Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__karin__

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:23

Op allebei de foto's staan 2 hoeven.
Heeft de achterste hoef van scoxxx wel ondergeschoven verzenen? Die lijkt namelijk veel lager te staan en lijken de ballen van de hoef bijna het beslag te raken.

Op de foto van needje staat ook nog een hoef, heeft deze niet ondergeschoven verzenen? Die lijkt namelijk weer hoger op de hielen te staan..

Misschien is het handig om het inteken zoals Arabesk op pagina 63 deed.. Maakt een hoop duidelijk.. Voor leken zoals mij ;) Maar ik snap dat dat misschien beetje veel moeite kost

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:28

russel schreef:
Bloody hell wat een plakkaten, dat kan toch niet lekker lopen? Net of wij op plateauzolen lopen...

Benieuwd naar ervaringen over dit beslag..

Je bedoeld het kunststof neem ik aan :) Ik ken diverse mensen die dit gebruiken, waaronder ikzelf, en het bevalt erg goed. Paarden lopen er erg lekker op. het mag dan wat dikker zijn het is wel erg licht in gewicht en ze kunnen er goed mee afrollen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:30

russel schreef:
Bloody hell wat een plakkaten, dat kan toch niet lekker lopen? Net of wij op plateauzolen lopen...

Afbeelding

:D

geintje

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:44

:wow: haahhaha _O- *\o/*

Dat doet me weer lachen ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 19:49

scoxxx schreef:
Afbeelding

Mijn paardje leunt hier op haar voorste pootje, om aan mijn haren te snuffelen. Het achterste pootje wordt ontlast en zo lijkt er een verschil in hiel-hoogte die er niet is.

Dit is het betreffende fotootje die Needje bedoeld? Geldt dezelfde uitleg voor: volg de horizontale en verticale lijnen en bekijk de behaarde kroonrand en het verloop van deze rand. Ffkes door de pigmentering heen kijken... is moeilijk te zien op deze foto.
Bij slecht onderhoud zouden deze hoefjes overigens wel ondergeschoven verzenen worden!

@ Arabesk: :D :P
Laatst bijgewerkt door SamCo op 26-05-09 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 19:59

joopie7 schreef:
Nou heb even fototjes gemaakt, viel niet mee omdat paard niet echt wou meewerken, heb even foto's van toen hij blootvoets stond er bij gezet (die foto's zijn een dag voordat hij op ijzers kwam gemaakt, zijn hoeven zagen er toen echt bagger uit)

voor:
Afbeelding
De scheur aan de voorkant was totaan de wittelijn en zat veel vuil tussen waardoor hij uitgesneden is, de scheuren in de kwartieren waren opppervlakkig en zijn er zo uitgevijlt.
Afbeelding
onderkant:
Afbeelding

Achtervoetjes:
Afbeelding

Hij staat dus op equilibrium, die hebben ook tweelipse voorijzers dus niet dat mensen gaan denken dat hij voor op achter ijzers staat ofzo := Heb niet van elke hoef maar hoop dat dit genoeg is om een indruk er van te krijgen.

Amai, moeilijke hoeven ja :(:)
Onderkant fotootje: geen garnituur en de hoefwand groeit al over het ijzer heen. Hiel van de hoef dient op exact het midden van de tak van het ijzer te staan.
Ook na 8 weken, mogen de hielen niet over het ijzer groeien.
Ik kan me goed voorstellen dat de hoeven van Joopi na 6 weken een drama zijn, zeker als er geen garnituur is.
Het ontbreken van garnituur doet een "normale" ;-) hoef al geen goed, maar ruïneert dit soort hoefjes.

2-lips zou ik bij dit paardje niet voor kiezen: te veel wrictie op een veels te zwakke hoefwand.... het fixeert de scheuren niet (zoals jouw hoefsmid wellicht zegt?)... het zorgt voor extra wrictie.

En waarom deze hoefjes zo moeilijk zijn? Geen idee. Een erfelijke factor is mogelijk ja. Maar juist bij dit paardje is correct op zijn ijzertjes staan essentieel.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:23

hij had hem op tweelips gezet door de inkeping die hij heeft gemaakt bij de voorhoeven. Of zou je daar wel gewoon een eenlips ijzer op kunnen zetten? Maar eigenlijk zijn zijn ijzers dus gewoon wat te krap? Zou hij daardoor ook zo krabbelig kunnen lopen of moet dat aan iets anders liggen? Ik zit er aan te denken hem de volgende keer gewoon op normale ijzers te zetten, hopen dat dat beter gaat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:52

Equilibrium heeft (nog) geen eenlips ijzers. Het is of geen, of twee lippen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 20:54

joopie7 schreef:
hij had hem op tweelips gezet door de inkeping die hij heeft gemaakt bij de voorhoeven. Of zou je daar wel gewoon een eenlips ijzer op kunnen zetten? Maar eigenlijk zijn zijn ijzers dus gewoon wat te krap? Zou hij daardoor ook zo krabbelig kunnen lopen of moet dat aan iets anders liggen? Ik zit er aan te denken hem de volgende keer gewoon op normale ijzers te zetten, hopen dat dat beter gaat.

Ik zou bij dit paardje zoveel mogelijk terug naar de basis van beslag gaan. En in dit geval ook liploos :)*
En ja, de ijzers liggen inderdaad te krap bij zijn hielen. Maar daar zou hij niet krabbelig van moeten worden, zoals ik krabbelig in mijn hoofd heb.
Waarom hij krabbelig is, weet ik niet.
Maar het is heel simpel: blote voeten = ruime gangen en beslag = krabbelig. 1+1 = 2, dan ligt het aan het beslag.
Maar waarom juist dit paard juist op dit beslag krabbelig loopt? Durf ik geen uitspraak over te doen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:06

Misschien kan ie niet omgaan met de opzet?
(is maar een gedachtegang hoor)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:10

lipoos blijft dat goed zitten dan? Waarom zijn er uberhaut zulke lippen uitgevonden als het ook zonder kan? :+

Ik zal het zo snel mogelijk met mijn smid bespreken, die zou binnenkort langs komen om de achterijzers er af te halen, hoop dat hij daar wat beter van gaat lopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:45

Omdat paarden die biljarderen (als ik het goed schrijf) wel lippen nodig hebben omdat er anders te veel spanning op de nagels komt te staan en deze dan afbreken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:59

joopie7 schreef:
lipoos blijft dat goed zitten dan? Waarom zijn er uberhaut zulke lippen uitgevonden als het ook zonder kan? :+

voor:
Afbeelding

dit zijn draverijzers, die zijn bijna altijd zonder lip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:31

:D :D :D Ja Arabesk, K3-ijzers :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:29

russel schreef:
:D :D :D Ja Arabesk, K3-ijzers :+

eeehhhh, het zijn the Spice girls..... :Y) :D en ook geen ijzers maar kunststofbeslag.... :+

8-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:52

@ joopie7, even heel wat anders, wat voor camera heb jij? Ik vind dat je camera wel erg mooie foto's maakt. *hebbe*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:55

O Fransje, hoe kan ik toch zo dom zijn.... :o

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:14

Arabesk schreef:
@ joopie7, even heel wat anders, wat voor camera heb jij? Ik vind dat je camera wel erg mooie foto's maakt. *hebbe*

Ja dat komt omdat het ook een spiegelreflex is, van Nikon. Is wel een duur grapje maar dan heb je ook wat hihi :P (Trouwens wel erg lastig om foto's van paarden hoeven mee te maken, camera is best zwaar en dan met één hand en in de andere hand een hoef van een paard dat niet wil stilstaan, was geen succes -O- )

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 08:44

Gisteravond in bed pas het Eureca-moment inzake het Joopi-paardje ;-) :D
De ingevijlde frontale scheuren/teenscheuren: opgevijld tot aan/door de witte lijn (= in het leven).
Gelijk je eigen te diep afgescheurde nagel, zolang je er niet aan zit... valt het wel mee, maar zodra je er druk op zet -auw-

Ik vermoed iets soortgelijks met het Joopi-paard: zodra hij afrolt -auw- en probeert deze pijn zoveel mogelijk te verlichten door zo min mogelijk druk op de teengedeelte = krabbelen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:50

Dat zou misschien ook verklaren waarom hij zichzelf zo aantikt, klinkt opzich logisch :j Maar daar valt niet echt veel tegen te doen ofwel? Mijn smid dacht dat het sowieso wel 12 weken nodig had voordat het er uitgegroeit was.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:20

scoxxx schreef:
Gisteravond in bed pas het Eureca-moment inzake het Joopi-paardje ;-) :D

:D Je hebt toch wel geslapen hé?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:26

joopie7 schreef:

Ik zal het zo snel mogelijk met mijn smid bespreken, die zou binnenkort langs komen om de achterijzers er af te halen, hoop dat hij daar wat beter van gaat lopen.

Mijn paard staat ook voor op een soort van equilibrium ijzer zonder lippen. Er zit normaal gesproken een dubbele lip op dit ijzer, maar mijn smid smeedt het er speciaal voor mij af. Ik heb liever geen dubbele lippen.

Ik zal binnenkort eens wat foto's maken hoe Omar er nu op staat :) Ik ben iig heel erg tevreden!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:33

@ AnneOmie: mag ik misschien vragen waarom je liever geen dubbele lip ijzers hebt? :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:37

Vraagje. Waarom zijn er mensen tegen ijzers met 2 lippen voor. Deze zitten nog ver voor het 3e nagelgat.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:47

Onze twee rijpaarden staan al jaren op equilibrium beslag. Het voldoet ons geweldig, wij hebben ze zonder lippen. Blijven probleemloos 8-9 weken zitten.
Mijn paard is tamelijk toontrederig en biljardeert achter; deze ijzers vind ik de enigen die haar hoeven de gelegenheid geven op haar manier af te rollen.
Met twee lippen beperk je de hoef weer veel meer in zijn bewegingsvrijheid. Afgebroken nagels heeft ze nog nooit gehad in ruim 4 jaar...........
Ze lopen beiden lekker ruim en ontspannen; mag ook wel, we rijden endurance dus plm. 35 km.