[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:08

Lielle schreef:
Dank je wel *LOL* Dit moet echt Raimaer's opvolger worden, en ik hoop heel hard op een merrie. Raimaer is zelf Zuidhorn * Emilion, ook echt springlboed.

Ik ken het de lijn van Raimaer. Zij komt uit dezelfde fokfamilie als Selena.

Toen ik Selena vorig jaar liet dekken had ik dezelfde wens. Enne ik heb het perfecte veulentje gekregen; gezond, een merrie en zelfs een schimmel. En dat terwijl ik al tevreden was als het gezond geboren werd, aftekeningen,e.d. zijn eigenlijk onbelangrijk.

Diva is/wordt ook de opvolger van Sel

Lielle; je leest het kan!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:20

yvvv schreef:
@
@ Alani, succes met het op gewicht houden! Kan inderdaad nog veel lastiger zijn dan oppassen met te vet worden! Is het veulen al geboren of is Selena nog drachtig?

Het veulen is op 05-06-2008 geboren. Op pagina 60 staan wel een paar foto's van Diva en Selena (geplaatst door Jenny). Op deze foto's was ze slechts een paar uur oud. Inmiddels is ze natuurlijk gegroeid als kool en is al een hele dame.
Foto's plaatsen in mn profiel zal ik s een keer uitvlooien. Zij zijn groot en ik is klein!

Ook is Sel op het laatst van de dracht moeilijk op gewicht te houden. Er passen dan maar kleine beetjes in haar maag. Nou daar heeft ze anders geen last van Haha!

Ik kan je wel foto's van haar laten zien als 2.5 jarige toen was ze echt zo vet!!! Bloos
Dus meiden ik weet hoe lastig het is om je paard goed in conditie te houden helemaal als je van die periodes hebt zoals Jalo.
@Jalo sterkte, tis hartstikke vervelend, maar je hebt geen keuze.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:26

Wat een leuk ding! Ziet er lekker speels uit!
Ik begrijp dat ze schimmel wordt?
Hoe kun je dat nou zien aan een veulen? Je zou denken dat het gewoon een bruin paard is? (genetica enzo ligt me nooit zo goed)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:35

als vader of moeder schimmel is heb je iig 50% kans op een schimmel. Verder reageer ik nog wel Ja

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:10

Avond!
Ik had een vraagje. Bloos
Vandaag op de kliniek is bij mijn paard beginnende spat geconstateerd. Ze zagen dat t bot aan het werken is. Maar nog niets dichtgegroeit oid.
Ze gaven als advies Tildren. Dus dit gelijk gegeven.
Alleen nu lees ik verschillende verhalen.
Dat t alleen botoplossing tegengaat. (maar als het bot werkt, lost t toch niet op? Dus hoort Tildren daar dan wel bij?)
En ik lees verschillende verhalen over rust na het infuus.
Terwijl mijn DA zei dta ik m gewoon kon rijden.
Aaarg. Weet t even niet meer. Scheve mond
Wie helpt?!
(morgen de DA nog maar even terugbellen)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:24

Needje schreef:
Avond!
Ik had een vraagje. Bloos
Vandaag op de kliniek is bij mijn paard beginnende spat geconstateerd. Ze zagen dat t bot aan het werken is. Maar nog niets dichtgegroeit oid.
Ze gaven als advies Tildren. Dus dit gelijk gegeven.
Alleen nu lees ik verschillende verhalen.
Dat t alleen botoplossing tegengaat. (maar als het bot werkt, lost t toch niet op? Dus hoort Tildren daar dan wel bij?)
En ik lees verschillende verhalen over rust na het infuus.
Terwijl mijn DA zei dta ik m gewoon kon rijden.
Aaarg. Weet t even niet meer. Scheve mond
Wie helpt?!
(morgen de DA nog maar even terugbellen)

Elk paard heeft baat bij verschillende methodes, de een dus rust, de ander juist beweging.
Ligt ook aan de soort spat wat is geconstateerd.

Om dit allemaal precies uit te vogelen hoe het bij jouw paardje zit, zou ik inderdaad je DA even bellen...
Nadat die van mij behandeld was met Tildren, moest ik 2 weken 1 keer pd een kwartiertje aan de hand stappen, na die 2 weken 2x pd, daarna erop via hetzelfde schema. Teruggekomen en het bleek dat hij baat had bij beweging, dus mocht ik het langzaam weer gaan opbouwen. Nu loop hij (naar mijn idee Lachen ) de sterren van de hemel...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:48

yvvv schreef:
Wat een leuk ding! Ziet er lekker speels uit!
Ik begrijp dat ze schimmel wordt?
Hoe kun je dat nou zien aan een veulen? Je zou denken dat het gewoon een bruin paard is? (genetica enzo ligt me nooit zo goed)

Ha ha, veel mensen verwachten ook niet dat het haar veulen is. Da's altijd heel grappig.
In Diva haar geval was het niet zo moeilijk. Vader is zwart en moeder schimmel. Zwart werd ze sowieso niet, dus moest ze wel schimmel worden. Selena is idd een schimmel die 50% kans vererft op schimmel (haar 2e veulen was bruin). Er zijn ook schimmels die altijd schimmel vererven. Wellicht weet Lielle hoe dat allemaal in elkaar zit.

@Needje; ik zou eerst nog even het advies van je da afwachten. Ik ben het met Yvv eens dat het per paard (maar ook per da) anders is.
Tildren moet de balans van botafbraak en -aanmaak herstellen. Het is dus niet zo dat het alleen toegediend kan worden wanneer je paard de oplossende vorm van spat heeft. Verder raad ik je aan om dit topic door te worstelen. Op pagina 1 heb ik geschreven hoe het Selena is vergaan. En ook de anderen hebben hun ervaringen verteld.

Als je verder vragen hebt, dan kun je ze hier natuurlijk altijd stellen. We zijn hier met een heel stel die praktijkervaring hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:21

Grrr, ik heb last van een niet-terugbellende-DA.
("als ie opgehangen heeft laat ik m je meteen terugbellen" Clown )
*zucht*
Maar ik ben zo klaar met werken en ga dan naar m'n paard.
Weet nou niet wat ik met m noet doen. :p
Zou ik m gewoon kunnen stappen?
(bel uiteraard zo gewoon weer!)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:31

de meningen daarover verschillen idd heel erg. Onze merrie (ook oplossend trouwens) is 3 maanden de wei op gegaan, andere kregen boxrust. Lastig dus. Maar Raimaer is weer vol terug gekomen in de sport, w.o. sgw.

Kleurvererving is heel ingewikkeld maar even alleen voor de schimmelkleur. Een paard heeft een eigenschap in het DNA die bepaalt of hij schimmel is. Dit Dit schimmel-gen (Grey-gen) kennen we onder de afkorting G en bestaat weer uit twee delen (allelen genaamd), die hij erft van de vader en moeder. Een allel dat schimmel doorgeeft noteer je als G, een niet-schimmel allel noteer je als g.

Omdat de schimmelkleur dominant is (dus altijd toont) heb je maar 1 G nodig (van vader of moeder) om een paard schimmel te laten worden. Het gen van een schimmel bevat dus altijd ten minste 1 G, het andere allel kan dus een g of een G zijn. In het geval van een GG schimmel spreek je van homozygoot, in het geval van een Gg schimmel is het een heterozygoot. Een paard at geen schimmel is, heeft dus het gg gen.

/add
alvast even plaatsen voor ik dit kwijt ben

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:42

Oke, nu gaan we fokken.

We hebben twee paarden die geen schimmel zijn, beide dus van genotype gg. Omdat een schimmel altijd tenminste 1 G moet hebben, kan hier nooit een schimmel uit komen.

De moeder (of vader, dat maakt niet uit) is een schimmel, de vader is geen schimmel. Ma is is dus van het type Gg of GG, pa heeft als type gg (even genoteerd als g1g2, G3g4/G3G4 voor de duidelijkheid). We gaan eerst uit van de schimmel met het type Gg, zoals de merrie van Alani (zo meteen blijkt wel waarom ik dat weet). Het veulen krijgt van beide ouders 1 allel, dus van de vader altijd een g en van de moeder 50 % kans op een G en 50% kans op een g. Je hebt dus 4 mogelijkheden

Situatie 1:
Vader: g1g2
Moeder:G3g4
Veulen krijgt g1 en G3 => G3g1 = Gg = schimmel

Situatie 2:
Veulen krijgt g2 en G3 => G3g2 = Gg = schimmel

Situatie 3:
Veulen krijgt g1 en g4 => g1g4 = gg = geen schimmel

Situatie 3:
Veulen krijgt g2 en g4 => g2g4 = gg = geen schimmel

In 2 van de 4 gevallen is het dus een shcimmel, dus 50% kans om een schimmel te krijgen. Dat is logisch want je hebt nl 50 % on het G allel van de moeder te krijgen, en alleen op die manier wordt het een schimmel.

/deel 2

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:45

Lielle, wat heeft dit met spat te maken?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:46

Hopla, ik geloof dat dit onderhand een HK topic is geworden, doordat deze mensen al een tijd met elkaar in dit topic zitten.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:49

Ow Gestoord
Dat wist ik niet.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:51

Ik ook niet hoor Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:53

Nu de schimmel met type GG. Omdat het veulen van dit paard altijd een G erft, maakt het niet uit welk gen van de andere ouder komt, dit is altijd een schimmel. Even uit mijn hoofd geldt dat voor de vader van Junior STV, ben even de naam kwijt.

Nog een leuke is als beide ouder schimmel zijn van het type Gg. Daar kan dus een bruin veulen uit komen:

Situatie 1:
Vader: G1g2
Veulen krijgt G1 en G3 => G1G3 = GG = schimmel

Situatie 2:
Veulen krijgt g2 en G3 => G3g2 = Gg = schimmel

Situatie 3:
Veulen krijgt G1 en g4 => G1g4 = Gg = schimmel

Situatie 3:
Veulen krijgt g2 en g4 => g2g4 = gg = geen schimmel

Dit kan dus voorkomen bij twee bruine paarden (bruin is dominant) die een vosveulen krijgen (vos is recessief).

@hopla. Helemaal niets, goed gezien Knipoog

@needje, idd.

Maar het blijft wel steeds weer terug komen op spat, dat dan wel weer.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:55

Maar imo kan deze dan beter naar de HK verplaatst worden. Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:55

ik zie wel wat er gebeurt Knipoog

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:18

@ Lielle, je eerste bericht snapte ik helemaal, daarna werd het weer zwart ofzo voor mijn ogen Knipoog... Heb het allemaal op school gehad, dus ik snap het schema helemaal, maar ik kon altijd op andere procenten uit. Ga het nog even 10x nalezen, kijken of ik dan je andere 2 berichten ook snap Lachen...

@ Hopla, Niets, was een vraag over het veulen van Alani... Maar... Deze berekeningen kun je geloof ik ook op erferlijke spat toepassen... (Toch Lielle??)

@ Needje, klopt volgens mij wel Lachen. Misschien is inderdaad een TM voor de HK een goed idee, maar ik ben bang dat je dan constant topics in BEH gaat krijgen van 'Mijn paard heeft spat, wat nu?' Volgens mij waren er al heel vaak van die vragen en is daarom dit topic gekomen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:21

@yvvv, ja en nee. Ververving van artrose is niet zo zwart/wit Haha! als schimmelkleur, maar deze theorie (genetica) geldt wel, alleen dan heel wat genuanceerder, ook al omdat de omgevingsfactoren een heel belangrijke rol spelen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:41

Moderatoropmerking:
Dit is het centrale topic over spat. En geen HK topic. Bij deze dan ook het verzoek om on-topic te blijven.
Als jullie graag off topic kletsen kunnen jullie natuurlijk altijd een topic in de HK aanmaken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:54

@Lielle dank je wel voor je uitleg. Het is een interessante maar zeer ingewikkelde materie.
@Hopla en de anderen; Het lijkt er soms wel op een gezellig babbeltopic is geworden, maar gelukkig melden zich ook niet zoveel nieuwe topicbezoeksters hier. Soms floddert er iemand voorbij maar daar hoor je later niks meer van. Eigenlijk zijn we dus met een vaste kern hier aan het kletsen over onze spatpaarden. Dat gaat over spat, maar ook over de successen (sport maar ook zeker fokkerij) met deze paarden.

Ik zou het jammer vinden als het een HK topic zou worden. Dan krijgen we de standaard 'mijn paard heeft spat, wat te doen?' vragen weer. Wellicht moet er gefilterd worden tussen de zin en
de onzin in dit topic.

Een tijd geleden heb ik van Lielle stukken ontvangen omtrent de vererving van spatpaarden aan hun nakomeling. Dit zou 1 : 3 nakomelingen kunnen zijn. In Selena haar geval is de kans dat zij spat heeft vanwege een erfelijke aanleg niet groot (trauma van buiten af). Toch geef ik nu merrieveulenbrok en als Diva is afgespeend dan krijgt ze Podo Grow 2. Puur en alleen om alle omstandigheden zo mogelijk te hebben (ook ivm OCD).

He, toch weer ontopic gegaan. (opmerking al gemaakt voor mod opmerking)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:11

Scum schreef:
Dit is het centrale topic over spat. En geen HK topic. Bij deze dan ook het verzoek om on-topic te blijven.
Als jullie graag off topic kletsen kunnen jullie natuurlijk altijd een topic in de HK aanmaken.

volgens mij heeft er iemand op de TeM knop gehangen Haha! Zeker aangezien Scum niet eens op BEH mod is.

Wb erfelijkheid, artrose (en dus spat) kent zeker een erfelijke component, maar omgevingsfactoren spelen een belangrijke rol. Ik heb het wel meegenomen toen we opnieuw gekozen om Raimaer (spatpaard Knipoog ) te laten dekken, maar in haar geval heeft verkeerde beenstand een grote invloed gehad.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:15

It wasn't me

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:34

Lielle: Ja, maar de omgevingsfactoren hebben toch niet te maken met erfelijke spat? Dat geldt toch voor traumatische spat? Dus op zich zou dan dat schema kunnen kloppen als je alleen uitgaat van het erfelijke? Dan heb je zeg maar spat postief en spat negatief, alleen weet ik verder niet hoe het zit met het recessieve en dominante gen? Want kan een paard met traumatische spat het ook doorgeven? Nee toch, omdat het niet in de genen zit maar door een trauma is gekomen?

Wbt de TeM, ik was het ook niet... Zie mijn redenatie ervoor Lachen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:44

yvvv schreef:
Lielle: Ja, maar de omgevingsfactoren hebben toch niet te maken met erfelijke spat? Dat geldt toch voor traumatische spat? Dus op zich zou dan dat schema kunnen kloppen als je alleen uitgaat van het erfelijke? Dan heb je zeg maar spat postief en spat negatief, alleen weet ik verder niet hoe het zit met het recessieve en dominante gen? Want kan een paard met traumatische spat het ook doorgeven? Nee toch, omdat het niet in de genen zit maar door een trauma is gekomen?

Wbt de TeM, ik was het ook niet... Zie mijn redenatie ervoor Lachen.

dat is maar de vraag. Waarom krijgt het ene paard wel spat bij een verkeerde beenstand en de ander niet? Het is gewoon niet zo zwart/wit als met kleuren en ik denk ook niet dat er een apart spat gen bestaat maar dat ook daar een hoop erfelijke factoren een rol spelen. Maar nu kom ik ver buiten mijn expertise Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lielle op 04-09-08 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt