Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:13

De mijne gaat op advies van de dierenarts iedere 6-8 weken naar de smid. Dan is de standverandering na het beslaan niet zo groot.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:54

Ik vijl zelf ca iedere 2 weken bij, een heel klein beetje corrigeren (mijn paard slijt alleen links heel iets scheef) en ik maak er dan weer een goede mustangroll/breakover in. Mijn smid heeft me precies geleerd hoe het te doen, ik deed het bij mijn pony met spat ook zelf af en toe een beetje bijwerken, omdat ze anders na een aantal weken kreupel werd omdat ze te veel buitendoor ging staan uit zichzelf. Je moet alleen wel precies weten wat je doet, mijn paard gaat uiteraard ook gewoon naar de smid eens in de zoveel tijd.

Yade heeft een periode op ijzers gestaan en ging toen inderdaad wel iets minder lateraal landen met links voor.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 03:23

Emy2009 schreef:
En rechtsvoor is zijn hoef iets stijler. Het mooist zou zijn als er gelijke druk is op binnenzijde en buitenzijde. Je zou daarover kunnen overleggen met je dierenarts en hoefsmid. Die van mij slijt ook de buitenzijde meer af en daarom heeft ze een ijzer waarmee ze recht neerkomt en naar voren moet afrollen.

Dit kan alleen als de beenstand en de voetas het toelaten. Zo te zien staat Floris vrij krom in zijn beenstand en daardoor buitenover. De voet kan je dus niet zomaar recht zetten, zodat het recht slijt.
Een ijzer zal hierbij enkel functioneel zijn om 'm minder snel buitenover te laten staan, omdat de buitenzijde dan niet afslijt. Corrigeren in beenstand/voetas gaat niet, dat is nu eenmaal zo, als je hem nu in ene recht zet en 'm dwingt om hem op een bepaalde manier af te laten rollen belast het de bandjes ook.

Bijhouden in lengte van de voeten zal wel een must zijn ja, hoe meer buitenover, hoe belastender voor de buitenband.
Wo gaat 6 tot 7 weken naar de smid, dan is er nog het minst standverandering en genoeg hoef om een stukje te corrigeren weer.. Mits ze haar ijzer laat zitten natuurlijk ;) ..

Gister weer naar Eric Laarakker geweest met Wo, ik loop daar vanwege het headshaken van Wo, want inmiddels ontzettend verbeterd is :D . Ik heb gelijk Wo haar benen laten nakijken.. Rechtsvoor meette hij wel pijn aan het bandje, maar geen schade. Beetje wat ze klinisch ook liet zien i.c.m. de scan. We hebben daar nu ook wat voor mee, voor de doorbloeding. Had eergister ook alweer MSM voor haar besteld i.v.m het weinig op het land staan en ik merkte dat ze veel distels aan het eten was (reinigend en bevat veel MSM).

Ik merk dat Wo zich ontzettend aan het vervelen is en hoognodig wat moet gaan doen.. Gister na de behandeling zette ik haar weer even in de roundpen om te rollen en even haar ding te doen en wat ze daar liet zien, zag er niet verkeerd uit vergeleken met vorige week!!
Ergens deze week weer erop, stukken rechtuit stappen en een klein drafje wagen met 't meisje.

@Belker: Weet je al meer? Hoe oogt hij verder? :)

@Am-vanes: Jeetje zeg... Wat sneu voor je pony, wat een moeilijke blessure ook!

Belker

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 05:47

Ik laat tussendoor de tussenpees niet scannen. Ik moet begin juli terug voor controle en smid.
Hij oogt zoals hij is. Brutaal, dominant en aanwezig. Hij wilde de afgelopen liever niet werken. Ging met kont naar de deur staan. Hij stapt ruim en hij draaft niet ruim. Hij maakt zich scheef. Dus hij heeft last. Hij gaat namelijk graag mee.

Morgen eens kijken of we gaan kijken of hij nog zadelmak is. dan kan ik hem wat makkelijker beweging geven.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:02

Fayah staat deze week niet elke dag op de wei omdat het te nat is
gister ging ze in de paddock even uit haar stekker zag ineens een fjordenbips in de lucht

gelukkig doet ze dit zelden maar heeeel af en toe moet ze even uitblazen
daarna gestapt en ze was alweer moe

fayah gaat elke 6 a 7 weken naar de smid

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:35

Wat een vreselijke verhalen hier allemaal over die jonge dieren,zo oneerlijk, heel veel sterkte :(:)

Hopelijk komt het einde van alle ellende eindelijk voor je in zicht wolinlotte

Vanity is het vele stilstaan ook helemaal zat en ik ook en we zijn pas op het begin := over 2 weken pas de 1e controle. Ben heel benieuwd.. Ze wordt trouwens ook om de 6/7 weken beslagen door Ton in bodegraven.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:03

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:23

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:55

@ richtje ben er stil van, jee wat is dit k*t zeg. Heel veel sterkte ik hoop dat je het een plekje kan geven en er ooit weer van kan genieten! Dikke knuffel Miranda

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:53

Afschuwelijk Richtje....... Heel veel sterkte idd.

Ebo was vandaag niet zadelmak.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:07

Belker schreef:
Ebo was vandaag niet zadelmak.

Ging niet van een leien dakje begrijp ik hieruit... :o

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:09

Bedankt meiden :*

Wel boven gebleven Belker? :(:)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:10

ja hoor. Opstappen was geen probleem maar als hij binnen 10 meter begint met knorren/rug bol maken dan stap ik heel snel vrijwillig af.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:32

Daar kan ik me iets bij voorstellen..Wordt je niet gelukkig van als ze zo aanvoelen.. :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:34

Nee, meestal kan ik hem door hem uit zijn balans te brengen wel laten wegstappen, maar dat werkte vandaag ook niet. Dat, gecombineerd met hoe hij de afgelopen week was was voldoende om te concluderen dat we vandaag geen bosritje onder de man gingen doen :D

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:36

Klinkt verstandig ;)

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:08

heel veel sterkte richtje, ik heb er verder geen woorden voor, het leven kan soms zo oneerlijk zijn |(

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 07:11

Dank je :*

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:10

Hoe gaat het inmiddels met je, Richtje?

Vandaag is Zhuf weer mee gweest op wedstrijd:
[RIJ-ITP] Zhufarno @ Wedstrijd

En nog even een update over Iggy, die begint echt duidelijk te verbeteren nu. Hij geeft nog wel een wat wisselend beeld en is nog zeker niet zuiver, maar hij is veel beter dan 2,5 week terug. Woensdag weer naar Bodegraven, dus ben benieuwd hoe hij dan is!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:52

Dat is fijn AL!! Goed nieuws! Ben benieuwd wat de DA's er van vinden! Ik ga zo even je topic bekijken..!

Richtje, hoe gaat het nu met je?

Wo loopt overdag lekker op het land, smeer tweemaal daags haar been/ondervoet in voor een betere doorbloeding en heb het idee dat het nu wat minder warm is en ze haar been wat meer belast, zo lijkt het. Heb nog niet gekeken hoe ze nu loopt. Laat haar lekker op het landje lopen, ben druk met de verhuizing.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:15

Alweer een beetje bijgekomen Richtje?

Fijn dat het zo goed met Zhuf gaat AL! en ook super dat Iggy al zo verbeterd is!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:39

Wat een goede berichten AL!! Top!

Lief dat jullie het vragen :) Het gaat redelijk..... sommige momenten ben ik druk met van alles en denk ik er niet aan. Andere momenten zijn (soms onverwacht) opeens heel moeilijk. Dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven waarschijnlijk.

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:48

Ik vind het echt zo zielig voor je richtje, maar het is wel de juiste keuze geweest :(:)

Met candy gaat het gelukkig tot nu toe erg goed, hij heeft een nieuw zadeltje gekregen en speciaal beslag (full roll motion met een zooltje)
Hij loopt nu nog iets ruimer als daarvoor en met meer knieactie :) Heb gisteren de dierenarts gebeld en die zei dat ik rustig verder mag opbouwen, wel veel rechte lijnen gaan rijden en binnenkort een keer een galopje om te kijken hoe hij dan loopt.

Binnenkort komt hij nog een keer langs om te kijken of hij helemaal zuiver loopt (Dat is meer om mezelf gerust te stellen) en een biopt te maken van zijn tumor (ik hoop zo dat het goedaardig is en dat we gewoon verder kunnen met de training)

En de rest heel veel sterkte ik zal voor jullie duimen dat het ook goed komt ( 1 ding denk altijd positief en heb heeeel veel geduld)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:49

Ik ben net terug uit Bodegraven, heb nu geen tijd dus morgen een uitgebreid verslag, maar het zag er allemaal super goed uit! :D

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:22

Dat is kort maar krachtig, klinkt veel belovend ben heeel benieuwd!