeger werden foto's van bevangen paarden wel gemaakt in bokjes waardoor de gewrichtsvlakken werden ontlast. Hoewel voor bepaalde onderzoeken dit buitengewoon nuttig kan zijn is dit voor het onderzoek naar bevangenheid minder belangrijk en kan zelfs de inschatting van de mate van rotatie bemoeilijken.

Als we naar het hoefbeen kijken zien we een hoefbeen dat "geroteerd" is. Als we namelijk de positie van het hoefbeen vergelijken met de "normale" voet zien we dat die positie in de hoornschoen niet gelijk is. Het hoefbeen in de bevangen voet is gedraaid, de punt wijst meer naar beneden, zogezegd. Vroeger werd als mate van rotatie wel de hoek aangehouden de de voorzijde van het hoefbeen maakt met de voorzijde van de hoornwand, hier gemarkeerd met een hoefnagel. Inmiddels hebben de hoefsmeden de dierenartsen ervan weten te overtuigen dat de hoefwand niet een statisch gegeven is. Overdreven raspen van de wand kan de wand aan de onderzijde smaller maken dan aan de bovenzijde (een omgekeerde wig, als het ware) zo ook kunnen zwaar verwaarloosde voeten in meerdere of mindere mate een wig zoals hier tonen. Veel verstandiger is dan ook het beoordelen van de hoek die de bodem van het hoefbeen maakt met de horizontaal. In de USA noemt men dat de Palmar (of Plantar=achter) Angle. (PA) In Nederland noemt men het de ventrale hoek als ik me niet vergis. Onderzoek heeft uitgewezen dat een normale PA ligt tussen de 1 en 5 graden. Als we de foto zouden na meten zouden we zien dat de PA van de bevangen voet zo'n 10 graden is. Dat is veel te veel.

Maar betekend dat ook dat er sprake is van bevangenheid? Was het maar zo. Een dergelijke hoge PA (en hoger) zien we ook bij bokvoeten, maar ook bij schade aan de lamellen door andere oorzaak dan bevangenheid, bijvoorbeeld White Line Disease (WLD) of na een resectie waar onvoldoende straal en zool ondersteuning is gebruikt.

Hè? Wat? Lamellen? Wat is dat nu weer?

To be continued...............

Ronald Aalders
Laatst bijgewerkt door RonAalders op 14-09-10 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:07

Nado schreef:
Om deze reden worden ze ook niet geschikt geacht om mee te rijden, ze zijn echt bedoelt als therapeutische schoenen (voor lang vervoer, hoefbevangenheid etc). Wandelen kan er prima mee trouwens, ook draven aan de hand ging goed. Maar als je de schoenen in je hoofd hebt voor de opbouw naar rijden toe en dan ook rijden ermee, dan zou ik als ik jou was naar andere schoenen dan softrides kijken.

Dat was ook mijn idee eigenlijk.
Kijk eens naar de easyboot lijn, of Cavallo (ben ik zelf ook erg tevreden over).
Ik heb in alle schoenen zelf zolen gemaakt van vilten ondertapijt.
http://www.home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html staat Isa's hoefschoenen op een rijtje met de voor- en nadelen (persoonlijke mening), de aanschafkosten en hoe je moet opmeten enz.

(de softrides wil ik daar nog bij zetten omdat Grietje er goede ervaringen mee heeft).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:16

:D Ja ja, foto's komen eraan......*logt nu in voor Ronald*

tjoep.....foto's erin gezet voor Ronald.... ;)

voor de goede orde: Dit is niet de voet van mijn paard....Die foto moet ik nog opzoeken...ergens in de rommel.... ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:22

Ingrid: Ik heb geen goede weegschaal om ze te wegen.

Nado: Heb jij enig idee hoe zwaar de softrides zijn?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:31

Even een update over chico nu:

Sinds hij Beslagen is door Ronald hebben we besloten om géén pijnastillers (Bute) en bloedverdunners(Ascal) meer te geven.
Dit vanwege de vernagelingen en de eventuele onstekingen die er daardoor kunnen zitten en die door de medicijnen onderdrukt worden. Zondagmorgen dus de laatste keer gekregen.

Gisteravond heeft Chico zelf door de bak gedraafd, vrolijk met oortjes erop. Ik was met mijn jonge beest bezig en op het laatst renden ze met zijn twee door de bak.
Hij was nog wel stijf, beetje onregelmatig maar hé....hij beweegt en harden dan wandelen !!!!
Gaat dus de goede kant op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 09:36

Au! Au! :(

Citaat:
Hè? Wat? Lamellen? Wat is dat nu weer?

Hoewel ik je inzet waardeer, moet ik toch kwijt dat de wijze waarop hier geschreven wordt mij toch stoort.We zijn geen kleuterklasje en ik denk eigenlijk dat niemand hier een lesje in HB hoeft te hebben. Nieuwe of concrete informatie is altijd leerzaam, maar van mij mag het "Oom Ronald vertelt verhalen bij het haardvuur om de lange winteravonden te vullen" gehalte wel wat minder.

Was het niet de bedoeling dat er een toelichting kwam op het waarom van het banaan-ijzer?

Het is niet mijn intentie je te kwetsen maar ik neem nu eenmaal niet vaak een blad voor de mond. Het is herfst, de blaadjes vallen. Zo ook bij mij dus :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:44

:D ik begrijp je helemaal..... alleen is het wel zo dat er natuurlijk óók een hoop mensen zijn die niet genoeg ervan afweten... die ook spier en hoefbevangen door elkaar gooien en nog steeds denken dat eiwitten de grootste boosdoeners zijn.
Ook is dit een introductie naar de oplossing van het probleem. Eerst leg je uit waardoor iets ontstaat en hoe het eruit ziet, vervolg verhaal is de oplossing...
ik begrijp dus wel dat hij "bij het begin begint".

Maar nogmaals, ik begrijp ook dat degene die er wel degelijk verstand van hebben hier geen behoefte aan hebben !!!! :Z Geen idee of hij het nu doorleest, ik heb zojuist alleen de foto's erbij geplaatst maar zal hem erop wijzen....( ondertussen niet hopend dat hij alle engelse termen, latijnse woorden etc er nu in gaat smijten want dan snappen we er allemaal niks meer van) ;)

enne...ik heb zo het vermoeden dat de 1e foto straks meteen de bananashoe zal verklaren...als ik zijn uitleg bij Chico goed begrepen heb tenminste...

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:59

lolclub schreef:
@lucyknol

Hoe is het met je pony ?

Het gaat eigenlijk heel goed. Eigenlijk merk ik nergens aan dat ze pijn zou hebben.
Ze loopt goed, wel flapperig, wil eigenlijk het liefst draven.
Ik heb te maken met een pony die veel meer wil dan dat ze van mij mag.Als ik haar los gooi dan gaat ze even lekker uit haar plaat.
Ik denk, dat als ze meer ruimte had gehad dat ze dan een sprintje zou trekken, maar goed, dat mag ze dus nog niet van mij.
Ben wel een beetje begonnen met wandelen door de bak, dat gaat goed, en een rondje erf op het harde.
Ze staat een paar uurtjes buiten op het zand, en een half uurtje op een blubberstukje met wat grasjes langs de kant, dat vind ze fijn en daar staat ze rustig.
In principe zou ze langer op het zand kunnen staan maar zonder maatje in de paddock gaat ze na een tijdje heen en weer lopen langs
het hek en dat lijkt me ook niet zo goed.
Morgen komt de smit voor de andere pony's en ga ik horen wat zijn ideeën zijn over Luus, daar ben ik erg benieuwd naar!
Verder moet er morgen in iedergeval "iets" met haar achterhoeven gaan gebeuren, die staan nog op de ijzers van voor het gips.

Ik heb het schema maar even geprint voor ik het weer kwijt ben. :D
Ik heb daar wel een vraagje over, op het eind staat er dat voor je aan de longe wat gaat doen (stappen) dat de lamina een flink stuk moeten zijn hersteld vanuit de kroonrand. Hoeveel is een flink stuk? Spreek je dan over de helft van de hoef, meer of minder?

Ik weet alleen niet of ik ooit nog in het voorjaar/weideseizoen op vakantie wil gaan, was dit jaar al blij dat we nog niets geboekt hadden. Zat van de week te denken dat ik in mei wel even het zonnetje zou willen opzoeken maar bedacht me toen ook dat de paardjes dan ook meestal het land weer op gaan en dan kan/wil ik dus echt niet weg.....

AnjaKosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:17

Tuurlijk weten de meeste mensen hier wel wat Hoefbevangenheid inhoudt maar met de foto's erbij kunnen we wel zien wat er precies gebeurd en dat is toch wel duidelijker dan over een gekantelt hoefbeen praten...

Ik waardeer het enorm dat Ronald zo'n duidelijke beschrijving neerzet, we zijn immers niet allemaal op de hoogte, met name de mensen die net hun eerste paardje gekocht hebben en er gewoon nog niet zoveel verstand van hebben.