Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dientje_Yara

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:38

Ik ben benieuwd

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:13

Aukelizzy schreef:
Ik ben net terug uit Bodegraven, heb nu geen tijd dus morgen een uitgebreid verslag, maar het zag er allemaal super goed uit! :D

*\o/* :D *\o/* :D *\o/*
Ben benieuwd naar je uitgebreide verslag!

Vandaag even op Wo zonder zadel gestapt en bitloos hoofdstelletje.. Ik kon goed merken dat mevrouw al even niet meer aan het werk gezet is en dan is er hier en daar een mooie aanleiding om gewoon even niet te doen wat er van je verwacht wordt :') . Het was leuk, tot we langs het land met de tweejarige hengsten liepen (langs fietspad), die helemaal wild werden van Wolin. Vanaf daar werd het passage, piaffe en Spaanse passen.. Afgestapt en ernaast terug´gewandelt´.
Morgen zien we wel weer even hoe of wat..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:34

Hoi zag dit topic nu pas voorbijkomen en wil toch even een berichtje laten. Allereerst, sterkte Richtje, wat vreselijk!

Maar nu even voor de mensen die bezig zijn met paarden met beschadigde collateraal banden: Mijn hengst had twee jaar geleden van de ene op de andere dag een bijna compleet gescheurde collateraal band linksvoor, wat door een CT scan is duidelijk geworden (op gewone scans was niets meer te zien, omdat de band zo gerafeld was dat je er dwars doorheen keek). Hij liep op dat moment Lichte Tour (Prix st Georges/Intermediaire I), was bijna 11 jaar, en moest dus plots op complete stalrust, hij was zo kreupel dat hij bijna niet op het been wilde staan. Is behandeld met IRAP, en na een half jaar mocht hij pas weer heel voorzichtig iets gaan doen. Heel langzaam opgebouwd, begonnen met vijf minuten stap, dan zeven, dan tien, dan tien minuten stap 1 min draf, en zo steeds verder. Omdat hij aan de hand veel te gek deed ben ik erop gaan zitten, en gelukkig ging dat wel goed (mede dankzij zijn hoge graad van africhting had ik dan veel meer controle). Uiteindelijk kreeg ik na een jaar groen licht om weer aan "normale training" te beginnen, nog wel met aangepast break over beslag. Na nog eens een half jaar opgebouwd te hebben met het gewone dressuurwerk, ben ik in overleg met Rob Renirie toch weer overgegaan op normaal beslag, omdat hij zijn balans in de zijgangen verloor met het break over beslag.
Nu zijn we een jaar verder, hij is anderhalf jaar na zijn blessure weer Inter I gestart en haalde daarin gelijk 62,8 %, en momenteel starten we Inter II en zijn we ons aan het voorbereiden op de Grand Prix deze zomer.
Moraal van het verhaal is dus dat het heel lang duurt maar dat het soms echt wel de moeite waard is om je paard die tijd te gunnen.
Ik kan alleen maar hopen dat ons succesverhaal voort mag blijven duren en dat jullie paarden ook zo'n gunstig genezingsproces doormaken.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:59

Bedankt voor je bericht horseyfries! :) Dat is zeker een succesverhaal en die zijn meer dan welkom!!!!! Ik hoop dat het jullie voor de wind blijft gaan! Het kost inderdaad veel tijd en daarbij ook veel moed om door te blijven gaan en te geloven in het herstel van je paard.

Mijn merrie heeft de blessure voor de tweede keer helaas, de eerste had ze in 2007 na een racepartij, deze blessure heeft ze vorig jaar mei opgelopen na het van kiet gaan op het land op een harde bodem, dit tesamen met een te plat geworden voet, en ze blijft nu op orthopedisch beslag, we zijn nu een jaar verder na het ontstaan van de blessure. Ze knapte erg goed op, ook door middel van IRAP, echter een aantal weken terug heeft ze haar ijzer afgetrapt en dit is met zo´n grote kracht gegaan, dat de rechtertak van het ijzer helemaal naar voren toe wees. Hierdoor zijn de bandjes hierdoor´gekneusd´ oftewel; een gigantische optater, geen nieuwe schade zoals het er uitzag op de scan, maar we zijn toch weer een enorme stap terug gezet, Wo had weer last van haar voet.
Ik masseer nu twee maal daags haar been in met een middel wat de doorbloeding verbetert en ze krijgt Tendon Compositum erbij. Moet zeggen dat haar kroonrand/koot de laatste dagen niet meer zo warm was/is als de afgelopen dagen en ze belast hem weer wat meer.
Ze staat op een apart stukje wei, samen met onze Tinker, om het rennen zoveel mogelijk te beperken. Het blijft spannend, voor de toekomst.. Ik probeer alles zoveel mogelijk aan risico in te dekken, maar je hebt niet alles in de hand helaas. Vorige week is ze steeds onder toezicht het land op gegaan, maar ik kan niet uren op stal blijven om er voor te zorgen dat mijn paard haar voeten aan de grond houdt..

Hopelijk kunnen we haar voetstand goed houden en haar weer sterker en rechter in haar lijf krijgen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 00:13

Tsja, mijn hengst heeft het notabene op stal gekregen, ik had 's morgens gereden, niets aan de hand, 's middags was de hoefsmid geweest, ook geen probleem, en 's avonds vind ik hem op drie benen in zijn box. Hoe hij het gedaan heeft weet ik nog niet, volgens de da moet hij zijn voet ergens klem hebben gehad en zijn lichaam gedraaid, zo gescheurd was het, maar ik zou niet weten waar, heb ook niets kunnen vinden in de stal waaruit bleek dat hij vast had gelegen ofzo.
Ik ken je gevoel wat betreft loslaten maar al te goed, ik heb zooo lang getwijfeld of ik hem weer los durfde laten maar vind het zonder ook geen leven, dus heb uiteindelijk een half jaar geleden na een zware training toch aangedurfd en toen was hij redelijk rustig gelukkig. Nu komt hij weer gewoon vier uur in de paddock en dan doet hij soms wel gek, maar dat risico dat neem ik voor lief.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 07:57

Wat fijn zo'n positief verhaal horseyfries!!

Klinkt super AL, ben ook benieuwd naar je verslag! :D

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:25

Zo dat is even fijn zo een positief verhaal :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:26

WL, het is idd lastig, het zijn en blijven dieren, paarden, die horen te bewegen.
AL, wat fijn, goed nieuws.

Ik was gisteren met Ebo fietsen en kwam zonder Ebo weer op stal. Aan het einde van pad 2 "schrok" hij van mijn hond, trok zich los en nam keurig de bocht om via het grote bospad terug naar huis te gaan. Op "zijn" plekje voor de wei kon ik hem weer oppikken........
Hij heeft dus een goede 2 km vol gas gegalopeerd.

Het lijstje wat hij nog wel kan wordt steeds kleiner. De enige optie om hem rechtuit beweging te geven is dus aangespannen. Helaas heeft mijn vriend dusdanige diensten dat we niet vaak kunnen mennen.
Met aan de hand lopen trekt hij zich los, hij was van de week niet zadelmak en langs de fiets lijkt ook geen goede optie te zijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:43

Kun je hem niet met een menhoofdstel meenemen onder het zadel?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:56

Nee, want hij is niet zadelmak op dit moment.......... Hij heeft te veel last van zijn lijf en explodeert als ik er op zit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 08:57

Ah op die manier. En in de lange lijnen met oogkleppen?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:08

Lange lijnen zou kunnen, maar niet buiten. Hij reageert buiten meer op geluid dan op wat hij ziet. Hij kent de omgeving op zijn broekzak en is snel van mening dat hij alweer lang genoeg rustig aangedaan heeft.
Het is een combi van te weinig afleiding gehad hebben, mogelijk te veel energie en dominantie waarbij zijn reactie versterkt wordt door pijn.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:17

Geluid: Watten in zijn oren proppen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:46

Welkom in het topic horseyfries, positieve verhalen zijn altijd welkom en een ervaringsdeskundige is altijd heel fijn. We leren van elkaars ervaringen en steunen elkaar :j .

@ Belker; Wat vervelend dat hij zo druk is, dat maakt het zoveel lastiger.. Heb je niemand anders die met je mee kan met het mennen?

Nu dan mijn "verslag van de dag" (of eigenlijk van gister) :D

Hij was nu op het harde rechtuit al vele malen beter dus daar werden wij al heel blij van. Op de volte op het harde was ook al heel veel verbetering te zien, dus toen naar de rijbak.
Daar was hij aan de longe echt heel goed.. Hij liep als een trein, zo mooi ruim en los had ik hem eerlijk gezegd nog nooit zien draven.
Daarna kwam natuurlijk het meest spannende stukje.. Hoe zag het er op de echo uit 3 weken! na de inspuiting van de stamcellen. Was het echt zo veel hersteld als we hoopten. Hij was natuurlijk op 3 plaatsen ingespoten met de stamcellen. In zijn beide binnenste hoefbandjes en in de peesaanhechting van de voorknie.
Het echobeeld zag er heel goed uit. Het herstel was echt boven verwachting! De beschadigingen waren bijna niet meer te zien. Het pas gevormde weefsel (pees en banden) moet nu nog heel goed uitharden.
Dat houdt kort gezegd in dat ik hem de komende 8 weken rustig aan het werk zet (simpel jonge paarden werk, stap draf en galop). Daarna terug voor een controle echo en als die goed is en het herstel/ uitharding doorgezet heeft mag hij weer echt gaan trainen.

Ik ben zo ontzettend opgelucht, maar blijf natuurlijk wel heel doordacht opbouwen. Hij staat nog niet los in de paddock of op het land omdat hij daar uit zijn plaat gaat. Dan zou hij het prille weefsel natuurlijk weer stuk trekken dus dat risico neem ik niet. Ik heb het grote voordeel dat hij op mijn werk staat waardoor ik alles zelf in de hand heb. Hij is veel uit stal maar dan krijgt hij gecontroleerde beweging onder zadel, aan de hand of in de molen. Maar het ziet er echt heel rooskleurig uit... Dus ik ben zo blij *\o/*

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:52

Wat goed!! :):)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:56

Wat super AL!!!

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:31

Super :)

belker vervelend dat je zo weinig kan
miss idd lange lijnen en idee

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 22:35

Het was echt boven verwachting.. Je probeert wat en het zou in theorie goed moeten werken maar het is natuurlijk altijd maar afwachten. Sander was ook heel tevreden over de genezing. Het andere paard dat hij behandeld had laat dezelfde stijgende lijn in herstel zien.
Ik had er toch voor gekozen om Iggy de eerste 3 weken, wat meer in de molen te laten stappen en een beetje daf en onder de man alleen te stappen. Dit was een beetje uit zelfbescherming. Hij kiepte me er de eerste week al af omdat hij te heet werd van het draven.. heb de galop niet eens geprobeerd _O- De keuze was toen snel gemaakt eerlijk gezegd. Heb me bij Zhuf, met gevaar voor eigen leven, netjes aan het revalidatie schema gehouden maar dat zag ik nu niet zitten.. :D .
Het andere paard heeft zich wel netjes aan het schema van stap, draf en galop gehouden maar qua herstelsnelheid maakte het blijkbaar niet uit..
De eerste week vond ik hem niet echt lekker lopen maar daarna ging het heel snel beter ..Echt ongelofelijk..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 01:55

Wauw, wat goed AL!! Wat een fijn nieuws zeg!! :D Blijf ons op de hoogte houden, hier worden we blij van!!!!!!!

@Belker: Wat lastig om dan te bedenken, wat je dan moet gaan doen.. Hopelijk houdt hij zich na zijn feestje weer rustig.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:35

wat een heerlijk nieuws AL *\o/* daar wordt je blij van!! Hoop dat het zo doorzet.

Beau had/heeft ook weer wat, gelukkig niet haar rechterbeen van de blessure aan haar bandje maar nu haar linkerbeen. Zag afelopen zaterdag na het longeren dat haar kogel een beetje dik was. Had haar toevallig staan filmen aan de lijn en ze liep juist zo fijn lekker los en ontspannen, dus die dikke plek kon ik niet plaatsen. Voor de zekerheid maar even afgespoten en zondag gekeken was nog steeds een beetje dik maar na overleg toch maar gereden ze liep prima en het been werd na het rijden ook dunner. We hadden weer wedstrijd voor het eerst L2 dus twijfelde wel of ik moest gaan of niet. Maar ze liep prima dus toen na het losrijden de minimale verdikking ook weg was toch gestart. Eerste proef was ze heel stout er lag een band met gele violen naast het juryhokje en ja daar kan je natuurlijk niet normaal langs :D Tweede proef had ze bedacht dat het misschien toch niet zo eng was dus was ze veel beter te rijden (was uiteindelijk twee keer eerste met 178 en 191 punten dat had ik nou ook weer niet verwacht) Thuis gekomen lekker het land op en aan haar been was niet veel meer te zien. Maandagochtend toch weer een beetje dik maar nu ook haar rechterkogel een klein beetje. Na het stappen weer dunner, 's middag uit het land niets te zien en 's avonds op stal links toch wel een stuk dikker rechts weer dunner. Temp maar eens opgenomen had ze 38, dus iets verhoging. Veearts maar eens gebeld om te overleggen want inmiddels snapte ik het niet echt meer. Veearts denk misschien aan een virus oid omdat het zo wisselend is. Dinsdagochtend geen dik been meer maar na het rijden toch weer iets opgelopen. Zo gaat dat de hele week al ene moment niets te zien andere moment toch weer wat verdikking vooral links, temp schommeld ook tussen de 37,3 en 38 dus er zit iets niet helemaal lekker. Als ik dikke benen zie gaan tegenwoordig natuurlijk alle alarmbellen aan en loop je de hele dag met een knoop in je maag maar daar hoef ik jullie niets over te vertellen. Ga het nog maar even afwachten tot na het weekend anders toch maar even langs bij de veearts om te laten kijken ppfff het ging juist zo lekker wellicht is het een storm in een glas water maar ik wordt er zo niet vrolijk van......

Zo een heel verhaal maar moest het effe kwijt

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:39

MijnZoef, wat balen van die verdikte kogel. Wel hele nette punten, gefeliciteerd. Zou je niet gewoon maar gaan scannen? dan heb je duidelijkheid.

Nou, rustig was hij vandaag niet.......Aantal keer vluchten, tegendraads, veel spanning. Ik hoorde van een stalgenoot dat hij op de wei opeens als een idioot kan gaan rennen. Alsof hij ergens door gestoken wordt. Qua hoe hij loopt is het klinisch goedgenoeg, maar alles er om heen meegenomen geloof ik eerder dat hij vergaat van de pijn maar er doorheen loopt.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:53

he Belker, lastig he dat ze zo heftig reageren Beau heeft echt een tijd onder de muisjes gestaan om haar een beetje rustig te houden (vooral voor mijn veiligheid :o )

Wat Beau haar been betreft scannen kan nu nog niet moet het minimaal 10 dagen oud zijn en dat is nog niet het geval, moet dus nog effe geduld hebben. Het zou wel lekker zijn als het er niet iedere dag anders uit ziet dan scheelt een hoop onzekerheid

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:02

Van nature is het een hele rustige betrouwbare pony. Zelfs als hij een tijd stil had gestaan pakte je hem zo weer op. Dat stukje is weg en heeft niks te maken met het probleem. Zijn leven is niet veranderd, hij staat op de wei, krijgt beweging zoals hij gewend is, alleen geen galop. Hij toont dit gedrag bij pijn.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:29

Jij kent je paard het beste Belker. En wat je daar zegt, kan ik me erg in vinden. Zo merk ik het namelijk ook bij Wolin. Bij pijn is ze een stuk meer gespannen, maar tegelijk ook meer in zichzelf gekeerd. Ik krijg dan minder goed contact met haar. Als ze zich goed voelt, wil ze graag lopen, dan gaat ze op een drafje mee. Als ze pijn heeft, doet ze dit bijvoorbeeld niet. Ik kan daar goed aan peilen hoe ze zich voelt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 20:37

Wat een supergaaf nieuws AL!! Top!

Pfff Belker :(:) Klinkt heel cru maar volgens mij weet jij wel genoeg zo of niet? :o
Het gedrag niet maar het gevoel klinkt heel bekend....

Balen WL! Inderdaad misschien maar gewoon even na laten kijken :) Of een week helemaal niet rijden even en kijken wat dat doet?