[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:26

Als je je paard alleen hooi voert ( of je nou weekt of niet, maakt niet uit) , dan moet je hoe dan ook een supplement bijgeven.

Bij het weken van hooi ( minimaal 60 minuten in koud water) spoelen vooral de suikers en wat mineralen uit. De vitamines spoelen niet uit (Vit E en A/D zijn niet water-oplosbaar, Vit C zit nauwelijks in hooi)

Citaat:
Ze zit nu aan de glucobalans.
Misschien dat ze dat haar verdere leven moet gaan gebruiken

Dat zal geen enkele DA aanraden!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:41

Ik weet niet wat in mijn hooi zit, de staleigenaar geeft dat. Dus kan wel eens vragen vanwaar het komt maar denk zelfs dat hij het zelf oogst..

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:52

Jannepauli schreef:
Als je je paard alleen hooi voert ( of je nou weekt of niet, maakt niet uit) , dan moet je hoe dan ook een supplement bijgeven.

Bij het weken van hooi ( minimaal 60 minuten in koud water) spoelen vooral de suikers en wat mineralen uit. De vitamines spoelen niet uit (Vit E en A/D zijn niet water-oplosbaar, Vit C zit nauwelijks in hooi)

Citaat:
Ze zit nu aan de glucobalans.
Misschien dat ze dat haar verdere leven moet gaan gebruiken

Dat zal geen enkele DA aanraden!

En waarom niet? als zij daarmee de wei op kan .
En met een onderhouds dosis gezond blijft.
Dan zal ze elk seizoen uit voorzorg de glucobalans krijgen en
veilig wat grasjes kunnen mogen eten.

Is misschien onhandig geschreven,maar ik bedoel natuurlijk
Met de weidegang.
Dus niet het hele jaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 21:56

Inderdaad nogal onhandig geschreven - er is nogal een verschil tussen 'levenslang' of alleen bij weidegang <<)

jesito

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 07:03

Geen idee, wat doet dat Glucohorse dan precies.
Ik ben erg te spreken over die hippo ex laminitis.
Had alleen nog wat vraagjes over ervaringen [VS] Hipppo ex laminitis lijkt goed te werken

Wat voeren betreft met hooi hoeveel erin zit is ook vaak een moment en ook niet per pak hetzelfde.
Bijv. bij ons achter zit een man met paarden en die doet van zijn weide hooi maken, dit land ligt langs een bosrand.
Een strook die heel nat blijft en minder zon krijgt, dit zal dus heel anders qau waardes zijn dan gras uit de rest van dit land.
Maar het beland wel in de dezelfde pakken en als je dat niet weet waar het precies vandaan komt kan er best nog wat verschil in zitten.
Analyseren kan maar ook dit geeft geen 100% beeld van alle pakjes.

Maar zoals we melden blijft HB gewoon heel moeilijk, wikken en wegen.
iedereen probeerd het voor zijn pony goed te doen en leefbaar te houden.
Door dit toppic heb ik ook een hoop geleerd en er leren nog steeds veel mensen van.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 18:23

Flavio zijn hoeven, dan weten jullie waar ik het over heb.

Vooraanzicht :
Afbeelding

Links voor :
Afbeelding

Rechts voor :
Afbeelding

Flavio heeft nooit geweldige hoeven gehad, maar voordat hij hoefbevangen werd en hoefijzers kreeg wel beter. Is ook wel duidelijk te zien dat de witte lijn nog lang niet is zoals het moet zijn. Ik geef het even tijd. Het werd juist echt steeds beter...tot hij hoefbevangen werd. Nu zijn ook zijn tenen weer erg lang.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:37

Roos gaat super, ze heeft gister 205 punten in de dressuur en een winstpunt in de vaardigheid gelopen.
Ik mag dus zeggen dat ik een echte dubbel ZZ shet heb! Niet gek toch voor een pony die minder dan een jaar geleden bevangen was.
Afbeelding

Whitney gaat ook prima, gaat met 1 á 2 weekjes weer rustig aan het werk na haar zwangerschapsverlof. Caya doet het ook prima, die is later deze zomer aan de beurd.
Dennis wisseld per dag. Nooit echt heel slecht, maar de ene dag geweldig, andere dag redelijk. Het rare is dat voeding weinig invloed er op lijkt te hebben. Hij kan na dagen alleen maar paddock zomaar een dag minder zijn. En juist na een paar dagen met redelijk wat gras goed. Of juist andersom. Op het zachte loopt hij altijd goed, op het harde wisseld het. Ze staan nu bijna dagelijks zo'n 2 uurtjes op kort gras (het looppad langs mijn weilanden).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 12:20

Een roosje voor Roosje Afbeelding - gefeliciteerd!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:08

gefeliciteerd Dennis@! *\o/*
Mooie prestatie!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:12

Niet gek voor een opgevoerde grasmaaier toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:13

Dennis schreef:

:') zo noem je je superroos toch niet? ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:26

Hangt er vanaf hoe ze zich gedraagd :+.
Het blijft natuurlijk een shet. Kon haar gister amper normaal optuigen zonder dat ze met haar neus het gras indook, ze schuimde mooi grasjes-groen :') .

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:31

Wat goed Dennis!! een echte ZZ shet haha, gefeliciteerd hoor :D

Mijn peerd doet het ook nog erg goed *klopt af*
Zaterdag een buitenrit gemaakt van 2 uur, heeeeerlijk.
Dressuur gaat ook erg goed, maar ik blijf uit voorzorg toch nog wat voorzichtig..
De wei gaat als het goed is binnenkort open, dus laat haar nu elke dag steeds iets langer grazen, kijken of dat goed gaat, tot nu toe gelukkig wel, ze vindt het zo lekker :) En dan hopen dat ze een uurtje (of meer?) per dag kan spelen en eten, sowiezo maar een graasmasker aanschaffen en hopen dat ze hem heel laat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:41

Sinds 2 weken heb ik ook een hber. Het betreft mijn afgekeurde sportpaard. Heeft nu een speciaal beslag en staat op bute, maar het roept nogal wat dillema's bij mij op. Om een lang verhaal kort te maken: toen hij afgekeurd werd heb ik hem als weidemaatje kado gedaan (ja, stom ik weet het) en diegene heeft hem toen snel verkocht. Na 2 jaar zoeken stond hij weer op Marktplaats en heb ik hem teruggekocht. Zwaar verwaarloosd en vermagert. Intussen is hij alweer bijna 3 jaar bij mij en doet niets anders dan "uit de kluiten gewassen" gezelschapspoown van 1.73 spelen voor mijn sportpaard. Intussen is hij weer blij en gezond en veeeeels te dik :o . En sinds 2 wkn hoefbevangen. Heb foto's laten maken en het linkerhoefbeen liet een minimale kanteling zien.

Ik wil hem niet apart zetten op de paddock want lekker buiten in het gras lopen is het enige dat hij nog heeft. Op hem rijden gaat niet meer. Intussen staat hij wel op een veel kleiner minder "vet" stuk gras, maar wat gaat er met hem gebeuren als hij van de "bute" af is? Hij staat in de zomer dag en nacht buiten. Ik ga in ieder geval proberen of ik hem een aantal maal p.w aan de longe wat kan laten bewegen en heb al een advertentie geplaatst of er iemand misschien vd dressuur met hem wil doen.

Zijn er hier mensen met een hb paard dat evengoed 24/7 buiten in het gras staat? Of is dit wishfull thinking van mij? Heb van de week al even geprobeerd om een graasmasker om te doen, maar dat geeft veel paniek bij hem.

Ben bang dat als hij niet meer lekker buiten kan lopen ik hem moet laten inslapen |(

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:45

Ik heb nu wel een HB 24/7 in het gras lopen. Maar dat is een merrie met een veulen aan de voet. Vind het eng, hou haar super scherp in de gaten. Zonder had ze niet 24/7 in het land gestaan. Van de winter stond ze in de paddock groep (dus soms een uurtje op het land) en dat ze voor de bevalling 's nachts op stal ging, ging ze overdag al het land op samen met m'n andere drachtige merrie.

Ze 24/7 als grasmaaier op het land, ik weet niet of ik dat wel zou durven. Zelfs m'n sportpony's lopen dat niet.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:48

vanaf wanneer beginnen jullie dan terug met echt rijden enzo ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:49

Dennis schreef:

jawel hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:53

Dennis schreef:
Ik heb nu wel een HB 24/7 in het gras lopen. Maar dat is een merrie met een veulen aan de voet. Vind het eng, hou haar super scherp in de gaten. Zonder had ze niet 24/7 in het land gestaan. Van de winter stond ze in de paddock groep (dus soms een uurtje op het land) en dat ze voor de bevalling 's nachts op stal ging, ging ze overdag al het land op samen met m'n andere drachtige merrie.

Ze 24/7 als grasmaaier op het land, ik weet niet of ik dat wel zou durven. Zelfs m'n sportpony's lopen dat niet.

Bedankt voor je reactie. Ja ik vind het eerlijk gezegd ook erg spannend, maar ik zou niet weten wat ik anders met hem moet doen. Als ik hem apart zet wordt 'ie gek, alle andere paarden staan dan een heel stuk bij hem vandaan.
Ik zal het gewoon af moeten wachten en hopen dat het mindere gras dat hij nu krijgt en straks toch wat beweging hem op de been houden. Anders is er helaas maar 1 oplossing voor hem. Ik vind nl dat hij een paardwaardig bestaan verdiend na alle ellende die hem is overkomen tijdens zijn afwezigheid.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:57

Kan je hem niet samen met een maatje, dat toch op dieet moet, op de paddock zetten? Daar is toch niets zieligs aan? Mijn paarden lopen met zijn drieen in de paddock en gaan 3/4 u op het gras per dag. Ze komen niets tekort en voelen zich prima. Liever gezond op de paddock, dan ziek in het land.
Ondertussen eten de schapen het gras lekker op :Y)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:57

@[***], wat een lastige situatie zeg! Ik moet je eerlijk zeggen dat mijn eerste reactie wel is dat het "wishfull thinking is". Elk paard is anders hebben we wel gemerkt met de HB-ers maar het grootste gedeelte gaat tussen een half uur en halve dag naar buiten, 24/7 heb ik hier nog niet gehoord ( op de merrie met veulen van Dennis na) Ik zou 24 uur per dag zeker niet durven, maar misschien als je het scherp in de gaten houdt en bijvoorbeeld standaard Hippo Ex-Laminitus bijgeeft, dat je hem tenminste overdag op de wei kan houden? Is het een mogelijkheid hem 's nachts in een paddock of bak te zetten?

@Idefix, je bedoeld wanneer je weer begint met rijden nadat je paard HB is geweest??
Bij mij is m'n merrie in oktober hoefbevangen geworden en heb ik er in februari voor het eerst weer op gestapt.
Nu is het eind mei en ben ik bijna weer op het trainingsniveau van voor de HB.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:03

Ja, dat bedoel ik .. men ruin heeft nu 2weken op stal gestaan bijna en voelt zich nu duidelijk terug goed in zijn vel..maar ik heb totaal geen idee of ik hem daar ng veel in moet beperken of niet?En dan bedoel ik echt wat ik hem nu moet geven of toelaten qua beweging? Mijn plan was hem vanaf nu dagelijks een beetje op de piste laten en zodra ik de graaskorf heb mag hij van mij kleine periodetjes op de wei terug opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:15

janouk schreef:
Kan je hem niet samen met een maatje, dat toch op dieet moet, op de paddock zetten? Daar is toch niets zieligs aan? Mijn paarden lopen met zijn drieen in de paddock en gaan 3/4 u op het gras per dag. Ze komen niets tekort en voelen zich prima. Liever gezond op de paddock, dan ziek in het land.
Ondertussen eten de schapen het gras lekker op :Y)

Ik zal eens kijken of er een maatje bij ons op stal is, maar ik denk het niet. Misschien kan ik mijn eigen merrie bij hem op de paddock zetten. Ben het helemaal met je eens hoor.

@vesceron, kan hem 's nachts niet in de bak/paddock zetten. Dan moet er echt een paard bij. Ik ga eens even kijken naar Hippo ex-Laminitus. Misschien dat, dat hem nog een beetje kan helpen. En anders misschien toch een graasmasker. Het is niet ideaal, maar ik ga er vanuit dat hij er uiteindelijk wel aan zal wennen.

Gelukkig hebben we ook schapen en lammeren op het land lopen. Doen we aan stripbegrazing en heb ik met de pensionhouder afgesproken dat ik zelf bepaal hoeveel gras ze erbij krijgen. Op dit moment is dat helemaal niets uiteraard. Hoop dat als het gras wat minder gestresst is ze er af en toe nog een heel klein strookje bij kunnen krijgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:17

Ik ben ze op gaan pakken zodra ze op het zacht helemaal goed liepen en op het harde ook weer wilde lopen. Zodra ze in de paddock weer gingen spelen en rennen. Beetje op gevoel.
Eerst heel klein, 5 minuutjes longeren, wandelen (met hoefschoenen aan omdat ik over een los grind pad over moest) of lange teugelen. En dat heel voorzichtig uitbreiden. Dennis loopt enkel nog wat beginners lesjes op het zachte onder het zadel. Roos werkt nu gewoon volle bak (10 km buitenritten enkel over het harde, wel op hoefschoenen en t/m ZZ nivo).

Ik heb jaren terug eerder eens eentje bevangen gehad. Die heeft daarna ook 24/7 op het gras gestaan. Maar dat was meer geluk dan wijsheid omdat ik toen nog geen benul had. Merrie is nu 7 jaar terug bevangen geweest en staat ook bij een nieuwe eigenaar veel in het land (soms 24/7, soms 's nachts op stal).
Merrie met veulen gaat ook weer van het gras af zodra haar veulen er af gaat, en bij twijfel eerder.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:19

OK,dank je wel voor de reactie. Ja,ik moet er wel bijzeggen hij word normaal wekelijks bereden maar max 2 keer in de week en ofwel is dat basiswerk in de piste of een klein wandelingetje dus, zwaar trainen moet ie zowieoz nie doen bij ons :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:26

Ik hou hem gewoon goed in de gaten. Moet zeggen dat hij vanaf het moment dat hij op die "buitenaardse" ijzers stond, ruim 90% beter liep. Verder heeft hij 3 dgn 4 zakjes bute gehad en staat nu op 2 zakjes bute p.d. Over een week mag hij 1 zakje bute. Hij was overigens binnen 2 dgn weer de "oude". Hij staat bijvoorbeeld met zijn voorbenen in de greppel en dus met zijn volle gewicht op beide voorbenen. Hij bokt, rent en gallopeert of het een lieve lust is. Je ziet werkelijk niets meer aan hem, maar dat vind ik ook gevaarlijk. Daarom ben ik ook zo bang wat hij gaat doen als de bute op is.

Heb hem gister even aan de longe gehad, wilde hem 10 min laten stappen, maar hij was ontzettend enthousiast. Ik heb nog goede hoop,dat als ik hem wat meer beweging kan geven en zorgen dat hij niet teveel gras krijgt, hij misschien nog wel een tijdje bij me kan en wil blijven. Dat verdient ie namelijk :j

Wat erg lastig is, is het feit dat er bijna niemand te vinden is die een paard wil verzorgen en die het niet erg vind dat hij niet kan rijden. En met verzorgen bedoel ik alleen het paard, stallen mesten e.d. doe ik wel. Het gaat mij erom dat het paard wat extra aandacht en beweging krijgt in de zin van Freestyle en VD dressuur o.i.d.

Als jullie een betrouwbaar iemand weten in de [***] dan hoor ik het graag!