[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:18

Het verschil in hoogte waar ik ver praat is het verschil in dikte van de zooltjes zelf! Niet de voet hoor !!!!
En de kit is overal even dik. De ruimte tussen voet en zool is volgespoten en de restjes erlangs is gewoon smeersel wat niet netjes weggehaald is.

Paard is nu sinds zondagmorgen van de pijnstillers af en loopt nog steeds prima.

Isapaardje: Hij staat bewust op "een schommel". Het dikste punt bevindt zich op de plek waar het hoefbeen heen zou gaan kantelen.Om een ijzer goed te eggen zou hij op dat dikste punt moeten afrollen maar dat kan niet, dan zou de halve teen eraf moeten, vandaar.

Chico moet laag in de hielen, hij heeft een beschadigd puntje aan het hoefbeen van een eerdere bevangenheid. Tegenstrijdig is dat hij een pees gescheurd heeft gehad en daarom steiler zou moeten maar dit past voor dit moment beter.

En het A-symmetrische ijzer hoort in dit geval absoluut niet !! Precies waar het nauwer was zat ook het probleem én een vernageling.
En het spijt me maar als de ijzers van jouw paardje nog nooit symmetrisch an sich zijn geweest doet je smid iets niet goed denk ik...gewoon beslag en gewone voeten horen gewoon gelijk te zijn. Ook bij mijn paard met zijn lastige voeten hoort dat en een goede smid kan dat.

PS: Heb zojuist Ronald gesproken en hij wil graag wat op Bokt plaatsen over mijn paard en toelichten wat hij gedaan heeft. Ik vind het zelf moeilijk uitleggen omdat er zoveel op me afkwam en hij gaat dit binnenkort in een topic zetten of zal hier reageren....

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:59

Mjay schreef:
hallo,

mn paardje is kampt nu al een tijdje met bevangenheids problemen, nu zie ik op de paardendrogist allerlei homeopathische middelen en supplementen die zouden bijdragen aan een goed herstel heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld: Laminaze 5 star poeder (supplement)
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ar/101504/
of podocomplex van de groene os:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ex/101505/

ik ben erg benieuwd naar ervaringen of andere ideeen hierover en ik heb geen zin om 64 pagina's door te worstelen

Ik heb een bus Laminaze gegeven,toen we naar de kliniek gingen heb ik de bus meegenomen,die toen net leeg was, en laten zien, Volgens de dierenarts daar zat er niets in wat echt helpt en kon ik dan beter hippo ex laminintis bijgeven.
Ik heb dit gedaan en het gaat naar omstandigheden goed met Lucy, maar ik weet natuurlijk niet of het anders was geweest als ik het niet had gegeven....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:18

ElCamino schreef:
Het verschil in hoogte waar ik ver praat is het verschil in dikte van de zooltjes zelf! Niet de voet hoor !!!!
En de kit is overal even dik. De ruimte tussen voet en zool is volgespoten en de restjes erlangs is gewoon smeersel wat niet netjes weggehaald is.

Dan is het dus waarschijnlijk gewoon gezichtsbedrog op de foto :o
Is af en toe ook lastig om van foto goed te beoordelen. Maar is duidelijk.

Belangrijkste is dat hij goed loopt ...

Citaat:
Isapaardje: Hij staat bewust op "een schommel". Het dikste punt bevindt zich op de plek waar het hoefbeen heen zou gaan kantelen.Om een ijzer goed te eggen zou hij op dat dikste punt moeten afrollen maar dat kan niet, dan zou de halve teen eraf moeten, vandaar.

Ook duidelijk. Ronald weet natuurlijk wel wat hij doet, maar ik was gewoon nieuwsgierig waarom.

Citaat:
En het A-symmetrische ijzer hoort in dit geval absoluut niet !! Precies waar het nauwer was zat ook het probleem én een vernageling.
En het spijt me maar als de ijzers van jouw paardje nog nooit symmetrisch an sich zijn geweest doet je smid iets niet goed denk ik...gewoon beslag en gewone voeten horen gewoon gelijk te zijn.

Ik bedoelde ook niet dat het vorige beslag goed gezeten zou hebben. Die vernageling en te nauw leggen is natuurlijk not done !!
Maar dat ieder paard goed symmetrische hoeven zou hebben of moeten hebben om goed te kunnen lopen is niet waar. Een duidelijke flare oid hoort natuurlijk niet, maar vrijwel bij alle paarden is de buitenwand tov de binnenwand, anders qua ronding.
Hier een foto van Isabella's rechter voorhoef (tijd geleden):
Afbeelding

Hij lijkt mooi rond, maar meet maar eens op (midden straal). Dan zie je dat de hoef aan de binnenzijde wat smaller is dan de buitenzijde. En ook dat de 'afwijking' bij de toon minder wordt als bij de hielen.
Kan toch niet zeggen dat dit een abnormaal gevormde hoef is.

spretje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:25

ook ik geef hippo ex-laminitis.
Of het daadwerkelijk helpt weet ik niet. Het leek hel goed te gaan, na vier weken overgestapt van één schepje per dag naar één schepje per drie dagen. Twee weken zijn we nu verder en ze heeft gisteren weer een terugval gehad. Ik heb haar nu weer op één schepje per dag staan en we zullen zien.
Om de zes weken krijgt ze een terugval, ik zou niet weten waardoor. Heeft een paard een of andere cyclus die zes weken of zo duurt? Ik vind het zo typisch dat er iedere keer weer zowat zes weken tussen zit, maar ik krijg er geen kijk op wat het dan zou moeten zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:25

Isapaardje: nope, je hebt gelijk ! Gelukkig kan Ronald het zelf komen vertellen straks, misschien leg ik dingen wel verkeerd uit hoor, hij kan in elk geval op elke vraag antwoord geven....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:27

prachtig voetje, isapaardje!
Pablo's hoeven zijn ook niet gelijk,geerke's hoeven ook niet...volgens mij hoefsmid moeten we niet teveel rommelen aan de natuurlijke aangeboren stand.

Bij geerke is er zelfs een verschil van hoogte met de binnenkant van de wand en de buitenkant....de smid corrigeert dat wel iets maar als hij na een week of 7 weer komt is het gewoon weer scheef.
Geerke staat niet op ijzers...als ik trouwens aan de onderkant van mijn laarzen kijk is dat ook niet recht afgesleten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:31

spretje schreef:
ook ik geef hippo ex-laminitis.
Of het daadwerkelijk helpt weet ik niet. Het leek hel goed te gaan, na vier weken overgestapt van één schepje per dag naar één schepje per drie dagen. Twee weken zijn we nu verder en ze heeft gisteren weer een terugval gehad. Ik heb haar nu weer op één schepje per dag staan en we zullen zien.
Om de zes weken krijgt ze een terugval, ik zou niet weten waardoor. Heeft een paard een of andere cyclus die zes weken of zo duurt? Ik vind het zo typisch dat er iedere keer weer zowat zes weken tussen zit, maar ik krijg er geen kijk op wat het dan zou moeten zijn.

dat heeft mijn paard ook gehad...maar dan om de 8 weken.
Ik dacht eerst dat het met de wormkuur te maken had..
Ik vermoed dat het hormonaal is...het paard voert de afvalstoffen niet meer goed af..na en week of 6/8 is de 'emmer vol'
En dan krijg je een terugval.
Totdat ze daar dus ook niet meer uitkomen....dan heb je soms een redelijke dag ertussen en de rest van de tijd zijn ze gewoon slecht of stijf.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:35

Ik durf het bijna niet te vragen...Maar hoe is het dan afgelopen met jouw paardje?

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:04

Chantal heeft me gevraagd wat meer te vertellen over hoefbevangenheid waar haar paard al weer jaren geleden het slachtoffer van is geworden. Ik doe dat graag, het is weer eens wat anders gewoon in het Nederlands je verhaal te kunnen doen.

Er valt zo enorm veel te vertellen over hoefbevangenheid dat het werkelijk onbegonnen werk is om dat hier "even" op te noteren. Wél is er een enorm aanbod aan "experts" op dit gebied en de een heeft nog een fraaiere set "voor" en "na" foto's dan de ander. Het punt is echter dat het er niet om gaat wat de hoefsmid weet en kan, of zelfs wat de veearts weet en kan, het is wat de eigenaar weet en kan en hoe die in staat is om een team van mensen om zich heen te verzamelen die tezamen het voorliggende probleem, het bevangen paard, helpen aanpakken. Het werken met bevangen paarden is teamwerk. Samenwerking tussen eigenaar/verzorger, veearts en hoefsmid is essentieel.

Dat is dan ook de reden dat ik een beetje schrik van een opmerking die ik voorbij zag komen over het "doorworstelen van 64 pagina's". Om een goed begrip te krijgen van bevangenheid en de zaken die hierbij een rol spelen zou je hele encyclopediën moeten doorworstelen! Dat is nou eenmaal niet anders. Alleen dán ben je in staat om het kaf van het koren te scheiden, alleen dan kun je de afwijkingen binnen de hoefbevangenheid herkennen en begrijp je ook wáárom bepaalde zaken gedaan worden die helemaal niet logisch lijken. Alleen dan begrijp je waarom het ene paard wel een "aluminium" ijzer krijgt en de andere een omgekeerd ijzer. Pas met op zijn minst een goed begrip van de mechanica die bij hoefbevangenheid een rol speelt, zal er begrip ontstaan voor het wáarom van soms wel heel vreemde en afwijkende beslagvormen. Maar het waarom van de behandeling en het beslag moet altijd uit te leggen zijn. Er bestaan namelijk geen "geheimen van de smid" in de behandeling van hoefbevangenheid..

Misschien is het nuttig om wat te vertellen aan de hand van dit specifieke geval, Chico. Een paard wat ik al heel lang ken (Chico is inmiddels 22, en we kennen elkaar al 19 jaar als ik me niet vergis.) Chantal heeft altijd al heel veel blijk gegeven veel "gevoel" voor een paard te hebben. En daarmee bedoelt een smid die al vele jaren sportpaarden helpt repareren geen "knuffel gevoel" mee. Daarmee bedoel ik dat iemand goed in de gaten heeft wat wél en wat niet kan met een specifiek paard. Dan denk je ondermeer aan voeding, training en beweging, maar ook ontspanning (een paard laten "ontspannen" is heel wat anders dan het maar ongecontroleerd in een willekeurig weiland gooien), kortom Chantal is een van de mensen die heeft begrepen dat een paard goed verzorgen een dagtaak is als je alles alleen zou moeten doen. Gelukkig hoeven we niet alles alleen te doen. Er bestaan uitstekende maneges en pensionstallen, waar hoogwaardige verzorging wordt geboden, de opleiding voor hoefsmeden in Nederland is hoogstaand en de kwaliteit van hoefsmeden is goed. De veeartsen stapel in Nederland wordt wereldwijd geroemd als kwalitatief hoogwaardig en dankzij websites als deze komt al die kennis met een beetje geluk ook bij de paardenmensen terecht. Als ze de moeite nemen veel pagina's te lezen tenminste ;)

Ik durf te zeggen dat de combinatie van deze factoren er toe bijgedragen hebben dat Chantal in staat is geweest al die mensen om zich heen te verzamelen die haar hebben geholpen een potentieel levensbedreigend probleem met haar paard aan te pakken.

Maar hoe ging dat dan met Chico?

Jaren geleden (jawel, "many moons ago" :D ) raakte Chico kreupel. Na een wedstrijd. Kreupelheden verband houdend met bevangenheid kan enorm variëren, maar het verradelijkst is de kreupelheid die aandoet als stijheid, juist een soort kreupelheid die we bij bevangenheid veel zien. Meer dan eens wordt dergelijke kreupelheid gezien als spierbevangenheid of gewoon een stijfheid na pittig werk. Typerend voor kreupelheid bij bevangenheid is wel de kloppende pols. Met enige oefening kun je aan de achterzijde/onderzijde van de kogel de slagaders voelen kloppen bij je paard. Bij een gezond paard voel je die in rust nauwelijks. Maar bij een bevangen paard kun je die heel goed voelen. Net als wanneer een paard een hoefzweer heeft trouwens, of heel hard gewerkt. De kloppende pols is voor de bevangenheid ook een goede indicator. Want de pols gaat ook voelbaar kloppen als de bevangenheid licht is. Maar voordat iedereen aan zijn of haar paard gaat voelen en aan de hand daarvan al dan niet juiste conclusies trekt, overleg eerst met de dierenarts hoe je veilig pols kan voelen.

Chico's pols klopte ook wat. Vernageling? Zou kunnen. Een zoolzweer? Kan ook. Zeker na de wedstrijd kon wat spierpijn en daardoor kreupelheid niet uitgesloten worden. Maar in allebei de voeten tegelijk? Hmmm...... Ik vond het verdacht. Zeker omdat spanning van de wedstrijd en de trailer rit en het daardoor vaak wat verstoorde voerschema allemaal factoren zijn die bevangenheid in de hand zouden kunnen werken.

Ik heb meteen gevraagd om de veearts erbij te halen, een toen nog wat jongere Paul van Gorcum ;) in dit geval, het paard verder onderzocht en natuurlijk de onmisbare röntgenfoto's genomen en geconcludeerd dat mijn vermoeden juist was, Chico was bevangen.

Wat gebeurd er dan? Samen met Paul hebben we Chantal uitgelegd wat er aan de hand was. In spreektaal gaat dat ongeveer zo: "aan de hand van de gemaakte foto's kunnen we vaststellen dat het hoefbeen wat van de hoefwand is afgeweken. Dat houdt in dat de verbinding van het hoefbeen en de hoornwand beschadigd is geraakt en dus niet meer in staat is het hoefbeen goed op zijn plek te houden. Die schade kan op verschillende manieren ontstaan, maar hoefbevangenheid is de meest voorkomende oorzaak. De vraag van Chantal ligt dan voor de hand. Wat is dat dan? Hoe komt dat dan? En wat doen we eraan? Op dat moment gaan we meestal een bakkie koffie regelen want het is een heel verhaal.

To be continued..................

Ronald Aalders

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:24

Hoe ziet het er uit als een pony een terugval krijgt bij chronische hoefbevangenheid.
Zoals ik al schreef is Cody de shetlander stijf en loopt ze voorzichtig. Net getempt en ze had 37.4 dus ok, haar hoeven zijn niet extreem warm of echt gevoelig, mag vijlen aanraken enz.
Zijn er nog andere ziektes waarbij paarden zo voorzichtig lopen?
Ik ben een beginneling als het paarden aan gaat dus vind het moeilijk inschatten wanneer ik een DA bel en wanneer niet.
Ze eet en drinkt goed, heeft normale mest.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:25

Ik ben blij dat Tjieks nu, mede door jou Ronald, in ieder geval minder pijn heeft. Hoe het verder zal gaan is afwachten maar Tjieks en Chantal kennende zal dat ook wel weer goed komen...ze hebben voor hetere vuren gestaan.
Het is jammer dat door een verkeerd beslag het weer maanden kost om alles weer goed te krijgen, ik weet hier ook het 1 en ander van aangezien mijn paard ook zoiets heeft meegemaakt en de smid doodleuk volhielt dat Miro een hoefzweer had..ik was het hier niet mee eens en ben met hem naar Emmeloord gegaan waar bleek dat er helemaal geen zweer zat maar gewoon vernag(g)eld was..
Weer 6 weken uit de running..

Ronald: bedankt voor je duidelijke verhaal en zeer tof dat je dat hier op dit forum wil toelichten!!

Chantal: geef Tjieks nog maar een dikke knuffel van mij en ik hoop dat hij snel weer opknapt zodat we weer een ritje kunnen gaan maken ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 10:32

Owwww Ronald, deze insteek had ik niet verwacht.... :o
Wel verder vertellen hoor, denk dat iedereen benieuwd is naar de afloop destijds én de wijze waarop dit probleem wat we nu hebben oplossen en hoe e.e.a. verband houdt met elkaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 11:06

NatasjaM74 schreef:
Hoe ziet het er uit als een pony een terugval krijgt bij chronische hoefbevangenheid.
Zoals ik al schreef is Cody de shetlander stijf en loopt ze voorzichtig. Net getempt en ze had 37.4 dus ok, haar hoeven zijn niet extreem warm of echt gevoelig, mag vijlen aanraken enz.
Zijn er nog andere ziektes waarbij paarden zo voorzichtig lopen?
Ik ben een beginneling als het paarden aan gaat dus vind het moeilijk inschatten wanneer ik een DA bel en wanneer niet.
Ze eet en drinkt goed, heeft normale mest.

Die vraag kun je alleen maar zelf beantwoorden want het antwoord ligt in de vergelijking.
Loopt Cody nu (veel) slechter dan vergeleken met een paar dagen geleden? Dan is er iets aan de hand.
En als er iets aan de hand is neem je maatregelen: veearts bellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:10

spretje schreef:
Ik durf het bijna niet te vragen...Maar hoe is het dan afgelopen met jouw paardje?

heel goed :D
Is nu 23 jaar en slikt al bijna 5 jaar een schildklierhormoon levothyroxine.
Loopt soepel,rad en is nooit meer bevangen geweest.
Wel met streng dieet,en goede zorg van de hoefsmid!
Hij heeft trouwens een trage schildklierwerking en insuline resistentie...

Bedankt Ronald voor de uitleg!
Ik denk altijd maar,als er pulsatie is....is er iets gaande :D
Het lijkt mij moeilijk om een oude peesblessure en gekantelt hoefbeen tegelijk te behandelen...
(even of-topic...komen peesblessures in de westernsport vaak voor?)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:35

rest volgt, Ron moet even leren hoe foto's te plaatsen.....

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:36

@RonAalders: Wat tof dat je de moeite neemt om hier toelichting te geven! Ben benieuwd naar het vervolg.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:47

Was ook een speciaal verzoek van me omdat ik heel moeilik goed kan uitleggen wat hij precies heeft gedaan. Inmiddels staan er een aantal rontgenfoto's van hem op mijn fotoalbum site dus ik denk dat we een mooie prsesentatie te zien krijgen inclusief foto's, plaatjes etc.

Hij kost wel wat om je paard te doen maar dan heb je ook wél wat!
Natuurlijk zullen meningen verdeeld blijven maar dan is mijn verhaal tóch goed onderbouwd.

Nog een reactie op de verticale scheuren in de hoef van Chico:
Dit komt niet zozeer door te droge hoeven maar door te snelle verandering van droogte binnen de hoef volgens Ronald. Hierdoor "werkt" alles te snel en barst het open. Vetten, olie, natte weilanden...dat helpt niks, moet gewoon weer netjes afgroeien...

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:46

lolclub schreef:
mirtje27 schreef:
Hey,

Bedankt voor de reactie's. Ben een leek op het gebied van hoefbevangen dus dit is een super topic.

Ze heeft die schimmel in de witte lijn bij de teen.

Toen ze nog in het gras stond wist ik dus nog niet dat ze hoefbevangen was. Ben naar de 1e da geweest en die heeft het ook niet opgepakt, hij zei alleen ze loopt wel heel gevoelig. Toen hij haar ging verdoven in het gewricht kwam er ook vloeistof uit. Zal dat ook met de hoefbevangenheid te maken hebben gehad?.

Maar toen ze echt goed kreupel werd toen waren haar pezen heel dik en warm, dus het is heel verwarrend geweest....

Zal wel even foto's maken van de hoeven.

Hebben jullie nog voedingsadvies, ze krijgt nu hooi 2 keer per dag, geen gras en zemelen met kruiden (ursonne). Ook geef ik nu drainage compositum.

Mirjam

Dus toch WLD... lastig want om dat echt weg te krijgen moeten ze soms een behoorlijk stuk van de hoefwand weghalen, Geerke haar paard had dit ook, die kan je er vast meer van vertellen.

Die vloeistof die uit het gewricht spoot, was dat heldere vloeistof , het klinkt namenlijk of je paard ook artritis heeft/had, heeft ze niet iets van een infectie elders in haar lichaam gehad wat op de gewrichten en ook op de voeten is geslagen ?

Voedingsadviezen zijn afhankelijk van of je paard op gewicht is, overgewicht of ondergewicht heeft, misschien kun je jezelf daarin nog even toelichten ?

De da constateerde ook lichte atrose, maar was volgens hem niet erg voor haar leeftijd. Misschien dat daarom de vloeistof eruit kwam. Dat was wel helder....

En over dat sidorak dieet, ik weet wel dat het inderdaad vroeger door sidorak werd gedaan. Ik geef het op advies van iemand hier uit de buurt die op het natuurlijke is.

Inderdaad lastig verhaal over dat kunstmest. Ze staat nu nog 2 weken op haar zomerland wat overigens al kaal is en ze krijgt nu alleen hooi. Maar dan gaan ze weer naar het winterland.
Laatst bijgewerkt door mirtje27 op 13-09-10 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:50

geerke schreef:
mirtje27
Mijn pablo had WLD aan 3 hoeven.
Het is er nu uitgegroeit maar het heeft lang geduurd.
En het kan zo maar zo zijn dat als de volgende keer de hoefsmid komt er weer een plekje zit.

Ik maakte het iedere dag schoon met waterstofperoxide en een oude tandenborstel.
Daarna smeerde ik er honing op en ging hij in een schone droge stal.
Vocht is funest...daar is die schimmel dol op.
Het is ook belangrijk dat de hoefsmid het uitvlakt tot gezond weefsel.

FieroSB...sterkte! :(:)
hopelijk stabiliseert het snel....hoe minder lang beroerd staan hoe groter de kans op herstel!

Elcamino...Dat ziet er even anders uit....ben er nog niet uit of ik dit nu helmaal de manier vind,maar ik neem aan dat die hoefsmid een expert is,dus hij zal het wel weten :D

Bedankt voorde reactie, De da heeft de stukken schimmel er zo goed mogelijk uitgesneden, nu moet de hoefsmid verder dus kijken naar de witte lijn. Ze loopt ook erg op haar verzennen. waarschijnlijk denk ik om de teen te ontlasten.

Ik moet er nu dmso met een antischimmel middel erop smeren met een kwastje, is een oplossing.

Ze mocht van de da wel gewoon dag en nacht op het land. Alleen uitkijken met vers gras en kunstmest en oud hooi geven.

Kan het ook zijn dat de ene dag haar hoeven en kroonwand wel warm zijn en andere dag niet?.

Mirjam

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:17

RonAalders schreef:
To be continued..................

Ik ben zeker benieuwd naar de rest van het verhaal.
Dank dat je het wilt vertellen, stel dat erg op prijs. Kan me indenken dat het naast je drukke baan best veel tijd kost. Dus we wachten rustig deel 2 (en wellicht deel 3) af ;)

Ik mis dat wel eens op dit topic ... de echte expert aan het woord.
Wij zelf zijn wel een soort van experts, maar dan toch voor onze eigen paarden en pony's. Die ken je het beste en je weet wat wel of niet kan. Soms door schade en schande ondervonden, zoals ikzelf (helaas). Helaas ga je (automatisch en is ook logisch) je adviezen aan anderen ook uitleggen aan de hand van wat je zelf hebt meegemaakt. Maar dat hoeft niet altijd goed te zijn voor het paard van de vragensteller.

Iemand die dagelijks met hoeven en vooral met probleemhoeven in aanmerking komt, kan natuurlijk veel gerichter antwoord geven dan over een mogelijke oplossing op gebied van beslag/bekappen.

Daarom hoop ik dat je ook, als je tijd hebt, hier blijft meelezen en nog mooier, af en toe ook onze foto's van nuttig commentaar voorziet :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:37

Hee Ronald,

Welkom in ons topic,
Fijn dat je de tijd wilt nemen om het verhaal over Chico en Chantal toe te lichten .

Ik hoop dat je de tijd kunt vinden om vaker in ons topic mee te posten en misschien ook onze vragen wilt beantwoorden,

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:45

mirtje27 schreef:
En over dat sidorak dieet, ik weet wel dat het inderdaad vroeger door sidorak werd gedaan. Ik geef het op advies van iemand hier uit de buurt die op het natuurlijke is.

Wat is de reden dat je dit bent gaan voeren dan ?
en voer je ook de opbouwconcentraat erbij of alleen zemelen met Ursonne ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:49

@JP

hoe was Horse event ?

en hoe heb je het nou opgelost met Pauli en Jilske hun hooi gister ?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:51

Ik zoek me ongans naar het opbouwschema wat hier ergens moet staan :o
Weet iemand nog waar het staat?
Bedankt alvast....
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 13-09-10 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:51

@lucyknol

Hoe is het met je pony ?