Kwam net een interessant stuk tegen op facebook. Misschien is dat voor in dit topic ook wat?
Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard?
This information is relevant and useful to people who own horses with Equine Metabolic Syndrome and are in danger of laminitis or whose horses are intermittently ‘footy’. Understanding this has helped with rehabilitating, not only all the ponies at Jen Heperi’s Mini-HaHa Rescue Haven but many more horses and ponies all around the world.
We learned from Dr Deb Bennett PhD (who has conducted many dissections), that “the horse's "crest" is made of fibro-fatty sub-cutaneous (adipose) tissue similar in texture to high-density foam”.
Have you ever wondered how it is that the ‘crest’ of the neck can harden so rapidly? Sometimes overnight?
The actual reason is because it goes ‘turgid’ (it fills with fluid). Like foam, the crest tissue can take up water like a sponge; so it swells and hardens because fluid ‘leaks’ into it, filling the interstitial spaces until it is hard as a rock, and ‘softens’ when electrolyte balances are corrected thereby allowing fluid to be resorbed.
When the crest swells with edema, other parts of the horse's body like the abdomen and the hooves (significantly the digital cushion is made of similar material, it is a thick wedge of fibro-fatty subcutaneous tissue) -- are liable to be in trouble, too.
Hardening of the ‘crest’ coincides with not only spring and autumn growth spurts but also potassium and nitrogen spikes in autumn and winter grasses. It coincides with early signs of laminitis which are ‘stiffening’ of gait and being ‘footy’.
It is a sure indication that one cause of ‘pasture related laminitis’ is as much to do with mineral imbalances, (particularly potassium and nitrogen excesses concurrent with salt deficit) as sugars and starches. It explains why short Autumn grass can cause laminitis when analysis shows soluble sugars + starch content is only 7.5% while potassium is 3.4%, sodium only 0.154%, nitrogen 5.8%, nitrates 2290mgs/kg (far too high, in mature grass/hay they are undetectable). It is one of the many reasons clover is such a ‘no-no’ for EMS/laminitis equines and a likely explanation why there are some insulin resistant/elevated insulin horses that can't tolerate Lucerne (alfalfa) and is why Lucerne can perpetuate laminitis when everything else is being done ‘right’.
People who own horses with EMS are aware they need to pay attention to this vital sign: that just before a horse has a bout of laminitis, the normally soft and spongy crest stands up firm and hard. Then they can immediately reduce potassium/nitrogen intake by eliminating short, green grass replacing it with soaked hay and make sure they add salt to feeds and not rely on a salt lick. If action is taken quickly enough in these early stages, laminitis can be averted, you can ‘dodge a bullet’.
Soaking hay for about an hour not only reduces sugars but also reduces potassium levels by 50%.
Therefore a very important aspect of EMS and laminitis is that identifying and addressing mineral imbalances (particularly high potassium/nitrogen & low salt) are equally as important as sugar and starch content when rehabilitating individuals and assessing suitability of forage for these compromised equines.
Dank voor het delen Ik Ga daar eens meer over opzoeken
ukie
Geplaatst: 20-06-19 16:06
Ik mag me helaas ook melden. Mijn 20 jarige ppid merrie is licht bevangen, ze kreeg al geen gras meer. Loopt gevoelig op harde ondergrond, maar verder eigenlijk goed. Pijnstillers gehad, prascend omhoog, rantsoen nog maar iets aangescherpt en zo veel mogelijk beweging geven.
Wat is jullie advies wbt bekappen/beslaan/hoefschoenen? Dierenarts begon al over ijzers met zooltje, maar liefst houd ik ze op blote voeten en het lijkt mij ook niet nodig. Welke hoefschoenen zijn fijn om straks weer op het harde te gaan lopen? Op het zand heeft ze nu geen schoenen nodig.
Mijn hoefsmid heeft mijn merrie de hiel ietsje lager gezet en de teen mooi afgerond Hoefwand gelijk getrokken Met de zool (was sowieso aan de Beurt qua bekappen) en straal bijgewerkt Aan de zool niet echt wat gedaan
Ze staat sinds geboorte op blote voeten en daar Ben ik niet van plan iets aan te veranderen , maar mijn hoefsmid begon Er ook niet over.
Wil je schoenen waar je ook mee kan rijden? Ik heb zelf soft rides voor grietje maar die zijn niet geschikt om mee te rijden. Ze zijn makkelijk aan en uit te doen door de klittebandsluiting en ze knellen niet. Fijne dikke uithaalbare zool. Wel duur maar de mijne gaan nu pas een beetje kapot. Heb ze in 2010 uit amerika gehaald en grietje heeft ze met periodes 24/7 aan gehad.
Ik heb ook andere schoenen gehad maar die vond ik toch minder fijn en pony kreeg wondjes.
Ijzers heb ik 1x onder gehad, nu kunnen we gelukkig zonder
Weer helemaal bijgelezen, wat maakt iedereen toch veel mee!
Ik Zit nu ook met een vreemd iets..benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben: Een 2 tal weken terug meldde ik hier nog dat t loos alarm was, het bleek om een hoefzweer te gaan ( dat was ook zo).. Maar nu t volgende: paard toch weer wederom kreupel. Ik dacht nu wil ik toch een foto.. vanmorgen gedaan. Wat blijkt: geen hoefbeenkanteling, maar beide voorvoeten zijn wel in zn geheel wat naar beneden gezakt, dit door flinke artrose, pezen die nog zo/ zo zijn.. als het ware mechanische hoefbevangenheid. Ook bleek dat de zolen heel erg dun waren ( en met al dat gesnij en geschraap in die voeten ( op zoek naar zweren) is dat er niet beter op geworden)! Paard dus heel pijnlijk..nu volop aan de bute. Hij is dus niet bevangen in de zin van hoefbeenkanteling, maar de boel in zn geheel is wat verzakt en dat met de dunne zolen zorgt voor pijn. Hij is dus ook niet bevangen van het gras, suikers. Paard heeft wel ppid en krijgt sinds enkele weken prascend. Onstekingen die niet meer over wilde gaan heeft mij doen besluiten hem op de ppid medicatie te zetten. Ik heb overleg gehad met de DA en smid, zou een ijzer verlichting kunnen geven? ( minder druk op de zool).. Dit is natuurlijk al een proces van jaren.. Ik zou hem graag nog een zomer pijnvrij op de wei hebben, als dit haalbaar is. Paard is net 29 geworden maar in zijn koppie nog niet toe aan t einde.
Ja dat zou misschien ook een optie zijn maar schoenen zou je misschien eerst kunnen proberen. Met een ijzer maak je de voeten weer zwakker. Schoenen worden veel gebruikt bij dunne zolen.
Othilly
Geplaatst: 20-06-19 23:07
judithM schreef:
Ja dat zou misschien ook een optie zijn maar schoenen zou je misschien eerst kunnen proberen. Met een ijzer maak je de voeten weer zwakker. Schoenen worden veel gebruikt bij dunne zolen.
Mijn Roos deed het beter op schoenen dan op ijzers. Er komt dan helemaal geen zand tegen de zool door de gesloten zool van de schoen.
Othilly
Geplaatst: 21-06-19 10:56
Dennis schreef:
Mijn Roos deed het beter op schoenen dan op ijzers. Er komt dan helemaal geen zand tegen de zool door de gesloten zool van de schoen.
Probeer me erin te verdiepen maar verschillende geluiden.. Mijn logica zegt dat een ijzer meer ruimte tussen de grond en de zool houdt.. Daarbij vindt mijn oudje t met hoefzakken al lastig lopen..
Het is toch een kwestie van proberen en net wat je voorkeur is.
Grietje heeft in 2010 ijzers onder gehad en dat heeft haar toen gered. Maar ik ben zelf meer van de blote voeten als het even kan dus nu doe ik haar schoenen aan als dat nodig is. Maar als schoenen niet voldoende helpen dan laat ik haar weer beslaan
Elegance_
Geplaatst: 21-06-19 11:24
Lastige keuze pol1! Mijn merrie heeft in het verleden ook zoiets gehad, ze liep toen de tijd beter op ijzers als of hoefschoenen, maar elk paard is anders natuurlijk.
Met mijn paardje gaat het op en af.. vorige week woensdag foto's gemaakt, zag er goed uit en geen kanteling gelukkig, hij heeft dagen dat hij goed loopt en dagen dat hij erg moeilijk loopt. Afgelopen dinsdag is de smid geweest en toen had hij ineens een hele bolling onder zijn voet op de plek van het hoefbeen. Dit was er nog niet toen de foto's gemaakt werden, zou dit toch nog een kanteling kunnen zijn?
Dennis
Geplaatst: 21-06-19 12:11
Logica en bevangen paarden gaan vaak niet samen .
Op een ijzer zit er meer ruimte tot de grond. Op het harde mooi vrij dus. Maar in het zand komt een voet nog steeds vol te zitten en geeft druk op de zool. Een schoen vult niet, dus ook al zit er minder ruimte tussen de zool en grond kan dat voor sommige paarden toch fijner zitten. Er hoeft natuurlijk ook niet veel ruimte onder te zitten, paard voelt geen verschil in een paar mm vrij of een cm vrij van de grond, vrij is vrij.
Roos (en mijn andere pony's) liep in het werk al regelmatig op schoenen, dus had ze toch liggen. Maar ondanks dat heb ik ook een ijzer geprobeerd toen (ook om mij zelf niet gek te maken met steeds vijltje er langs).
judithM
Geplaatst: 21-06-19 12:34
Wat ik ook weleens gedaan heb is een zooltje erin van ongeveer 4 mm dik ( weet even de naam hiervan niet) en daar een vrij groot gat uitgesneden zo rond punt hoefbeen/ straal en die in d schoen gedaan.
Was stevig niet indrukbaar materiaal.
Ja weet het weer, waren matjes die ze gebruiken om te etsen. Bij hobby/schilder winkel gekocht.
Othilly
Geplaatst: 21-06-19 15:03
Pffff nou ik vind t lastig, hij loopt zo pijnlijk. Net vd wei afgehaald, stapje voor stapje naar de paddock ( zand).. loopt ie in t zachte zand wel beduidend iets beter. Ga hem dat stuk over t terrein naar de wei toe niet meer aandoen! Vraag me af of dit sowieso nog wel kan.. Pffff..je wil ook niet over 1 nacht ijs gaan maar vind dit toch wel heel heftig.. Straks maar weer gauw bute erin..
Niemand van jullie wel eens gehoord vd term mechanische hb?
Niet afwachten maar wat ondernemen! Dus of hoefsmid bellen voor ijzers of (leen)schoenen regelen.
Sonja_vR
Geplaatst: 21-06-19 17:16
Ik had gister een mooi moment Met Gull Ben Aan het afbouwen Met de metacam Gister 150 kg dosering (weegt 375+ dus begonnen op 400)
Maar dan krijgt ze haar glucobalance Met een handje havens groenmix En dan krab ik de hoeven uit, zolen insmeren. Dit doe ik gewoon los , want waarom niet Gister had ze geen zin en kwam haar rebelse aard goed boven drijven Van me weg lopen en zo Op een gegeven momentje zelf bij me weg schieten , korte draai, mini Steiger en bokje Er bij Met haar klassieke “Ik vind het stom “ hoofd er bij
Dus geloof dat we heel erg de goede kant op gaan , dat je zo blij kan zijn Met dit soort gedrag he Nu nog wat extra kg’s Er af werken met haar
Maar daarna ? Mijn huidige stalling, daar staan ze nu overdag op de wei en Snachts op de bestrating Over een paar weken dag en nacht wei
De wei is Rijk, te Rijk voor die van mij Zeker dalijk Met dag en nacht weidegang, We hebben Er twee die al langer Met masker rond lopen en Die zijn nog steeds flink in overconditie Dus Ben al aan het kijken hoe ik het ga opbouwen En hoe ik het ga regelen met eerder van de wei af , de paddock op Maar in de paddock staat ze dan Alleen tenzij 1 van de andere even aan het hek komt mutsen En het moet Lange termijn wel te regelen zijn etc Ben nu ook twee maal daags op stal, hooinet wisselen, metacam/supplement geven etc , das tijdelijk te doen Maar Lange termijn word dat lastig