[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

07_Calimero

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:24

Goedemorgen, ik ben hier beland omdat ik ook meer wil weten wat het beste is voor een paard met artrose. Ik rijd een 20 jarige ruin bij 3 x p/w. Ik merk nu het kouder wordt hij stijver en strammer is en dat hij pas na 30 min incl. instappen echt een beetje loskomt in zijn lichaam. Hij heeft in het verleden een ongelukje gehad waardoor hij nu achter onregelmatig loopt en niet goed meer kan verzamelen. Ik vind het nu moeilijk te bepalen wat nu goed is voor hem kwa training, ik rijd hem nu gewoon lekker laag en rond over de rug alleen puur op ontspanning. Ik vind het alleen zo sneu dat hij stijf en stram wordt, voel ik me bijna schuldig omdat ik me dan afvraag of hij er hinder van heeft. Misschien is het beter om hem lekker paard te laten, hij komt verder samen met het wat jongere paard van de eigenaresse elke dag lekker buiten.

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:29

Mister01 schreef:
ik denk dat het er heel erg aan ligt waar de artrose zit of je een paard er een plezier mee doet om weide paardje te worden.
als het in de benen zit dan doet het dus zeer bij elke pas, en kan een paard niet zichzelf zijn in een kudde oid.

maar er zijn teveel mensen die hun paard maar aan blijven houden als weide paard terwijl dat paard gewoon serieus pijn heeft, anders waren ze nog wel te berijden.
een paard loopt niet kreupel of gaat struikelen voor de lol of om te ruiter te pesten, dan is er iets serieus pijnlijk of fout.

ik heb zelf nog geen 2 weken geleden mijn paard afgemaakt omdat hij pijn had, maar het niet zo toonde. dus ik weet hoe moeilijk het is!

Dat is nou ook iets wat mij de laatste tijd bij het paard constateer, het struikelen, maar ben er niet zeker van de artrose is. Ik wil het graag overleggen bij de eigenaresse, maar mijn gevoel zegt dat ze er niks mee zal doen (is maar een aanname he). Ze heeft het druk met haar twee kids, en gelooft het allemaal wel. Voel me bezwaart te zeggen dat ze het oudere paard eens zo moeten laten checken of hij pijn heeft door artrose.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:58

dat is lastig Calimero, maar aan de andere kant, ZIJ heeft voor dat paard gekozen en dat ze nu 2 kinderen heeft veranderd niks aan het feit dat ZIJ de zorg voor dit paard moet dragen en dus verantwoording heeft over of hij pijn heeft, en daar naar handelen.

zulk soort dingen kan me zo boos maken (nu niet speciaal over haar hoor) maar dat paardeneigenaren opeens hun paard aan de kant zetten op het moment dat er kinderen in het vizier komen.
dat je leven veranderd snap ik ook nog wel, maar dat wil niet zeggen dat je dan de rest maar kan laten vallen.
sorry, dat moest ik even kwijt :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:10

07_Calimero schreef:
Goedemorgen, ik ben hier beland omdat ik ook meer wil weten wat het beste is voor een paard met artrose. Ik rijd een 20 jarige ruin bij 3 x p/w. Ik merk nu het kouder wordt hij stijver en strammer is en dat hij pas na 30 min incl. instappen echt een beetje loskomt in zijn lichaam. Hij heeft in het verleden een ongelukje gehad waardoor hij nu achter onregelmatig loopt en niet goed meer kan verzamelen. Ik vind het nu moeilijk te bepalen wat nu goed is voor hem kwa training, ik rijd hem nu gewoon lekker laag en rond over de rug alleen puur op ontspanning. Ik vind het alleen zo sneu dat hij stijf en stram wordt, voel ik me bijna schuldig omdat ik me dan afvraag of hij er hinder van heeft. Misschien is het beter om hem lekker paard te laten, hij komt verder samen met het wat jongere paard van de eigenaresse elke dag lekker buiten.

Maar juist bij artrose is bewegen , bewegen, bewegen heel belangrijk !
Krijgt hij wel een supplement tegen de artrose ? dat kan zoveel verschil uitmaken .....

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:21

Ben al weer heel wat wijzer geworden hier, bedankt!

Ik ga Glucosaminesulfaat Complex van de Groene Os proberen. Heb hier wel een goed gevoel bij.
Heeft iemand een idee van hoe lang je de startdosis moet aanhouden? Gaat dat dan om een weekje of een paar weken? Of net zolang tot je resultaat ziet en dan naar de onderhoudsdosis?

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:55

@Mister01, nee hoor ik ben het met je eens, waarschijnlijk heeft ze niet goed stilgestaan bij de gevolgen van keuzes, maarja wie ben ik om daar over te oordelen. Haar jongere dier komt ze ook niet voldoende aan toe vanwege tijdgebrek. Ze geeft zelf wel aan dat hij artrose heeft, maar verder laat ze het voor wat het is, tenminste ik mag de klappen van de zweep opvangen als hij niet goed loopt. Zo heb ik haar voorgesteld om lekker met hem buiten te stappen maar dat wil ze niet omdat die ander dan uit zijn stekker gaat op stal. Dus blijven we saai ponypark slagharen rondjes maken.

@Maris, nee ze geeft geen supplementen tegen artrose, en als ik haar dingen aandraag dan veegt ze die van de kaart, omdat ze haar gedachten wil toepassen omdat ze van mening is dat zij weet wat het beste is voor hem, omdat ze hem al zo lang heeft etc.

Nu het kouder wordt is hij gewoon stijver, en tijdens het longeren valt het me ook op dat hij zo struikelt. Is leuk een dier van een ander bijrijden maar ook lastig met dit soort zaken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:16

ja dat is lastig, maar behalve het zelf kopen en geven (wel in overleg met haar natuurlijk) kan jij hierin niks doen, behalve doen wat de eigenaar wil, tenzij dat echt de spuigaten uitloopt.

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:21

@Mister01, en dan is er natuurlijk ook een geld issue .... maar als ik dan zie waar ze wel geld aan uitgeven. Maar goed, kan beter niks zeggen als het niet positief is ;-)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:48

je mag je gal spuwen hoor. ook ik merk meer gestruikel op. zal inderdaad bij de symthomen van artrose horen.

en ook ik herken het stukje minder tijd. alles goed moeten plannen ivm kinderen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:34

Ja bij mij ook gestruikel ligt bij mij ook als de bak weer goed glad is getrokken dat het veel minder is.
Verder is het een goede kwaliteit bak daar heb ik veel geluk mee.
Verder loopt het paard top.
Gisteren heerlijk gereden in de bak.
Ik had hem 2 dagen stil staan dus dacht ben benieuwd.
Overdag staat hij wel op de wei.
Nu het weer meer gaat regenen ben ik benieuwd hoe het gaat.
En tuurlijk eerst lang stappen en de eerste draf en galop is altijd stijf enz maar als hij los is rijden we heerlijk de laatste weken.
Ik zit nu met de Joint comp zelfs onder de voor geschreven dosis ik geef nu een half schepje voor geschreven is 3/4 schepje. Als het slechter gaat geef ik hem weer wat meer.
In het begin gaf ik teveel had ik de pot niet gelezen en gaf wat hij hiervoor bij de vorige vrouw die hem leasde ook kreeg. maar met minder gaat het tot nu toe ook goed.

Tjelley ik zou wachten totdat je resultaat ziet/merkt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:07

Mister01, het is voor mij heel makkelijk,
als ik ook maar iets, ookal is het maar een superklein dingetje,
merk dat zij pijn krijgt, dan is het gelijk einde oefening. Ik ben absoluut niet ego-centrisch,
dus als het nodig is, is het gelijk einde oefening voor mijn paard :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:20

het is toch niet jou eigen paard liespower?

enne een paard afmaken is nooit makkelijk hoor! maar de keuze kunnen maken schijnt voor veel mensen heel moeilijk te zijn, er zijn te veel mensen die maar door modderen en dan uiteindelijk hem maar pensioen geven, een paard met pijn wordt daar ook niet vrolijk van.

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:11

Ik vind het helemaal moeilijk omdat ik ook nog moeilijk vind om de beslissing door te zetten om er mee te stoppen omdat bepaalde dingen tegen mijn principes ingaan en dit niet kan veranderen.
Ik ervaar hierdoor minder plezier. Ik vind het helemaal sneu voor het paard. Vooral we nu de koude periode ingaan.

07_Calimero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:18

@norton84, dat is ook een hele onderneming kinderen ;-)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:49

jep klopt helemaal 07-calimero. maar ik wilde graag en en. maar zoals nu als je zelf ziek ben en je kind ook is het toch hoop geregel. heb ik gelukkig een zus die op dezelfde stal staat en nu al 4 dagen alles doet.

ik ben het met je eens mister01 teveel mensen gaan te lang door met hun paard. ik zelf heb gezegd dit is het laatste wat ik probeer. als ze gewrichten niet over gaan. minder vind ik ook geen optie. houd het voor mn paardje op. wat deed er met je andere paardje op?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:06

Norton: mijn 4,5 jarige ruin was heel erg onberekenbaar onder het zadel, en heel erg rennerig, na een onderzoek in de kliniek bleek kissing-spines. er is sinds kort een operatie mogelijk, een hele kleine ingreep, die ik graag wilde laten doen. maar in de 4 maanden die hij niet werd gereden en alleen wat licht werk deed is hij zeker 3 keer uit het niets stokkreupel geweest.
ik heb toen overlegd met een da in engeland en in belgie en kreeg van allebei eigenlijk te horen dat hij dan zeer waarschijnlijk ook niet goed in zijn benen zou zijn.

ik was bereid om hem helemaal te laten fotograferen om zijn benen te checken en daarna nog die operatie te gaan doen, maar ik had er niet genoeg vertrouwen in dat alle goed zou komen en dat ik hij dan ook nog over zijn angst voor het zadel zou komen.

dus toen had ik geen keuze meer, en heb ik ermee moeten stoppen, hij was gewoon echt niet goed. maar het doet zeer hoor om een guppie van 4,5 jaar te moeten laten gaan.

ik weet wel, het is echt nooit leuk, maar als ze boven de 18 jaar oud zijn is het toch anders.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:07

als je in mijn profiel kijkt gaat het om Smoke de appaloosa.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:25

Neemaar ik beslis wel alles over het paard, ook of zw leeft of niet..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:36

liespower94 schreef:
Neemaar ik beslis wel alles over het paard, ook of zw leeft of niet..

zozo dat is nogal een uitspraak, dan geven de eigenaren jou wel heel veel rechten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:39

Ja ik heb het ook nog niet eerder gezien..
Als zij iets nodig heeft hoef ik maar met mijn vingers te knippen of het wordt geregeld.
Ik mag haar beschouwen alsmijn eigen paard,
Als ik meld dat ik het idee heb dat zij pijn krijgt en ik overleg met hen,
Staat er de volgende dag een da voor onderzoek of wat dan ook.
Hele toffe mensen :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:44

dat is wel super fijn hoor liespower!!
ze hebben echt veel vertrouwen in je, maar de keuze over leven of dood is misschien toch net iets anders hoor, maar ben blij te horen dat de eigenaren erg fijn mee denken en je adviezen serieus nemen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:51

Hallo
wij hebben net een paardje gekocht die klinisch in orde was maar rontgenlogisch niet. Hij heeft in beide achterkogels artrose. Hij is nu 3,5jaar en alle tips zijn welkom. Hij is nu niet kreupel maar DA heeft wel afgeraden om er mee de sport in te gaan. Dus hij wordt een recreatiepaard. Hoe vaak krijgt jullie paarden beweging elke dag of wisselend dat heel erg?
Liever geen negatieve reakties van waarom heb je zo beest gekocht. Dat horen we al in de omgeving van koop dan een gezond paard. Maar dit paardje heeft mijn hart gestolen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:54

elke dag bewegen. en suplement geven. tja en ik weet ondertussen waar je aan begint en dat wil jij niet horen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:59

Tuurlijk wil ik dat horen.Dan ben ik erop voorbereid.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:01

norton84 schreef:
elke dag bewegen. en suplement geven. tja en ik weet ondertussen waar je aan begint en dat wil jij niet horen.

je mag als je dat wilt mij ook pb en want ik wilt het graag weten want zoals ik al zei dan ben ik voorbereid.